3313
Sök

CarfreakRacing proudly presents: B20 Turbo 500hk+ Dragrace!

Gasglad
3 244 Inlägg
2 maj 2010
Trådstartare
#441
Volvo1968 skrev:
haha du litar inte på mig va? wink Har ju redan sagt hur du ska göra med oljan i strombergaren o vilken du kan använda smile att den hakar sig kan vara att den är smutsig innuti..

okej, jo min motor var ju plåtren innan lack så..

Låter lite väl konstigt att bara fylla hela vägen upp som du sa.. Bör finnas ett angivet mått som det skall vara!
Vilken olja de ska vara har ja glömt bort..

aha okej, får lyfta locket och göra rent! Vad fyller oljan för funktion i förgasaren?

Aha okej.. men la du washprimer innan grund å lack ?

//Carfreak

Smålänning
7 887 Inlägg
2 maj 2010
#442
Jo den ska fyllas ända upp med ATF-olja.

Oljan funkar som stötdämpning typ, så kolven inte ska fladdra och ge kass gång, det är ju den som nålen sitter i som sköter soppaflödet...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Gasglad
3 244 Inlägg
2 maj 2010
Trådstartare
#443
twin_cam skrev:
Jo den ska fyllas ända upp med ATF-olja.

Oljan funkar som stötdämpning typ, så kolven inte ska fladdra och ge kass gång, det är ju den som nålen sitter i som sköter soppaflödet...

Okej, perfekt! Okej, men nålen följer då inte med upp där jag lossar den svarta skruven ovanpå förgasaren? :s
Säkert därför min tomgång har jävlats innan då eftersom min förgasare är helt tom!

En fråga till, ATF olja i styrsnäckan också?? Hur mkt ?

//Carfreak

1 811 Inlägg
2 maj 2010
#444
På amazon är det 0.25 liter i styrväxeln, borde väl vara något liknande på 140.
Angående förgasarolja så brukar jag fylla upp till ca 5-6mm från helt fullt, men det är nog inte så viktigt, huvudsaken är att det finns olja där. smile


Gasglad
3 244 Inlägg
2 maj 2010
Trådstartare
#445
Carlén skrev:
På amazon är det 0.25 liter i styrväxeln, borde väl vara något liknande på 140.
Angående förgasarolja så brukar jag fylla upp till ca 5-6mm från helt fullt, men det är nog inte så viktigt, huvudsaken är att det finns olja där. smile

Okej, aa borde vara ungefär samma då. Okej! Löser sig smile

Snart så kommer motorn att startas igen, saknar packboxar, motorolja, atf olja..
Vad brukar ni köra för olja i växellådan? Hört att en vanlig mineralolja brukar fungera bra.

//Carfreak

Smålänning
7 887 Inlägg
2 maj 2010
#446
MrCarfreak skrev:
Carlén skrev:
På amazon är det 0.25 liter i styrväxeln, borde väl vara något liknande på 140.
Angående förgasarolja så brukar jag fylla upp till ca 5-6mm från helt fullt, men det är nog inte så viktigt, huvudsaken är att det finns olja där. smile

Okej, aa borde vara ungefär samma då. Okej! Löser sig smile

Snart så kommer motorn att startas igen, saknar packboxar, motorolja, atf olja..
Vad brukar ni köra för olja i växellådan? Hört att en vanlig mineralolja brukar fungera bra.

Japp funkar perfekt om du inte har överväxel smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Gasglad
3 244 Inlägg
2 maj 2010
Trådstartare
#447
twin_cam skrev:
MrCarfreak skrev:
Carlén skrev:
På amazon är det 0.25 liter i styrväxeln, borde väl vara något liknande på 140.
Angående förgasarolja så brukar jag fylla upp till ca 5-6mm från helt fullt, men det är nog inte så viktigt, huvudsaken är att det finns olja där. smile

Okej, aa borde vara ungefär samma då. Okej! Löser sig smile

Snart så kommer motorn att startas igen, saknar packboxar, motorolja, atf olja..
Vad brukar ni köra för olja i växellådan? Hört att en vanlig mineralolja brukar fungera bra.

Japp funkar perfekt om du inte har överväxel smile

Underbart! Då får de bli 10/30W olja till motor å låda smile
Fögasare och styrsnäckan får sig en fin ATF olja..

Imorgon kväll kommer nog motor å låda förenas igen.. Skall även ta tag i resterande bussningar, måste hitta någon som kan pressa ur och i skiten åt mig. Spindellederna är inga problem!

//Carfreak

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
3 maj 2010
#448
(för att rentvå mig sa jag inte ändå upp till kanten, utan ca. 1 cm från kanten sist smile )

Men som tidigare sa, upp till kanten eller en bit ifrån spelar nog ingen roll, blir det för mycket trycks det ut smile t.ex om du trycker upp kolven i toppläge med olja i, då kommer det en fin stråle från plastskruvens hål lol

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...

Gasglad
3 244 Inlägg
4 maj 2010
Trådstartare
#449
Igår la jag klarlack på oljetråget.. Har klarlackat de saker som skall stå emot stötar mm. Allt annat är lackat med en 2k solid så viss klarlack/motstånds kraftig yta finns ju..

Nu behöver jag bara packboxar å diverse annat smått och gott så hittar nog motorn tillbaka. Har även bytt ut bränsleslangarna mot lite snyggare stålompsunna. Har även förbikopplat värmepaketet då jag endast kommer att ha kupé fläkt. Vad säger lagen om kupéfläkt? Måste det vara en orginal fläkt i org. paket eller kan man sätta vilket som ? Tänkte nämligen om man kan sätta in en vanlig datorfläkt innanför instrumentbrädan som blåser luft? ^^ Vilken säkring är det till kupéfläkten? Har nämligen inte någon klisterlapp på min säkringskåpa så har ingen aning om vilka säkringar som går vart..
Senast redigerat av MrCarfreak (4 maj 2010)

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
4 maj 2010
Trådstartare
#450
Sådär, nu är hela framvagnen rostskyddad med sån bitumen gegga.. Känns skönt att slippa behöva tänka på att rostens ska komma tillbaka..

//Carfreak

Truck förare
273 Inlägg
4 maj 2010
#451
MrCarfreak skrev:
Igår la jag klarlack på oljetråget.. Har klarlackat de saker som skall stå emot stötar mm. Allt annat är lackat med en 2k solid så viss klarlack/motstånds kraftig yta finns ju..

Nu behöver jag bara packboxar å diverse annat smått och gott så hittar nog motorn tillbaka. Har även bytt ut bränsleslangarna mot lite snyggare stålompsunna. Har även förbikopplat värmepaketet då jag endast kommer att ha kupé fläkt. Vad säger lagen om kupéfläkt? Måste det vara en orginal fläkt i org. paket eller kan man sätta vilket som ? Tänkte nämligen om man kan sätta in en vanlig datorfläkt innanför instrumentbrädan som blåser luft? ^^ Vilken säkring är det till kupéfläkten? Har nämligen inte någon klisterlapp på min säkringskåpa så har ingen aning om vilka säkringar som går vart..

va ja vet så behöver du inte ha orginal kupefläkt utan du kan sätt dit något som blåser luft bara..polaren som kör en golf utan inredning kör med en lös fläkt som sitter stripad i ett rör vid framrutan smile


Gasglad
3 244 Inlägg
4 maj 2010
Trådstartare
#452
Larzzon nr1 skrev:
MrCarfreak skrev:
Igår la jag klarlack på oljetråget.. Har klarlackat de saker som skall stå emot stötar mm. Allt annat är lackat med en 2k solid så viss klarlack/motstånds kraftig yta finns ju..

Nu behöver jag bara packboxar å diverse annat smått och gott så hittar nog motorn tillbaka. Har även bytt ut bränsleslangarna mot lite snyggare stålompsunna. Har även förbikopplat värmepaketet då jag endast kommer att ha kupé fläkt. Vad säger lagen om kupéfläkt? Måste det vara en orginal fläkt i org. paket eller kan man sätta vilket som ? Tänkte nämligen om man kan sätta in en vanlig datorfläkt innanför instrumentbrädan som blåser luft? ^^ Vilken säkring är det till kupéfläkten? Har nämligen inte någon klisterlapp på min säkringskåpa så har ingen aning om vilka säkringar som går vart..

va ja vet så behöver du inte ha orginal kupefläkt utan du kan sätt dit något som blåser luft bara..polaren som kör en golf utan inredning kör med en lös fläkt som sitter stripad i ett rör vid framrutan smile

Aha okej..

Får se hur ja gör eftersom min fläkt är trasig.

//Carfreak

32 Inlägg
4 maj 2010
#453
MrCarfreak skrev:
twin_cam skrev:
Jo den ska fyllas ända upp med ATF-olja.

Oljan funkar som stötdämpning typ, så kolven inte ska fladdra och ge kass gång, det är ju den som nålen sitter i som sköter soppaflödet...

Okej, perfekt! Okej, men nålen följer då inte med upp där jag lossar den svarta skruven ovanpå förgasaren? :s
Säkert därför min tomgång har jävlats innan då eftersom min förgasare är helt tom!

En fråga till, ATF olja i styrsnäckan också?? Hur mkt ?

Ja tömde den på olja BARA för att tomgången skulle bli som den va, gå upp o ner, mer rally stil på skiten då wink

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 525 Inlägg
4 maj 2010
#454
MrCarfreak skrev:
Igår la jag klarlack på oljetråget.. Har klarlackat de saker som skall stå emot stötar mm. Allt annat är lackat med en 2k solid så viss klarlack/motstånds kraftig yta finns ju..

Nu behöver jag bara packboxar å diverse annat smått och gott så hittar nog motorn tillbaka. Har även bytt ut bränsleslangarna mot lite snyggare stålompsunna. Har även förbikopplat värmepaketet då jag endast kommer att ha kupé fläkt. Vad säger lagen om kupéfläkt? Måste det vara en orginal fläkt i org. paket eller kan man sätta vilket som ? Tänkte nämligen om man kan sätta in en vanlig datorfläkt innanför instrumentbrädan som blåser luft? ^^ Vilken säkring är det till kupéfläkten? Har nämligen inte någon klisterlapp på min säkringskåpa så har ingen aning om vilka säkringar som går vart..

Jag har elschema till volvo 140 som jag kan scanna av & mejla ikväll om du vill?
din e-adress?

såg igårkväll att jag hade en rephandbok till 140 i garaget... så där kanske det finns lite tips & hämta om du behöver veta nåt särskilt, oljor ,mm som du frågat om...?

Gör en lista på vad du vill veta.
Senast redigerat av farbrorbozze (4 maj 2010)

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

leg. dödsklant
128 Inlägg
4 maj 2010
#455
farbrorbozze snäll wink

Touch my shit and I’ll rip your fuckin’ heart out, euro-trash!
http://tag-der-arbeit.extrajetzt.de/

Gasglad
3 244 Inlägg
4 maj 2010
Trådstartare
#456
farbrorbozze skrev:
MrCarfreak skrev:
Igår la jag klarlack på oljetråget.. Har klarlackat de saker som skall stå emot stötar mm. Allt annat är lackat med en 2k solid så viss klarlack/motstånds kraftig yta finns ju..

Nu behöver jag bara packboxar å diverse annat smått och gott så hittar nog motorn tillbaka. Har även bytt ut bränsleslangarna mot lite snyggare stålompsunna. Har även förbikopplat värmepaketet då jag endast kommer att ha kupé fläkt. Vad säger lagen om kupéfläkt? Måste det vara en orginal fläkt i org. paket eller kan man sätta vilket som ? Tänkte nämligen om man kan sätta in en vanlig datorfläkt innanför instrumentbrädan som blåser luft? ^^ Vilken säkring är det till kupéfläkten? Har nämligen inte någon klisterlapp på min säkringskåpa så har ingen aning om vilka säkringar som går vart..

Jag har elschema till volvo 140 som jag kan scanna av & mejla ikväll om du vill?
din e-adress?

såg igårkväll att jag hade en rephandbok till 140 i garaget... så där kanske det finns lite tips & hämta om du behöver veta nåt särskilt, oljor ,mm som du frågat om...?

Gör en lista på vad du vill veta.

Detta uppskattas innerligt!

Behöver info om moment på allt, oljenivå, oljetyp, elcheman till hela bilen helst.

Återigen, Tack!!
Senast redigerat av MrCarfreak (4 maj 2010)

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
4 maj 2010
Trådstartare
#457
Diverse bilder på dagens arbete.. Har geggat på med en massa rostskyddsmassa lite här och där.. Motorn plockas sakta men säkert ihopp igen.. Vad är det för moment till svänghjulsbultarna?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/920918_r1mb8a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/920916_q3gyk9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/920920_9ftwt4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/920922_4i90tq.jpg

//Carfreak

1 266 Inlägg
4 maj 2010
#458
MrCarfreak skrev:
Diverse bilder på dagens arbete.. Har geggat på med en massa rostskyddsmassa lite här och där.. Motorn plockas sakta men säkert ihopp igen.. Vad är det för moment till svänghjulsbultarna?

http://www1.garaget.org/gallery/archive … r1mb8a.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/archive … q3gyk9.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/archive … 9ftwt4.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/archive … 4i90tq.jpg

japp, du ska dra svänghjulet med moment, kan bli obalans annars o lossna tongue

Att ha en sänkt bil är som ha en stor k[u]k med erektionsproblem..... Totalt värdelöst

Gasglad
3 244 Inlägg
4 maj 2010
Trådstartare
#459
rally-tobbe skrev:
MrCarfreak skrev:
Diverse bilder på dagens arbete.. Har geggat på med en massa rostskyddsmassa lite här och där.. Motorn plockas sakta men säkert ihopp igen.. Vad är det för moment till svänghjulsbultarna?

http://www1.garaget.org/gallery/archive … r1mb8a.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/archive … q3gyk9.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/archive … 9ftwt4.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/archive … 4i90tq.jpg

japp, du ska dra svänghjulet med moment, kan bli obalans annars o lossna tongue

Läs vad jag skrev 1 gång till :p Frågade om vad det är för moment, inte om ja ska momentdra el. ej :p

//Carfreak

1 266 Inlägg
4 maj 2010
#460
MrCarfreak skrev:
rally-tobbe skrev:
MrCarfreak skrev:
Diverse bilder på dagens arbete.. Har geggat på med en massa rostskyddsmassa lite här och där.. Motorn plockas sakta men säkert ihopp igen.. Vad är det för moment till svänghjulsbultarna?

http://www1.garaget.org/gallery/archive … r1mb8a.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/archive … q3gyk9.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/archive … 9ftwt4.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/archive … 4i90tq.jpg

japp, du ska dra svänghjulet med moment, kan bli obalans annars o lossna tongue

Läs vad jag skrev 1 gång till :p Frågade om vad det är för moment, inte om ja ska momentdra el. ej :p

aha, förlåt tongue det spelar nog inte så stor roll, bara du drar den jämt, kan gissa på att typ 5-8kg big_smile

Att ha en sänkt bil är som ha en stor k[u]k med erektionsproblem..... Totalt värdelöst


Sök