4393
Sök

CarfreakRacing proudly presents: B20 Turbo 500hk+ Dragrace!

Gasglad
3 244 Inlägg
4 maj 2010
Trådstartare
#461
rally-tobbe skrev:
MrCarfreak skrev:
rally-tobbe skrev:

japp, du ska dra svänghjulet med moment, kan bli obalans annars o lossna tongue

Läs vad jag skrev 1 gång till :p Frågade om vad det är för moment, inte om ja ska momentdra el. ej :p

aha, förlåt tongue det spelar nog inte så stor roll, bara du drar den jämt, kan gissa på att typ 5-8kg big_smile

Okej, blir iafall loctite gänglåsning och moment.. Kan gå att gå efter samma moment som B230 har då det är likadana bultar.

//Carfreak

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
4 maj 2010
#462
tror du har tumbult, b230 har millimeter, är skillnaden smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...

Gasglad
3 244 Inlägg
4 maj 2010
Trådstartare
#463
Volvo1968 skrev:
tror du har tumbult, b230 har millimeter, är skillnaden smile

Jag har mm bultar smile

//Carfreak

Smålänning
7 887 Inlägg
4 maj 2010
#464
MrCarfreak skrev:
Volvo1968 skrev:
tror du har tumbult, b230 har millimeter, är skillnaden smile

Jag har mm bultar smile

Har du??
Vad är det för årsmodell på din motor?
För jag har tum både på motorn som sitter i min 140 (original från -69) och på den jag skruvar med (okänd årsmodell).

Men svänghjulsbulten är nog 3/4" va? E ju samma som 17 mm har ja för mig smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Gasglad
3 244 Inlägg
4 maj 2010
Trådstartare
#465
twin_cam skrev:
MrCarfreak skrev:
Volvo1968 skrev:
tror du har tumbult, b230 har millimeter, är skillnaden smile

Jag har mm bultar smile

Har du??
Vad är det för årsmodell på din motor?
För jag har tum både på motorn som sitter i min 140 (original från -69) och på den jag skruvar med (okänd årsmodell).

Men svänghjulsbulten är nog 3/4" va? E ju samma som 17 mm har ja för mig smile

Ingen aning faktiskt.. en B18 iafall :p

Antar att den som byggde motorn har bytt ut till mm bultar. Mina har 16mm skalle på sig..

//Carfreak

Smålänning
7 887 Inlägg
4 maj 2010
#466
MrCarfreak skrev:
twin_cam skrev:
MrCarfreak skrev:

Jag har mm bultar smile

Har du??
Vad är det för årsmodell på din motor?
För jag har tum både på motorn som sitter i min 140 (original från -69) och på den jag skruvar med (okänd årsmodell).

Men svänghjulsbulten är nog 3/4" va? E ju samma som 17 mm har ja för mig smile

Ingen aning faktiskt.. en B18 iafall :p

Antar att den som byggde motorn har bytt ut till mm bultar. Mina har 16mm skalle på sig..

Skumt... Mycket skumt...

Kan iofs ha en nyare vevaxel... Minns förresten int evad de va för skalle på mina, men tror de va 17 mm... Äsch skitsamma wink MAn ska va gla så länge de går använda mm nycklarna wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 525 Inlägg
4 maj 2010
#467
MrCarfreak skrev:
farbrorbozze skrev:
MrCarfreak skrev:
Igår la jag klarlack på oljetråget.. Har klarlackat de saker som skall stå emot stötar mm. Allt annat är lackat med en 2k solid så viss klarlack/motstånds kraftig yta finns ju..

Nu behöver jag bara packboxar å diverse annat smått och gott så hittar nog motorn tillbaka. Har även bytt ut bränsleslangarna mot lite snyggare stålompsunna. Har även förbikopplat värmepaketet då jag endast kommer att ha kupé fläkt. Vad säger lagen om kupéfläkt? Måste det vara en orginal fläkt i org. paket eller kan man sätta vilket som ? Tänkte nämligen om man kan sätta in en vanlig datorfläkt innanför instrumentbrädan som blåser luft? ^^ Vilken säkring är det till kupéfläkten? Har nämligen inte någon klisterlapp på min säkringskåpa så har ingen aning om vilka säkringar som går vart..

Jag har elschema till volvo 140 som jag kan scanna av & mejla ikväll om du vill?
din e-adress?

såg igårkväll att jag hade en rephandbok till 140 i garaget... så där kanske det finns lite tips & hämta om du behöver veta nåt särskilt, oljor ,mm som du frågat om...?

Gör en lista på vad du vill veta.

Detta uppskattas innerligt!

Behöver info om moment på allt, oljenivå, oljetyp, elcheman till hela bilen helst.

Återigen, Tack!!

håller på å scannar nu men har inte din mejl wink

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 525 Inlägg
4 maj 2010
#468
olja motor: API SE eller SD 10-40   3,75 liter
olja växellåda: Motorolja av samma typ som motorn eller SAE 80 växellådsolja 0,75Liter
växellådan kan du fylla genom hålet i locket efter montering i bilen om du har långspaken

Bakaxel: Bakaxelolja SAE 90 1,2-1,6 beroende på axeltyp (upp till påfyllningen brukar vara lagomt)

styrväxeln ska ha 0,25Liter Hypoidolja SAE 80, (det borde vara likvärdigt med bakaxeloljan)

förgasarn: där ska det vara "ATF" olja som nån skrivit tidigare.

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Gasglad
3 244 Inlägg
5 maj 2010
Trådstartare
#469
Sådär, nu sitter svänghjul och koppling på plats igen!! Strax ska lådan lyftas på plats också smile

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
5 maj 2010
Trådstartare
#470
Motor och låda är nu förenade igen! Back to square one but much better result wink

Före:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/901266_k1nvti.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/901267_pfa62e.jpg

Efter:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/921552_ql34yk.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/921553_inigo3.jpg



//Carfreak

Truck förare
273 Inlägg
5 maj 2010
#471
en klar förbättring mot hur den såg ut innan smile


Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
5 maj 2010
#472
tummen upp smile

Kan ju hända att du har en B20 vevaxel i din då isåfall, var det 6st bultar till svänghjulet? smile

Iallafall, de lär inte ha bytt från tum till millimeter på en tum-axel för då har de sabbat gängorna. Men å andra sidan så är ju huvuderna ganska lika på tum och mmbult smile

Skit samma, det sitter fast och det är ju huvudsaken, sen vad det är för bult är ju inget viktigt sålänge det är rätt big_smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...

Gasglad
3 244 Inlägg
5 maj 2010
Trådstartare
#473
Volvo1968 skrev:
tummen upp smile

Kan ju hända att du har en B20 vevaxel i din då isåfall, var det 6st bultar till svänghjulet? smile

Iallafall, de lär inte ha bytt från tum till millimeter på en tum-axel för då har de sabbat gängorna. Men å andra sidan så är ju huvuderna ganska lika på tum och mmbult smile

Skit samma, det sitter fast och det är ju huvudsaken, sen vad det är för bult är ju inget viktigt sålänge det är rätt big_smile

Tackar!

aa iofs, ingen aning, den är ju borrad iafall, kan hända att de strokat den också..
Det är en 6-bultad vev..
finns det tum gängor med mm huvud? De kanske har gängat om veven, de vet man ju inte.

aa precis wink Drog de med 85nm iafall, bör sitta.. Tryckplattan drogs med 30nm, har för mig det är 25nm på B230 iafall..

Ska tömma växellådsoljan strax och fylla på ny så det är klart. Lite lättare när motor å låda är ur :p

//Carfreak

2 788 Inlägg
5 maj 2010
#474
Ser bra ut smile Skall bli kul att få se en riktigt fräsch Volvo 142:a sen smile


1 266 Inlägg
5 maj 2010
#475
fan vad snygg motorn blir, du gör ett kanon jobb big_smile

Att ha en sänkt bil är som ha en stor k[u]k med erektionsproblem..... Totalt värdelöst

Gasglad
3 244 Inlägg
5 maj 2010
Trådstartare
#476
Tack så väldigt mycket för alla kommentarer!! Växellådan är nu fylld med 0,75l 10/30 mineral olja.. Förgasaren fick sen en skvätt ATF olja.. Motorn fylls på olja så fort jag köper ett oljefilter smile Kommer köra på biltema olja nu i ca. 10-15 mil, sen byter jag olja. Man vet ju aldrig vad de ligger för skit innuti motorn..

Förhoppningsvis kommer motorn att sätta på plats idag! smile

Är det möjligt att starta motorn utan ventilkåpa? Vet att på B230 så skvätter det en jäkla massa men iom. att denna har vippor osv. som v8 så borde de la gå?
Senast redigerat av MrCarfreak (5 maj 2010)

//Carfreak

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
5 maj 2010
#477
Jag har kolvskramel i min, ska bli intressant att se om det minskar med ny "riktig" olja sen tongue

Nej det tror jag inte, men menade att millimeterhylsor kan passa ganska bra på tumhuvud, men inte lika bra som tumhylsor gör wink är nog en välinversterad slant o köpa lite sånt, grenrörsmuttrarna är ju tum t.ex på äldre motorer(du har ju E topp så kanske klarar dig..) men massa på själva bilen smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...

Gasglad
3 244 Inlägg
5 maj 2010
Trådstartare
#478
Volvo1968 skrev:
Jag har kolvskramel i min, ska bli intressant att se om det minskar med ny "riktig" olja sen tongue

Nej det tror jag inte, men menade att millimeterhylsor kan passa ganska bra på tumhuvud, men inte lika bra som tumhylsor gör wink är nog en välinversterad slant o köpa lite sånt, grenrörsmuttrarna är ju tum t.ex på äldre motorer(du har ju E topp så kanske klarar dig..) men massa på själva bilen smile

aa, enligt rykten så går dessa bättre med mer klassad "skit" olja utan en massa tillsatser å jox.. Återstår och se hur min maskin går med biltemas olja.

aa, dock är både pinnbultar och muttrar nya, helt vanliga metriska gängor där :p

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
5 maj 2010
Trådstartare
#479
Är de vanligt att de läcker från tråget med ny packning ? :p Läckte ganska mycket från tråget nu när ja fyllde på olja.. Knackade dock till alla kanter runt om och det verkar som att de inte läcker längre.. Får se om en stund igen.. Skall trågpackningen svälla eller något sådant??

//Carfreak

leg. dödsklant
128 Inlägg
5 maj 2010
#480

Touch my shit and I’ll rip your fuckin’ heart out, euro-trash!
http://tag-der-arbeit.extrajetzt.de/


Sök