3364
Sök

Ms1 2,2 Öppnar bara 2 spridare! Vad är fel?

29 Inlägg
11 april 2010
Trådstartare
Hjälper en kompis med en volvo 240 turbo med megasquirt 1 2,2. Efter en stillastående vinter så börjar den jävlas:Börjar med o sura ner sig jätte mycket vid första start efter vintern, startar till slut men går inte som den ska, stänger av den o vid nästa start försök får den ej nå bensin! Ingen signal på två spridare,inge kabelbrott! Kan boxen ha gått sönder? tack på förhand för alla svar!

Motborgare
1 099 Inlägg
11 april 2010
Kolla först att du har 12V på båda pinnarna på varje injektor när de inte är aktiverade. MS funkgera som de flesta andra system vid att jorda ena sidan för att aktivera.

Har du 12V på alla, får du återkomma.

-- K

93 Inlägg
11 april 2010
Används en eller två spridarbanker? Används bara en bank så lär det vara antingen kabelbrott eller att det saknas plusmatning (som Kavli sa), såläge det inte är fel på spridaren i sig då.

29 Inlägg
11 april 2010
Trådstartare
Det är 12volt på båda pinnarna på alla fyra.kollade på boxen o det används nog 2 banker.Tycker personligen att gnistan ser klen ut men tänder på startgas i allafall.

29 Inlägg
11 april 2010
Trådstartare
O föresten om två spridare funkar borde den småtända när man kör på start motorn? men den är stendö om man inte sprutar in startgas!

93 Inlägg
11 april 2010
Om de två spridarna som inte fungerar sitter kopplade till samma spridarbank är det väl troligt att just den kretsen har gett med sig.

29 Inlägg
11 april 2010
Trådstartare
Ja det är vell troligen så, Kan man koppla alla spridarna på en bank?

Motborgare
1 099 Inlägg
12 april 2010
jimma81 skrev:
Det är 12volt på båda pinnarna på alla fyra.kollade på boxen o det används nog 2 banker.Tycker personligen att gnistan ser klen ut men tänder på startgas i allafall.

Ok. Då låter det som om en drivare i boxen har gett upp.

-- K

Motborgare
1 099 Inlägg
12 april 2010
jimma81 skrev:
Ja det är vell troligen så, Kan man koppla alla spridarna på en bank?

Nej. Jag har inte kollat vad utgångarna pallar, men de ligger ju heller inte i fas med varandra.

-- K

261 Inlägg
12 april 2010
Kavli skrev:
de ligger ju heller inte i fas med varandra.

Hur menar du nu?
Beror väl på om man kör alternating eller simultanus???   MS ska väl även klara upp till 12 spridare (Fördelat på 2 banker) eller nåt sånt??

29 Inlägg
12 april 2010
Trådstartare
Tackar för alla svar!Kanske vore enklast o få tag på en annan box o testa om det funkar då.

93 Inlägg
12 april 2010
Jodå, det funkar att köra alla spridare på samma bank, bara du ändrar till "simultaneous" i boxen.

29 Inlägg
12 april 2010
Trådstartare
okay vad bra, ändrar man till simultaneous i megatune då?

29 Inlägg
13 april 2010
Trådstartare
Ja tackar för all hjälp! nu lever den igen en spridarbank var död så kopplade alla till en o ändrade till simultane. Nu blir det gummirök o vårkänslor!!!

29 Inlägg
18 april 2010
Trådstartare
Försöker få fortsättning på denna tråd!Bilen går men tål inte ens 0,5 tryck börjar att missa o smälla! Står även o små smäller på tomgång! Har testat annan soppapump,satt på en ny högeffekttändspole,nya stift som jag har ändrat elektrodavståndet till 0,5 på, nya kablar! någon som har en ide?!Biljäveln gick ju bra innan den fick stå över vintern!!Någon i sundsvallstrakten som är bra på att mappa dessa megasquirt?

261 Inlägg
18 april 2010
Ragga tag på Backeliten tongue

Enligt hans profil befinner han sig i sundsvall/mellansel.... (Nej, han finns inte här på gorg... gör en sökning på megasquirtforumet)

29 Inlägg
19 april 2010
Trådstartare
Okay tack för det. Har gjort en ny tråd för det här problemet nu!tack

volvo tic frälst
357 Inlägg
27 april 2010
jag har samma problem 12v tilla alla spridare och mset jordar alla utgångar enligt stim. ändå så öppnar endast 2 spridare av 4 :S har du funnit felet får du mer än gärna höra av dig.

29 Inlägg
28 april 2010
Trådstartare
Ja på min så var en spridarbank död så jag fick flytta alla spridare till en bank o ändra i megatune till simultaneus då startade den direkt. så testa det!

volvo tic frälst
357 Inlägg
28 april 2010
ok. har gjort så jag med wink fast min har inte startat än men väldigt nära smile fast jag ska köra med dubbla spridarrader senare så måste ju fixas ändå tongue men troligen är ena spridarutgången kass på min också hmm

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök