2745
Sök

Någon som "åkt" för toning med 50% VLT?

1337
1 343 Inlägg
18 maj 2010
SolfilmochSakerhet skrev:
Det verkar väl vara lite olika hur man definierar saken ifall det skall kallas solfilm eller inte.

Men de flesta tillverkare benämner ju en film som är transparant, och som skall skydda person och egendom, som säkerhetsfilm och inte solfilm.
De delarna av UV-strålningen som filmerna filtrerar är viktig och minimerar blekning av själva solfilmen och det som finns bakom solfilmen mm.
UV är en viktig del, ja, och är inte bortglömd.

Jag tycker att värmereflektionen är en av flera faktorer i vad man borde tänka på i val av film speciellt där man vill dämpa värmen såklart.
"Det finns mycket mycket mer som spelar roll." , vad värdesätter du för egenskaper i en film? Skulle vilja veta?

För att nämna några egenskaper jag värdesätter:
En film som inte blockerar bort tex telefon och gps.
En film med lite reflektion av ljuset.
Hur stor del UV filmen tar bort och även på så stor spectrum som möjligt.
Bortfall av direkt värmestrålning.
Och framförallt en optisk klar film.
Gärna en film som är minst 6 mil..

Bara för att nämna något..
Olika människor föredrar olika saker.

I'm not a fighter, I'm a lover!

772 Inlägg
18 maj 2010
Xtravagant skrev:

80 minus 11 kan väl inte bli 71,2?
Jag skulle fortfarande inte kalla en transparant säkerhetsfilm för en solfilm alltså en solfilm i syfte att ge toning eller bromsa värme.
Om en transparant säkerhetsfilm har 15% värmeavvisning så ger den knappast någon kännbar värmeskillnad eftersom den även absorberar värme vilket skulle gå på ett ut. I länken du hänvisade till så anger de inte någon data för värmeabsorbtion dessvärre och det är en siffra många tillverkare inte vill gå ut med i första hand men ack så viktig i många sammanhang.....

Jag ber om ursäkt.
Jag läste bara matte E i skolan så jag är inte så hemma när det gäller procent.
plus och minus funkar för mig.
Skulle du vilja berätta för mig vad det blir om man tar bort 11% från 80%...
För det ser ut som om jag kommer fram till 71,2 varje gång jag räknar.

Sen kunde jag inte bry mig mindre på värmeavvisning.
Glaset är mer eller mindre omöjligt att krypa in genom.. Det räcker för mig.

Jag är ingen expert på matte.
Men jag tyckte dina räkne-exempel
"100%-89%=11% 80%-11%= 71,2%"
inte följer samma logik.
Det är sant , väljer man en säkerhetsfilm så är ju problemet inte värmen.
Men då borde en säkerhetsfilm inte kallas en solfilm? Eftersom den inte innehåller värmeavvisande beläggning.
Att inte alls bry sig om värmeavvisning när man håller på med solfilm i arbetet skulle vara som att inte bry sig ifall man tankar diesel elelr bensin.  roll

"Bara för att" så vill jag säga att du inte kan subtrahera procent från procent.

100*89%=11%

80*11%=71,2%

Jag vet att du vet att man inte kan det. Men bara för att vara jobbig så. Inget illa menat. tongue

33 Inlägg
19 maj 2010
blev stopad idag vid 08 slaget,  fick blåsa och visa kortet,, sen stack han in huvet i bilen och sa tonat här framme va?
jag- yess det ljusast lagret
polisen- man ser iallafall ut rätt bra

haft toningen 1 vecka idag

det bror nog på vilken polis man möter där ute

https://www1.garaget.org/archive/114/113806/197173/197173-1906840.jpg

???
661 Inlägg
19 maj 2010
skrattade många gånger under dessa 6 sidors läsning...

OM det nu är lagligt att ha en film fram som är så pass ljus som ni påstår..
VARFÖR lägga ner pengar på en sådan film som fan knappt syns?????????

Blev dock nyfiken på att se om polisens bilar har film... ska kika det imorgon då vi har en del polisbilar på jobbet dagligen....

2 982 Inlägg
19 maj 2010
Åkte runt såhär under sommarhalvåret. inga probs, får jag böter så tar jag det. men självklart drog man ner när konstapel gled förbi.
https://www1.garaget.org/archive/47/46930/40995/40995-1407710.jpg

Mr Solfilm
29 Inlägg
19 maj 2010
_Tony_ skrev:

Blev dock nyfiken på att se om polisens bilar har film... ska kika det imorgon då vi har en del polisbilar på jobbet dagligen....

"VARFÖR lägga ner pengar på en sådan film som fan knappt syns?????????"
Finns många fördelar med att ha film som "syns" mindre. Man väljer film efter vad man vill uppnå, toning,säkerhet,värmeskydd,bländskydd,uv-skydd,styling mm.

Hoppas du ser filmen på polisbilarna. wink .
Om de har en transparant säkerhetsfilm på framdörrarna så syns den knappt om den är bra monterad.
Men den film som används på framdörrarna är säkerligen mellan 6-8mil tjock.

Blytung högerfot & Gasen i botten!
Motto: Kvalitet och prestanda är nr:1
Tycker att Greenlight Magazine är en ball nättidning!

1337
1 343 Inlägg
19 maj 2010
_Tony_ skrev:

Finns många fördelar med att ha film som "syns" mindre. Man väljer film efter vad man vill uppnå, toning,säkerhet,värmeskydd,bländskydd,uv-skydd,styling mm.

Om de har en transparant säkerhetsfilm på framdörrarna så syns den knappt om den är bra monterad.

Filmen som används på framdörrar är 4 mil.
Filmen är även monterad när rutan är ute så det finns inga kanter att se.
Enda sättet att se det är uppe på rutan om det inte är 100 gjort.

Lägga ner pengar på en film som inte syns kan vara för att man har saker i bilen man inte vill bli av med och behöver ett rejält skydd.

5 198 Inlägg
19 maj 2010
Xtravagant skrev:
_Tony_ skrev:

Lägga ner pengar på en film som inte syns kan vara för att man har saker i bilen man inte vill bli av med och behöver ett rejält skydd.

Jäsiken va tjockt,, jag skulle ju föredra en film på några mm jag.. inte mil cool

1337
1 343 Inlägg
19 maj 2010
gamlingen skrev:
Xtravagant skrev:

Jäsiken va tjockt,, jag skulle ju föredra en film på några mm jag.. inte mil cool

Ja precis.. wink
mm cm dm m km mil är grundkurs..
När vi pratar mil och my så är det helt annat.
mil motsvarar en tusendels tum.

1 142 Inlägg
19 maj 2010
germ424 skrev:
det e helt löjligt egentligen ju, varför får man ha en svart visir på en mc hjälm då för, om man inte får ens ha sidorutorna tonade

kanske för att du ser hur mc föraren tänker ändå eftersom du ser hans huvudrörelser och de för du väll inte om en bilförare har tonat?

14 Inlägg
19 maj 2010
Hade rök toning på min bil och gick inte igenom besiktningen eftersom där var solfilm på framrutorna!
Men det är smällar man får ta, nu blir det helsvarta fram och bak, sen är det bara att ta ner rutorna när polisen kommer eller när man ska besiktiga bilen!

- Där är ju ingen lag på att man måste ha framrutorna uppe när man kör/besiktigar

HAJ

1337
1 343 Inlägg
19 maj 2010
TimmieH skrev:
Hade rök toning på min bil och gick inte igenom besiktningen eftersom där var solfilm på framrutorna!
Men det är smällar man får ta, nu blir det helsvarta fram och bak, sen är det bara att ta ner rutorna när polisen kommer eller när man ska besiktiga bilen!

- Där är ju ingen lag på att man måste ha framrutorna uppe när man kör/besiktigar

HAJ

Har du en helbilsgodkänd bil ska det finnas främre rutor annars är det ombesiktning.
Så att dra säkringen ska inte fungera även om det fortfarande ibland gör det.

Köra utan eller med icke fungerande hissar fram ska ses jämbördigt med solfilm.

1337
1 343 Inlägg
19 maj 2010
snoddas skrev:
germ424 skrev:
det e helt löjligt egentligen ju, varför får man ha en svart visir på en mc hjälm då för, om man inte får ens ha sidorutorna tonade

kanske för att du ser hur mc föraren tänker ändå eftersom du ser hans huvudrörelser och de för du väll inte om en bilförare har tonat?

Nej det är faktiskt inte därför.
Det är helt enkelt så att en Mc förares visir inte är reglerat i lag medan bilens rutor är.

14 Inlägg
19 maj 2010
Xtravagant skrev:
TimmieH skrev:

HAJ

Har du en helbilsgodkänd bil ska det finnas främre rutor annars är det ombesiktning.
Så att dra säkringen ska inte fungera även om det fortfarande ibland gör det.

Köra utan eller med icke fungerande hissar fram ska ses jämbördigt med solfilm.

Det kan funka! Ibland behöver man lite tur! big_smile

14 Inlägg
19 maj 2010
Aero_Boy skrev:
fick en 2a i dag på besiktningen , pga svagaste toning fram. hade rutorna nere men bes killen rullade upp dom..................mindre skoj

haha, ajdå! Du hade alltså otur där! tongue

210 Inlägg
20 maj 2010
Xtravagant:

Verkar tyvärr som jag är en av väldigt få som försår dej!

Ja fattar helt o hållet att om rutan (med eller utan "solfilm" släpper in 75% av ljuset (eller mer) så är detta helt lagligt!

Ville bara skriva o stötta dej i din kamp för laglig solfilm (:    (de där lät jättetöntigt, haha)

ha de gött!

Det SKA gå!
434 Inlägg
20 maj 2010
Ja åkte dit i en kontroll för tonade rutor. Hade näst mörkaste ifrån Biltema. Tror t.om bilder finns på galleri.
Men ja fick 2 val av polisen. Antingen att rycka dom på plats eller böta.

Mvh Wallin JR.

Kolla gärna in mitt VR6 Projekt.

12 086 Inlägg
20 maj 2010
Texten på transportstyrelsens hemsida har jag redan refererat till på första sidan jävla loosers

Texten går ju att tolka olika, det står ju "därför är all film olaglig ...." vilket skulle betyda att all film är olaglig. Men eftersom det finns film som klarar ljusgenomsläppskraven så finns det ju inget "därför".
Senast redigerat av JapMax (20 maj 2010)

Customiserare
1 212 Inlägg
20 maj 2010
vad jag har läst (pallade inte läsa allt) så har ingen tänkt på spray toning de e ju ingen film som lagen säger att man inte får ha.. eller??

raggen går

Mr Solfilm
29 Inlägg
21 maj 2010
rockabilly_ponta skrev:
vad jag har läst (pallade inte läsa allt) så har ingen tänkt på spray toning de e ju ingen film som lagen säger att man inte får ha.. eller??

Framdörrarna skall ha 70% ljusgenomsläpp.
Ifall det är en solfilm eller sprayburk spelar ingen roll.

Blytung högerfot & Gasen i botten!
Motto: Kvalitet och prestanda är nr:1
Tycker att Greenlight Magazine är en ball nättidning!

Sök