3676
Sök

Parkerings böter för att jag var och hämtade pengar?

har roligt.. och ibland tråkigt
461 Inlägg
15 april 2010
Trådstartare
#21
henke_99 skrev:
tkd_rille skrev:
Är väl inget och gnälla om. Är med dagligen om bilar jag lätt hade lappat om jag hade haft rätten för det. Folk står ivägen överallt.
Vad jag har försått så gnäller han inte direkt över boten i sig utan mer över att bilen bredvid inte blivit bötfälld den oxå trots att den stått där längre.
och den andra bilen, står DIREKT mitt emot  porten ( blockar den helt och hållet), samtidigt som har FORTFARANDE stått där än nu  !!! och ändå inga böter med tanken att de har varit här 2 gånger nu ( en gång efter att jag fick mitt )

An eye for eye only ends up making the whole world blind.

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
15 april 2010
#22
4 minuter är för kort tid OM det inte är parkeringsförbud helt.  Bara överklaga.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

tratt
353 Inlägg
15 april 2010
#23
Varför ringde du inte numret som står på parkeringsautomaten så hade du fått gratis parkering och ingen bot, om jag nu har förstått allt rätt, så fick du bot pga att du inte hade någon biljett?

Muttley
15 april 2010
#24
mr_right skrev:
henke_99 skrev:
tkd_rille skrev:
Är väl inget och gnälla om. Är med dagligen om bilar jag lätt hade lappat om jag hade haft rätten för det. Folk står ivägen överallt.
Vad jag har försått så gnäller han inte direkt över boten i sig utan mer över att bilen bredvid inte blivit bötfälld den oxå trots att den stått där längre.
ja jag gnäller om det orättvisan här.
400kr är inte värd mitt dåliga humor,  men orättvisan, oavsett hur litet det är, gör mig på dåligt humor
Ska vi kunna svara dig på varför lapplisan inte satte något på raggarbilen? Tror du får lika mycket svar om du ringer till upplysningen  som du får av oss.
Om du är så jäkla tvär för att han klara sig så kan du väl ringa numret på din bot och fråga dem istället.

har roligt.. och ibland tråkigt
461 Inlägg
15 april 2010
Trådstartare
#25
tkd_rille skrev:
mr_right skrev:
henke_99 skrev:

Vad jag har försått så gnäller han inte direkt över boten i sig utan mer över att bilen bredvid inte blivit bötfälld den oxå trots att den stått där längre.
ja jag gnäller om det orättvisan här.
400kr är inte värd mitt dåliga humor,  men orättvisan, oavsett hur litet det är, gör mig på dåligt humor
Ska vi kunna svara dig på varför lapplisan inte satte något på raggarbilen? Tror du får lika mycket svar om du ringer till upplysningen  som du får av oss.
Om du är så jäkla tvär för att han klara sig så kan du väl ringa numret på din bot och fråga dem istället.
tror du att folk har inte ringt om raggar bilen tidigare?

det har varit så att bilen ståt där ibland under 4-5 dagars period o inte ett skit gör de ( polis/p gubbar) åt saken. men så fort någon annan parkerar där ( inte bara jag) så bryter helvetet ut o inom 10 min sitter det en 400kr lapp på deras rutor.

An eye for eye only ends up making the whole world blind.

Musiker
472 Inlägg
15 april 2010
#26
myran skrev:
4 minuter är för kort tid OM det inte är parkeringsförbud helt.  Bara överklaga.
SANT!

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
15 april 2010
#27
Är det hyresbolaget som äger marken kan inte polisen hjälpa dig. Kolla om det står nån skylt med P-förbud och ett ev. telnummer vid infarten till parkeringen. Kan vara nåt vaktbolag som sköter det.

Jag fick böter för samma sorts parkering av securitas, TROTS mitt handikappsp-tillstånd i rutan! mad
"Det gäller tydligen inte på privatägd mark och att det var upp till parkören att ta reda på lokala regler" sa grintanten på securitas. Står inget i papperen till tillståndet om nåt sånt. Står bara att man får stå parkerad i högst tre timmar vid parkeringsförbud.

Var inte inne i tio minuter en gång då jag bara lastade ur varor. Hade inte orkat lasta ut det vid parkeringen och burit det in p.g.a handikappet.

Ändå stod det 10 minuter på lappen. Var så förbannad att jag åkte ut på byn och letade securitasbil... mad

Jag fick bita ihop och betala för bostadsbolaget kunde inte hjälpa mig och securitas verkade bara vara nitiska...

Så tyvärr.... Så är det.

MVH T.
Senast redigerat av Opelmadness (15 april 2010)

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

har roligt.. och ibland tråkigt
461 Inlägg
16 april 2010
Trådstartare
#28
Opelmadness skrev:
Är det hyresbolaget som äger marken kan inte polisen hjälpa dig. Kolla om det står nån skylt med P-förbud och ett ev. telnummer vid infarten till parkeringen. Kan vara nåt vaktbolag som sköter det.

Jag fick böter för samma sorts parkering av securitas, TROTS mitt handikappsp-tillstånd i rutan! mad
"Det gäller tydligen inte på privatägd mark och att det var upp till parkören att ta reda på lokala regler" sa grintanten på securitas. Står inget i papperen till tillståndet om nåt sånt. Står bara att man får stå parkerad i högst tre timmar vid parkeringsförbud.

Var inte inne i tio minuter en gång då jag bara lastade ur varor. Hade inte orkat lasta ut det vid parkeringen och burit det in p.g.a handikappet.

Ändå stod det 10 minuter på lappen. Var så förbannad att jag åkte ut på byn och letade securitasbil... mad

Jag fick bita ihop och betala för bostadsbolaget kunde inte hjälpa mig och securitas verkade bara vara nitiska...

Så tyvärr.... Så är det.

MVH T.
mm betala har jag tänkt göra i vilket fall som helst.
sen låter jag tjejen sköta det här för att jag verkligen har inte lust med det. samma sak har det hänt här.

An eye for eye only ends up making the whole world blind.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
16 april 2010
#29
mr_right skrev:
mm betala har jag tänkt göra i vilket fall som helst.
sen låter jag tjejen sköta det här för att jag verkligen har inte lust med det. samma sak har det hänt här.
Jo det är ju säkrast att betala, men helt klart surt när man inte är borta längre.

Ha're gôtt i vilket fall. smile

MVH T.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Musiker
472 Inlägg
16 april 2010
#30
Opelmadness skrev:
Är det hyresbolaget som äger marken kan inte polisen hjälpa dig. Kolla om det står nån skylt med P-förbud och ett ev. telnummer vid infarten till parkeringen. Kan vara nåt vaktbolag som sköter det.

Jag fick böter för samma sorts parkering av securitas, TROTS mitt handikappsp-tillstånd i rutan! mad
"Det gäller tydligen inte på privatägd mark och att det var upp till parkören att ta reda på lokala regler" sa grintanten på securitas. Står inget i papperen till tillståndet om nåt sånt. Står bara att man får stå parkerad i högst tre timmar vid parkeringsförbud.

Var inte inne i tio minuter en gång då jag bara lastade ur varor. Hade inte orkat lasta ut det vid parkeringen och burit det in p.g.a handikappet.

Ändå stod det 10 minuter på lappen. Var så förbannad att jag åkte ut på byn och letade securitasbil... mad

Jag fick bita ihop och betala för bostadsbolaget kunde inte hjälpa mig och securitas verkade bara vara nitiska...

Så tyvärr.... Så är det.

MVH T.
Samma sak med "Nyttoparkeringstillstånd"!
Jag får stå ÖVERALLT där inte stoppförbud råder MEN det gäller alltså inte på privatägd mark!

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
16 april 2010
#31
Ras_J skrev:
Opelmadness skrev:
Är det hyresbolaget som äger marken kan inte polisen hjälpa dig. Kolla om det står nån skylt med P-förbud och ett ev. telnummer vid infarten till parkeringen. Kan vara nåt vaktbolag som sköter det.

Jag fick böter för samma sorts parkering av securitas, TROTS mitt handikappsp-tillstånd i rutan! mad
"Det gäller tydligen inte på privatägd mark och att det var upp till parkören att ta reda på lokala regler" sa grintanten på securitas. Står inget i papperen till tillståndet om nåt sånt. Står bara att man får stå parkerad i högst tre timmar vid parkeringsförbud.

Var inte inne i tio minuter en gång då jag bara lastade ur varor. Hade inte orkat lasta ut det vid parkeringen och burit det in p.g.a handikappet.

Ändå stod det 10 minuter på lappen. Var så förbannad att jag åkte ut på byn och letade securitasbil... mad

Jag fick bita ihop och betala för bostadsbolaget kunde inte hjälpa mig och securitas verkade bara vara nitiska...

Så tyvärr.... Så är det.

MVH T.
Samma sak med "Nyttoparkeringstillstånd"!
Jag får stå ÖVERALLT där inte stoppförbud råder MEN det gäller alltså inte på privatägd mark!
Vet inte hur det är med just det tillståndet, men för privatpersoner funkade det inte. Får ju fan stå på gågata i tre timmar.. Om man inte står MITT i vägen vill säga. Kolla upp det så du är säker.
Frågade det nya vaktbolaget om det jag råkade ut för och dom sa att securitas har dille på att bötfälla... Har tydligen t.o.m bötfällt polisbilar på utryckning som stått på "fel" ställe.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
16 april 2010
#32
Sluta tjura, betala istället. Om du nu ska bråka till vilket pris som helst och det står att det är hos polisen du ska överklaga är det antingen de eller kommunen som satt boten, är det ett privat vaktbolag (Securitas, Carpark etc.) överklagar man hos resp. företag. Polisen kan i sådana fall inte göra nåt åt saken.

Dock tror jag inte att du får gehör just för just påståendet att raggarbilen inte fick nån bot, det ger de blanka fan i. Ska du ha en chans att komma undan får du dra till med nåt annat. Dock är det inte troligt att du får igenom din överklagan.

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
16 april 2010
#33
Opelmadness skrev:
Har tydligen t.o.m bötfällt polisbilar på utryckning som stått på "fel" ställe.
Vet att det förekommer sånt tyvärr, vet inte om jag tycker att det är värt att ens kommentera nåt sånt. Gissa om polisen behäver betala liksom... smile Lär bli tårtbjudning på företaget för den vakten som satt den lappen... big_smile

Vill här även passa på att säga att det vi pratar om här inte kan kallas "böter", det är en "kontrollavgift vid felparkering". Böter kan endast ges av myndighet, alltså Polisen, Tullverket och Kustbevakningen, och än så länge (tack och lov) räknas inte Securitas och Carpark till myndighet.

Felparkering avkriminaliserades för längesen av den anledningen att man skulle kunna debitera bilägaren för felparkeringen. En bot kan endast utföras personligen, man var alltså tvungen att påkomma den felparkerande bilföraren på bar gärning för att kunna bötfälla denne. Så är det med det. smile

MVH
Senast redigerat av Dave_C70 (16 april 2010)

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
16 april 2010
#34
Klassiskt problem. Tom i körkortsboken använde dom en liknande situation. På teori provet också.

Frågan på teorin var "när räknas man som parkerad?"
rätt svar är "när man stannar och går ur bilen för att gå till en bankomat". Något åt det hållet iallafall. Du stannade inte med avsikt att hämta ut pengar men lagen säger att du var parkerad. Tyvärr går det inte att bestrida.


I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
16 april 2010
#35
Jag slår alltid på varningsblinkersen när jag ska springa upp och lämna saker eller hämta saker i vändzoner eller på en pakeringsruta.

Å då har pakeringsvakter sagt att det är bättre att man gör så för då vet dom att man kommer tillbaka.

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

Muttley
16 april 2010
#36
mr_right skrev:
tkd_rille skrev:
mr_right skrev:

ja jag gnäller om det orättvisan här.
400kr är inte värd mitt dåliga humor,  men orättvisan, oavsett hur litet det är, gör mig på dåligt humor
Ska vi kunna svara dig på varför lapplisan inte satte något på raggarbilen? Tror du får lika mycket svar om du ringer till upplysningen  som du får av oss.
Om du är så jäkla tvär för att han klara sig så kan du väl ringa numret på din bot och fråga dem istället.
tror du att folk har inte ringt om raggar bilen tidigare?

det har varit så att bilen ståt där ibland under 4-5 dagars period o inte ett skit gör de ( polis/p gubbar) åt saken. men så fort någon annan parkerar där ( inte bara jag) så bryter helvetet ut o inom 10 min sitter det en 400kr lapp på deras rutor.
Vad folk gjort innan har inte med din händelse att göra.

Du gnäller för att du fick en bot men inte han. Du undrar liksom varför? Ingen kan svara dig. Ring numret på din bot och fråga.

Fisketokig
2 997 Inlägg
16 april 2010
#37
mr_right skrev:
joakim89 skrev:
skaffa störmförande torkare:)
det sista jag behöver här oxå e att bli gripen för att jag har gett en kontrollant hjärtattack genom elstött
Jo. Det blir ju bakvänd ordning.

Går ju inte börja med samhällstjänst före fällande dom...

Konstigt läge.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

33 Inlägg
17 april 2010
#38
Okej, jag har ett enkelt svar på din fråga om VARFÖR bilägaren framför dig inte fick böter, men du fick. De är vänner/känner varandra/ligger med samma mamma/släkt etc. etc. etc. Tro det eller ej men världen är orättvis. Hos min mor, som bor på en gård om 4 hus, där står det dagligen, låt säga 2-5 bilar, absolut olagligt men när man ser hur parkeringsvakten helt enkelt skiter i en del bilar och tar andra, ja då har man lust o ryta till men vafan ska man göra.

En VD fick jobbet av sin pappa, en chef fick jobbet av sin vän, en slapp undan parkeringsböter, för att kan kände vakten...samhället fungerar lite så....tyvärr....


VW-driver
291 Inlägg
30 april 2010
#39
mr_right skrev:
joakim89 skrev:
skaffa störmförande torkare:)
det sista jag behöver här oxå e att bli gripen för att jag har gett en kontrollant hjärtattack genom elstött
Vindrutan är inte strömförande! Knappast att 12V orsakar hjärtattack på en förhoppningsvis frisk kontrollant. Helt enkelt deras problem. Dem hinner iaf inte bötfälla bilen! smile

251 Inlägg
30 april 2010
#40
Har råkat ut för liknande och överklagat. Har aldrig fått rätt :-(
En utav gångerna la jag till och med en lapp i rutan med klockslag och att jag var och fixadepengar till p-automaten.
Då affären låg ca 200m bort och jag hade en seg kärring framför mig i kön så tog det ca 8 minuter för mig. Boten satt där och p-lisan var borta. No mercy kan man ju kalla det hehe.
Skickade in en överklagan och förklarade läget, men dom tyckte att dom hade rätten på sin sida.
Sist jag hamnade vid en automat med endast myntbetalning så råkade den gå sönder. Den slutade ta emot mynt, lurigt... hmmm.
Felanmälde och fick stå gratis, tackar.
Senast redigerat av Crille77 (30 april 2010)

Allt Som Är Ditt Är Mitt Och Allt Som Är Mitt Ger Du F-n I!


Sök