skoga skrev:
Jag skulle alldrig köpa massa krimskrams vetskor på biltema för att skydda bilen undertill. Ta olja och spruta under bilen och gör sedan på en grusväg så dammet fäster så har du det besta rostskyddet du kan få-
Om du menar att spruta underredet med gammal spillolja så har du FEL FEL FEL!
Gammal spillolja innehåller mikroskopiska metallpartiklar.
Sprutar du på gammal spillolja på underredet så främjar du i stället rost.
Som ett varnande exempel vill jag berätta att det inte är ovanligt att man preparerar sin winschwire av stål(inte syntet) genom att låta den bada ett tag i olja.
En polare lade sin stållina i spillolja.
När han efter en vecka eller så tog upp slållinan ur spilloljan var den alldeles rostig.
Något som aldrig tidigare inträffat, då han använt "färsk" motorolja.
Härutöver vill jag även varna för att med högtryck spruta mot gummidetaljer såsom dammskydd på styrstagaändar och drivaxelknutar etc eller mot elektriska ledningars kopplingsstycken.
Ett medel jag har använt, och sprutat en hel SAAB 97 med under, är kuggväxelfett på sprejburk.
Alldeles utmärkt medel att ta till om man avlägsnat den hårda "massan" så att metallen blivit bar.
I ärlighetens namn så hade jag nog inte sprutat en hel bil under om jag inte fått en kartong med 24 sprejburkar gratis av en granne som är i byggsvängen och som hade "hittat" kartongen och "av misstag" fått med sig den hem.
När han fick klart för sig vad det var han "hittat" erbjöd han mig kartongen.
Jag insåg direkt ett användningsområde.
Kuggväxelfettet är tunt och lättflytande då det lämnar munstycket = penetrerar in i/under plåtskarvar - men stelnar efter en kort stund - blir dock ingen hård massa utan förblir "segt".