angående din qoute om nöd. nu är jag ingen hejjare på att tolka lagar men om vi ställer upp ett scenario. man befinner sig 10 mil från sjukhus, det är motorväg hela vägen från där du befinner dig till sjukhuset, det är mitt i natten och knappt några bilar ute. din polare/partner/svärmor etc. blir akut sjuk och måste till sjukhuset. ambulansen har av någon anledning inte möjlighet att komma inom de närmsta 2 timmarna (vet inte hur glest det är med ambulanser i tex avlägsna delar av norrland men kan tänka mig att det kanske är något i den stilen). har man då rätt att köra fullt ös till sjukhuset och kanske komma dit på mindre än halva tiden av vad ambulansen tagit för att köra till dig?
detta scenario kan ju också appliceras på om det är inbrott hemma hos dig och polisen inte har möjlighet att komma?
bara en tanke liksom, hade vart intressant att veta
MVH
I ditt scenario så kan du bli brottsbefriad ja. Jag läste ett fall förut där en persons flickvän blev misshandlad, hon lyckades ringa sin pojkvän på telefon som festade. Polis hade ingen patrull i närheten. Trots att han hade druckit alkohol så bestämde sig han för att köra bilen till honom. De hade lite diskussion om vem som var nyktrast och hade mest körerfarenhet. När de kom fram så undsatte de flickvännen och gjorde ett envarsgripande på gärningsmannen tills dess Polis anlände. När Polis hade gripit gärningsmannen så erkände föraren direkt och så grep de honom med för grovt rattfylleri.
Lite senare så blev han friad enligt lagen om nöd. Tingsrätten ansåg att han hade tagit alla nödvändiga åtgärder för att minimera faran och att hon var så grov fara.
Man kan få gå rätt långt när man agerar i nöd faktiskt. Rätt brutalt långt - sålänge det är proportionerligt.
Ang inbrott hemma som du tex får genom larm i telefon så är du inte Polis och får inte överträda hastighetsregler. Det handlar om envarsgripande och då måste du se agerandet med dina egna ögon.
Bättre gasa än att panikbromsa som vissa gör tycker jag, höll på att smälla in i röven på ambulansen precis när den passera mig då nån i bilen framför vart rädd och panikbromsa och sen vika lite åt sidan detta var mitt i vintern så de var ju lagomt halt ute, såna puckon skulle behöva tränas lite extra med. Fri fart för fria vägar
Om du höll på att smälla in i röven på ambulansen när den precis hadde passerat dig på grund av att ambulansen var tvungarn att bromsa för bilen framför dej, då låg även du för nära den bilen när ambulansen körde om dej, och det på vintern, så du borde nog ta sällskap med sånna puckon och tränna lite du oxå !!
Jag som är yrkesförare har rätt ofta råkat ut för att få brandbilar och snutar i hasorna på 2+1 väg.. Men vad kan jag göra ? bara ligga och puttra i 90 blås där vi har spärren ligger.. För hur mycket jag än önskar att de ska komma förbi så går det inte när man ligger på enfiligt med lastbil & släp dessvärre..
Hmm... en sådan spärr kan då inte alla lastbilar ha, jag har flera gånger hafft långtradare i röven på 90 vägar, då menar jag i röven, kan inte ha varit många meter mellan min bil och dessa långtradare, då jag ligger i 90 på 90-väg, och långtradaren närmar sig rätt så fort och sen kör om när vägen blir dubbelfil, det betyder ju att han kör 100 och lite till !!
Jag som är yrkesförare har rätt ofta råkat ut för att få brandbilar och snutar i hasorna på 2+1 väg.. Men vad kan jag göra ? bara ligga och puttra i 90 blås där vi har spärren ligger.. För hur mycket jag än önskar att de ska komma förbi så går det inte när man ligger på enfiligt med lastbil & släp dessvärre..
Hmm... en sådan spärr kan då inte alla lastbilar ha, jag har flera gånger hafft långtradare i röven på 90 vägar, då menar jag i röven, kan inte ha varit många meter mellan min bil och dessa långtradare, då jag ligger i 90 på 90-väg, och långtradaren närmar sig rätt så fort och sen kör om när vägen blir dubbelfil, det betyder ju att han kör 100 och lite till !!
Eller att din hastighetsmätare som så många andras visar 5-10 km/h för mycket och att du dessutom överskattar hur mycket högre hastighet långtradaren bakom kommer med. Bilars hastighetsmätare med något så när original rullomkrets visar nästintill alltid minst 5 km/h för mycket. Pröva att åka med GPS och jämför får du se. Men du kan slå dig i backen på att långtradarnas mätare är noga spärrade på prick 90 km/h och inte en tiondel under det.
Sedan kan det förhålla sig så att vissa mindre nogräknade utländska förare i utländska dragbilar kör utan spärr, och för fort. Svenska lastbilar (90 km/h) och bussar (100 km/h) måste dock vara spärrade.
- Håll ur vägen på det bästa sätt lämpligt, och använd sunt förnuft!
- Lämna planeringen åt utryckningsföraren! Försök inte "tänka åt dem"
- Nödlag! Ingen kommer hänga dig om du rullar ut i en korsning mot rött sakta och stannar vid kanten, för att släppa fram utryckningsfordon OM detta är den enda möjligheten att smidigt släppa fram fordonet, SAMT att du inte skapar fara för andra! Sök ögonkontakt o var observant!! DOCK kan det rent teoretisk inledas undersökning mot detta, men sker aldrig i verkligheten.
Jag har kört upp på trottoarer, glidit förbi rött. Och även gasat på vid 2.1 väg för att släppa förbi utryckningsfordon.
Dom behöver komma fram. kan handla om liv.. bara se till att dom kommer förbi på enklast möjliga sett utan att du kan riskera en olycka själv.
Den gången jag fick blåljus som ville förbi (polisbil.. eller rättare sagt en VAN på utryckning). 90väg.. dom la sig nära.. blinka.. jag gasade på till 120-130. och direkt när dom kunde passera så bromsa jag in igen. inget problem.
Däremot om du får blåljus bakom dig och drar upp i 150-160 eller helt meninglöst fort så kan dom nog bli jävligt griniga.
För övrigt är örebroare jävligt dåliga på släppa förbi utryckningsfordon.
är det brandkår/ ambulans så gasar jag ifall jag inte kan lägga mig åt sidan så att dem kan komma förbi så snabbt som möjligt är det snuten jävlas jag på samma sätt dom dem jävlas med mig
Personligen har jag gjort alla möjliga grejer, trottoarer, kör som en blådåre när jag inte kunde ge fri väg, kastat mig halvt ner i diket. Vill till högsta möjliga pris hålla mig undan
"Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen."
Ja, och hur fort går en häst och vagn?
----------
Det stavas Stereo, inget annat.
hörde på nyheterna idag på rapoort 12 sändningen idag när man åt, å vad får man höra jo, nån höjde hastigheten när det var vajjeräcke för att släppa förbi ambulans och en bakomvarande polis tog och bötfällde bilisten. ja till och med nyhetsläsare sa det som att det var så idiotiskt att bötfälla nån som ger fri väg.
Va fan är de poliser kräver? ska man förstöra sin bil igenom att köra ut i ett brant dike om de ens går ibland äre ju vajjerräcke där å. less man blir!
finns det ingen polis här på forumet som kan förklara hur de ska hantera sånna situationer..?
Gasa inte på, du kan åka rakt i olyckan dom är påväg till, kan vara några hundra meter framför, så håller du koll bakom och stressad..så märker man inte olyckan framför.. om det är 90väg, håll 90-80 och håll ut till sidan så mycke som möjligt..
Jobbade med en som var brandman, jour brandman och han är chaufför..så vi pratade lite just om detta, och han tyckte som ja skrev..
Varför i hela fridens namn ska man köra i 80 på 90-väg om ett utryckningsfordon har bråttom bakom och inte kan komma förbi?!?!?!? Man blir ju mörkrädd!
Får jag en Ambulans eller brandkår bakom mig kommer jag öka, men om en polis kommer bakom tänker jag fan inte gasa på. det kan dem glömma om de ska ge böter och ta körkortet om det är en ambulans med prio 1 larm.
En bekant till mig fick en polis bakom sig och hans bil är rätt stor, så han kunde inte hålla åt sig när polisen kom bakom. Så han gasa på tills det vart 2filigt. Och han fick en en bot, för då hade dom filmat han när han körde förfort. Så han sa nästa gång ska han åka sakta ist
löjligt, en en chans att han fick en fortkörningsbot för det. lägg fram beviset isf. men,, hur skall det gå att bevisa.. står det på böteslappen:
förkörning för att lämna fri väg till tjänskefordon ?
Helt rätt skrivet, får man en sån bot så är det ju bara att skrata o skita i att skriva på!!! Domstolen lär ju skratta åt polisen, Men sen kan man ju fråga vad det var för utryckning? Var det en mördare som sprang lös som de var på väg att fånga, eller såg de tillfället är det bättre att tjäna in lite pengar, för det är ju jävligt fult av dom att ha sirenerna på o sedan stoppa han som försöker underlätta situationen för polisen
Hej! Grunden är att man skall lämna fri väg för utryckningsfordon som kräver det. Det finns inget i lagen som säger att man kan bryta mot trafikregler (hastighet, rödljus m.m) om man har ett utryckningsfordon, som kräver fri väg bakom sig.
Hälsningar HANS
>>> Trafikpolisen Göteborg Västra Götaland 6/24/2010 6:23 >>>
-------------- Summa: Får du ett utryckningsfordon bakom dig, bryt inga regler, flytta dig så fort du kan...men du får inte ens köra mot rött om det är köer, utan då får de vackert vänta tills de blir grönt.
Sinnessjukt, men jag vill gärna behålla mitt körkort