Hej!
Jag heter Mattias och har varit bil intresserad så länge jag kan minnas. När jag var 16 år visste jag exakt vilken bil jag ville ha.
Min drömbil var en Volvo 960 1995 Kombi med 2,5l sexa och manuell växellåda. Det fick inte vara vilken färg som helst på bilen utan det skulle vara den fjordgröna metallic lacken och inredningen skulle vara beige!
Jag letade länge efter den rätta bilen och kunde konstatera att den färg jag ville ha på bilen inte verkade vara så vanlig, speciellt inte med beige inredning och manuell växellåda också.
Till slut hittade jag rätt bil för mig. Jag var överlycklig! Så jag har fixat till den ett antal år nu men kände att det var på tiden att förverkliga mitt drömprojekt! Nämligen Concept 960R!
Detta kommer innebära att jag ska byta motor, växellåda, bakaxel, bromsar, bromscylinder, fjädrar och stötdämpare med mera.
Motorn kommer från en Volvo S80 T6 2,8l 1999, växellåda BMW 320d, bromsar R-bromsar (Brembo) från Volvo S60r/V70r, bromscylinder Volvo S80 t6, Coilovers fram BC racing V1 och bak GAZ coilovers!
Kommer att regga den så den blir godkänd som gatubil! Denna bil kommer bli grym!
Jag hoppas att ni vill följa min resa hela vägen fram till mål!
Jag börjar med att lägga upp bilder på hur bilen såg ut när jag precis hade köpt den och några bilder hur den ser ut i dagsläget!
Tror du på min alldeles egna Concept 960R?? Det hoppas jag i alla fall! Häng med!!
Den första bilden jag har på min Volvo 960 1995 2,5l manuell när den är hemma på parkeringen! Ingen färdig showbil men jag såg potentialen i den! Den ska bli one of a kind!!
Framifrån December 2012! Fula blinkers, ful regskylt och ful grill!
Men man måste ju börja någonstans!
Lite godis som fanns där när jag köpte den var vindavvisare, board på framrutan, solaplexus rutor i bagaget (toningsfilm på bakdörrarna). (Äkta R-fälgar somej är med på bild).
Bakändan! Den vanliga sjukdomen på dessa baklampor är ju att de blir matta i plasten så även på dessa. Körde med klarlack och toningsfärg så blev dem helt ok! V90 baktorkaren står nu mera rakt upp och går att använda om det börjar regna!
Rosten som var med vid köpet!:-) Har nu köpt rostfria framskärmar från Tyskland som ska lackas och monteras.
Ska göra flera inlägg snart! Vill inte göra ett jättestort inlägg och så kraschar datorn så jag får börja om från början!! Vi hörs imorgon!!:-)