4305
Sök

9-3 Aero -01, trimmad?

62 Inlägg
13 juni 2010
#41
Har lyckats få min 9000 att spinna på 3an i 180 på fuktig vägbana. Men fyran e bara å glömma (tom utan diff). Då har jag ändå en bit över 380hk och 1.6 i ladd!...Så har svårt att förstå vad du har för hokus pokus prylar i din 9-3a.
Kör till en bilverkstad och låt dem undersöka bilen vad det sitter för turbo,ic m,m på den..det upptäcker dem rätt snabbt om dem har lite erfarenhet.


66 Inlägg
13 juni 2010
Trådstartare
#42
Aerocombi skrev:
Kör 100-150 på 3ans växel o be kompisen kolla med tidtagarur hur lång tid det tar.
Ger i alla fall en liten fingervisning.
Men det är klart, den kanske bara spinner cool

Jag var faktiskt och letade tidtagarur igår på Biltema men hittade inget. Kompis? Med en sådan i bilen är det ju 100 kg extravikt! smile

66 Inlägg
13 juni 2010
Trådstartare
#43
dumpiz_ skrev:
Har lyckats få min 9000 att spinna på 3an i 180 på fuktig vägbana. Men fyran e bara å glömma (tom utan diff). Då har jag ändå en bit över 380hk och 1.6 i ladd!...Så har svårt att förstå vad du har för hokus pokus prylar i din 9-3a.
Kör till en bilverkstad och låt dem undersöka bilen vad det sitter för turbo,ic m,m på den..det upptäcker dem rätt snabbt om dem har lite erfarenhet.

Det låter ju onekligen märkligt!!! Vägbanan var fuktig och med svagt uppförslut; accade från ~80-130 dessutom så var inga speciellt höga varv heller. Jag har hela tiden tänkt att däcken är kassa och det är väl mest dit det lutar. För att klara sån effekt som vi pratar om nu när man jämför med övriga bilar så räcker det knappast med en moddad programvara heller?! Måste gå till botten med det här!

62 Inlägg
13 juni 2010
#44
vad har du för märke på däcken? är det linglongdäck(billiga kinadäck) så är jag inte förvånad om det spinner...precis värdelösa många av dem! Men det låter ju som att det e nåt annat som påverkar.


1 298 Inlägg
13 juni 2010
#45
Lägg upp lite bilder på bilen och motorrummet så vi får se. Finns ju vissa prestandaattribut/detaljer som bilen bör ha om den är så effektstinn som det verkar, men inte säkert att du som oinsatt märkt de. tongue

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

945 Inlägg
13 juni 2010
#46
Oavsett så är ja lite tveksam till allt med bilen fram tills bilder/filmer dykt upp men det märker vi!

Till ämnet,, kan aldrig någonsin vara däcken som är så dåliga. Så dåliga däck finns knappt.
Spinna på 4an i fint underlag med mönster kvar? Inte däcken iaf! Nej detta är ett fall runt motorn.

Eller vilda drömmar. smile


407 Inlägg
13 juni 2010
#47
det var inte så att det var snö/is när du spann på fyra? köper man en bil som spinner på fyran så är det inte bara "något" som är gjort med den...

There is no replacement for displacement
630 Inlägg
13 juni 2010
#48
Ballerina skrev:
R_fused skrev:
min gamla s40 med runt 250hk lyckades jag slita loss på 4an en gång, men då hade jag blankslitna framdäck och de spöregna, så du lär ha rätt bra mos i den:)

Det låter ju lovande för min del. Som sagt, jag blev väldigt förvånad när det släppte på 4an. Mina däck är ganska nya; det skulle väl vara om det var risigt gummi i dom; märke - Falken.

Jo fast när detta hände så va det mata växlarna ur en korsning i en verklig störtskur med somsagt däck i stort sett blankslitna. Sen bytte jag till falken fk452 och då va det som flera skrivit lite krafs på 2an på torr asfalt..


Servicetekniker
160 Inlägg
13 juni 2010
#49
Tjena!

Som i stort sett alla sagt så måste bilen vara trimmad. Har du lyssnat på hur den låter. Är det såpass mycket effekt att den spinner på fyran måste det vara en del hårdvara som är bytt. Ett enkelt sätt som även en oerfaren kan kolla är ju om bilen låter grovt eller som vilken annan bil som helst.
Originalturbon brukar hänga med till nånstans runt 280-290hk med ett steg3 trim. Men då byts det även avgassystem till ett grövre.

Men som sagt kolla upp så att den är trimmad på "rätt" sätt så du inte spränger motorn pga tex på tok för högt laddtryck...

Mvh Alex
Senast redigerat av AEracing (13 juni 2010)

OG9-3 2.0T Sport Edition

1 298 Inlägg
13 juni 2010
#50
AEracing skrev:
Tjena!

Som i stort sett alla sagt så måste bilen vara trimmad. Har du lyssnat på hur den låter. Är det såpass mycket effekt att den spinner på fyran måste det vara en del hårdvara som är bytt. Ett enkelt sätt som även en oerfaren kan kolla är ju om bilen låter grovt eller som vilken annan bil som helst.
Originalturbon brukar hänga med till nånstans runt 280-290hk med ett steg3 trim. Men då byts det även avgassystem till ett grövre.

Men som sagt kolla upp så att den är trimmad på "rätt" sätt så du inte spränger motorn pga tex på tok för högt laddtryck...

Mvh Alex

Precis som du säger så måste en del hårdvara vara bytt! Så lägg upp lite bilder och kanske en filmsnutt så får vi se!

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

62 Inlägg
13 juni 2010
#51
Iofs kom jag på att min gamla 480 turbo (jag vet) med höjt laddtryck (0,9-1,0) spann loss i trean iaf, i den hade jag bara runt 160hk men den vägde ju inget och det mesta berodde på att bakre dämpning och fjädring var så sunkiga att baken bara la sig i botten o bilen stegrade sig till dåligt grepp.. Inget sånt i din bil kanske? Menmen, säger som jag sa innan, ta den till ett dynotest så snart du kan så slipper alla sitta här och spekulera..

54 Inlägg
13 juni 2010
#52
Ballerina filma när du är ute och drar på. Intervall 100-200 typ. Så man får se hur den verkligen går:)


66 Inlägg
13 juni 2010
Trådstartare
#53
dumpiz_ skrev:
vad har du för märke på däcken? är det linglongdäck(billiga kinadäck) så är jag inte förvånad om det spinner...precis värdelösa många av dem! Men det låter ju som att det e nåt annat som påverkar.

Falken! Låter inte Kinesiskt men jag har ingen aning; har bilden av att det är billigt märke ändå?

66 Inlägg
13 juni 2010
Trådstartare
#54
chrillzter skrev:
Lägg upp lite bilder på bilen och motorrummet så vi får se. Finns ju vissa prestandaattribut/detaljer som bilen bör ha om den är så effektstinn som det verkar, men inte säkert att du som oinsatt märkt de. tongue

Ja, som du säger. Jag kan inte se ett skit av att titta på motorn. Jag ser inget som helst som ser ut som något utöver det vanliga.

66 Inlägg
13 juni 2010
Trådstartare
#55
MrK skrev:
det var inte så att det var snö/is när du spann på fyra? köper man en bil som spinner på fyran så är det inte bara "något" som är gjort med den...

Nej, det var i torsdags så det var inte snö ens i Gävle då! smile Det var fukt på marken vilket gjorde vägbanan halare!

66 Inlägg
13 juni 2010
Trådstartare
#56
AEracing skrev:
Tjena!

Som i stort sett alla sagt så måste bilen vara trimmad. Har du lyssnat på hur den låter. Är det såpass mycket effekt att den spinner på fyran måste det vara en del hårdvara som är bytt. Ett enkelt sätt som även en oerfaren kan kolla är ju om bilen låter grovt eller som vilken annan bil som helst.
Originalturbon brukar hänga med till nånstans runt 280-290hk med ett steg3 trim. Men då byts det även avgassystem till ett grövre.

Men som sagt kolla upp så att den är trimmad på "rätt" sätt så du inte spränger motorn pga tex på tok för högt laddtryck...

Mvh Alex

Jag har hört av andra att det "låter som en rallybil" när jag kommer men det är inget jag själv har reflekterat över särskilt mycket. Har mer tänkt att det kanske är något rosthål på avgassystemet.

66 Inlägg
13 juni 2010
Trådstartare
#57
Bestbudd skrev:
Iofs kom jag på att min gamla 480 turbo (jag vet) med höjt laddtryck (0,9-1,0) spann loss i trean iaf, i den hade jag bara runt 160hk men den vägde ju inget och det mesta berodde på att bakre dämpning och fjädring var så sunkiga att baken bara la sig i botten o bilen stegrade sig till dåligt grepp.. Inget sånt i din bil kanske? Menmen, säger som jag sa innan, ta den till ett dynotest så snart du kan så slipper alla sitta här och spekulera..

Det där lät ju absolut som ett troligt alternativ. Tycker ändå att bilen beter sig bra på vägen och i kurvor. I hastigheter över 170 tycker jag att den verkligen kommer till sin rätt och går som ett spjut på vägen och i kurvorna på motorvägen till skillnad från min lågrtryckare jag hade innan som började wobbla när man kom till 170.

66 Inlägg
13 juni 2010
Trådstartare
#58
saab_freaket skrev:
Ballerina filma när du är ute och drar på. Intervall 100-200 typ. Så man får se hur den verkligen går:)

Ok! Jag ska försöka fixa det. Får rigga kameran som jag förstörde zoomen på under elitloppet.

Återigen, det finns ingen som har koll på benchmarks som man kan jämföra med?

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
13 juni 2010
#59
Ballerina skrev:
saab_freaket skrev:
Ballerina filma när du är ute och drar på. Intervall 100-200 typ. Så man får se hur den verkligen går:)

Ok! Jag ska försöka fixa det. Får rigga kameran som jag förstörde zoomen på under elitloppet.

Återigen, det finns ingen som har koll på benchmarks som man kan jämföra med?

Det fixar vi wink

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

66 Inlägg
14 juni 2010
Trådstartare
#60
Summa summarum! Ni säger alltså åt mig att gå ut och begå brott mot lagen och dessutom dokumentera det?! smile


Sök