2354
Sök

För stor baslåda, hjälp att förminska den!

tratt
353 Inlägg
29 juni 2010
Trådstartare
Hejsan!

Köpte nyligen en Audi Coupe. Fick där med 2 stycken 12"or i en låda som är 180 liter. Den tar väldigt stor plats där bak och basar för mycket för min smak i den lilla bilen. Dessa är bygga i en låda. Jag tänkte såga den på mitten och sätta tillbaka en sida för att få en mindre låda med en bas i, vilket i runda slängar borde resultera i en låda på 90 liter. Ska jag minska den ännu mer eller inte minska den lika mycket?

Tack på förhand
//Andy

16 197 Inlägg
29 juni 2010
de kan ju va bra om du skriver vad de är för basar..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
29 juni 2010
Vad för basar? Portad eller sluten låda?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

tratt
353 Inlägg
29 juni 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Vad för basar? Portad eller sluten låda?

Är inte så haj på det, men en sluten låda är det i alla fall. Basarna är några Arizona Eagle 500 watt 4ohm kunde jag utläsa från dem.

16 197 Inlägg
29 juni 2010
släng upp en bild på lådan..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

tratt
353 Inlägg
29 juni 2010
Trådstartare
evilaudio skrev:
släng upp en bild på lådan..

https://files.itslearning.com/data/1278/13858/IMG_0249.jpg
https://files.itslearning.com/data/1278/13858/IMG_0250.jpg

Tog ut en bas för att läsa vad det stod på den, baksidan är helt platt och inga hål där.
Senast redigerat av Konjagare (29 juni 2010)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
29 juni 2010
Hur har du räknat ut att den lådan är på 180L? Ser absolut inte så stor ut! Ser ut som en helt vanlig låda till ett par 12or.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

tratt
353 Inlägg
30 juni 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Hur har du räknat ut att den lådan är på 180L? Ser absolut inte så stor ut! Ser ut som en helt vanlig låda till ett par 12or.

Har mätt, kan ju skilja sig lite då den inte är helt rektangulär.
Fråga mig inte, somsagt därför jag frågar här inne, nå, äre bara att kapa den på mitten då?

4 693 Inlägg
30 juni 2010
En 12" bas brukar vilja ha runt 30-35 liter slutet. Alltså 1/6 av den du har nu om den nu ligger på 180 liter.

Själv skulle jag gissa på knappt 100 liter faktiskt.

Kan du inte lägga upp måtten här samt materialtjocklek?

Booyakasha!

tratt
353 Inlägg
30 juni 2010
Trådstartare
Softis skrev:
En 12" bas brukar vilja ha runt 30-35 liter slutet. Alltså 1/6 av den du har nu om den nu ligger på 180 liter.

Själv skulle jag gissa på knappt 100 liter faktiskt.

Kan du inte lägga upp måtten här samt materialtjocklek?

tack ändå, men har faktiskt redan kapat den på mitten och är ruggigt nöjd, basar mindre men fortfarande bra smile om jag nu ska bygga en ny låda i framtiden så vänder jag mig till er! tack iaf!

2 035 Inlägg
30 juni 2010
Kan man få för mycket bas??

Om det basar för mycket kan man sänka. Inte klyva lådan mitt itu.  Lådan ska ju ha den volymen den ska ha. eller rättare sagt, basarna ska sitta i en låda som är anpassad efter basarna.

Biljudsveteran sen 1984!

tratt
353 Inlägg
30 juni 2010
Trådstartare
bosabengt skrev:

Om det basar för mycket kan man sänka. Inte klyva lådan mitt itu.  Lådan ska ju ha den volymen den ska ha. eller rättare sagt, basarna ska sitta i en låda som är anpassad efter basarna.

somsagt, är inte beredd att offra hela kofferten till 2 basar när en kan göra jobbet lika bra.

43 Inlägg
30 juni 2010
Bra där....klyv skiten bara  wink

215 Inlägg
30 juni 2010
klyv lådan och släng bort en bas då

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
30 juni 2010
Konjagare skrev:
bosabengt skrev:

somsagt, är inte beredd att offra hela kofferten till 2 basar när en kan göra jobbet lika bra.

Isåfall så är nåt fel, om det är samma basar. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}

tratt
353 Inlägg
1 juli 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Konjagare skrev:
bosabengt skrev:

När pubishåren svajar i takt med basen och du behöver headset som de har i helikoptrar för att prata med den som sitter brevid när du har volymen på 1, så äre för mycket för mig sad

2 035 Inlägg
1 juli 2010
Konjagare skrev:
ChriZtoffer skrev:
Konjagare skrev:

När pubishåren svajar i takt med basen och du behöver headset som de har i helikoptrar för att prata med den som sitter brevid när du har volymen på 1, så äre för mycket för mig sad

Är du säker på att du nu har 90L på en 12" lär du ha mycket djupbas. Kan du inte dra på med än volym 1 är nåt galet. Har vart med om att vissa gainat för mycket och inte kunnat dra på så mycket innan det är för högt men 1. Det låter skumt.

Jag hade 95 L till mina två st 12" basar. Har nu 120L .

Biljudsveteran sen 1984!

4 693 Inlägg
1 juli 2010
Lådan ser sluten ut så dela lådan i 3 och ta en av dom.
Du ville ju ändå ha mer plats, kan lika gärna få bättre ljud i samma veva wink

Booyakasha!

3 466 Inlägg
1 juli 2010
bosabengt skrev:
Konjagare skrev:
ChriZtoffer skrev:

Är du säker på att du nu har 90L på en 12" lär du ha mycket djupbas. Kan du inte dra på med än volym 1 är nåt galet. Har vart med om att vissa gainat för mycket och inte kunnat dra på så mycket innan det är för högt men 1. Det låter skumt.

GAIN MAX - CHECK
BASSBOST MAX - CHECK

haha wink

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

2 035 Inlägg
1 juli 2010
M_icke_ skrev:
bosabengt skrev:
Konjagare skrev:

GAIN MAX - CHECK
BASSBOST MAX - CHECK

haha wink

Hoppas du menar att checklistan är ett skämt till konjagaren, för jag har det inte så. hehe.

Konjagaren kanske har jagat ett jäkla distat konutslag, men nu förvillat sig i basdjungeln och inte hittar ut.

Alltså, kolla gain, bas bosst mm.

Biljudsveteran sen 1984!

Sök