2666
Sök

Noben's motor-proj! Turbo maskin I 745 GLE

Det här är projektet på motorn jag byggt till min kära volvo 745 GLE. Det är en turbomotor bestående av FK block med smidda stakar. Målet är reggning, uppgradering, mappning och 400 på hjulen, eller så nära jag kommer!

1 312 Visningar
Uppdaterades senast idag 03:06
4 Inlägg
24 januari 2022
Trådstartare
Nu jävlar har det slagit slint i skallen igen..
Jag har fått för mig att 130ponnykrafter inte är tillräckligt i Noben,
jag vill ha meeeer!!

Så nu är planen såhär, motorblock är på g med smidda stakar och nya lager o ringar.
Först blir det reggning som FT med originalturbo osv, sen spara ihop lite stååålar
och montera nåt mäktigare, samt styrsystem.

Men vafan, jag har ju redan börjat *facepalm*
Här är ju alltså då blocket rengjort och målat.

https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232563/232563-18aa0a4012ea65620d330bd4a79e6f0d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232563/232563-ec5c10eb0feb4e56ccfa6086e6b35ae5.jpg

Färgen är biltemas mattsvart motorlack,
jag har inte jättehöga förhoppningar men håller den så håller den.
Vafan, svart rödblock? Ja, jag är lite sadistisk på så sätt!

Under veckan kommer jag förhoppningsvis få hem alla nya lager och packningar som saknas,
och så blir det fler inlägg när det har blivit lite progress big_smile
Senast redigerat av lvomotor (24 januari 2022)

4 Inlägg
30 januari 2022
Trådstartare
Nu har jag tagit fram kolvarna,
jag började med att plocka ur kolvbultarna och sära dem från vevstakar.
Sedan polerade jag kolvbultarna med autosol och monterade på nya stakar på kolvarna!
Lite snabb update typ, inte jättemycket att säga om detta
förutom att det är jäkligt belönande för ögat big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232563/232563-65b58d8ba05ee685326464f6cf011697.jpg

4 Inlägg
Igår 05:20
Trådstartare
Nu har det gått ett tag sedan senast då det skett små steg i taget men jag tänkte berätta lite här om vad som skett.

Motorn blev ihopsatt med en standard 530 topp och V kam från gamla knotan. Kabelhärva byggde jag själv med org lh2.4 boxar.

Väl ilagd i bilen hade jag en del problem, bland annat med diverse beggade delar såsom luftmassemätare som icke lirade och original intercooler som visade sig läcka på flera ställen vid provtryckning.
Det var även några tabbar jag gjort i bygged av motorelhärvan.

Detta åtgärdades och då gick motorn helt ok.
Elhärvan snyggades till och kläddes i kabelstrumpa.

Det visade sig även att jag glömt pilotlager i vevaxel och växellådan började låta illa i lager. Ny beg växellåda, pilotlager monterades
Samt tryckplatta byttes från förstärkt till original turbo variant.
Denna är parad med 6 puckad fjädrad sinterlamell.

Till turbo valde jag att bygga om en org 13C med turbin från Td04HL som finns på bland annat 16t,19t osv. Detta gav mig möjligheten att montera på 19T i efterhand utan att byta avgashuset.

Bilen registreringsbesiktigades med motor och gick igenom ??
Till skillnad från tidigare ideer blev den reggad som lättryckare.

Nu är vi up to speed! Vad har skett nylogen då? Jo..

19T turbon hakades på med ställbar WG, chipp monterades.
Det blev en hel del strul med laddtryck då jag monterade i pysventil då jag inte lyckades få wg'n att hålla mer än 0.8bar
Nu kommer laddet upp i 1.7 men faller ner runt 0.8-0.9 strax efter,
verkar inte vara nån höjdare med pysventil så det finns planer på att hitta en bättre WG klocka istället.

Motorn verkar även gå väldigt fett vid kallstart, 10 AFR läser bredbandslambdan, även vid plusgrader.
Jag har läst och läst och hittade nån tråd där en person hade samma problem (med samma lambdavärden, värt att nämna är att min bredbandslambda inte mäter lägre än 10), för honom var det den nya tempgivaren som var problemet. Så att hitta en fungerande beg är också planerat! Förhoppningsvis löser det detta.

Annars går bilen som en klocka, och trycker på ganska fint den 2-3 sekunderna han håller laddtrycket vid gaspådrag ?

Jag ska ta lite foton att lägga upp men tankar, frågor och ideer uppskattas starkt! Jag är jätteglad att sitta bakom ratten i denna bil igen, det är trots allt min första bil och den stora anledningen till att jag hamnade i denna hobby och gemenskap, som hela mitt liv kretsar runt nu. Tjolahopp!

4 Inlägg
för 7 timmar sedan
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232563/232563-bf8f756472dfa75a1ee69c668738fad7.jpg

Sök