2847
Sök

Rost på fästen till bilstol

3 Inlägg
Igår 13:08
Trådstartare
Jag har just köpt en Toyota Corolla från 2004. Det sitter rost på båda yttersidorna av förar- och passagerarstol. Hur fixar jag detta bäst?

https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250960/250960-013283759ce3c7fd1b67e8ba228a35ef.jpg

566 Inlägg
Igår 13:20
du skruvar ut stolen, stålborstar rent, måla med grundfärg/zinkfärg välj själv, sen topfärg, skruva tillbaka stolen, klart lätt som en plätt

3 Inlägg
Igår 13:25
Trådstartare
Det låter bra! Blir det bättre om jag är på med någon rostdödare eller rostätare också?

566 Inlägg
Igår 15:21
ja det kan du göra o så zink ovan på. så blir det perfekt

6 211 Inlägg
Igår 18:50
Naturligtvis måste du ta bort mattan först för det finns ju mer rost på sidorna.
När du gjort det så pensla på Corroprotect rostätare (bäst) i omgångar och slipa med stålborste . Detta tar några timmar!!!
Sen på med 2komp epoxy grund (kostar ca 500:- litern) och sedan 2komp billack (kostar ca 500:- halvlitern.
Glöm allt färg du kan hitta på Biltema ,utom deras 2komp grundfärg som är bra fast med idiotisk härdarförpackning.
Likaså all enkomponents färg på färgaffärer i form av sprayfärger (om det nu inte är 2komp färg på sprayburk ,vilket inte finns hos färgaffärer ).
Tyvärr är det så här du måste gå tillväga om du vill ha bort all rost och få det att se bra ut under många år!
Annars glöm allting och låt det vara!
Senast redigerat av jaka54 (Igår 19:29)

566 Inlägg
Igår 21:12
varför ska han ta bort mattan ??????
stolen är ju skruvat ovanpå mattan så när han lossnar dom 2 bultar fram o dom 2 bultar bak, kan han ta ut stolen
o då förstår jag inte varför mattan ska ut

4 158 Inlägg
för 23 timmar sedan
Man kan behöva ta bort matta för komma åt rost man inte ser, men den värsta rosten är den man inte ser
hur ser den ut på bilens undersida ?

jag hade kanske skruvat bort, sprutta på rostskydd tex. dinitrol ML och återmonterat

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

6 211 Inlägg
för 22 timmar sedan
Mattan bör lyftas på för att komma åt rosten under...

3 321 Inlägg
för 13 timmar sedan
Jag hade exakt lika på en Rav4 av ungefär samma årgång för länge sedan.
Jag släppte skruven så man kunde lyfta skenan lite från golvet, lade skyddspapper under, putsade det värsta med stålborste och målade sen svart hammarlack.
Hade därefter bilen ca 8år. Såg helt ok ut när den såldes.

Det man ser är själva skenan för sätet.
Dom blir fula men är inte någon säkerhetsfara om dom inte gravrostat, vilket är tveksamt.

Detta är en kvalitetsdefekt av estetisk karaktär på Toyota tidigt 2000tal.
Säkert har skyddsfärg/filmen skadats av skruven vid montaget. Den är en solid obehandlad plåtbit som rostar av luftfuktigheten och snö/salt indraget av skor.
Det är alltså inte karossrost med ursprung utifrån, även om det inte är fel att slå lite med en knivspets bara för säkerhetsskull.
Bilen är ju gammal nu, men under stolen är inte ut, utan är en plåtbalk som är helt ovanpå golvplåten.
Senast redigerat av Mossan1 (för 13 timmar sedan)

566 Inlägg
för 12 timmar sedan
jaka54 skrev:
Mattan bör lyftas på för att komma åt rosten under...

vilken rost ????
det ju bara stols skenan som har förlorad färgen ute i ändan
det ingen major rost skada
stolen står på mattan, där är bara ett lite hål för bulten i mattan
det ju oxå en lössning ta bort dom 2 framra bulterna o tippa stolen bakåt o läg en tidning under
skenan. så behöver du inte ta ut stolen
det ju en ren kosmetisk skada, inget som har någon som helst säkerhets risk

5 131 Inlägg
för 12 timmar sedan
Mossan1 skrev:
Jag hade exakt lika på en Rav4 av ungefär samma årgång för länge sedan.
Jag släppte skruven så man kunde lyfta skenan lite från golvet, lade skyddspapper under, putsade det värsta med stålborste och målade sen svart hammarlack.
Hade därefter bilen ca 8år. Såg helt ok ut när den såldes.

Det man ser är själva skenan för sätet.
Dom blir fula men är inte någon säkerhetsfara om dom inte gravrostat, vilket är tveksamt.

Detta är en kvalitetsdefekt av estetisk karaktär på Toyota tidigt 2000tal.
Säkert har skyddsfärg/filmen skadats av skruven vid montaget. Den är en solid obehandlad plåtbit som rostar av luftfuktigheten och snö/salt indraget av skor.
Det är alltså inte karossrost med ursprung utifrån, även om det inte är fel att slå lite med en knivspets bara för säkerhetsskull.
Bilen är ju gammal nu, men under stolen är inte ut, utan är en plåtbalk som är helt ovanpå golvplåten.

Samma sak på våran avensis 2006, löstes på samma sätt fast typ :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

6 211 Inlägg
för 6 timmar sedan
Just det ...en kosmetisk rostskada! Och rost tar jag alltid bort!!!

Sök