3174
Sök

Går det ändra bultcirkel från 4/108 till 5/108??

Billackerare/Billjudmontör
1 171 Inlägg
26 augusti 2010
Trådstartare
#1
Ja som rubriken säger, går det?  Har hört att det inte går byta till vilken bultcirkel som helst..att hålen krockar med varandra så man måste anpassa sig efter dom gamla hålen.  Å vet ni någon firma som tillverkar billigt?


782 Inlägg
26 augusti 2010
#2
Går gör det, antingen med riktigt breda spacers (minst 3-4cm) eller så får man tillverka något liknande: http://www.speedparts.se/index.html?/sh … dapt.shtml

Sen blir det ju knappast optimalt och igt inget man ska köra med.


Billackerare/Billjudmontör
1 171 Inlägg
27 augusti 2010
Trådstartare
#3
Det är till min focus som är en showCar. Finns inga 20" i 4 bult så ja måste byta till fem..å min bruks bil har 20" så ja tänkte låna dom i vinter när ja bygger om bilen..


8 250 Inlägg
27 augusti 2010
#4
att gå från 4 till 5 bult innebär som oftast att en av bulthålen hamnar olämpligt. Jag skulel ju om jag var du uhdersöka möjligheten att byta nav till 5 bult istället.


Servicetekniker, Bilbyggare
20 Inlägg
* Voff voff *
10 598 Inlägg
27 augusti 2010
#6

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

982 Inlägg
27 augusti 2010
#7
Brådhis skrev:
http://www.manton.se/

//Brådhis

I dagsläget är det endast möjligt att hålla sig inom samma antal bult på bil och fälg, ex. Volvo 5/108 till BMW 5/120 eller Opel 4/100 till Nissan 4/114,3.

Vi kan alltså inte tillverka 4-5 bult, 5-6 bult. Det sker endast i extrema fall till vissa utställningsbilar men man måste då välja bort 1 eller 2 hål.


så de går nog inte

Billackerare/Billjudmontör
1 171 Inlägg
27 augusti 2010
Trådstartare
#8
min bil är en extreme bil, sitter 14" original..
det är en elmia bil så om det fattas en mutter kvittar...

Jarlen, var hittade du dina fälgar? när ja letade 19" till min focus hittade ja bara 3 olika fälgar, å ja googlade läänge efter fälgar då...upp till 18" finns massor...

vad kostar ett gäng spacers??  nån som kan fixa billigt??


982 Inlägg
27 augusti 2010
#9
du får nog inge bättre pris än manton

försök få spons tongue
Senast redigerat av Beeenny (27 augusti 2010)

5 111 Inlägg
27 augusti 2010
#10
Hur är det med delar från nyaste generationen Focus, alltså nav, bromsar, m.m., passar de på gamla Focus? För de har ju fembult...


Billackerare/Billjudmontör
1 171 Inlägg
27 augusti 2010
Trådstartare
#11
det blir nog mantons, ska maila dom å se vad dom kan göra för mig smile


Team Carkings
2 300 Inlägg
28 augusti 2010
#12
Köpte själv ifrån Manton till Fiestan.
Frågade själv om det var möjligt att byta till 5 bult men dom sa att då får du tillverka egna som är splittade=dubbla eller trippla på varje sida vilket ger mer problem än glädje.
Så du ska bygga om din Focus ordentligt igen? Ska bli kul & följa wink


Billackerare/Billjudmontör
1 171 Inlägg
28 augusti 2010
Trådstartare
#13
Japp, den ska byggare om, ska ha 20tum så det blir kanske mer breddning smile  allt invändigt ska byggas om å nu behöver ja inte bygga en bil som spelar satan för mds har varit nöjda med mig så nu blir det fria händer å då kan allt möjligt hända! smile


Team Carkings
2 300 Inlägg
29 augusti 2010
#14
eplamojje skrev:
Japp, den ska byggare om, ska ha 20tum så det blir kanske mer breddning smile  allt invändigt ska byggas om å nu behöver ja inte bygga en bil som spelar satan för mds har varit nöjda med mig så nu blir det fria händer å då kan allt möjligt hända! smile

grattis mannen, håller tummarna!


Fri fart för ett fritt folk!
14 137 Inlägg
29 augusti 2010
#15
om det endå ska läggas ner så mycket energi på bilen i övrigt varför inte bara borra om naven och monera andra skivor som är gjorda för 5bultat naven svetsar man bara igen och borrar nya hål

Kör fort så hinner inget hända...

Billackerare/Billjudmontör
1 171 Inlägg
29 augusti 2010
Trådstartare
#16
Skivorna måste bytas så det kanske är det enklaste sättet...motorn ska bort å alla delar ska lackas så naven måste ändå bort så det ska ja nog testa! DEt hade varit det bästa för då kan ja
ha samma et som innan smile


Fri fart för ett fritt folk!
14 137 Inlägg
29 augusti 2010
#17
dom mesta mekaniska verkstäder borde klara av att borra om naven och dessutom svarva dom efter svetsningen
det är garanterat det bästa sättet att få det gjort på
dessutom kan man samtidigt byta upp sig till lite stöddigare bromsar samtidigt
eftersom bilen är lite så borde man kunna ta några biffigare grejer tex xc90 ok och skivor=)

Kör fort så hinner inget hända...

Billackerare/Billjudmontör
1 171 Inlägg
29 augusti 2010
Trådstartare
#18
det blir nog att ja borrar om naven, å bromsar är inte fel å byta..ser dumt ut med små små ok bakom stora fälgar


139 Inlägg
14 september 2010
#19
Manton är kanon! det har jag sagt till dig.. Han tummar inte på kvalite o han e snabb!! han har gjort en del jobb till mina bilar!

Akay!

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök