Nu när jag fått tillbaka bilen fortsatte jag med att kolla slipa bort lite ytrost som fanns.
Tog olika foton under arbetets gång men på något mysteriskt och ondskefullt sätt har kabel mellan kameran och datorn försvunnit ur denna galaxen (seriöst.. jag har letat överallt x.x )
Så det får bli denna bilden.. en ficklampa och mobil löser allt.
Slutresultatet av bakluckan som jag fixade till idag.
Slipade bort det yttersta med stålborste sen maskin för att ta bort all rost tills plåten blev blank och fin. Därefter maskering och på med rostskydd (zink) och slutligen röd temporär färg för att skydda tills den ska lackeras
ahA! Hittade min kabel.. flickvännen hade lånat den. Så här kommer lite bilder på det som gjordes med bakluckan.
rost rost rost..!
slipat bort det mesta
några lager rostskydd
och lite röd färg på de!
Nu är det bara att blästra bromsoksfästena och checka bromsarna fram kvar på steg 1 sen blirre det en massa pill på motorn
ser faktiskt fram emot att fräsha upp detta
Tror jag ska börja med en motortvätt.. hur gör man det egentligen? Är det bara högtryck med vatten och tvål?:S Har hört diverse saker... Behöver lite info om detta
Hade maskintillgång under rengöringen så först spruta jag avfettning över allt i motorrummet och lät det verka under tiden jag spola av resten av bilen med högtryckstvätt.
Därefter hade jag en maskin som värmde upp vattnet till ca 60grader och använde högtryck för att ta bort skiten och avfettningsmedlet.
Här har vi då den innan jag påbörjade arbetet.
och nu håller avfettningsmedlet på att verka
resultat:
Sen var det bara att starta och köra hem inga problem! En liten extra bild från förarplats under hemfärd.
Blev lite mer nykter och hade inget att göra så gick ut och tog av lite mer saker.
har en ny fråga också.. som ni ser på bilden nedanför..så är det smått skit runt om bokstäverna.. jag får inte bort det! Har använt maskin och superavfettningsmedel och rostupplösare och gudars krafter. Tror det är färg från när det var svart runt om innan.. men alltså... så jäkla hårt kan det fan inte sitta -.-" Finns det någon smart lösning på mitt problem?
Tror det är samma problem på denna (röd markering)
Undrar också om man kan polera upp det runt om (grön markering) med maskin och stålborste? eller är det rostskydd av något slag eller ja.. mycket tacksom för svar så man kan börja det hårda arbetet
i alla fall.. en bonus bild på hur det ser ut just nu:
Polera kan du göra med Autosol finns på närmsta bensinstation!
Alright går verkligen de fläckar som finns på aluminiumet bort? Fick en rätt så go länk från en annan person om hur man kan polera upp detta blir någon sånt här i slutändan:
Ett råd, kör inte med ståltråd då du bara slipar sönder plåten, Autosol tar bort rost o ger en fin yta, oftast finare än ny! prova så ska du se skillnad!
Ett råd, kör inte med ståltråd då du bara slipar sönder plåten, Autosol tar bort rost o ger en fin yta, oftast finare än ny! prova så ska du se skillnad!
Okej, med vad för slippapper? eller hur ska man använda det? :S