2911
Sök

BESLUTSÅNGEST - köpa förstabil

46 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
Growe skrev:
en mk2 utan tvekan med 1.8i motorn
ingen raket men stabila doningar

gti har hedenhös insprut som alltid muppar sig och drar onödigt med sås
en 190e går liksom inte att sitta i dom är riktigt värdelösa

en volvo är inte bränslesnål och kan aldrig bli det

min mk2 är RIKTIGT rolig att svina med men visst inget motorvägslok men inne i stan är det grymnt skoj
väghållningen duger helt klart om man får på lite bättre dämpare och fjädrar
jag kan åka fortare än vad min hjärna tillåter

förövrigt är min till salu så fort jag hunnit bes bilen

är fan jävligt sugen smile med tanke på hur billiga dom är osv ska åka 3 mil till skolan varje dag + typ ute och ströga på helgerna och gasa osv osv haha big_smile

46 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
CarpeDiem skrev:
BMW E30 318IS funkar bra, drar absolut inte mkt soppa.

Mvh

kollat på dom med men hört att dom e svindyra i delar och försäkring

hellaflush!
1 266 Inlägg
12 oktober 2010
hur mycket har du o lägga? golf 3 8v är perfekta förstabilar, små, billiga, och ganska roliga att köra (säger det inte för att jag har en). Men se upp med rost, gäller båda mk2 och mk3. Baklucka, trösklar o skärmar ska du kolla extra noga. Har en fin till salu kanske wink
Lycka till med bil letandet, och vad du än väljer, så blir du säkert glad smile

46 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
Timmyboy skrev:
hur mycket har du o lägga? golf 3 8v är perfekta förstabilar, små, billiga, och ganska roliga att köra (säger det inte för att jag har en). Men se upp med rost, gäller båda mk2 och mk3. Baklucka, trösklar o skärmar ska du kolla extra noga. Har en fin till salu kanske wink

hört att även motorfästena gärna blir kassa, ahh har kollat dom också lite men en golf 2 e så jävla mycket snyggare enligt mig hehe smile

Bilvårdstekniker
766 Inlägg
12 oktober 2010
Jag röstar på någon av golfarna.

Golf 1.8 blir ju billigast att äga på många sätt men samtidigt inte lika rolig som GTI.
Frågan är bara hur enkelt det är att få tag i en GTI som är något att ha?

Mercan är inte rolig för fem öre, sätena känns som en studsmatta och bilen är bara allmänt slö tongue

Volvon , ja vad ska man säga om den. Tråkigast till utseende av alla dessa anser jag och även denna otroligt slö om du väljer en GL eller GLE . Hade dock en 740 som första bil själv och då var man rätt besatt av såna bilar, kan vara därför jag är så fruktansvärt less på dom tongue

Aja bara lite tankar från min sida smile
Senast redigerat av _Norrland_ (12 oktober 2010)

Life is too short to drive ugly cars!
NBT - Norrlands Bilvårdsteknik , www.Norrlandsbilvard.se - Bilvård och bilvårdsprodukter i Umeå
Bilvård Webshop : http://norrlandsbilvard.storedo.com/
www.Vtech.se

46 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
_Norrland_ skrev:

Golf 1.8 blir ju billigast att äga på många sätt men samtidigt inte lika rolig som GTI.

Mercan är inte rolig för fem öre, sätena känns som en studsmatta och bilen är bara allmänt slö tongue

Volvon , ja vad ska man säga om den. Tråkigast till utseende av alla dessa anser jag och även denna otroligt slö om du väljer en GL eller GLE . Hade dock en 740 som första bil själv och då var man rätt besatt av såna bilar, kan vara därför jag är så fruktansvärt less på dom tongue

är jävligt sugen på golf men känns som jag kommer ångra mig att jag inte öpte bakhjulsdrivet...

Bilvårdstekniker
766 Inlägg
12 oktober 2010
startrukk skrev:
_Norrland_ skrev:

är jävligt sugen på golf men känns som jag kommer ångra mig att jag inte öpte bakhjulsdrivet...

Mjo där har vi ju en av baksidorna med golfen om man ser vintertid, men lär dig bara sladda med framhjulsdriften så har du minst lika roligt om man ska tro fwd ägarna tongue

Men om du måste välja mellan någon av mercan och volvon sedan så ligger mercan bättre till i mina ögon då det faktiskt är en bil som går att göra riktigt fin smile Iofs Volvon också men det krävs betydligt mer tongue

NBT - Norrlands Bilvårdsteknik , www.Norrlandsbilvard.se - Bilvård och bilvårdsprodukter i Umeå
www.Vtech.se

hellaflush!
1 266 Inlägg
12 oktober 2010
startrukk skrev:
Timmyboy skrev:

hört att även motorfästena gärna blir kassa, ahh har kollat dom också lite men en golf 2 e så jävla mycket snyggare enligt mig hehe smile

Okej, vet inte vilka motorfästen som brukar bli kassa, men jag har bytt ett iaf, gick snabbt o va inte dyrt alls. smile Tänk dock på att mk3 är nyare, mindre skramlig och allmänt "modernare" smile

46 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
_Norrland_ skrev:
startrukk skrev:
_Norrland_ skrev:

Mjo där har vi ju en av baksidorna med golfen om man ser vintertid, men lär dig bara sladda med framhjulsdriften så har du minst lika roligt om man ska tro fwd ägarna tongue

Men om du måste välja mellan någon av mercan och volvon sedan så ligger mercan bättre till i mina ögon då det faktiskt är en bil som går att göra riktigt fin smile Iofs Volvon också men det krävs betydligt mer tongue

är ju fortfarande inte samma känsla som att drifta med bakhjulsdrivet.. hmm men kanske kan skrapa ihop till ngn gammal 240 eller något att dra några repor med på helgerna under vintertid big_smile

Bilvårdstekniker
766 Inlägg
12 oktober 2010
startrukk skrev:
_Norrland_ skrev:
startrukk skrev:

är ju fortfarande inte samma känsla som att drifta med bakhjulsdrivet.. hmm men kanske kan skrapa ihop till ngn gammal 240 eller något att dra några repor med på helgerna under vintertid big_smile

Neä iofs eller så köper du en quattro och får drifta på riktigt wink
Nämen har du provat alla dessa bilar du funderar på?

www.Vtech.se

46 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
_Norrland_ skrev:
startrukk skrev:
_Norrland_ skrev:

men golf 2 finns i quattro har jag för mig? manhattan heter den vell eller ngt? men den dricker som fan va :S?

Nej har inte testat ngn golf 2a men min bror hade de för några år sen, han var riktigt tung på högerfoten men den drack inte så värst mkt för det smile

100% ninja
342 Inlägg
12 oktober 2010
golf 2 finns som syncro, det är inte samma som quattro. Det finns en med permantent 4hjulsdrift, den heter Rallye, då får du lägga runt 80k för ett exemplar. Manhattan har inte syncro, det är en väldigt standardutrustad golfmodell.

Fear Nothing Risk Everything. I know violence isn't the right answer, i got it wrong on purpose.

Bilvårdstekniker
766 Inlägg
12 oktober 2010
startrukk skrev:
_Norrland_ skrev:
startrukk skrev:

men golf 2 finns i quattro har jag för mig? manhattan heter den vell eller ngt? men den dricker som fan va :S?

Nej har inte testat ngn golf 2a men min bror hade de för några år sen, han var riktigt tung på högerfoten men den drack inte så värst mkt för det smile

Neä menade mest att du skulle ha köpt en Audi tongue Men då blir dom lite för dyr om du ska ha med lite motor + att den börjar dra soppa tongue

Ok, du har inte provat mercan,volvon heller? Tänkte om du inte gjort det så kanske du kan utesluta någon bil lättare efter att ha provat.

www.Vtech.se

46 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
_Norrland_ skrev:
startrukk skrev:
_Norrland_ skrev:

Neä menade mest att du skulle ha köpt en Audi tongue Men då blir dom lite för dyr om du ska ha med lite motor + att den börjar dra soppa tongue

Ok, du har inte provat mercan,volvon heller? Tänkte om du inte gjort det så kanske du kan utesluta någon bil lättare efter att ha provat.

jo dom har jag testat smile
tar mkt hällre mercan!

Smålänning
7 887 Inlägg
12 oktober 2010
Min 740 har bara dragit över en liter / mil blandad EN gång, och det va när vi svinade på sjöisen i vintras.

Aldrig över 0,91 annars.

Varför itne en Saab 900 Turbo? DÄR är en trevlig bil smile Särskilt OG-modellen. Lär dig köra bil ordentligt så klarar växellådan många sköna mil också smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Saab älskare!
4 597 Inlägg
12 oktober 2010
940RDALLE skrev:
Funkiee skrev:
Volvo 740 har fan inte billiga reservdelar :o samt att dom är inte soppasnåla!!!!

Kan man få ett exempel? Jag har då alldrig betalat något specielt dyrt för några delar o då kör jag ändå 940!

Så ett exempel tack!

Ex. Hardyskivan 799på auto experten, visst feltema har för 400 men jag jämför priserna mot mina saabar, o dom har fan så mycket billigare delar :o

Smålänning
7 887 Inlägg
12 oktober 2010
Funkiee skrev:
940RDALLE skrev:
Funkiee skrev:
Volvo 740 har fan inte billiga reservdelar :o samt att dom är inte soppasnåla!!!!

Kan man få ett exempel? Jag har då alldrig betalat något specielt dyrt för några delar o då kör jag ändå 940!

Så ett exempel tack!

Ex. Hardyskivan 799på auto experten, visst feltema har för 400 men jag jämför priserna mot mina saabar, o dom har fan så mycket billigare delar :o

Men till Volvo 7/940 behöver det sällan bytas delar.

Det enda, rent spontant, som jag kan komma på som måste bytas regelbudet och är åt helsike för dyrt är bromsskivor fram...

Hardyskivorna går så sällan sönder, så 800 kan det vara värt vart kanske 50-60 tusende mil...

Då är det vanligare med knutkors, 110 kr.. Vad kostar en drivknut till en FWD wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 oktober 2010
startrukk skrev:
CarpeDiem skrev:
BMW E30 318IS funkar bra, drar absolut inte mkt soppa.

Mvh

kollat på dom med men hört att dom e svindyra i delar och försäkring

Det finns på tok för mycket folk som tror sig veta, det med delarna är inte korrekt utan priserna är snarare billiga jämfört med många konkurrenter. Gamla Volvo RWD är svårslagna men skillnaden är inte i närheten av så stor som många tror, men jämför du med nyare modeller är Bmw snarare under ett tänkt snittpris än över. Framför allt om man räknar in service med.

Försäkringen är däremot ett annat kapitel, roliga bilar har en tendens att förekomma flitligare i olyckor och därmed stiger premien i pris. Om du som ungdom försäkrar bilen på dig själv blir det orimligt dyrt, som för de flesta bilar, men om du gör som de flesta och kan ställa bilen på en förälder är det sällan några större skillnader.

318is är vettig i och med att den är bensinsnål och ofta billigare i försäkring, däremot är de (Som de flesta Bmw E30) populära som busbilar. Vilket håller priserna uppe och lämnar många slutkörda exemplar till salu.

Bmw är inget dumt alternativ, men jag skulle satsat på en "vanligare" modell än 318is som det finns en större chans att hitta i ok skick än denna. Av de alternativen du ger i första inlägget hade jag däremot valt lill-Mercan, inte det snabbaste alternativet men en massa effekt är kanske inte det nödvändigaste i en förstabil? Kvalitetsvagn med fint chassi och en del körglädje är det i alla fall.
Senast redigerat av Rquired (12 oktober 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 oktober 2010
_Eve skrev:
1. Mercedes 190E 2.0
2. Golf 2 GTI 8v
3. Golf 2 1.8
4. Volvo 740

Vill att den ska vara:
* Billig i skatt och försäkring - Volvo
* Bensinsnål - Golf
* Rolig att köra - Volvo
* Billiga reservdelar osv - Volvo

Jaa, jag lägger min röst på Volvon.
Jag har en 740 GL, jag är 23, den kostar 4 lappar/år (halv). I skatt: några tusen.
Den drar 0.8-0.9. Lite mer när man svinar. Det var nån som skrev att den drar "1-2 liter/mil hur man än kör", det är bara skitsnack.
Den är helt ok att köra, just min GL är lite trött men det är lätt att åka brett och man kan ha kul. *Det var ju en förstabil det var tal om*
Och reservdelarna till 740 ÄR bland de billigaste. Det är klart att varenda del inte är absolut billigast på marknaden i alla avseenden, det är ju faktiskt kvalitet vi pratar om här. wink Enligt mig, enligt många andra jag känner, och enligt snubben på compricer jag snackade försäkringar med: Sveriges vanligaste bil, reservdelarna finns överallt. Lätt att meka med, det går inte att sticka under stol med. (Sedan en personlig åsikt: de håller fan för allt..)

I övrigt instämmer jag med 940RDALLE.

Volvo is the shit.

Lycka till med billetandet..

Volvo 740 är med god och bred marginal den tråkigaste bilen i den listan, visst går det att sladda med den på "klassiskt" vis tack vare bakhjulsdriften men det är väl dess enda förtjänst; Modellen besitter inte någon av de fördelar ur körglädjessynpunkt man generellt brukar kunna hitta i bakhjulsdrivna bilar och är utan tvekan den minst lämpliga vägvagnen av dessa fyra.

Så hur du kan skriva "Volvo" efter det tredje kravet begriper jag inte riktigt, att det sedan är ett vettigt val är en annan sak. Men med tanke på hur tråkig och osofistikerad modellen är till utförandet spelar det ingen roll tycker jag, skall man ändå lägga ut alla de (tio)tusenlappar det kostar att äga en bil per år kan man lika gärna hosta upp lite extra och få en bil som har lite karaktär.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

836 Inlägg
12 oktober 2010
Tycker nog att mercedesen och volvon borde tas bort från listan, visst bakhjulsdrift..

Volvon fallar på billig i skatt, en tung bil e inte billig i skatt
Bensinsnål e den inte!
Rolig att köra? ja om det e vinter och riktigt halt ute så kan du sladda lite!
Billiga reservdelar e både volvon och golfarna, finns maaaaassor av båda liksom! så finns att hitta delar överallt.

Hoppas att du hittar bilen som DU känner att du vill ha smile

Sök