2507
Sök

Nytt batteri till golf 3. Vad?

40 Inlägg
19 oktober 2010
Trådstartare
Mitt batteri är helt dött nu, laddar ur sig om bilen bara står i några timmar så behöver alltså ett nytt.
Bilen är en golf 3 som jag köpte för en billig slant så vill helst inte köpa något värsting batteri.

Dock har jag ingen aning om vad som är bra och inte så jag behöver hjälp.
har kikat på biltema men finns det andra affärer som säljer för ungefär samma pris och kanske bättre kvalite?

Här det till biltema: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba … AH-CCA600/

Jag vill köpa ett för runt 7-800.

mvh
Jocke
Senast redigerat av redey (19 oktober 2010)

168 Inlägg
19 oktober 2010
Tjena!
Har själv biltema-batteri i min gamle goffe och det har funkat kanon med tanke på priset!
Ska du ha ett billigt batteri kan jag absolut reka. dem!

40 Inlägg
20 oktober 2010
Trådstartare
inuzen skrev:
Tjena!
Har själv biltema-batteri i min gamle goffe och det har funkat kanon med tanke på priset!
Ska du ha ett billigt batteri kan jag absolut reka. dem!

Okej va bra! Då blir det förmodligen det om inget annat bättre förslag tycker upp som kanske ligger närmare.
Kanske Jula? http://www.jula.se/bilbatterier-129771

Tyngaste 2.0
256 Inlägg
20 oktober 2010
Jag skulle rekomendera dig ett Global batteri, Fast priserna börjar från 1050 och upp med då får du också 3 års garanti på den

40 Inlägg
20 oktober 2010
Trådstartare
Dani_A skrev:
Jag skulle rekomendera dig ett Global batteri, Fast priserna börjar från 1050 och upp med då får du också 3 års garanti på den

Okej, men jag köpte bilen för 5 000 spänn, känns inte som jag vill lägga ner så mkt pengar på ett batteri, tror det duger med ett lite biligare.
Men någon som vet nånting av Julas batterier?
Är det bara skit eller duger dom?

Motborgare
1 099 Inlägg
20 oktober 2010
Biltemas batteri duger väl, så länge du inte startar ofta i sträng kyla. Stockholmsklimat borde det klara av lätt. Har själv kört med Biltema-ackar i flera år på ungefär samma breddgrader, så jag vet att dom funkar.

-- K

Tyngaste 2.0
256 Inlägg
20 oktober 2010
redey skrev:
Dani_A skrev:

Okej, men jag köpte bilen för 5 000 spänn, känns inte som jag vill lägga ner så mkt pengar på ett batteri, tror det duger med ett lite biligare.

Du köpte bilen för 5000kr för att klara vintern antar jag?!?

Ifall det är så och det bli minus 15-25 grader och du har ett biltema eller jula batteri som
enligt mig inte de bästa som finns ute på marknande, och du lägger 500-800kr och du kanske får ett halv år garanti på den då blir det ju bara kostnad på kostnad ifall de inte håller.

Så för att klargöra vill du ha nåt som funkar och du har dina garantier köp inget från biltema eller jula
lägg hellre lite till pengar och köp nåt som funkar på vått och tort.!!!!

168 Inlägg
20 oktober 2010
Dani_A skrev:
redey skrev:
Dani_A skrev:

Ifall det är så och det bli minus 15-25 grader och du har ett biltema eller jula batteri som
enligt mig inte de bästa som finns ute på marknande, och du lägger 500-800kr och du kanske får ett halv år garanti på den då blir det ju bara kostnad på kostnad ifall de inte håller.

Så för att klargöra vill du ha nåt som funkar och du har dina garantier köp inget från biltema eller jula

Förstår absolut ditt resonemang. Kan dock nämna att förra vintern (enligt mig jäkligt kall) så starta min golf varje gång. Så vad jag märkt så funkar biltema kalas, däremot Jula har jag ingen erfarenhet av.

Så säger fortfarande, biltema funkar gott! Iaf i min bil..

Tyngaste 2.0
256 Inlägg
20 oktober 2010
inuzen skrev:
Dani_A skrev:
redey skrev:

Förstår absolut ditt resonemang. Kan dock nämna att förra vintern (enligt mig jäkligt kall) så starta min golf varje gång. Så vad jag märkt så funkar biltema kalas, däremot Jula har jag ingen erfarenhet av.

Så säger fortfarande, biltema funkar gott! Iaf i min bil..

Absolut. Jag köpte en vinterbil nu för några månader sen (bättre tidig än sen:P)
Som då så fanns det ett Global 62AH batteri redan monterat så jag känner mig säker, på batterihållet iallfall. frågan är om bilen pallar vintern tongue
Senast redigerat av Dani_A (20 oktober 2010)

21 761 Inlägg
20 oktober 2010
Dani_A skrev:
optima 62AH batteri

Det tvivlar jag nog på, Optima finns inte med den kapaciteten. smile

Angående detta med Biltemas och Julas batterier. Man får ta dessa batteritester med en liten nypa salt enligt mig, deras batterier funkar säkert åtminstone på lite äldre bilar som inte har en massa strömslukande "lull lull" eller tungstartade dieselmotorer.

En annan sak är att vid första batteritestet som gjordes så jämfördes batterier med olika storlekar, vilket inte gav riktigt rättvisande resultat. Det gjordes sedan ett till test där man jämförde relativt lika storlekar på batterierna, då var inte Biltemas batterier så dåliga längre utan fick hyfsade resultat (fastän mätvärdena togs från förra testet). smile

Tyngaste 2.0
256 Inlägg
20 oktober 2010
Drönirettab skrev:
Dani_A skrev:
optima 62AH batteri

Det tvivlar jag nog på, Optima finns inte med den kapaciteten. smile

Angående detta med Biltemas och Julas batterier. Man får ta dessa batteritester med en liten nypa salt enligt mig, deras batterier funkar säkert åtminstone på lite äldre bilar som inte har en massa strömslukande "lull lull" eller tungstartade dieselmotorer.

En annan sak är att vid första batteritestet som gjordes så jämfördes batterier med olika storlekar, vilket inte gav riktigt rättvisande resultat. Det gjordes sedan ett till test där man jämförde relativt lika storlekar på batterierna, då var inte Biltemas batterier så dåliga längre utan fick hyfsade resultat (fastän mätvärdena togs från förra testet). smile

Förlåt Global batteri

40 Inlägg
20 oktober 2010
Trådstartare
Okej tack så mkt för alla svar, Jag tog körkort i april och då ville jag bara köpa en bil för att kunna köra mycket och nu har batteriet gått sönder, Tror det blir ett Jula batteri faktiskt, då det ligger mycket närmare än biltema, men ska fundera på det, kanske är värt endå att köpa ett lite bättre batteri, kanske ett Global batteri, såg att dom hade det på mekonomen och det ligger också nära hemmet.

har ett slutsteg i bilen också, dock drar det inte så mycket ström 2x70 watt är det inkopplat på nu.

Men tack för alla svar! smile

1 171 Inlägg
22 oktober 2010
Är du säker på att slutsteget stängs av? Har du kopplat remote-kabeln rätt?

40 Inlägg
22 oktober 2010
Trådstartare
zoopåse skrev:

Ja, nästan helt säker, lampan lyser när jag sätter på tändningen och slutar lysa när jag stänger av, samt så fick jag typ 0 när jag mätte mellan minus och jord på steget när det var avstängt.
Alltså jag kopplade ut jordkabeln och mätte med multimetern.

146 Inlägg
22 oktober 2010
Vad var det som var trasigt på det gamla batteriet?
Död cell eller bara urladdat?

Vcds

473 Inlägg
22 oktober 2010
har kört med biltemas batteri i grabbens polo nu i snart 2 år och den bilen har stått vissa veckor i sträng kyla som var i fjol och då strtat direkt så deras batterier funkar...

767 Inlägg
22 oktober 2010
redey skrev:
zoopåse skrev:

Ja, nästan helt säker, lampan lyser när jag sätter på tändningen och slutar lysa när jag stänger av, samt så fick jag typ 0 när jag mätte mellan minus och jord på steget när det var avstängt.
Alltså jag kopplade ut jordkabeln och mätte med multimetern.

Om du kopplade ut jord kabeln förstår jag att du fick noll i mätvärde tongue

Fast om steget slocknar när du vrider av tändningen är det troligtvis inte det som är problemet.

40 Inlägg
23 oktober 2010
Trådstartare
Har satt in ett nytt batteri från biltema, hoppas det håller nu.

473 Inlägg
25 oktober 2010
det gör det säkert

40 Inlägg
25 oktober 2010
Trådstartare
Jupp det ahr hållt hittills iallfall, 2 dagar

Sök