3034
Sök

Byta fälgar/däck från ET 45 till ET 38 ?

15 Inlägg
för 20 timmar sedan
Trådstartare
Hej !

Köpte vinter fälgar med friktionsdäck som skulle passa Volvo 5/108 ocean yacht 19?  ET 38 däck 235/35/19

Hur löser jag det med specerplattor enklast ,  hur många mm ? För nu går dom ju inte på navet, bilen ifråga gäller s60 T5 2005 . Går ut ifrån att jag måste köpa nya bult som är längre oxå givetvis .
Senast redigerat av Timfre (för 20 timmar sedan)

* Voff voff *
10 577 Inlägg
för 16 timmar sedan
Timfre skrev:
Hej !

Köpte vinter fälgar med friktionsdäck som skulle passa Volvo 5/108 ocean yacht 19?  ET 38 däck 235/35/19

Hur löser jag det med specerplattor enklast ,  hur många mm ? För nu går dom ju inte på navet, bilen ifråga gäller s60 T5 2005 . Går ut ifrån att jag måste köpa nya bult som är längre oxå givetvis .

ET38 och 235/35-19" kommer bli väldigt brett. Möjligt att det funkar, men risken är stor att det tar i skulle jag säga.

Du behöver iaf inte spacerplattor eftersom ET38 på fälgarna gör att hjulen flyttas ut 11 mm mot original ET49.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

15 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
Brådhis skrev:
Timfre skrev:
Hej !

ET38 och 235/35-19" kommer bli väldigt brett. Möjligt att det funkar, men risken är stor att det tar i skulle jag säga.

Du behöver iaf inte spacerplattor eftersom ET38 på fälgarna gör att hjulen flyttas ut 11 mm mot original ET49.

Försökte montera dom men fälgen gick inte på navet , så det ser faktiskt ut som jag behöver specers på , om det skiljer isåfall 11 mm , hur funkar det ens att köra med det , blir det inte väldigt påfrestande för hjullagret osv ?

Reservdelsnisse
191 Inlägg
för 5 timmar sedan
Tror du köpt fälgar till tex v70 från 2008 och framåt. De har 63mm nav och de äldre har 65mm. Då passar inte fälgarna...

15 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
Mycket möjligt ! Vet du om det Går det lösa detta på nått vis med enkla  specerplattor ?

Reservdelsnisse
191 Inlägg
för 5 timmar sedan
JAg skulle inte spacera ut dom så lång med det ET, lär nog inte få plats under skärmarna. Hamnar väldigt långt ut. Och utan navet att stödja mot blir det svårt att få allt i balans, om du nu inte använder spacers med nav.

15 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
Bmsone skrev:
JAg skulle inte spacera ut dom så lång med det ET, lär nog inte få plats under skärmarna. Hamnar väldigt långt ut. Och utan navet att stödja mot blir det svårt att få allt i balans, om du nu inte använder spacers med nav.

Förstår , provade att montera dom nu med enkla Spencers 10 mm , gick precis i kanten med skärmen ,

Innan hade jag imaz 245 /40 /18? och dom kan jag säga gick utanför skärmen lite (sommar däck )

7 429 Inlägg
för 2 timmar sedan
Timfre skrev:
Hej !

Att fälgarna inte "går på" naven beror på att de fälgarna du köpt har för litet CB - har INTE med ET att göra.

Vet inte, men på en bil jag ägt, JEEP Wrangler TJ, räckte det med Biltemas 5 mm tjocka "spacers" för att "få ut" fälgen över kanten på navet.
Pinnskruvarna räckte till för att muttrarna skulle få godtagbart fäste.

På en annan bil, där de nyinhandlade begagnade fälgarna hade 2 mm för litet CB för naven, slipade/fräste jag upp hålen i fälgarna med roterande fil.
Ett djävla tidskrävande arbete, men det gick bra.

15 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
torsen skrev:
Timfre skrev:
Hej !

Att fälgarna inte "går på" naven beror på att de fälgarna du köpt har för litet CB - har INTE med ET att göra.

Vet inte, men på en bil jag ägt, JEEP Wrangler TJ, räckte det med Biltemas 5 mm tjocka "spacers" för att "få ut" fälgen över kanten på navet.
Pinnskruvarna räckte till för att muttrarna skulle få godtagbart fäste.

På en annan bil, där de nyinhandlade begagnade fälgarna hade 2 mm för litet CB för naven, slipade/fräste jag upp hålen i fälgarna med roterande fil.
Ett djävla tidskrävande arbete, men det gick bra.

Okej , montera idag 1 fälg för att testa med 10 mm specerplattor, fälgen gick i kant med skärmen fram , kändes dock som jag behöver längre hjulmutter , vill verkligen få till detta då fälgarna gjorde sig på bilen . Samt att jag köpte dom till rätt pris . Förstår det tog tid , tvi den som ger sig ! Tror du detta skulle funka med längre bultar och 10 mm Spencers ?

Sök