embe skrev:
det beror helt och hållet på vad du ska ha bilen till vill du sladda runt och lägga laktris på vägen så är det bmw som gäller där
medans turbo saaben gillar mer raksträcka där turbon kan jobba fullt ut.
säkerheten vinner nog saab'en som har airbag och är klassad som säkrare än medel bilen enligt folksams mätningar.
bensin snålheten så drar saab'en mellan 0,7-0,8 milen blandad körning, bmw'n har jag ingen aning om men kan tänka mig runt 0,85-1,0 milen o de är en 325 men som sagt jag har inte koll på bmw
rostiga blir ju alla bilar så där ligger nog båda bilaran lika
nu har jag räknat på saab 900ng turbo och bmw e36 med dom raka 6'orna
jag valde ju saaben pga av prestandan och att jag har trimat min men hade jag inte valt den så hade jag valt en bmw e36 lätt, väldigt roliga bilar som är hållbara som bara den. men saab'en vann just för att deras motorer är bland dom stabilaste jag har varaigt me om går att trimma ganska så mycket utan att behöva öppna motorn
Saab 900 och Bmw E36 har samma (med moderna mått dåliga, två stjärnor) resultat i krockprov, Folksam´s tester har sina fördelar men också grava nackdelar. Det är som sagt "verkliga tester", och turbofantaster kan säga vad dom vill om 900 men det är och har till största delen varit en familjebil där många inte prioriterat körglädje vid köpet. Bmw däremot, funkar väl som familjebil men hur många köper en Bmw utan att prioritera körglädje?
Av säg 100 krockar med respektive modell, hur många av 900ans krockar är då kökrockar, påkörning bakifrån (Av Bmw-vilde kanske?
) och liknande?
Gör nu detsamma med Bmw, hur många krockar är inte svåra singelolyckor i hög fart med gasglada personer bakom ratten? Observera nu att jag inte påstår att det aldrig händer med en Saab turbo, men det är liknelsen mellan en familjebil och en sportig bil jag vill få fram. Det är en av nackdelarna med Folksam´s statistik.
Nu rankas visserligen E36 som medelsäker den med, men det finns andra exempel på modeller som rimligen borde vara säkra som rankas som farliga.
Angående förbrukningen dricker en 325i 0.9-1L/milen om man kör som sig bör med lite effekt under huven, kör man försiktigt blir den snålare. Att en 4cyl. Turbobil är snålare om man kör försiktigt är inte så konstigt, men jag har då aldrig kört en Saab (Av aktuell modell) som klarar sig i närheten av 0.8 om man "kör som sig bör med lite effekt". Gasar man blir en turbobil törstig, och skall man inte gasa kan man lika gärna köpa en 900 2.0i/2.3i?
Tror man kan räkna med att dessa bilar är rätt jämna i både säkerhet och förbrukning.