4936
Sök

Han köpte min bil nu klagar han bara! vad ska jag göra?

2 982 Inlägg
27 december 2010
killercow skrev:
Rock-Star skrev:
säljer du en 98a för 19k så får han räkna med att bilen är en "19000kronors bil"
dvs. kan finnas hur mkt fel som helst...!!
sen att han fått den till ett lågt pris bör även signalera att bilen kanske inte är tiptop överallt..

hur tänker du här? ca 20000.- för den bilen är ju ett normalpris. för modellen och antal mil. absolut inget lågt pris så varför ska man misstänka att det är massa fel på den?
Vore kul med en förklaring hur du resonerar de med lågt pris på denna modellen.

din fråga är rätt pantad... och sen att du vill ha förklaring?.. - hah! - här kommer den iaf. (no hard feelings)
Det spelar igentligen ingen roll villken bilmodell du tar..
jag menar: vilken bilmodell med 12 år på nacken kan du med all säkerhet räkna med att den är helt felfri? oavsett om det är en skoda eller om det är en merca så kan du inte vara säker...
För 19000:- kan du enligt mig inte få en 100% FELFRI bil. its always something.
Den som säljer vill (OFTAST) alltid ha så mycket betalt som möjligt för bilen. därmed styr inte priset bilens skick.
finns personer som säljer sin volvo 244 för 15000:- trots att den endast är bes men ej skattad - och jag förstår honom, han vill helt enkelt ha bra betalt. priset säger fortfarande inget konkret om skicket.

Om du nu betalar 19000:- för 98 - skodan... skulle du inte testa bilen för ev fel?... eller är du så säker att den är felfri pga att priset är högt/realistiskt?.. - FINNS INGEN GARANTI..

sen kan du testa läsa köpL. www.lagen.nu spec. §17-20.. och även ev.30-33..
Senast redigerat av Rock-Star (27 december 2010)

killercow
27 december 2010
Rock-Star skrev:
killercow skrev:
Rock-Star skrev:
säljer du en 98a för 19k så får han räkna med att bilen är en "19000kronors bil"
dvs. kan finnas hur mkt fel som helst...!!
sen att han fått den till ett lågt pris bör även signalera att bilen kanske inte är tiptop överallt..

hur tänker du här? ca 20000.- för den bilen är ju ett normalpris. för modellen och antal mil. absolut inget lågt pris så varför ska man misstänka att det är massa fel på den?

din fråga är rätt pantad... och sen att du vill ha förklaring?.. - hah! - här kommer den iaf. (no hard feelings)
jag menar: vilken bilmodell med 12 år på nacken kan du med all säkerhet räkna med att den är helt felfri? oavsett om det är en skoda eller om det är en merca så kan du inte vara säker...
Den som säljer vill (OFTAST) alltid ha så mycket betalt som möjligt för bilen. därmed styr inte priset bilens skick.
finns personer som säljer sin volvo 244 för 15000:- trots att den endast är bes men ej skattad - och jag förstår honom, han vill helt enkelt ha bra betalt. priset säger fortfarande inget konkret om skicket.

Om du nu betalar 19000:- för 98 - skodan... skulle du inte testa bilen för ev fel?... eller är du så säker att den är felfri pga att priset är högt/realistiskt?.. - FINNS INGEN GARANTI..

Vet inte riktigt exakt vad det är med min fråga du tycker är "pantad".

Du påstår ju att en 12år gammal bil för 19,000kr innehåller garanterat massa fel. Vad är det som säger att en bil som är 12år för 19,000kr måste innehålla massa fel?

Sen undrar jag vad du bygger ditt inlägg på att det skulle vara ett lågt pris för bilen. Jag skulle nog mer vilja påstå att det är ett helt normalt pris. Så det finns väl inga belägg för det du skriver om att det låga priset skulle singnalera massa fel på den eller?

Klart jag oxå fattar det kan vara fel på en lite äldre bil å att man måste undersöka ordentligt.

Bara intresserad av vad du grundar det med priset på?
Senast redigerat av killercow (27 december 2010)

772 Inlägg
27 december 2010
killercow skrev:
Rock-Star skrev:
killercow skrev:

Vet inte riktigt exakt vad det är med min fråga du tycker är "pantad".

Du påstår ju att en 12år gammal bil för 19,000kr innehåller garanterat massa fel. Vad är det som säger att en bil som är 12år för 19,000kr måste innehålla massa fel?

Sen undrar jag vad du bygger ditt inlägg på att det skulle vara ett lågt pris för bilen. Jag skulle nog mer vilja påstå att det är ett helt normalt pris. Så det finns väl inga belägg för det du skriver om att det låga priset skulle singnalera massa fel på den eller?

Klart jag oxå fattar det kan vara fel på en lite äldre bil å att man måste undersöka ordentligt.

Bara intresserad av vad du grundar det med priset på?

Vad jag kan läsa så skriver inte rockstar att den garanterat innehåller fel. Bara att det är stor risk att något är fel på bilen när den är 12 år gammal.

Och självklart måste det inte finnas fel, men risken är stor. Tex att ett lås kärvar, någon lampa funkar inte eller något annat litet som är fel.

Hur skodor ligger i pris kan jag inte uttala mig om, men 19tkr för en bil tycker jag ändå att man inte kan vara säker på att den är felfri.

killercow
27 december 2010
Rock-Star skrev:

PoulZen skrev:
Vad jag kan läsa så skriver inte rockstar att den garanterat innehåller fel. Bara att det är stor risk att något är fel på bilen när den är 12 år gammal.

Svar: jo det skriver hon

Forummoderator
9 299 Inlägg
27 december 2010
Sluta tjafsa om formuleringar och märka ord.

TS gjorde dumt i att betala tillbaka, men han är nöjd med det beslutet. Rent teoretiskt kan ju köparen i utpressningssyfte nu säga att det är andra fel på bilen och vilja ha mer pengar? Var går gränsen?

Nej, tipset och lärdomen är nog att se till att skriva ett så bra kvitto/avtal så båda köpare och säljare är skyddade. Det torde vara kontentan av tråden.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

772 Inlägg
28 december 2010
killercow skrev:
Rock-Star skrev:

PoulZen skrev:

Så du menar på fullaste allvar att du kan hitta en bil för 19tkr och som det inte finns ett enda lite fel på, den är precis som när den gick av produktionsbandet? Inget glapp, inget rost, inget alls?
Hitta en sådan så köper jag denne bil direkt.

Trucker
2 710 Inlägg
28 december 2010
Svågern köpte en bil för 11k för typ 2 månader sen. Han har sen dess lagt ner ungefär 10k på den :S. Säljaren sa faktiskt inte att bilen var felfri utan att såväl skönhetskvanker som mekaniska finns men de e ju fortf en -96a. Efter att ha gått igenom bilen hyfsat tydlig köper vi den. Veckan efter åkte vi dit för kamremsbyte o spindelled. 5K !!

Skit i va han säger, han skulle kollat upp detta själv! El-hiss & c-lås. Att han har mage o höra av sig pga de, hur jävla svårt ska de va o kolla upp såna grejer vid köp

ha de;)

Fart missbrukare

Save a horse,ride a jeep...
258 Inlägg
28 december 2010
Senast jag sålde en bil privat så fick jag en otrevlig överaskning efter en månad ca..
Bilen var en V70R som jag hade bytat turboagg på strax innan försäljningen pga av den gamla började bli dålig,så en dag kom det från posten att jag hade att paket att hämta ut. Då hade köparen skickat agget och ett brev om att jag hade lurat honom och borde brinna i helvetet m.m

Hade han bara hört av sig så hade han fått en ny på garantin då turbon var 1,5mån gammal,men istället så är man otrevlig,hotar och vinner inte ett skit på situationen.

Så nu för tiden säljer jag inga bilar privat utan byter enbart hos handlare..

Trucker
2 710 Inlägg
28 december 2010
babyblue242 skrev:
Senast jag sålde en bil privat så fick jag en otrevlig överaskning efter en månad ca..
Bilen var en V70R som jag hade bytat turboagg på strax innan försäljningen pga av den gamla började bli dålig,så en dag kom det från posten att jag hade att paket att hämta ut. Då hade köparen skickat agget och ett brev om att jag hade lurat honom och borde brinna i helvetet m.m

Hade han bara hört av sig så hade han fått en ny på garantin då turbon var 1,5mån gammal,men istället så är man otrevlig,hotar och vinner inte ett skit på situationen.

Så nu för tiden säljer jag inga bilar privat utan byter enbart hos handlare..

Finns fortfarande folk för allting wink Alla tider på året big_smile

Fart missbrukare

2 982 Inlägg
28 december 2010
killercow skrev:
Rock-Star skrev:

PoulZen skrev:

jag menar fortfarande på FULLASTE allvar , enkel logik säger att en bil med 12 år på nacken och kostar 19000 inte är FELFRI!

killercow
28 december 2010
Rock-Star skrev:
killercow skrev:
Rock-Star skrev:

PoulZen skrev:

jag menar fortfarande på FULLASTE allvar , enkel logik säger att en bil med 12 år på nacken och kostar 19000 inte är FELFRI!

Och jag menar att en sån bil kan vara felfri. tycker vi lägger ner detta. tror vi båda fått sagt vad vi tycker och menar nu eller?

2 982 Inlägg
28 december 2010
killercow skrev:

killercow skrev:
Och jag menar att en sån bil kan vara felfri. tycker vi lägger ner detta. tror vi båda fått sagt vad vi tycker och menar nu eller?

alltså du fattar inte, hur gammal är du igentligen?
jag berättar vad jag tycker och du får tycka vad fan du vill. mig spelar det ingen roll men det var du som tyckte att det skulle vara skitkul om jag förklarar hur jag resonerar och nu när jag resonerat så vill du att jag lägger ned. vad fan vill du igentligen...
Senast redigerat av Rock-Star (28 december 2010)

Sök