Rquired skrev:
Enligt min erfarenhet är Bmw något av det pålitligaste man kan köpa, visst finns det många slutkörda exemplar och dem kan krångla mycket men en välskött Bmw bara rullar. Det finns många indikationer på det, Bmw har tillsammans med Toyota och Subaru sveriges mest nöjda bilägare och har haft i kanske 10år åtminstone. Bmw hamnar oftast bra till i undersökningar kring driftsäkerhet och Bmw har rejält entusiastiska ägare *räcker upp handen*.
Vi har i familjen alltid haft mycket med bilar att göra, min far har bland annat sysslat med import från Tyskland långt innan det blev populärt och har mycket erfarenhet av Bmw med flera. Och det är kvalitetsvagnar, det stod klart under ovanstående period och efter det har pappa haft ett flertal själv; En 525i-93 som rullade 30.000mil helt utan problem och en 325i-01 som rullade 40.000mil utan problem är två bra exempel.
540i är dock törstig, mycket kraft men räkna med upp till 1.5L/milen om du kör mycket stadskörning och är gasglad. 523i har 170hp på papperet men 188hp på drivhjulen, den upplevs som stark och pigg och räcker definitivt till men är ingen raket.
528i är i sin tur markant starkare än 23i, och är strypt original. Ett annat insug (från en M50B25 tex.) ger en bra bit över 200hp på drivhjulen. En del pratar om 210-220hp, ett svenskt trimföretag hävdar att deras produkt och annat insug ger 237hp. Hur detta stämmer vet jag inte, men den räcker mer än väl original så allt över det är bonus! Snål är den med, men om exemplaret du länkar till är fräscht eller inte går inte att se i en annons.
320d är inget dumt alternativ alls, E46 har mycket bra väghållning och är rejält körglad. 136hp är inte mycket men den går istället väldigt snålt, hur blir det vid trim är frågan?
V70n kan det som sagt vara mycket mil kvar i, men lika gärna helt slut. Jag hade inte tagit chansen, visserligen sköter Taxi oftast service men å andra sidan är de inte kända för att köra lugnt heller. Och 45-50.000mil?
Du hittar inga begagnade 530d Touring? Frågan är om du inte kan hitta en sådan som landar nära 50´efter lite diskussion kring priset. Annars är E46 en bekväm långfärdsbil, 320d Touring räcker i mina ögon.