3561
Sök

Insatsfilter i orgina luftbox, Sänker detta verkligen bränsleförbrukningen?

614 Inlägg
8 februari 2011
Trådstartare
#1
Öppnade min orginal luftbox på min 855 glt här en dag och såg då att det luftfilter som satt i inte riktigt var i nyskick så får investera mig i ett nytt.

Då till frågan.
Läser man runt på många sidor så påstår många olika leverantörer att ett så kallat insatsfilter som man sätter i orginalboxen ska sänka din bränsleförbrukning. Många internettsidor kör även med grejen att du får dina pengar tillbaka om det ej sänker din bränsleförbrukning.

Är det någon som har en aning om detta stämmer? att bränsleförbrukningen går ner lite så att det är märkbart? förväntar mig naturligtvis inte något jätte under i förbrukningsväg men undrar verkligen om det olika internettsidor påstår är sant angående just insatsfilter?
För tyvärr så till er som ägt en 855 så är dom inte direkt gratis att köra.

Här är ett exempel på en leveratör som säljer dessa filter.

http://server-df.icommerce.se/i7/hogflo … a6d7a7c26b




(har naturligtvis läst det stora inlägget här om just Sportfilter/insatsfilter men framgår inte något om där om just bränsleförbrukning)
Senast redigerat av rybbe (8 februari 2011)

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

926 Inlägg
8 februari 2011
#2
Möjligtvis vid något högt varvtal och fullt gaspådrag att bränsleförbrukningen blir lite mindre. Men i normala fall mäter luftmängdmätaren luften in i motorn och tillsätter bränsle efter det. Samt att det sista lilla finjusteringen sker med lambdasonden.
Så att... Näääää

Däremot på gamla förgasarbilar kan det sänka bränsleförbrukningen, då är det andra paramterar som styr bränsletillsättningen.

Mats

614 Inlägg
8 februari 2011
Trådstartare
#3
mats757 skrev:
Möjligtvis vid något högt varvtal och fullt gaspådrag att bränsleförbrukningen blir lite mindre. Men i normala fall mäter luftmängdmätaren luften in i motorn och tillsätter bränsle efter det. Samt att det sista lilla finjusteringen sker med lambdasonden.
Så att... Näääää

Däremot på gamla förgasarbilar kan det sänka bränsleförbrukningen, då är det andra paramterar som styr bränsletillsättningen.

Mats

Okey okey. Tycker persoligen att det låter otroligt att man kan sänka sin bränseförbrukning genom bara ett filter så att det märks så att säga.

Så ditt resonemang stämmer säkert.
Konstigt dock att många internetshoppar verkligen lovar detta dyrt och heligt.
Är väl dock en försäljningsgrej kasnke

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

56 Inlägg
16 maj 2011
#4
Hade en 850GLT förut som jag satte i GreenCotton insatsfilter i och det sänkte faktiskt lite!
Det är går ju självklart inte från 0.9 till 0.7 men det hjälper. Har för mig att min drog 0.85-0.88 innan filtret och kanske 0.8-0.83.

“If you go to war over Religion, you are just killing people in the argument over who has the better imaginary friend.”
“… as the poets would say it: Haba Haba Haba”

3 292 Inlägg
16 maj 2011
#5
Funderar på ett insats sportluftfilter till min Volvo V70 D5, lär ju ska bli ett bättre luftflöde och därmed åxå att den kommer att axxa lite bättre kanske.. om än omärkbart så får man ju säkert ett skönare motorljud iaf.. big_smile  även om jag har automat så blir det nog bra mycket coolaren än med orginalfilter iaf...  hur vida den kommer gå billigare eller ej.. det har jag ingen som helst aning om..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

huh?
10 427 Inlägg
16 maj 2011
#6
themotorman skrev:
Hade en 850GLT förut som jag satte i GreenCotton insatsfilter i och det sänkte faktiskt lite!
Det är går ju självklart inte från 0.9 till 0.7 men det hjälper. Har för mig att min drog 0.85-0.88 innan filtret och kanske 0.8-0.83.

Jämförde du med ett sprojlans originalfilter? wink


56 Inlägg
16 maj 2011
#7
You got a point big_smile

“If you go to war over Religion, you are just killing people in the argument over who has the better imaginary friend.”
“… as the poets would say it: Haba Haba Haba”


Sök