2524
Sök

E10-bensin ersätter vanlig 95-oktanig

5 198 Inlägg
2 januari 2012
#761
Noxxer skrev:
Har dom infört E10 nu utan att märka om pumparna? Min Seat får ej tankas med E10 enligt seat själva och jag kan ju verkligen förstå varför om det nu är E10 i pumparna.

troligen inte,,,,tror inte mackarna vill stå för kostnaderna som blir när bilar inte får köras med E10

6 634 Inlägg
2 januari 2012
#762
Pumparna vid Statoil, Strömsfors så står det inget om E10 men 95pumpen har fått en dekal "95 oktan innehåller ALLTID 5% etanol"

De/Dem

1 893 Inlägg
2 januari 2012
#763
-BASmannen- skrev:
Kristian_V skrev:
-BASmannen- skrev:
Dom skriver att dom inför E10 för att utsläppen ska minska, men då bilarna blir slöare så blir de ju automatist att man gasar mer...

Blir bilen slöare av E10?

Egentligen vet jag ju inte säkert, men vet en som har en Bmw e32 som tankade de, och han sa att den gick sämre på E10 än "vanlig soppa".
Men som sagt, de va va han sa hmm

"E" har ca 30% lägre energi innehåll.
Med ren "E" krävs det alltså 30% mer soppa för samma energiuttag.
"E10" är alltså bensin, utspädd med 10% "E". Alltså ger enkel matematik att denna 10 procentliga blandning borde innehålla ca 3% mindre energi.
Alltså kompenserar en modern bils ECU (Dator) med att ge 3% mera soppa. Den går ungefär lika bra som på ren bensin.
Om spridarna "bottnar" av dessa tre procent..? Skulle inte tro det.

Bilen drar ca 3% mera soppa, pga det lägre energi innehållet. (Staten lurar dig igen!)

Detta skall inte förväxlas med trim-nissar som laddar på med högre doser "E" pga det högre oktantalet ren "E" har.
Trim-nissarna får problem med bottnande spridare, då de laddar ren "E" och därför behöver 30% mera soppa. Så hög marginal har fordons tillverkarna inte.

De som har de problemen, är medvetna om det.
Vanligt folk kommer inte märka annan skillnad än en lite tommare plånbok. (3%)
Några bilmodeller tål inte E10, det ger sig. wink


Of World
3 370 Inlägg
2 januari 2012
#764
Kristian_V skrev:
-BASmannen- skrev:
Kristian_V skrev:

Blir bilen slöare av E10?

Egentligen vet jag ju inte säkert, men vet en som har en Bmw e32 som tankade de, och han sa att den gick sämre på E10 än "vanlig soppa".
Men som sagt, de va va han sa hmm

"E" har ca 30% lägre energi innehåll.
Med ren "E" krävs det alltså 30% mer soppa för samma energiuttag.
"E10" är alltså bensin, utspädd med 10% "E". Alltså ger enkel matematik att denna 10 procentliga blandning borde innehålla ca 3% mindre energi.
Alltså kompenserar en modern bils ECU (Dator) med att ge 3% mera soppa. Den går ungefär lika bra som på ren bensin.
Om spridarna "bottnar" av dessa tre procent..? Skulle inte tro det.

Bilen drar ca 3% mera soppa, pga det lägre energi innehållet. (Staten lurar dig igen!)

Detta skall inte förväxlas med trim-nissar som laddar på med högre doser "E" pga det högre oktantalet ren "E" har.
Trim-nissarna får problem med bottnande spridare, då de laddar ren "E" och därför behöver 30% mera soppa. Så hög marginal har fordons tillverkarna inte.

De som har de problemen, är medvetna om det.
Vanligt folk kommer inte märka annan skillnad än en lite tommare plånbok. (3%)
Några bilmodeller tål inte E10, det ger sig. wink

Enligt den listan ska min Merca gå på E10, men ta migfan att han inte gör det.. blev bra slö färddatorn visade helt sjuka siffror på förbrukning osv.. såvitt jag vet så är bilen original.

och ja jag är säker på att det berode på E10. fått förklarat av flera verkstäder bl.a kompisar som har undersökt det hela.. tankade i Frankrike, för er som tänkte säga "omöjligt då det inte finns i Sverige" och ja, det hade inte ens märkt pumparna med "E10" stod bara "BENZIN" och "DIESEL" på pumparna...

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Smålänning
7 887 Inlägg
2 januari 2012
#765
Jäkla märkligt. Säker på att det inte är nått fel på bilen?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Of World
3 370 Inlägg
2 januari 2012
#766
twin_cam skrev:
Jäkla märkligt. Säker på att det inte är nått fel på bilen?

felsökt flera gånger utan resultat som tyder på annat,möjligen första gången jag felsökte då de hade nåt med "förbränning" att göra men efter att jag tanka 98 och körde ett par mil så försvann det..

lite märkligt ja, många har velat undersöka närmre på saken

men som sagt alla är säkra på att det berodde på E10an då han går som ny med 98 eller 100 .

även dom på Mercedes förklarade att bilen möjligen inte velat "ändra sig till E10"

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

* Voff voff *
10 634 Inlägg
3 januari 2012
#767
opel_vectra_gts skrev:
Kristian_V skrev:
-BASmannen- skrev:

Egentligen vet jag ju inte säkert, men vet en som har en Bmw e32 som tankade de, och han sa att den gick sämre på E10 än "vanlig soppa".
Men som sagt, de va va han sa hmm

"E" har ca 30% lägre energi innehåll.
Med ren "E" krävs det alltså 30% mer soppa för samma energiuttag.
"E10" är alltså bensin, utspädd med 10% "E". Alltså ger enkel matematik att denna 10 procentliga blandning borde innehålla ca 3% mindre energi.
Alltså kompenserar en modern bils ECU (Dator) med att ge 3% mera soppa. Den går ungefär lika bra som på ren bensin.
Om spridarna "bottnar" av dessa tre procent..? Skulle inte tro det.

Bilen drar ca 3% mera soppa, pga det lägre energi innehållet. (Staten lurar dig igen!)

Detta skall inte förväxlas med trim-nissar som laddar på med högre doser "E" pga det högre oktantalet ren "E" har.
Trim-nissarna får problem med bottnande spridare, då de laddar ren "E" och därför behöver 30% mera soppa. Så hög marginal har fordons tillverkarna inte.

De som har de problemen, är medvetna om det.
Vanligt folk kommer inte märka annan skillnad än en lite tommare plånbok. (3%)
Några bilmodeller tål inte E10, det ger sig. wink

Enligt den listan ska min Merca gå på E10, men ta migfan att han inte gör det.. blev bra slö färddatorn visade helt sjuka siffror på förbrukning osv.. såvitt jag vet så är bilen original.

och ja jag är säker på att det berode på E10. fått förklarat av flera verkstäder bl.a kompisar som har undersökt det hela.. tankade i Frankrike, för er som tänkte säga "omöjligt då det inte finns i Sverige" och ja, det hade inte ens märkt pumparna med "E10" stod bara "BENZIN" och "DIESEL" på pumparna...

När det bara står Bensin och inte Super eller Superplus i Tyskland så brukar det innebära att man får 92-oktanig soppa.

Har själv råkat ut för det och bilen gick ungefär som du beskriver att din gick.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Trött
267 Inlägg
3 januari 2012
#768
Noxxer skrev:
Har dom infört E10 nu utan att märka om pumparna?

NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ!!!

Läs tråden! Har du redan gjort det men inte fått med dig att man inte får sälja bränsle med felaktig märkning så gör ett nytt försök och läs hela tråden igen.

1 893 Inlägg
3 januari 2012
#769
opel_vectra_gts skrev:
Kristian_V skrev:
-BASmannen- skrev:
Egentligen vet jag ju inte säkert, men vet en som har en Bmw e32 som tankade de, och han sa att den gick sämre på E10 än "vanlig soppa".
Men som sagt, de va va han sa hmm

"E" har ca 30% lägre energi innehåll.
Med ren "E" krävs det alltså 30% mer soppa för samma energiuttag.
"E10" är alltså bensin, utspädd med 10% "E". Alltså ger enkel matematik att denna 10 procentliga blandning borde innehålla ca 3% mindre energi.
Alltså kompenserar en modern bils ECU (Dator) med att ge 3% mera soppa. Den går ungefär lika bra som på ren bensin.
Om spridarna "bottnar" av dessa tre procent..? Skulle inte tro det.

Bilen drar ca 3% mera soppa, pga det lägre energi innehållet. (Staten lurar dig igen!)

Detta skall inte förväxlas med trim-nissar som laddar på med högre doser "E" pga det högre oktantalet ren "E" har.
Trim-nissarna får problem med bottnande spridare, då de laddar ren "E" och därför behöver 30% mera soppa. Så hög marginal har fordons tillverkarna inte.

De som har de problemen, är medvetna om det.
Vanligt folk kommer inte märka annan skillnad än en lite tommare plånbok. (3%)
Några bilmodeller tål inte E10, det ger sig. wink

Enligt den listan ska min Merca gå på E10, men ta migfan att han inte gör det.. blev bra slö färddatorn visade helt sjuka siffror på förbrukning osv.. såvitt jag vet så är bilen original.

och ja jag är säker på att det berode på E10. fått förklarat av flera verkstäder bl.a kompisar som har undersökt det hela.. tankade i Frankrike, för er som tänkte säga "omöjligt då det inte finns i Sverige" och ja, det hade inte ens märkt pumparna med "E10" stod bara "BENZIN" och "DIESEL" på pumparna...

Oktan talet är fortfarande samma, endast 3% lägre energi innehåll i soppan. (E10) Högst osannolikt att man upptäcker skillnad bakom ratten? (Om man inte har en bil med "leanburn" teknik, dvs typ "GDI motor"...)

Där emot, (Som Brådhis skriver) så kan bilar bli slöare om man tankar lägre oktan. Gäller att se upp med vad man fyller på med. Man kan inte skylla allt på "E".

Där emot är det vidrigt att man höjer skatten mer och mer, samtidigt sänker man energi innehållet i soppan, så bilen dessutom skall dra ännu mer av den redan svindyra sörjan...


22 Inlägg
29 april 2012
#770
Man kan inte räkna på E85 som 100% etanol vid beräkning av en egen E10 blandning, eftersom E85 innehåller 85% etanol på sommaren och 77% på vintern (det vet ni väl?), hos Statoil. Datablad: http://www.statoil.se/file_archive/07pr … ol_E85.pdf

Det gör att inblandningen av E85 med 95-oktan blir; 0,10 liter E85 sommar (inte 0,05) och 0,90 liter 95-oktan (5 procent etanol) till en total bränslemängd blandning på 1 liter. Med vinter E85 blir blandnings volymen 0,11 liter till 1 liter. Med egenblandad E10 blir oktan talet ca 96.

---- Beräkning av egenblandad E10 ----


E85 sommar: 85% etanol (Statoil)

95okt bensin: 5% etanol


80 liter bränsle


Blandas till E10.

Hur mycket E85 sommar ska blandas till?


1 liter E85 sommar innehåller 0,85 liter etanol --> 10 liter = 8,5 liter

1 liter 95 oktan innehåller 0,05 liter etanol --> 10 liter = 0,5 liter


8 x 0,85 + (72 x 0,05) = 10,4% etanol

8 liter av E85 sommar till en E10 blandning på 80 liter.


8/80 = 10%

0,10 liter E85 sommar till 1 liter 95okt.

1 liter E85 sommar till 10 liter 95okt.


80 liter tankning = 8 liter E85 (+ 72 liter 95okt)

70 liter tankning = 7 liter E85 (+ 63 liter 95okt)

65 liter tankning = 6,5 liter E85 (+ 58,5 liter 95okt)

60 liter tankning = 6 liter E85 (+ 54 liter 95okt)

30 liter tankning = 3 liter E85 (+ 27 liter 95okt)


E85 sommar: 104 oktan
95 bensin: 95 oktan

Ny oktan: 0,10 x 104 + (0,90 x 95) = 95,9

_________________________________________________________________________________


E85 vinter: 76,5% etanol (Statoil)

95okt bensin: 5% etanol


80 liter bränsle

Blandas till E10.

Hur mycket E85 vinter ska blandas till?


1 liter E85 vinter innehåller 0,765 liter etanol --> 10 liter = 7,65 liter

1 liter 95 oktan innehåller 0,05 liter etanol --> 10 liter = 0,5 liter


9 x 0,765 + (71 x 0,05) = 10,4% etanol

9 liter av E85 vinter till en E10 blandning på 80 liter.


9/80 = 11%

0,11 liter E85 vinter till 1 liter 95okt.

1,1 liter E85 vinter till 10 liter 95okt.


80 liter tankning = 8,8 liter E85 vinter (+ 71,2 liter 95okt)

70 liter tankning = 7,7 liter E85 vinter (+ 62,3 liter 95okt)

65 liter tankning = 7,2 liter E85 vinter (+ 57,8 liter 95okt)

60 liter tankning = 6,6 liter E85 vinter (+ 53,4 liter 95okt)

30 liter tankning = 3,3 liter E85 vinter (+ 26,7 liter 95okt)


E85 vinter: 102 oktan
95 bensin: 95 oktan

Ny oktan: 0,11 x 102 + (0,89 x 95) = 95,77

_________________________________________________________________________________
Senast redigerat av Roughrider (29 april 2012)


22 Inlägg
29 april 2012
#771
Dom är väldigt tröga till att uppdatera informationen om E10:ans framfart i Sverige, på SPBI:s webbsida: http://spbi.se/pressrum/information-om-e10


The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
29 april 2012
#772
Vi trampar väl fortfarande vatten i denna tråden?

När E85 först kom var det många som tankade upp nästan halv tank på helt original bilar och vad jag vet så var det inte så mycket gnäll om att bilarna gick illa...

Har sjäv åkt en bil som gick på just nästan halv tank och skillnaden var inte märkbar(opel omega MV6) körde även en av mina a-traktorer på 50% e 85 och gav man den bara lite mer soppa genom att dra ur choken lite så gick den precis lika bra som på bensin. Dock var ju detta en stenåldermotor(b18).

hade det inte varit för den höga kostnaden med en seriös konvertering så hade jag redan rockat e85 i mazdan. Om vi räknar bort en eventuell mild prestandaökning man kan få med en bra mappning, så skulle jag vilja göra det bara för att visa folk att motorn inte smälter sönder och exploderar av bränslet.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Lastbilsmekaniker
5 215 Inlägg
VIP Medlem
251 Inlägg
29 april 2012
#774
Det är väl inte så mycket dyrare än en annan map till vissa bilmodeller?
Eller finns det massor annat man också behöver byta?


The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
29 april 2012
#775
Qziny skrev:
Det är väl inte så mycket dyrare än en annan map till vissa bilmodeller?
Eller finns det massor annat man också behöver byta?

lla bilar går inte mappa, som t-ex min MX-5, den lösning som skulle passa mig bäst är en megasquirt box som finns färdig till min kabelhävra, DVS. bara att koppla in och lämna till mappning. Kommer inte ihåg några exakta siffror men runt 800 dollar. vilket borde bli mellan 5 och 6 tusen svenska. Detta för endast boxen. Sen ska men betala någon till att mappa den.

Samt att det inte är säkert att mina originalspridare klarar att hantera en bra mapp med e85. Sen har vi ju soppapumpen som kanske inte heller klarar av mängden soppa.

VI snackar minst 10.000kr innan jag ens har startat bilen. Givetvis finns det billigare vägar att gå, men jag har inte kunskap till att bygga en ny kabelhärva till de billigare MS kitten, eller ens mappa för den delen.

Kan du göra allt själv så kanske du kan hamna på runt halva priset men somsagt. Skulle jag göra en E85 konvertering så skulle det vara för att öka bilens prestanda och då får man inte tumma på något.

EDIT: Men till en bil som går att mappa så ja, en mappning borde duga förutsett att soppapump och spridare hänger med.
Senast redigerat av AcesHigh666 (29 april 2012)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
29 april 2012
#776
AcesHigh666 skrev:
Qziny skrev:
Det är väl inte så mycket dyrare än en annan map till vissa bilmodeller?
Eller finns det massor annat man också behöver byta?

lla bilar går inte mappa, som t-ex min MX-5, den lösning som skulle passa mig bäst är en megasquirt box som finns färdig till min kabelhävra, DVS. bara att koppla in och lämna till mappning. Kommer inte ihåg några exakta siffror men runt 800 dollar. vilket borde bli mellan 5 och 6 tusen svenska. Detta för endast boxen. Sen ska men betala någon till att mappa den.

Samt att det inte är säkert att mina originalspridare klarar att hantera en bra mapp med e85. Sen har vi ju soppapumpen som kanske inte heller klarar av mängden soppa.

VI snackar minst 10.000kr innan jag ens har startat bilen. Givetvis finns det billigare vägar att gå, men jag har inte kunskap till att bygga en ny kabelhärva till de billigare MS kitten, eller ens mappa för den delen.

Kan du göra allt själv så kanske du kan hamna på runt halva priset men somsagt. Skulle jag göra en E85 konvertering så skulle det vara för att öka bilens prestanda och då får man inte tumma på något.

EDIT: Men till en bil som går att mappa så ja, en mappning borde duga förutsett att soppapump och spridare hänger med.

ett ms för de pengarna låter dyrt ... då kan man lika gärna köra på vems eller något annat med lite bättre rykte

att mappa bilen kan där imot kosta en slant, om man inte lämnar iväg till någon svart mappare då


466 Inlägg
29 april 2012
#777
Jag bygger på en volvo 740 med B230F motor som idag har kostat 7.764 kr att konvertera till E85 och är nog inte riktigt klar ännu...

Om man ska konvertera till E85 på ett seriöst sätt så måste man tänka långsiktigt eller som jag bara jaga prestanda smile


The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
29 april 2012
#778
CHEEVA skrev:
AcesHigh666 skrev:
Qziny skrev:
Det är väl inte så mycket dyrare än en annan map till vissa bilmodeller?
Eller finns det massor annat man också behöver byta?

lla bilar går inte mappa, som t-ex min MX-5, den lösning som skulle passa mig bäst är en megasquirt box som finns färdig till min kabelhävra, DVS. bara att koppla in och lämna till mappning. Kommer inte ihåg några exakta siffror men runt 800 dollar. vilket borde bli mellan 5 och 6 tusen svenska. Detta för endast boxen. Sen ska men betala någon till att mappa den.

Samt att det inte är säkert att mina originalspridare klarar att hantera en bra mapp med e85. Sen har vi ju soppapumpen som kanske inte heller klarar av mängden soppa.

VI snackar minst 10.000kr innan jag ens har startat bilen. Givetvis finns det billigare vägar att gå, men jag har inte kunskap till att bygga en ny kabelhärva till de billigare MS kitten, eller ens mappa för den delen.

Kan du göra allt själv så kanske du kan hamna på runt halva priset men somsagt. Skulle jag göra en E85 konvertering så skulle det vara för att öka bilens prestanda och då får man inte tumma på något.

EDIT: Men till en bil som går att mappa så ja, en mappning borde duga förutsett att soppapump och spridare hänger med.

ett ms för de pengarna låter dyrt ... då kan man lika gärna köra på vems eller något annat med lite bättre rykte

att mappa bilen kan där imot kosta en slant, om man inte lämnar iväg till någon svart mappare då

Det är riktigt dyrt, men som sagt finns där bara pnp boxar i andra fabrikat så är det intressant. Men kan man inte koppla själv så kostar det. Pnp boxen e ju klar o koppla in... Inte svårare än att byta till en annan originalbox.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
29 april 2012
#779
AcesHigh666 skrev:
CHEEVA skrev:
AcesHigh666 skrev:

lla bilar går inte mappa, som t-ex min MX-5, den lösning som skulle passa mig bäst är en megasquirt box som finns färdig till min kabelhävra, DVS. bara att koppla in och lämna till mappning. Kommer inte ihåg några exakta siffror men runt 800 dollar. vilket borde bli mellan 5 och 6 tusen svenska. Detta för endast boxen. Sen ska men betala någon till att mappa den.

Samt att det inte är säkert att mina originalspridare klarar att hantera en bra mapp med e85. Sen har vi ju soppapumpen som kanske inte heller klarar av mängden soppa.

VI snackar minst 10.000kr innan jag ens har startat bilen. Givetvis finns det billigare vägar att gå, men jag har inte kunskap till att bygga en ny kabelhärva till de billigare MS kitten, eller ens mappa för den delen.

Kan du göra allt själv så kanske du kan hamna på runt halva priset men somsagt. Skulle jag göra en E85 konvertering så skulle det vara för att öka bilens prestanda och då får man inte tumma på något.

EDIT: Men till en bil som går att mappa så ja, en mappning borde duga förutsett att soppapump och spridare hänger med.

ett ms för de pengarna låter dyrt ... då kan man lika gärna köra på vems eller något annat med lite bättre rykte

att mappa bilen kan där imot kosta en slant, om man inte lämnar iväg till någon svart mappare då

Det är riktigt dyrt, men som sagt finns där bara pnp boxar i andra fabrikat så är det intressant. Men kan man inte koppla själv så kostar det. Pnp boxen e ju klar o koppla in... Inte svårare än att byta till en annan originalbox.

jo det är klart, men ms ska ju vara riktigt buggigt och svårt att få den att gå riktigt som den ska osv... kan ju vara lös skit snack iofs har ingen egen erfarenhet så vet inte så mycket smile


One Man Clan
4 287 Inlägg
29 april 2012
#780
finns fulkitt för att konvertera till e85 i bilar.

jag lödde ihop en flexitunebox till en polare som han skruvade in i sin 945a å den bilen funkade fint!
en liten box som ställer om spridartiderna med respektive % för vilket bränsle man kör.

en knapp i bilen så väljer man bensin, 50/50 eller ren e85.

dom kitten kostar 5-600kr å 20 min lödning så är de klart.

sen montera i bilen å tuta å köra.

funkar på bilar med där alla spridare öppnar samtidigt dvs typ vilken 240-740-940 som helst.
och diverse andra bilar.



Sök