3236
Sök

E10-bensin ersätter vanlig 95-oktanig

German Engineering
9 083 Inlägg
17 februari 2011
Trådstartare
#1
Ganska många bilar på listan enligt Teknikens Värld som inte kan tankas med E10 sad Vad tycker ni om förändringen? http://www.teknikensvarld.se/nyheter/11 … index.xml#

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

3 120 Inlägg
18 februari 2011
#2
Tankar 98 eller V-Power i bilarna så jag berörs inte...


449 Inlägg
18 februari 2011
#3
Du kommer nog bli berörd förr eller senare..
Står även att 98 eventuellt kommer försvinna.
Även rykten om att V-power också kommer tas bort!

2 624 Inlägg
18 februari 2011
#4
Vilket jävla tjafs.. dom tror sig vinna något på att ha i 5% till etanol i 95 oktanen sen byta namn på den.. så sjukt så det finns inte! sad


3 120 Inlägg
18 februari 2011
#5
V-Powern fasas nog ut nu när ST1 har tagit över efter Shell i Sverige...


2 624 Inlägg
18 februari 2011
#6
E10
Miljödiesel
E85
98 oktan
+ Biogas

Är väll det dom ska ha nu istället..
Senast redigerat av martinn (18 februari 2011)


Forummoderator
26 339 Inlägg
18 februari 2011
#7
"Jey", säger jag bara, i ett falskt hurrarop. Jag behöver inte större bränsleförbrukning än vad jag redan har..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
18 februari 2011
#8
ä vafan jag tankar aspen ändå roll
Senast redigerat av CHEEVA (18 februari 2011)


2 624 Inlägg
18 februari 2011
#9
Ja Alex.. Shell har lagt ner i Sverige och Finland och ST1 ska ta över..


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
18 februari 2011
#10
E10 kan dra åt helvete. nuff said.
Men istället får man väll en riktig anledning att tanka finbränsle

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

723 Inlägg
18 februari 2011
#11
Hur påverkar detta effekt och bensinförbrukning för en som redan har skyhög bensinförbrukning?? :S

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

2 624 Inlägg
18 februari 2011
#12
Glimbrink skrev:
Hur påverkar detta effekt och bensinförbrukning för en som redan har skyhög bensinförbrukning?? :S

Blir nog samma effekt men kanske kanske lite mer.. sen blir det mer förbrukning tyvärr! så jag kommer köra 98 sålänge det bara går.. så urbota korkat så det finns inte med E-10!


Forummoderator
26 339 Inlägg
18 februari 2011
#13
Glimbrink skrev:
Hur påverkar detta effekt och bensinförbrukning för en som redan har skyhög bensinförbrukning?? :S

Ja..man får väl högre bränsleförbrukning..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

723 Inlägg
18 februari 2011
#14
AirOne skrev:
Glimbrink skrev:
Hur påverkar detta effekt och bensinförbrukning för en som redan har skyhög bensinförbrukning?? :S

Ja..man får väl högre bränsleförbrukning..?

Jo men jag har ju redan tillräckligt hög förbrukning!!!!!! Kommer ju 35-40 mil på 70 liter...

Tjänar man på att köra 98?

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

2 624 Inlägg
18 februari 2011
#15
Ja alltså du kommer ju längre om du kör 98 än om du kör E10.. sen kommer förmodligen för det är sverige vi snackar om så kommer E10 bli skattat lika som 95 och då vinner du även på att köra med 98.. men annars blir det plus minus noll men du kommer längre med 98! smile


Forummoderator
26 339 Inlägg
18 februari 2011
#16
Glimbrink skrev:
AirOne skrev:
Glimbrink skrev:
Hur påverkar detta effekt och bensinförbrukning för en som redan har skyhög bensinförbrukning?? :S

Ja..man får väl högre bränsleförbrukning..?

Jo men jag har ju redan tillräckligt hög förbrukning!!!!!! Kommer ju 35-40 mil på 70 liter...

Tjänar man på att köra 98?

..med den förbrukningen tycker jag det hellre låter som du har nåt problem med bilen..?

Angående 98: lite dyrare än 95 men det är effektivare, och den kan dra lite snålare.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Försöker iaf
1 998 Inlägg
18 februari 2011
#17
martinn skrev:
Ja alltså du kommer ju längre om du kör 98 än om du kör E10.. sen kommer förmodligen för det är sverige vi snackar om så kommer E10 bli skattat lika som 95 och då vinner du även på att köra med 98.. men annars blir det plus minus noll men du kommer längre med 98! smile

Så tänker jag också. Sen bör jag ju köra med 98 då jag har turbo men än så länge kör jag med 95.

Men i maj lär man väl få byta då...

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

442 Inlägg
18 februari 2011
#18
Supra-Alex skrev:
Du kommer nog bli berörd förr eller senare..
Står även att 98 eventuellt kommer försvinna.
Även rykten om att V-power också kommer tas bort!

Det ryktet kan dementeras då Statoil som exempel EJ sagt ett ord om 98 oktan. Ring deras kundtjänst och fråga, det gjorde jag.

Det är snarare så att om efterfrågan ökar så ökar även tillgången.

723 Inlägg
18 februari 2011
#19
AirOne skrev:
Glimbrink skrev:
AirOne skrev:

Ja..man får väl högre bränsleförbrukning..?

Jo men jag har ju redan tillräckligt hög förbrukning!!!!!! Kommer ju 35-40 mil på 70 liter...

Tjänar man på att köra 98?

..med den förbrukningen tycker jag det hellre låter som du har nåt problem med bilen..?

Angående 98: lite dyrare än 95 men det är effektivare, och den kan dra lite snålare.

Nja inget fel på bilen men fel på min bilkörning! smile

Dem flesta jag känner som har haft t5or har dratt runt 1.5 mil..

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

4 637 Inlägg
18 februari 2011
#20
"Nästan alla Volvo årsmodell 1976 och nyare kan köras på E10. (Ej S/40 med GDI-motorn.)"

Jag tankar alltid 98 oktan idag. (Dessutom heller jag i blyersättningsmedel, min kräver inte det men förgasarnålen gillar det.

Min motor är byggd för minst 97 oktan.
95 innebär att den blir slöare, slitaget ökar, knackar ibland och den blir törstigare.

Vad ska jag tanka i fortsättningen? E10 eller 98? Fortsätta med blyersättning eller smörjer etanol förgasarnålen?

Någon med gissning?

Är rädd om motorn och kör emellanåt 300 mil/månad.

Men enligt experter så kan jag som sagt köra på bara E10. Är det verkligen som 98?
Senast redigerat av Navkapsel (18 februari 2011)


Sök