4312
Sök

Konstigt fel gas silver c1 och c4

195 Inlägg
21 mars 2011
Trådstartare
#1
Skulle koppla in c4 steget idag till fram/bak högtalarna. Kopplade in allt och ska dra igång stereon, stereon dampar lite gran, så jag kopplar ur remoten till c4 steget och då funkar stereon. kopplar sen en bygel över remote och + då funkar c4 steget och c1 steget och allt som det ska.  Men så fort jag kopplar in remoten från stereon till c4 så funkar det inte, men kopplar jag in remoten till c1 då funkar det. Vet någon vad det kan vara för fel??
Mvh Thomas


Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
21 mars 2011
#2
ThomasRamsten skrev:
Skulle koppla in c4 steget idag till fram/bak högtalarna. Kopplade in allt och ska dra igång stereon, stereon dampar lite gran, så jag kopplar ur remoten till c4 steget och då funkar stereon. kopplar sen en bygel över remote och + då funkar c4 steget och c1 steget och allt som det ska.  Men så fort jag kopplar in remoten från stereon till c4 så funkar det inte, men kopplar jag in remoten till c1 då funkar det. Vet någon vad det kan vara för fel??
Mvh Thomas

Isf är de väll för klen signal på stereon  ta och koppla ett relä på remoten

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
21 mars 2011
#3
Stereon orkar inte ge nog med ström på remoteutgången för att få igång båda stegen, koppla på ett relä så borde det lösa sig. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

195 Inlägg
21 mars 2011
Trådstartare
#4
OKej okej:) Vad för relä?smile Vanligt "extraljus" relä eller?smile hur många amp;)?


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
21 mars 2011
#5
Ett helt vanligt slutande relä som kostar typ 30kr på Biltema, behöver inte vara några särskilda strömtålighetskrav utan ett vanligt duger gott och väl då dom brukar tåla typ 30A vilket är mer än väl. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
21 mars 2011
#6
glöm inte säkra av matningen till reläet:)

195 Inlägg
21 mars 2011
Trådstartare
#7
OKej okej:) Då vet jag:) Då får man tacka så jätte mycket för snabba svar!smile Får jag bara hoppas att det funkar:)!


1 435 Inlägg
21 mars 2011
#8
ChriZtoffer skrev:
Ett helt vanligt slutande relä som kostar typ 30kr på Biltema, behöver inte vara några särskilda strömtålighetskrav utan ett vanligt duger gott och väl då dom brukar tåla typ 30A vilket är mer än väl. smile

Tänk på att det kan bli backström när man slår av ett relä, med resultat av att remoteutgången på huvudenheten lägger av.


Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
21 mars 2011
#9
Alpinabiturbo skrev:
ChriZtoffer skrev:
Ett helt vanligt slutande relä som kostar typ 30kr på Biltema, behöver inte vara några särskilda strömtålighetskrav utan ett vanligt duger gott och väl då dom brukar tåla typ 30A vilket är mer än väl. smile

Tänk på att det kan bli backström när man slår av ett relä, med resultat av att remoteutgången på huvudenheten lägger av.

jag kör med relä för att slippa överbelasta remoten och har inte haft nå problem med de:)

16 197 Inlägg
21 mars 2011
#10
Alpinabiturbo skrev:
ChriZtoffer skrev:
Ett helt vanligt slutande relä som kostar typ 30kr på Biltema, behöver inte vara några särskilda strömtålighetskrav utan ett vanligt duger gott och väl då dom brukar tåla typ 30A vilket är mer än väl. smile

Tänk på att det kan bli backström när man slår av ett relä, med resultat av att remoteutgången på huvudenheten lägger av.

har aldrig varit me om de under sen 15 åren ja hållit på me bilstereo.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
21 mars 2011
#11
Alpinabiturbo skrev:
ChriZtoffer skrev:
Ett helt vanligt slutande relä som kostar typ 30kr på Biltema, behöver inte vara några särskilda strömtålighetskrav utan ett vanligt duger gott och väl då dom brukar tåla typ 30A vilket är mer än väl. smile

Tänk på att det kan bli backström när man slår av ett relä, med resultat av att remoteutgången på huvudenheten lägger av.

Kan bli ja, men risken är väldigt liten. Vill man vara säker så kör man ett relä med bakcströmsdiod, eller så monterar man en extern diod.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

195 Inlägg
21 mars 2011
Trådstartare
#12
OKej okej:) Men jag får åka och köpa mig ett relä, återkommer när jag gjort det om det fungerar eller inte:) men tycker det är så konstigt, för på min förra stereo var det inte så med samma slutsteg och så:S.


1 435 Inlägg
21 mars 2011
#13
ChriZtoffer skrev:
Alpinabiturbo skrev:
ChriZtoffer skrev:
Ett helt vanligt slutande relä som kostar typ 30kr på Biltema, behöver inte vara några särskilda strömtålighetskrav utan ett vanligt duger gott och väl då dom brukar tåla typ 30A vilket är mer än väl. smile

Tänk på att det kan bli backström när man slår av ett relä, med resultat av att remoteutgången på huvudenheten lägger av.

Kan bli ja, men risken är väldigt liten. Vill man vara säker så kör man ett relä med bakcströmsdiod, eller så monterar man en extern diod.

Precis smile


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
22 mars 2011
#14
ThomasRamsten skrev:
OKej okej:) Men jag får åka och köpa mig ett relä, återkommer när jag gjort det om det fungerar eller inte:) men tycker det är så konstigt, för på min förra stereo var det inte så med samma slutsteg och så:S.

Det NORMALA är att remoten klararav 1A belastning.
Dock finns det enheter som klarar mindre och enheter som klarar mer.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

21 761 Inlägg
22 mars 2011
#15
Någonting borde vara fel, stereons remote ska inte ha några problem att driva slutstegets remoterelä. Ett helt vanligt "extraljusrelä" kan dra ca 130-150 mA vid 14 V inmatad spänning enligt egna mätningar på några olika relän, remoterelät på ett slutsteg ska ju inte dra mer rimligtvis. Även om stereons remote "bara" klarar 500 mA så ska tex 2 st slutsteg inte vara några bekymmer.

Jag tycker att en spänningsmätning kan vara på sin plats. Möjligheten finns att det är lite halvtaskig kontakt någonstans i stereons remotekabel och att det precis räcker till att slå på ett steg, men med två steg sjunker spänningen för mycket. smile

195 Inlägg
24 mars 2011
Trådstartare
#16
OKej, men hur många volt ska remoten ligga på då?  Ska jag även mäta ampere eller? smile


2 024 Inlägg
24 mars 2011
#17
Remoten är 12volt.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
24 mars 2011
#18
Om du har möjlighet så kan du mäta strömmen också för att se så inget steg drar onormalt mycket på remoten. Kom ihåg då att sätta multimetern i serie med remoten, inte parallellt som när du ska mäta spänning.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

195 Inlägg
24 mars 2011
Trådstartare
#19
Var ut idag och fixade allting, visade sig då att allting funkade utan problem:) Vet inte vad det kan varit innan, men nu låter det riktigt fint:) Tackar alla för hjälpen!smile


21 761 Inlägg
24 mars 2011
#20
ThomasRamsten skrev:
Vet inte vad det kan varit innan

Glapp någonstans utefter remotekabeln låter som en ganska trolig orsak. smile


Sök