4359
Sök

Hc halt på tomgång för hög

35 Inlägg
20 maj 2011
Trådstartare
#1
Hejsan har en volvo 745 glt 16v som jag har bes idag men fick en 2 a på att HC halten e för hög på tomgången har 773 HC i värde gränsen (100) vad e problemet ?
Vi har renoverat toppen på bilen och inget läkage finns .

Tacksam för svar!

CO: 0,2 (0,5)
CO 2500: 0,2 (0,3)
HC 773 (100)
LAMBDA: 1,02 (0,96-1,04)


1 915 Inlägg
21 maj 2011
#2
Gör en service på motorn, om du inte nyss gjort det.
Brukar sänka HC rejält.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

112 Inlägg
21 maj 2011
#3
Kan det vara katalysatorn som är trasig?

27 MHz lever igen! Järfälla CB Meeting på kanal 19FM
R8N CB SHOP http://cbshop.se / www.facebook.com/r8n.cbshop.se

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
21 maj 2011
#4
Andenkommer skrev:
Hejsan har en volvo 745 glt 16v som jag har bes idag men fick en 2 a på att HC halten e för hög på tomgången har 773 HC i värde gränsen (100) vad e problemet ?
Vi har renoverat toppen på bilen och inget läkage finns .

Tacksam för svar!

CO: 0,2 (0,5)
CO 2500: 0,2 (0,3)
HC 773 (100)
LAMBDA: 1,02 (0,96-1,04)

Skriv gärna här om du kommer på vad felet var.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

43 Inlägg
21 maj 2011
#5
Byt luftfilter och stift, kommer garanterat gör skillnad! Speciellt luftfiltret

Byt inte katalysatorn om co-halten är okej, kommer inte påverka hc halten.
Senast redigerat av ripklo (21 maj 2011)

Hellre pissa i en stupränna, än stupa i en pissränna

679 Inlägg
21 maj 2011
#6
du kan ju tanka i lite e85 också, gjorde så med en saab vi hade och det gick igenom

Yrkesförare
49 Inlägg
21 maj 2011
#7
Byta olja gör också gott åt HC halten! smile

604 Inlägg
21 maj 2011
#8
Bytte du ventilstyrningstätningar när du renoverade toppen?
Kompressionsprov?

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

20 Inlägg
23 maj 2011
#9
tanka e85 hjälper mest med CO men värt ett försök. sålänge CO är bra så är det nog inte katten


35 Inlägg
16 juni 2011
Trådstartare
#10
har varit borta ett tag men ny bes väntar för det första har rengjort alla vakumslangar, spjällhus,insugsrör
gjort kompprov 12 på första 11,5 på de övriga 3, tankat 26l e85 , samt bytt stift,rotor luftfilter, och första värdet var 773  det nya värdet ligger på 390-400 men nu är mina ideer slut ps skall tillägga lägger man vartalet på 2300varv blir värdet 053 snälla kom med ideer.

mvh anders


604 Inlägg
17 juni 2011
#11
har du bytt ventilstyrningstätningar?

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

35 Inlägg
17 juni 2011
Trådstartare
#12
svar ja men funderar på givara som sitter under insuget på toppen vad har dessa för funktion den ena till tempgivare ,knackgivare sedan sitter det en till som jag inte vet vad den gör är det någon som vet mvh anders


35 Inlägg
18 juni 2011
Trådstartare
#13
någon som har en aning om vad som styr tomgången exempelvis givare.
tar man bort anslutningen till spjällkontakten händer inget , samma med den ena givaren på toppen, den andra givaren går till tempgivaren. lossar man anslutningen till lmm ändras motorns gång.
är  det någon som vet om den ena givaren i toppen styr tändning på tomgång ex stryper bränsletillförsel
på tomgång  önskar många svar mvh anders


35 Inlägg
20 juni 2011
Trådstartare
#14
hejsan nu har jag ingen aning om vad som händer har bytt alla tänddelar temperaturgivaren till motorstyrningen var på bes idag men fick underkänt hc-värde 520 men även en ny 2:a co2500 ligger på 0,6 motorn går fortfarande inte rent på tomgång vad göra . volvo verkstad i närheten har inga ideer heller
så snälla hjälp mig mvh anders


35 Inlägg
3 juli 2011
Trådstartare
#15
Hejsan undrar om det är någon som fått en glt att gå som den ska. Har läst så mycket på denna sajt men inte läst om någon som fått denna att fungera , någon som har en aning om var jag hittar en ritning på alla delar som ingår i motorstyrningen. jag har gjort allt tror jag men motorn går inte helt rent ändå
någon som har ideer på var jag sa leta mvh anders


3 Inlägg
11 juli 2011
#16
Hejsan, har exakt samma fel på min volvo 740 med t5 motor. Den går dock som den ska på tomgång. Har bytt allt på den nu men vad jag än gör så blir de ingen skillnad, min topp är iof inte ny renoverad men eftersom de inte hjälper på din så gör de nog inte de på min heller. Jag jobbar på volvo verkstad och har provat alla ider som folk har haft. Går inte ens fuska igenom den med k-sprit mm. Om du hittar felet så är jag jätte tacksamm om du skriver de här. Måste ju vara samma fel tycker jag.

Mvh robert


3 Inlägg
11 juli 2011
#17
Min bror hade en 740 16v som han fick över 1000 i HC på den bytte han stift på så vart de bra, men de hjälpte inte på min sad jag har typ 200-250 i HC när jag har kört som en idiot med den. Typ 500-600+ när den är kall, men jag kollade för skojs skull på min 850 R och den har typ 20 i HC när den är kall yikes. Börjar fundera på att byta motor men jag är inte helt hundra på att det är där som felet sitter.


35 Inlägg
12 juli 2011
Trådstartare
#18
har inte hittat felet ännu men lovar att återkomma med svar när jag hittar det.
skall tillägga att jag gick i genom 511 st felmedelanden ang volvo b234f på ett forum igår men ingen har skrivit att dom lyckats hitta felet.
så lovar att återkomma med svar bara jag hittar det mvh anders


347 Inlägg
12 juli 2011
#19
Drar den mycket olja? Hur långt har den gått? Det kan ju vara så att den är slut i moroten.

3 Inlägg
12 juli 2011
#20
troligtvis de som är fel på min iaf, min ryker dock inte. Har inte kört nog långt för att veta om den drar olja.



Sök