3337
Sök

Saab 9000 främre packbox ?

Ex-08'a
113 Inlägg
14 juni 2011
Trådstartare
#1
hej jag snackade med min kompis idag och han frågade mig om jag viste vart främre packboxen sitter och jag har ju ingen aning om vart den sitter, så jag vänder mig till er, vart sitter packboxen ?, jag vet inte hur många det finns så vi får
Nog använda uteslutnings metoden hehe smile

Mvh Marcus


3 292 Inlägg
14 juni 2011
#2
embe skrev:
hej jag snackade med min kompis idag och han frågade mig om jag viste vart främre packboxen sitter och jag har ju ingen aning om vart den sitter, så jag vänder mig till er, vart sitter packboxen ?, jag vet inte hur många det finns så vi får
Nog använda uteslutnings metoden hehe smile

Mvh Marcus

Sitter vid främre delen av vevaxeln...

Oftast sitter det en fram och en bak.. vanligt att dom packboxarna brukar börja vara otäta..

Inte direkt lätta att byta heller.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Ex-08'a
113 Inlägg
14 juni 2011
Trådstartare
#3
Danne_1977 skrev:
embe skrev:
hej jag snackade med min kompis idag och han frågade mig om jag viste vart främre packboxen sitter och jag har ju ingen aning om vart den sitter, så jag vänder mig till er, vart sitter packboxen ?, jag vet inte hur många det finns så vi får
Nog använda uteslutnings metoden hehe smile

Mvh Marcus

Sitter vid främre delen av vevaxeln...

Oftast sitter det en fram och en bak.. vanligt att dom packboxarna brukar börja vara otäta..

Inte direkt lätta att byta heller.

tack för ett snabbt svar smile. men hur mycket jobb är de ? riktigt svårt eller ?
har en fråga till jag har en saab 900ng och nu har den börjat knacka så jag förmodar ett de är vevlagrena och hur mycket kostar de mellan tummen och pekfingret bara smile ?


3 292 Inlägg
14 juni 2011
#4
Om du har båda dom felen på motorn så föreslår jag en helrenovering... eller byta motor helt enkelt.

Bra med jobb att byta främre packboxen.. men ännu mer jobb att byta den man kallar för bakre (mot lådan), du bör har bra kunskap i hur man demonterar och monterar en bilmotor, samt ha en den special verktyg.. motorlyft, osvosv..

Man byter inte bara vevlager om man ska göra det riktigt.. när man endå ska isär o byta vevlager så byter man allt annat åxå på samma gång.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Ex-08'a
113 Inlägg
14 juni 2011
Trådstartare
#5
aa för den killen jag snackade med om den 9000 pratade om att motorn va helrenoverad för 100-150 mil sedan och att packboxen läckte men då är de en större opperation denom att plocka ner motorn eller smile?


3 292 Inlägg
14 juni 2011
#6
Det är ingen lätt uppgift att plocka ner motorn för att byta packbox... och det är ingen lätt uppgift att renovera motorn heller...

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

202 Inlägg
14 juni 2011
#7
Om motorn är helrenoverad nyligen så bör packboxen också vara bytt, låter lite konstigt i mina öron.

Ex-08'a
113 Inlägg
14 juni 2011
Trådstartare
#8
okej tack för snabba och bra svar big_smile


3 292 Inlägg
14 juni 2011
#9
merl skrev:
Om motorn är helrenoverad nyligen så bör packboxen också vara bytt, låter lite konstigt i mina öron.

Om motorn är renoverad så är det helt omöjligt att packboxen läker.. som du säger.. håller med.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

202 Inlägg
14 juni 2011
#10
Såvida det inte är handhavandefel när man monterat den nya, så den läcker.

Ex-08'a
113 Inlägg
14 juni 2011
Trådstartare
#11
jaa jag tycker det med men jag undrar om den är ditsatt på ett felaktigt sätt


3 292 Inlägg
14 juni 2011
#12
Hur som helst.. bra med jobb vilket som.. alltså om man ska byta packbox.. eller byta vevlager som han åxå pratade om.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Ex-08'a
113 Inlägg
14 juni 2011
Trådstartare
#13
jaha jag kan ha miss visat dig lite hehe, det är jag som funder på min 900ng om knackaningarna. på den 9000 så var det bara en packbox smile


3 292 Inlägg
14 juni 2011
#14
SaabIV skrev:
Packboxen är jättelätt att byta om det är den till höger dvs inte den sidan med växellådan.
Bara ta bort höger framhjul och plastkåpan som täcker vevaxelns remhjul, sitter skruvad i innerskärmen och är också en del av innerskärmen.
Därefter så tar du bort vevaxelns remhjul (brukar sitta bra hårt och är hylsa 34 om jag inte missminner mig.) Och då ser du packboxen, pilla ut den och notera hur den sitter så du sätter dit den nya på rätt sätt.

Förresten så kan du börja med att ta bort multiremmen också.


Om vevlagrerna knackar så är det nog bara riva ner motorn och renovera. På 900an alltså.

Njaa.. jag kan verkligen inte hålla med dig om att det "bara" är att riva ner motorn och renovera, med tanke på att han frågar om det är svårt att byta vevlager så kan man ju anta att han inte är nån van skruvare.. och då blir det inte "bara"...

Men för dig och mig är det "bara".. med inte för andra som besitter mindre kunskap och behöver lära sig mer... big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Ex-08'a
113 Inlägg
14 juni 2011
Trådstartare
#15
missförstå mig rätt nu men jag är lite van att skruva "på de lättare" stadiet, men som du säger jag behöver lära mig mer tills jag kan byta vevlagrena själv smile


3 292 Inlägg
14 juni 2011
#16
embe skrev:
missförstå mig rätt nu men jag är lite van att skruva "på de lättare" stadiet, men som du säger jag behöver lära mig mer tills jag kan byta vevlagrena själv smile

Övning ger färdighet.. big_smile  kanske inte så bra att öva allvarligare grejer på en bruksbil som man använder varje dag då det kan hända grejer som gör att den inte funkar mer...

Vet man inte vart vevlagren sitter så måste man lära sig det först.. och hur man byter dom osv osv, skaffa dig en skräp motor vett jaa.. och öva på.. big_smile  samt köp en Haynes handbok för motorn du ska öva på.. det kommer du lära dig skitmycket på.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Ex-08'a
113 Inlägg
15 juni 2011
Trådstartare
#17
Ahh tack så mycket för tipset skall följas smile
Du har varigt mycket hjälpsam man bockar och bugar smile


3 292 Inlägg
15 juni 2011
#18
embe skrev:
Ahh tack så mycket för tipset skall följas smile
Du har varigt mycket hjälpsam man bockar och bugar smile

Lycka till med dina projekt.. undrar du nåt så är det ju bara att ställa en fråga här på forumet så hjälper vi till så gott vi kan.. big_smile  finna många många väldigt kunniga människor här.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Ex-08'a
113 Inlägg
15 juni 2011
Trådstartare
#19
Jag har en sista fråga jag lämmnade ju ner bilen till mekonomen och han där nere sa att jag skulle besiktiga den och sen direkt sälja den för den var inte värd att lägga ner pengar på
Att byta motorn för man bytte tydligen inte lagrena på bilarna. Vad tycker ni att jag ska behålla min nära och kära bil och försöka laga den med hjälp av ett par kompisar, eller släppa taget och leta efter en annan utan dessa knacknings symptoner ? 

Mvh marcus smile


3 292 Inlägg
15 juni 2011
#20
embe skrev:
Jag har en sista fråga jag lämmnade ju ner bilen till mekonomen och han där nere sa att jag skulle besiktiga den och sen direkt sälja den för den var inte värd att lägga ner pengar på
Att byta motorn för man bytte tydligen inte lagrena på bilarna. Vad tycker ni att jag ska behålla min nära och kära bil och försöka laga den med hjälp av ett par kompisar, eller släppa taget och leta efter en annan utan dessa knacknings symptoner ? 

Mvh marcus smile

Saab 900 av årgånarna 94-98 är ju nästan gratis beroende på skick.. så att lägga några pengar på större renovering är nog inte att tänka på.. såvida inte bilen verkligen är i toppskick annars och du verkligen inte vill göra dig av med den förstås... allt är väl relativt tycker jag.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **


Sök