2977
Sök

Bredda däck på vintern bra eller dåligt?

huh?
10 427 Inlägg
24 augusti 2011
#21
Bredare däck borde vara praktiskt på hårt underlag iaf smile

Vinterdäck är ju svampliga allmänhet så lite lägre profil med
tex 205/55 16 istället för tex 195/65 15 skadar nog inte för körkänslans
skull, om inte annat trevligare när det är bart. tongue

Edit: Ska kirra nya 205/55 16" dubbdäck till BMWn istället för
att åka på 195/65 15 av ovan nämnda anledningar smile
Senast redigerat av steifan (24 augusti 2011)


Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
24 augusti 2011
#22
Kör på 225/45/17 på vintern, på vintervägar i norrlands inland, eller nästan iaf... Funkar fint tycker jag.

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

Truckreparatör
221 Inlägg
24 augusti 2011
#23
jag undrar lite vad ni menar med inga problem. har ni testat panikbromsa och undanmanöver? Eller tycker det räcker med att man kommer upp för backarna. nä smala däck med dubb ska det va.

Det är min åsikt.


Muttley
24 augusti 2011
#24
freddy_82 skrev:
jag undrar lite vad ni menar med inga problem. har ni testat panikbromsa och undanmanöver? Eller tycker det räcker med att man kommer upp för backarna. nä smala däck med dubb ska det va.

Det är min åsikt.

Relativt. typ 1000 mil månaden odubbat vintertid räcker rätt bra. Planering tillhör vintertiden helt klart. Och de var inga problem överhuvudtaget.

Truckreparatör
221 Inlägg
24 augusti 2011
#25
Okej jo det e klart man planerar sin körning på vintern men det är svårt att planera för en älg som hoppar upp ur skogen!

Det som jag tycker är viktigt när man köper vinterdäck är ialf bromssträckan!

Men jag kör 195 or på saaben och 205:or på viton (firma bilen) men den är ju ganska tung 2900kg så det går bra. och självklart dubbat
Senast redigerat av freddy_82 (24 augusti 2011)


Muttley
24 augusti 2011
#26
freddy_82 skrev:
Okej jo det e klart man planerar sin körning på vintern men det är svårt att planera för en älg som hoppar upp ur skogen smile

Det som jag tycker är viktigt när man köper vinterdäck är ialf bromssträckan!

Men jag kör 195 or på saaben och 205:or på viton (firma bilen) men den är ju ganska tung 2900kg så det går bra. och självklart dubbat

Jo men de är även väldigt svårt på torr ljummen asfalt att undvika älgar.  Enda incidenten jag råkade ut för i vintras var en kull vildsvin 12 st efter en halvskarp kurva, då fick jag panikbromsa och de var inte direkt större problem tycker de är mycket viktigare att de är rätt modern bil man har.
På min 740 kör jag med dubbar för jag fick de till, men jag tycker inte de är jättemycket bättre.  Men de är de som är problemet vintertid att folk inte håller avstånden.

Truckreparatör
221 Inlägg
24 augusti 2011
#27
Jo det är sant med avstånden.
Och nya bilar med alla system för antisladd med mera är jättebra! men finns en risk att det ger en falsk säkerhet och att folk då tycker att man kan ligga nära bilarna framför. enligt min erfarenhet så har avstånden mellan bilarna bara krymt med åren tyvärr.


Muttley
24 augusti 2011
#28
M_Broberg skrev:
aakesson skrev:
jag kör med 225/45-17" på vintern och har inga problem med det

iofs vettefan om vi kan kalla det vi har här nere för "vinter?" visst, förra året hade vi säkert 20 cm snö i en månad. snackade med en kille från umeå som pluggar här ner, orden var "inte imponerad" lol

Har halmstad missat vintrarna?  2 år i rad med extremt mycket snö. Sista vintern började slutet av oktober och slutade slutet av mars.  Så visst är de riktig vinter. MEn annars har vi inte haft det.

220 pounds of crazy
1 418 Inlägg
25 augusti 2011
#29
Bridgestone Noranza 2 - 225/45 R17 på mercan.
Funkar utmärkt. Lite spårkänsligt och planar lite lätt om de de slask på våren med under riktiga vintern är dom hur härliga som helst. Bra fäste i kurvorna, greppar bra när man ska iväg å så biter dom rätt bra när man behöver bromsa smile

Skulle inte vilja ha smalare däck smile

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!

2 982 Inlägg
25 augusti 2011
#30
aakesson skrev:
jag kör med 225/45-17" på vintern och har inga problem med det

kör med 225 55 16 dubbfritt..
profilen är inga problem... dubbfritt är det största problemet !


220 pounds of crazy
1 418 Inlägg
25 augusti 2011
#31
dubbfritt borde va olagligt på vintern..

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!

Smålänning
7 883 Inlägg
25 augusti 2011
#32
Jag trör ändå på smalt på vintern, har dom det i rally där fäste behövs så har jag det på vägen av samma anledning smile

tina77 skrev:
Sportscar laddning 34cm 1:14 rc bil med lampor gummidäck 8539, mycket bra.

http://www.dhgate.com

Vad har det med vinteräcksbredd att göra?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Muttley
25 augusti 2011
#33
M_Broberg skrev:
tkd_rille skrev:
M_Broberg skrev:

iofs vettefan om vi kan kalla det vi har här nere för "vinter?" visst, förra året hade vi säkert 20 cm snö i en månad. snackade med en kille från umeå som pluggar här ner, orden var "inte imponerad" lol

Har halmstad missat vintrarna?  2 år i rad med extremt mycket snö. Sista vintern började slutet av oktober och slutade slutet av mars.  Så visst är de riktig vinter. MEn annars har vi inte haft det.

ja åker du 4 mil innåt landet har det vart en annan femma, riktigt hårrt för dom stackarna. här ute vid kusten har det javisst vart en Extrem vinter.. men kom igen, en extrem vinter i halmstad? fortfarande jävligt mesigt om man jämför med ställen där det faktiskt snöar ordentligt.

Ja som österlen, malmö, Resten av skåne typ.  Österlen fick vi förbud att närma oss runt jul pga oväder.

749 Inlägg
25 augusti 2011
#34
Smala däck och dubbar ger bäst grepp då det koncenterar tyngdpunkten på en mindre yta, vilket greppar bättre i snö och på is.
Bästa däcken jag köpt som har häpnadsväckande bra väggrepp är Nokian Hakkapelitta 5 med 4kants dubbar och Gislaved Nordfrost håller också toppkvalitet.

Jag kör med 185/60 15 på Volvo 855 och det fungerar kanon.
I snöstormen i vintras kunde jag hålla vägens hastighet utan problem, trots djup snö och is.

Nokian Hakkapelitta 5 tillverkas ej mer men Hakkapelitta 7 som tillverkas nu ska ha ännu bätte väggrepp.
Man kan stanna i en isig uppförsbacke med dessa däck och lugnt köra vidare uppför.
De kanske kostar några kronor mer än andra däck men man får mycket mer för pengarna, en billig livförsäkring. Dessa däck är helt överlägsna näst alla andra.

Friktionsdäck är i mitt tycke näst lika dåligt som sommardäck.

Framhjulsdrift har också bättre vinterköregenskaper än bakhjulsdrift, då man har den högsta tyngdpunkten på drivhjulen och det ger bättre grepp.

Hög vikt på drivhjulen och smala däck ger bättre grepp i snö, lera och på is.
En tung bil ger också bättre grepp än en lättare.
För övrigt ger en tung bil även bättre köregenskaper i vått väglag, mindre risk för vattenplaning och även i torrt väglag.
En av anledningarna till att en tung bil är trafiksäkrare.

Annat bra att veta är:

Gamla vinterdäck 8år eller äldre ej bör användas mer även om mönstret är bra, då gummiblandningen är en färskvara och efter så lång tid har däcket mycket försämrade vägegenskaper.
Alla däck är datummärkta.

Man bör byta vinterdäcken när de understiger 5mm mönsterdjup trots att man får köra ner till 3mm, efter 5mm blir väggreppet mycket sämre.

Vinterdäck ska förvaras svalt och mörkt för att gummit ska hålla och så däcken ej blir skadade, tex att mönstert separerar.

Dubbdäck ska köras in efter montering (dvs köras lugnt) på barmark minst 50mil innan de fungerar ordentligt, annars kan de bli skadade.
Så att montera däcken mitt i en snöstorm är ej så bra, bättre att vara förberedd.

Inkörning av däck gäller för övrigt alla helt nya däck.

Användning av friktionsdäck på sommaren ger sämre vägengenskaper på sommaren och gör att däcken också blir sämmre till vintern, de slits även mkt hårdare än sommardäck.
Användning av friktionsdäck året runt ger nog de absolut sämsta köregenskaperna.

Däck är anpassade efter olika människors körstilar och körvanor.

Exempelvis ett däck som främst är framtagna för att köra i innerstan kanske bara håller hälftern så länge om man kör motorväg med det jämfört med ett däck framtaget för att pendla, köra motorvägar.

Så att köpa däck på måfå kan snabbt bli den dyraste affären i slutenden.
För att få däck som håller bra, är det bäst att få hjälp av en utbildad fackman som skräddarsyr däck enligt dina körvanor och önskemål.

Nytillverkade bilar har ofta såkallade "bilförsäljardäck" med en mycket mjukare gummiblandning än vad man kan köpa i affärerna, för att bilen ska gå tystare än normalt, men de däcken håller inte lika länge.

Så kallade TRACS system/ antispinn som bromsar drivhjulen vid hjulspinn kan orsaka skador på däcken som gör dem orunda och även orsakar vibbrationer, däcken blir mindre skadade om de spinner runt lite.
Men nu är ju antispinn ett säkerhetsystem men överdriven användning sliter på bromsar och kan skada däcken.
Senast redigerat av Bjornn (25 augusti 2011)


832 Inlägg
25 augusti 2011
#35
twin_cam skrev:
Jag trör ändå på smalt på vintern, har dom det i rally där fäste behövs så har jag det på vägen av samma anledning smile

Vet inte men teoretiskt sett så borde det vara bättre med smala däck om man kör dubbat iaf. man vill ju ha så mycket tryck som möjligt på dubbarna. Men det kanske är svårt att jämföra ett rallydäck med mycket hårdare stomme och mycket längre dubb mot ett vanligt däck. Kör man dubbfritt så bör det vara bättre med större kontaktyta.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

Tvivlare
2 266 Inlägg
25 augusti 2011
#36
tkd_rille skrev:
M_Broberg skrev:
tkd_rille skrev:

Har halmstad missat vintrarna?  2 år i rad med extremt mycket snö. Sista vintern började slutet av oktober och slutade slutet av mars.  Så visst är de riktig vinter. MEn annars har vi inte haft det.

ja åker du 4 mil innåt landet har det vart en annan femma, riktigt hårrt för dom stackarna. här ute vid kusten har det javisst vart en Extrem vinter.. men kom igen, en extrem vinter i halmstad? fortfarande jävligt mesigt om man jämför med ställen där det faktiskt snöar ordentligt.

Ja som österlen, malmö, Resten av skåne typ.  Österlen fick vi förbud att närma oss runt jul pga oväder.

Jotack, vinter var de nog, allright! tongue

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Ubåtsingenjör
7 314 Inlägg
25 augusti 2011
#37
ska leta fram smaaala ! dubb däck till vintern och sko beemern med smile

skulle ju gärna haft en uppsättning lappi w2 eller vad de nu heter också wink

längtar även till vintern, ändan sen jag fick lappen så har vintern varit rolig !


671 Inlägg
25 augusti 2011
#38
Om man som jag har kört en del rallyhjul på allmän väg och helst kör med XXXX när jag använder standarddäck.
Har rallyåkande vänner och vi har diskuterat skurning på gummit och däcksbredd kontra olika dubb.
Då går mina erfarenheter och slutsatser inte ihop med mångas här på garaget.org.

Titta på ett rallyhjul gjort för 2WD och ett för 4WD titta sedan på ett nytt gatdäck XXXXX FFF och ett äldre XXXXX AAA vilket av de 2 väljer du om du tänker åka på bredden med 2WD eller 4WD.
Det blir olika val, därefter får du titta på mönstret och filura på hur det greppar i sidled med och utan driv.
Allt beror på hur du kör,diffat2WD/4WD, odiffat2WD/4WD, mellandiff, Du väljer däck med dubb o mönster efter din körstil,,, Kör du brett o brutalt eller Kenny Bräck. Mest troligt är att du kör som de flesta m a o en vinglig sladd här o där och därefter som svensson.

Jag undrar om verkligen utvecklingen går så mkt framåt utan man har bara olika försäljningsargument för att sälja nygamla lösningar.
Tänk på hur moderna bilar är konstruerade med krockzoner och deras förinställda chassiuppträdanden för att minska skadestatistiken på passagerarna istället för körglädje. ...
Tror ni inte däcktillverkarna går i samma linje vid däckval.
Därtill så är bilarna i huvudsak anpassade för andra vägunderlag än vad vi har i norden.

Mitt problem är att få tag i rätt mönster och rätt typ av dubb som är av gammalt typsnitt för att passa min bil o körstil.. detta med fräscht gummi som är oerhört viktigt... Däckstomme är oxå en liten viktig pryl som är svår att avväga för en vinterdäckstillverkare.

Upptäckte detta en vinter då jag köpte senaste dyrdäcken och det gick 10kmh långsammare än förra vintern på nyplogad snöväg. Detta var på fyrans växel i en svår nypande böj jag gillar men jag löste det med inköp av nygammla däck.
Dyrdäcken var bättre på våren med blöt asfalt då sladdade jag sönder dem....
Tråkigt nog verkar bylingen i byn säga liknande till däckhandlaren,
Bylinge har även provkört gatdäck från gubben som skapade "Lappi rallydäck"
Gatdäck som kanske inte var så lagliga.


Klart man ska ha breda dubbfria lågprofilare med stenhård autobahnstomme till sina alufälgar på vintern när man flashar runt cafeerna(många uteserveringar öppna.... ; )

Är det bara jag som tycker att folk kör långsammare på motorvägarna nuförtiden så fort det kommer lite snö... Ja just det,,,,, jag vet vad det beror på !
Förarna är helt bedövade av varningssignaler o tjut från antisladdsystemen.
De var en fd. rallyåkare som tog ut finmercan på isbanan men de gick inte fort när flipperspelet satte igång, hem o hämta 99:an..
Senast redigerat av endorfinslaven (25 augusti 2011)

12 086 Inlägg
25 augusti 2011
#39
Jag körde 225/55-16 i vintras.

Smålänning
7 883 Inlägg
26 augusti 2011
#40
endorfinslaven skrev:
Om man som jag har kört en del rallyhjul på allmän väg och helst kör med XXXX när jag använder standarddäck.
Har rallyåkande vänner och vi har diskuterat skurning på gummit och däcksbredd kontra olika dubb.
Då går mina erfarenheter och slutsatser inte ihop med mångas här på garaget.org.

Titta på ett rallyhjul gjort för 2WD och ett för 4WD titta sedan på ett nytt gatdäck XXXXX FFF och ett äldre XXXXX AAA vilket av de 2 väljer du om du tänker åka på bredden med 2WD eller 4WD.
Det blir olika val, därefter får du titta på mönstret och filura på hur det greppar i sidled med och utan driv.
Allt beror på hur du kör,diffat2WD/4WD, odiffat2WD/4WD, mellandiff, Du väljer däck med dubb o mönster efter din körstil,,, Kör du brett o brutalt eller Kenny Bräck. Mest troligt är att du kör som de flesta m a o en vinglig sladd här o där och därefter som svensson.

Jag undrar om verkligen utvecklingen går så mkt framåt utan man har bara olika försäljningsargument för att sälja nygamla lösningar.
Tänk på hur moderna bilar är konstruerade med krockzoner och deras förinställda chassiuppträdanden för att minska skadestatistiken på passagerarna istället för körglädje. ...
Tror ni inte däcktillverkarna går i samma linje vid däckval.
Därtill så är bilarna i huvudsak anpassade för andra vägunderlag än vad vi har i norden.

Mitt problem är att få tag i rätt mönster och rätt typ av dubb som är av gammalt typsnitt för att passa min bil o körstil.. detta med fräscht gummi som är oerhört viktigt... Däckstomme är oxå en liten viktig pryl som är svår att avväga för en vinterdäckstillverkare.

Upptäckte detta en vinter då jag köpte senaste dyrdäcken och det gick 10kmh långsammare än förra vintern på nyplogad snöväg. Detta var på fyrans växel i en svår nypande böj jag gillar men jag löste det med inköp av nygammla däck.
Dyrdäcken var bättre på våren med blöt asfalt då sladdade jag sönder dem....
Tråkigt nog verkar bylingen i byn säga liknande till däckhandlaren,
Bylinge har även provkört gatdäck från gubben som skapade "Lappi rallydäck"
Gatdäck som kanske inte var så lagliga.


Klart man ska ha breda dubbfria lågprofilare med stenhård autobahnstomme till sina alufälgar på vintern när man flashar runt cafeerna(många uteserveringar öppna.... ; )

Är det bara jag som tycker att folk kör långsammare på motorvägarna nuförtiden så fort det kommer lite snö... Ja just det,,,,, jag vet vad det beror på !
Förarna är helt bedövade av varningssignaler o tjut från antisladdsystemen.
De var en fd. rallyåkare som tog ut finmercan på isbanan men de gick inte fort när flipperspelet satte igång, hem o hämta 99:an..

MYCKET bra inlägg måste jag få säga smile

Stämmer det mesta tycker jag, moderna bilar är inte byggda för snöväg, och ska ha moderna däck
Där nya bilar känns som att dom halkar runt utan fäste, ligger jag utan problem i skyltad hastighet med gammelvolvon utan att blinka, och har mycker roligare när jag vill, med rätt däck.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!


Sök