endorfinslaven skrev:
Om man som jag har kört en del rallyhjul på allmän väg och helst kör med XXXX när jag använder standarddäck.
Har rallyåkande vänner och vi har diskuterat skurning på gummit och däcksbredd kontra olika dubb.
Då går mina erfarenheter och slutsatser inte ihop med mångas här på garaget.org.
Titta på ett rallyhjul gjort för 2WD och ett för 4WD titta sedan på ett nytt gatdäck XXXXX FFF och ett äldre XXXXX AAA vilket av de 2 väljer du om du tänker åka på bredden med 2WD eller 4WD.
Det blir olika val, därefter får du titta på mönstret och filura på hur det greppar i sidled med och utan driv.
Allt beror på hur du kör,diffat2WD/4WD, odiffat2WD/4WD, mellandiff, Du väljer däck med dubb o mönster efter din körstil,,, Kör du brett o brutalt eller Kenny Bräck. Mest troligt är att du kör som de flesta m a o en vinglig sladd här o där och därefter som svensson.
Jag undrar om verkligen utvecklingen går så mkt framåt utan man har bara olika försäljningsargument för att sälja nygamla lösningar.
Tänk på hur moderna bilar är konstruerade med krockzoner och deras förinställda chassiuppträdanden för att minska skadestatistiken på passagerarna istället för körglädje. ...
Tror ni inte däcktillverkarna går i samma linje vid däckval.
Därtill så är bilarna i huvudsak anpassade för andra vägunderlag än vad vi har i norden.
Mitt problem är att få tag i rätt mönster och rätt typ av dubb som är av gammalt typsnitt för att passa min bil o körstil.. detta med fräscht gummi som är oerhört viktigt... Däckstomme är oxå en liten viktig pryl som är svår att avväga för en vinterdäckstillverkare.
Upptäckte detta en vinter då jag köpte senaste dyrdäcken och det gick 10kmh långsammare än förra vintern på nyplogad snöväg. Detta var på fyrans växel i en svår nypande böj jag gillar men jag löste det med inköp av nygammla däck.
Dyrdäcken var bättre på våren med blöt asfalt då sladdade jag sönder dem....
Tråkigt nog verkar bylingen i byn säga liknande till däckhandlaren,
Bylinge har även provkört gatdäck från gubben som skapade "Lappi rallydäck"
Gatdäck som kanske inte var så lagliga.
Klart man ska ha breda dubbfria lågprofilare med stenhård autobahnstomme till sina alufälgar på vintern när man flashar runt cafeerna(många uteserveringar öppna.... ; )
Är det bara jag som tycker att folk kör långsammare på motorvägarna nuförtiden så fort det kommer lite snö... Ja just det,,,,, jag vet vad det beror på !
Förarna är helt bedövade av varningssignaler o tjut från antisladdsystemen.
De var en fd. rallyåkare som tog ut finmercan på isbanan men de gick inte fort när flipperspelet satte igång, hem o hämta 99:an..