2998
Sök

Bredda däck på vintern bra eller dåligt?

5 Inlägg
21 september 2011
#61
Rock-Star skrev:
Tomzi skrev:
Är sjukt nervös över vintern.. Detta kommer bli min första vinter med denna bil och kommer ha 255,35,18 däck på där bak och 225 framme... Någon som har erfarenhet av så breda däck på vintern?

ja kör  225/55-16 runtom på vintern, docl dubbfritt. + bakhjulsdrift
no probs, men man får passa sig.. jävligt noga.. just pga av att ja inte har dubb tillsammans med bakhjulsdriften.

Ja jag får passa mig, det är också dubbfritt och bakhjulsdrift...... Men det är sånt sanslöst vrid i den, det finns WINTER mode på växellådan så att den startar från 2an men starten är de sista jag bryr mig om.


2 982 Inlägg
22 september 2011
#62
Tomzi skrev:
Rock-Star skrev:
Tomzi skrev:
Är sjukt nervös över vintern.. Detta kommer bli min första vinter med denna bil och kommer ha 255,35,18 däck på där bak och 225 framme... Någon som har erfarenhet av så breda däck på vintern?

ja kör  225/55-16 runtom på vintern, docl dubbfritt. + bakhjulsdrift
no probs, men man får passa sig.. jävligt noga.. just pga av att ja inte har dubb tillsammans med bakhjulsdriften.

Ja jag får passa mig, det är också dubbfritt och bakhjulsdrift...... Men det är sånt sanslöst vrid i den, det finns WINTER mode på växellådan så att den startar från 2an men starten är de sista jag bryr mig om.

d e kurvorna du får oroa dig över big_smile speciellt när d ligger stora snömoddar mellan vägarna vid filbyta.
farthåller är i dessa lägen INTE att rekommendera (av egen erfarenhet) ... dumt.. ja.


Smålänning
7 883 Inlägg
22 september 2011
#63
Rock-Star skrev:
Tomzi skrev:
Rock-Star skrev:

ja kör  225/55-16 runtom på vintern, docl dubbfritt. + bakhjulsdrift
no probs, men man får passa sig.. jävligt noga.. just pga av att ja inte har dubb tillsammans med bakhjulsdriften.

Ja jag får passa mig, det är också dubbfritt och bakhjulsdrift...... Men det är sånt sanslöst vrid i den, det finns WINTER mode på växellådan så att den startar från 2an men starten är de sista jag bryr mig om.

d e kurvorna du får oroa dig över big_smile speciellt när d ligger stora snömoddar mellan vägarna vid filbyta.
farthåller är i dessa lägen INTE att rekommendera (av egen erfarenhet) ... dumt.. ja.

Bara att slå på ESP, anpassa farten med huvudet och luta sig tillbaka smile

En annan kör med smala däck på 940:in så man kan kryssa i moddsträngarna som man vill smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

847 Inlägg
22 september 2011
#64
Förra vintern körde jag 225/50 17 på s80in, sen när jag skaffade audin i februari blev det 235 sommardäck. Men då var vintern i halmstad redan slut

70 Inlägg
22 september 2011
#65
205 är inte så brett men 185/195/ är bra på vintern så du kommer ner i modden är det blaskigt så är det bra med smala däck så du kommer ner till det fasta! smile

46 Inlägg
14 november 2011
#66
twin_cam skrev:
JAg kör 185:or på vintern, gillar att åka på på småvägar, då behövs det smala däck wink Helst skulle jag velat haft 175, men 185 är en ok kompromiss mellan stabilitet på landsväg och fäste i kurvorna. Dessutom svårt att få tag på 175:or idag.

Enda jag kan tänka mig att breda däck är bättre är bromsning på is och packad snö p.g.a större kontaktyta.

däckia säljer 175or vet jag smile


116 Inlägg
14 november 2011
#67
åker med 185/65 r 14 på corollan fra 96 och 196/65r 15 på 945n och 175/60 fram och 185/60 bak på vivaen och 225/60 14 på 242n. 2 biler med dubbdekk och 2 uten dubbdekk.


Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
15 november 2011
#68
Kan passa på att tillägga att 295 breda bakdäck, odubbade och en V8'a med äckligt mycket vrid och tomatlåda med shift-kit är ju ingenting jag skulle rekommendera.

Dock så är det ju intressant.. kan man ju lugnt säga.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.


Sök