Det mesta som ska kollar har nog kommit med, en sträcka på 30 mil ska inte vara några problem bara man sköter det "vanliga" underhållet av bilen. dvs kolla vätskor.
Men en sak som inte har tagits upp är en mobilladdare, känns kanske som en självklarhet, fast det är rätt så jobbigt att stanna mitt ute i skogen mitt i natten utan möjlighet att få tag på någon för att batteriet är urladdat!
Men annars är det bara att knåpa ihop en skiva med favoritlåtarna och tanka bilen!
Inte helt oviktigt om man med nytaget körkort ska ge sig ut på sin första "längre resa" Om nu TS inte haft bilen så länge skulle jag rekommendera att låte den stå på tomgång efter varmkörning med avstängd värme för att säkerställa att den inte börjar koka om man hamnar i kö på vägen. Lite misstänksam mot just Laguna av olika orsaker.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Det mesta som ska kollar har nog kommit med, en sträcka på 30 mil ska inte vara några problem bara man sköter det "vanliga" underhållet av bilen. dvs kolla vätskor.
Men en sak som inte har tagits upp är en mobilladdare, känns kanske som en självklarhet, fast det är rätt så jobbigt att stanna mitt ute i skogen mitt i natten utan möjlighet att få tag på någon för att batteriet är urladdat!
Men annars är det bara att knåpa ihop en skiva med favoritlåtarna och tanka bilen!
Inte helt oviktigt om man med nytaget körkort ska ge sig ut på sin första "längre resa" Om nu TS inte haft bilen så länge skulle jag rekommendera att låte den stå på tomgång efter varmkörning med avstängd värme för att säkerställa att den inte börjar koka om man hamnar i kö på vägen. Lite misstänksam mot just Laguna av olika orsaker.
Jo det kan stämma, gick bara efter mina egna erfarenheter med nytt körkort.. dock så körde jag just då mina föräldrars välservade bilar:)
Men det jag menade var dock att om man sköter bilen som man ska så ska det inte vara några större problem att ta sig 30 mil.
Det viktigaste för TS är nog dock att försöka hålla hastigheten och inte spela allt för högt på stereon så han behåller koncentrationen, han har ju trots allt kortet på "lån" än så länge.
Det mesta som ska kollar har nog kommit med, en sträcka på 30 mil ska inte vara några problem bara man sköter det "vanliga" underhållet av bilen. dvs kolla vätskor.
Men en sak som inte har tagits upp är en mobilladdare, känns kanske som en självklarhet, fast det är rätt så jobbigt att stanna mitt ute i skogen mitt i natten utan möjlighet att få tag på någon för att batteriet är urladdat!
Men annars är det bara att knåpa ihop en skiva med favoritlåtarna och tanka bilen!
Inte helt oviktigt om man med nytaget körkort ska ge sig ut på sin första "längre resa" Om nu TS inte haft bilen så länge skulle jag rekommendera att låte den stå på tomgång efter varmkörning med avstängd värme för att säkerställa att den inte börjar koka om man hamnar i kö på vägen. Lite misstänksam mot just Laguna av olika orsaker.
Jo det kan stämma, gick bara efter mina egna erfarenheter med nytt körkort.. dock så körde jag just då mina föräldrars välservade bilar:)
Men det jag menade var dock att om man sköter bilen som man ska så ska det inte vara några större problem att ta sig 30 mil.
Det viktigaste för TS är nog dock att försöka hålla hastigheten och inte spela allt för högt på stereon så han behåller koncentrationen, han har ju trots allt kortet på "lån" än så länge.
Så sant. Fast jag fick en Audi 100 1.8 -87 när jag fick körkort 1992. Den var då 5 år gammal... Föräldrar sparat som fan tydligen. Enda barnet. Men du nämner en mycket intressant sak! Stereon! Än idag stänger jag av stereon när jag kör in i en storstad eller sitter i en kö på motorvägen. Den drar faktiskt en del uppmärksamhet från vägen! Lustigt att den inte blivit förbjuden som i USA att spela för högt på. Här i sverige kräver väl vi snart cykelhjälm på ungarna när de ska bygga med Lego. I förebyggande syfte...
Att ha normal volym på stereon vid hög trafik runt en är en ofta underskattad och bra åtgärd! Att man numera har en bil som snällt bromsar själv i "problemsituationer" med ESP osv. är givetvis bra. Men nog hade det gjort nytta de första 2 åren bakom ratten!
Min misstänksamhet i fallet Laguna kommer ifrån att jag jobbat som bilhandlare i många år. Dessa bilar är rent katastrofalt elmässigt. Tyvärr.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Så sant. Fast jag fick en Audi 100 1.8 -87 när jag fick körkort 1992. Den var då 5 år gammal... Föräldrar sparat som fan tydligen. Enda barnet. Men du nämner en mycket intressant sak! Stereon! Än idag stänger jag av stereon när jag kör in i en storstad eller sitter i en kö på motorvägen. Den drar faktiskt en del uppmärksamhet från vägen! Lustigt att den inte blivit förbjuden som i USA att spela för högt på. Här i sverige kräver väl vi snart cykelhjälm på ungarna när de ska bygga med Lego. I förebyggande syfte...
Att ha normal volym på stereon vid hög trafik runt en är en ofta underskattad och bra åtgärd! Att man numera har en bil som snällt bromsar själv i "problemsituationer" med ESP osv. är givetvis bra. Men nog hade det gjort nytta de första 2 åren bakom ratten!
Min misstänksamhet i fallet Laguna kommer ifrån att jag jobbat som bilhandlare i många år. Dessa bilar är rent katastrofalt elmässigt. Tyvärr.
Jag reagerar faktiskt på helt samma sätt, när jag måste verkligen reagera mig på körningen så sänker jag ljudet på stereon..
En annan sak som man ska tänka på, som jag har märkt med mig själv, är att inte välja allt för "aggresiv" musik, då det resulterar i ett aggresivare körsätt.. Dvs, ladda ut med favorit låtarna, dock inte "pepp-förfest-musik".. Intressant hur folk reagerar på musik egentligen.. dock så var detta nog inte vad TS tänkte på när han startade denna tråden.
Kanske om man är ovan vid köer kan det hjälpa att sänka stereon. Själv sitter jag i kö varrenda dag och om jag inte skulle ha stereon på max skulle jag fan somna bakom ratten. Åka 2 mil kan fan ta 2timmar ibland.
Kanske om man är ovan vid köer kan det hjälpa att sänka stereon. Själv sitter jag i kö varrenda dag och om jag inte skulle ha stereon på max skulle jag fan somna bakom ratten. Åka 2 mil kan fan ta 2timmar ibland.
Tror inte det är särskilt smart, man förlorar trots allt koncentration, vilket även är oerhört viktigt att bibehålla i köer. Anledningen till det är att det faktiskt kan dyka upp utryckningsfordon när man står i en kö. Jag förspråkar inte att man ska stänga av stereon, verkligen inte, men man ska trots allt tänka på att koncentrationen på vägen minskar. Och jag är inte ovan vid kökörning. Jag har kört mycket i malmö/göteborgs området innan jag flyttade upp till Östersund. Så det med att man kan dra upp stereon på max bara för att man ofta sitter i kö tror jag inte på.
Tack som tusan alla som postat många värdefulla tips, jag vet att de flesta inte tycker min resa är en stor grej, men jag har mina tvivel på bilen rent motormässigt och jag vill inte stå klockan halv 4 på natten när det ösregnar med en bil som inte vill starta, vi har ju faktiskt ett flyg som vi inte vill missa.
Tror som tur är att vi slipper de flesta köer då vi åker på natten och är framme tidigt på morgonen men intressanta tips som jag ska tänka på i framtiden.
Tack som tusan alla som postat många värdefulla tips, jag vet att de flesta inte tycker min resa är en stor grej, men jag har mina tvivel på bilen rent motormässigt och jag vill inte stå klockan halv 4 på natten när det ösregnar med en bil som inte vill starta, vi har ju faktiskt ett flyg som vi inte vill missa.
Tror som tur är att vi slipper de flesta köer då vi åker på natten och är framme tidigt på morgonen men intressanta tips som jag ska tänka på i framtiden.
Jag vet att det var lite OT:P men nu när du hade fått svar på de flesta frågorna så kan man ju lägga in annat läsvärt som har med långkörningar att göra:)
De klarade 2045 mil med körningar genom öken och de fick byta tanken och bakbromsar. Så 30 mil ska nog inte vara några problem:P Lycka till!