3823
Sök

Bilen gör max 120km/h, vad kan felet vara?

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
11 oktober 2011
Går motorn på alla cylindrar ?

C H E V R O L E T <3

36 Inlägg
11 oktober 2011
Trådstartare
XzitXR3I skrev:
kollat ditt luftfilter ? smile

nej, sitter ett sportluftsfilter på, kan det vara det som är problemet? kände lite på det och sitter lite löst.

36 Inlägg
11 oktober 2011
Trådstartare
nesum skrev:
Spridare som hänger sig, bränsletrycksregulator som ballar ur, musätna tändkablar, taskiga stift, spjällägesgivaren, ärgade kontakter till relä, bränslepump, finns mycket som kan hända med en bil, testa de billigaste först om du inte har någon ledtråd eller något hum om vad som kan stå på. Svårt med distansmekarsituationer... Men katten är en möjlig kandidat. Lätt att plocka av och ut o köra en sväng, men välj en bra tid på dygnet då det brölar en del...

okej, ja ska testa att montera bort katten och se vad som händer. sen även kolla tändkablarna och stiften.

36 Inlägg
11 oktober 2011
Trådstartare
Children-Of-Bodom skrev:
Går motorn på alla cylindrar ?

jag vet inte, ett lätt sätt att kolla det på? tanken har slagit mig att den kanske inte gör det då bilen skakar endel när den är kall.

695 Inlägg
11 oktober 2011
ryck kablarna, en åt gången, då SKA maskinen bete sig annorlunda, om gången blir oförändrad med en kabel väck så borde det vara fel på den kabeln, stiftet..

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

36 Inlägg
11 oktober 2011
Trådstartare
nesum skrev:
ryck kablarna, en åt gången, då SKA maskinen bete sig annorlunda, om gången blir oförändrad med en kabel väck så borde det vara fel på den kabeln, stiftet..

okej, stort tack för den infon smile ska testa det smile

695 Inlägg
11 oktober 2011
bono13 skrev:
nesum skrev:

Men pass på så kablarna inte är skadade i isoleringen så där är överslag, kan få en snuskigt nice stöt då. Finns överslag kan detta ibland ses som fina blå blixtar mellan tändkabel/kabelhatt och närmsta metall, bäst att kika när det är mörkt ute, finns inga blå blixtar så fortsätt med att börja rycka...

®™ Nuclear Performance

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
11 oktober 2011
nesum skrev:
bono13 skrev:
nesum skrev:

Men pass på så kablarna inte är skadade i isoleringen så där är överslag, kan få en snuskigt nice stöt då. Finns överslag kan detta ibland ses som fina blå blixtar mellan tändkabel/kabelhatt och närmsta metall, bäst att kika när det är mörkt ute, finns inga blå blixtar så fortsätt med att börja rycka...

eller för säkerhetes skull , Ha handskar tongue

C H E V R O L E T <3

695 Inlägg
11 oktober 2011
Children-Of-Bodom skrev:
nesum skrev:
bono13 skrev:

eller för säkerhetes skull , Ha handskar tongue

Mjoo, kan man juh också, men eftersom en tändspole levererar typ mer eller mindre 10000-30000volt beroende på modell betvivlar jag att handske hjälper.. smile

®™ Nuclear Performance

36 Inlägg
12 oktober 2011
Trådstartare
Bullet--- skrev:
bono13 skrev:
XzitXR3I skrev:

nej, sitter ett sportluftsfilter på, kan det vara det som är problemet? kände lite på det och sitter lite löst.

Lite nyfiken, eftersom du har D13B2 motorn, hur har du monterat sportfiltret?
Tagit bort det gamla?
Hur löste du det med kallstartsslangen ifrån grenröret?

tyvärr är det inte jag som monterade det, så kan inte svara på det. men om du berättar hur jag kollar det så ska jag kolla upp det smile

4 005 Inlägg
12 oktober 2011
Jag har fått samma symptom på bilar, och då har det varit kassa tändstift eller katalysatorn som har brunnit upp och fyllt igen avgasysstemet med kolbitar.

36 Inlägg
12 oktober 2011
Trådstartare
linuslinje skrev:
Jag har fått samma symptom på bilar, och då har det varit kassa tändstift eller katalysatorn som har brunnit upp och fyllt igen avgasysstemet med kolbitar.

okej, kan dåliga tändstift leda till att bilen är svårstartad?
blir då att kolla katten med.

36 Inlägg
12 oktober 2011
Trådstartare
Bullet--- skrev:
bono13 skrev:
XzitXR3I skrev:

Tagit bort det gamla?

har nu kollat sportluftsfiltret, dom hade bara monterat ett till filter, så det satt alltså 2 filter. tog bort det nya så endast det gamla sitter på nu. körde en sväng och pressade den med full gas men ingen skillnad. full gas max 130.. kollade även om bilen gick på alla cylindrar och det gjorde den.

695 Inlägg
12 oktober 2011
bono13 skrev:
Bullet--- skrev:
bono13 skrev:

Tagit bort det gamla?

har nu kollat sportluftsfiltret, dom hade bara monterat ett till filter, så det satt alltså 2 filter. tog bort det nya så endast det gamla sitter på nu. körde en sväng och pressade den med full gas men ingen skillnad. full gas max 130.. kollade även om bilen gick på alla cylindrar och det gjorde den.

Sedär ja, framgång i motgångarna kan man kanske kalla det... Kolla katten, och LMM. Jag röstar för Katten. smile.

®™ Nuclear Performance

36 Inlägg
12 oktober 2011
Trådstartare
nesum skrev:
bono13 skrev:
Bullet--- skrev:

Tagit bort det gamla?

Sedär ja, framgång i motgångarna kan man kanske kalla det... Kolla katten, och LMM. Jag röstar för Katten. smile.

yes, ska göra bas service på den nu så får vi se om det blir någon skillnad. han går tyvärr även lite högt på tomgången..

695 Inlägg
12 oktober 2011
bono13 skrev:
nesum skrev:
bono13 skrev:

yes, ska göra bas service på den nu så får vi se om det blir någon skillnad. han går tyvärr även lite högt på tomgången..

Aldrig fel med service, men personligen är jag rätt säker på att skillnaden blir minimal. Tror att felet ligger i någon form utav hårdvara. . .

®™ Nuclear Performance

36 Inlägg
13 oktober 2011
Trådstartare
nesum skrev:
bono13 skrev:
nesum skrev:

Aldrig fel med service, men personligen är jag rätt säker på att skillnaden blir minimal. Tror att felet ligger i någon form utav hårdvara. . .

okej, får se vad servicen ger, dom skulle även kolla tändstiften. sen även kika på om dom hittar något fel.

152 Inlägg
14 oktober 2011
kolla tändningen, kan vara massa ärjat å skit överallt !

ta ut å kolla färgen på stiften samt stålborsta dom, helst byta.

du kan prova köra motorn när den går ojämt å rycka ut en tändkabel åt gången för att se om den går oförändrat. då har du felet där!

It´s Better to burn out than fade away

152 Inlägg
14 oktober 2011
JakeDevilson skrev:
kolla tändningen, kan vara massa ärjat å skit överallt !

ta ut å kolla färgen på stiften samt stålborsta dom, helst byta.

du kan prova köra motorn när den går ojämt å rycka ut en tändkabel åt gången för att se om den går oförändrat. då har du felet där!

ps, glöm inte handskarna )

It´s Better to burn out than fade away

36 Inlägg
14 oktober 2011
Trådstartare
Bullet--- skrev:
nesum skrev:
bono13 skrev:

Finns inga LMM på gamla Honda modeller, honda har precis börjat montera det i sina nyare bilar.

bono13: Sen angående motorn så finns det instansat nere på motorblocket mellan motor o låda på framsida, där ska det stå en kod, tror det står D13B2 på din, och då är det ju en förgasarmotor på 1,3 liter. Då ska det även finna en slang som går från luftfilterburken ner till värmeskölden på grenröret för att underlätta uppvärmning av motorn vid kallstart.

ska ut och kolla detta nu, kan även ta lite bilder om det underlättar? men ska se om jag hittar "koden".
ska även köpa gummi slang som ska fästas där sportluftsfiltret satt och dra iväg den från motorn så den får ordentligt med kall luft.

Sök