2605
Sök

Från dröm till verklighet. Renovering av amerikansk 50-talare.

Totalrenovering av Meteor Niagara 300 1959

2 169 472 Visningar
Uppdaterades senast 15 december 2020
5 071 Inlägg
30 augusti 2012
Trådstartare
#1061
För att riktigt se om det är dörren eller gångjärnen som är fel så lånar jag en dörr av en kompis smile

Utan att justera om någonting, vare sig gångjärn eller dörrlås, så byts dörrarna.

Och se, denna passar som den ska big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-5ae6f4cead17927f70b304e4216a4946.jpg


101 Inlägg
30 augusti 2012
#1062
JohnWayne skrev:
ToughLuck skrev:
Hm, lite svårt att se på bild. Men jag fick lägga chims och flytta låset x-antal gånger på min bil för att dörrarna skulle sitta bra igen. Lägga chims på det övre dörrfästet så att den undre delen kryper in lite.

Problemet är att dörren passar där den är, förutom att hörnet spärrar i bakkant på den.

Aha, hmm...våld med träklubba? wink

10 163 Inlägg
30 augusti 2012
#1063
bytt dörr med kompisen han märker säkert inget wink nejdå men synd du ser det först nu får väll bita i det sura äplet och rikta dören och spackla om tråkigt nog.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

5 071 Inlägg
31 augusti 2012
Trådstartare
#1064
Nej nej mina herrar smile
Jag köper dörren av polaren big_smile


Officiell Däcksparkare
919 Inlägg
31 augusti 2012
#1065
JohnWayne skrev:
Nej nej mina herrar smile
Jag köper dörren av polaren big_smile

Så är ju smidigast och definitivt bäst! big_smile

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502

5 071 Inlägg
31 augusti 2012
Trådstartare
#1066
Ett annat stort problem är att bilen tycks ha krympt under de år den stod i kall-lagret roll roll

När alla delar är monterade och bakdörrarna är så långt bak justerade som det går, och framdörrarna
är så nära bakdörrarna, ja då tar framdörrarnas framkant i framskärmen när man öppnar dörrarna mad mad mad

När den nya framdörren är justerad så den inte tar i bakdörren, så ser springan mot framskärmen ut så här

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-4ba8d2084187f83fe7c8dce096ef79c1.jpg


Springan mellan dörrarna på högersida är inte heller bra

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-048fae63c6d37c620b2903a7abfe8d5c.jpg


däremot är springan mellan högerbakdörr/högerbakskärm acceptabel

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-1ea55919cca2a0a7c33d86fb8b8e7c3a.jpg


Springan mellan vänster framskärms ovansida mot vindruta är också väldigt  stort. Rutan maskerad med papper.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-340215e28797bb55cff119cee7f6a8d9.jpg


5 071 Inlägg
31 augusti 2012
Trådstartare
#1067
Dixieman skrev:
JohnWayne skrev:
Nej nej mina herrar smile
Jag köper dörren av polaren big_smile

Så är ju smidigast och definitivt bäst! big_smile

Jepp smile
Senast redigerat av JohnWayne (31 augusti 2012)


Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 508 Inlägg
31 augusti 2012
#1068
JohnWayne skrev:
farbrorbozze skrev:
konstigt med dörren, på "trådbilden" ser det ju inte så mycke fel ut?

Det ser betydligt värre ut i verkligheten sad

menade bilden du har "innan rivning" som trådpresentsation

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 508 Inlägg
31 augusti 2012
#1069
Tror du ska backa ett steg, börja om, montera bakdörrarna först, justera så dom passar mot bakskärmen & fönsterbågen, montera sen framdörren mot bakdörren & bra stil på fönsterbågen, sen passar du in motorhuven mot torpeden & sist framskärmarna,  du har inte en burk/påse med schims liggnade nånstans ? saker du glömt att du plockat bort?

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

ontoft
31 augusti 2012
#1070
Ej att förglömma att det är en amerikansk bil. De var inte alltid helt perfekta i springorna från fabrik heller. Tillverkade av underbetalda, missnöjda, arbetare.smile

2 126 Inlägg
31 augusti 2012
#1071
ontoft skrev:
Ej att förglömma att det är en amerikansk bil. De var inte alltid helt perfekta i springorna från fabrik heller. Tillverkade av underbetalda, missnöjda, arbetare.smile

Ligger mycket i detta och dagens "amerikanare" är ju byggda av underbetalda, missnöjda mexicanare med samma dåliga kvalitet som följd... sad

Var väl för övrigt en gammal svensk bilbyggare som för att få till perfekta springor spacklade över alla dörröppningar o dylikt och sedan sågade upp springorna med perfekta avstånd som resultat! Inget jag dock rekommenderar men alltid kul att veta tongue

Ford har ju fortfarande stora problem med kvalitet gäller även Euro Fordarna!
Vet själva att Sierrorna bl a var/är ökända för grova fel såsom att bakaxlarna kan sitta snett monterade dvs att ena hjulet sitter längre fram än det andra yikes


10 163 Inlägg
31 augusti 2012
#1072
aha vare så smidigt att han inte behövde dören själv jamen skönt det då smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

88 Inlägg
31 augusti 2012
#1073
Karossen är kanske stukad, dvs den har ev fått sig en tryckare. polaren håller på med en cad 60 flattop, helt jäkla ömojligt att få till dörrspringor mm.
Den bilen var lite lätt tryckt och det är framskärmarna mot dörrar som är värst.

Många skyddar sig med att säga att det var inte bättre när dom var nya. jag köper inte det såååå jäkla illa var det inte.
Har kollat in superoriginalbilar och dom är helt ok.

Bara att justera på till slut får du till det tongue

Owner of 1960 Cadillac Convertible
http://www.garaget.org/?car=264439
Rogge

Amatör
488 Inlägg
1 september 2012
#1074
farbrorbozze skrev:
Tror du ska backa ett steg, börja om, montera bakdörrarna först, justera så dom passar mot bakskärmen & fönsterbågen, montera sen framdörren mot bakdörren & bra stil på fönsterbågen, sen passar du in motorhuven mot torpeden & sist framskärmarna,  du har inte en burk/påse med schims liggnade nånstans ? saker du glömt att du plockat bort?

Jag håller med FarbrorBozze, börja bakifrån och gå framåt. Det brukar gå att få till skapligt, bara man har tålamod och låter det ta lite tid.. Sen är det klart att är det nått som är lite krokigt kan man få jobba mycke innan man blir nöjd smile

Gillar det mesta som någon lagt sin själ i...

5 071 Inlägg
3 september 2012
Trådstartare
#1075
farbrorbozze skrev:
JohnWayne skrev:
farbrorbozze skrev:
konstigt med dörren, på "trådbilden" ser det ju inte så mycke fel ut?

Det ser betydligt värre ut i verkligheten sad

menade bilden du har "innan rivning" som trådpresentsation

Nää, den här bilden

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-46e78b7123e8d9e32e6eabaf19f209f3.jpg


5 071 Inlägg
3 september 2012
Trådstartare
#1076
farbrorbozze och Lygdman är inne på rätt spår. Jag har också fått lära mig att börja bakifrån. Det enda man har att utgå ifrån är ju just bakskärmarna, när allt annat går att skruva loss.

Jänkare har dålig passform på dörrar och huvar......eller har dom.........därom tvistar de lärde.

Min (helt egna) uppfattning är att det finns både och. Jag har sett orenoverade med perfekt passning och med helt kass passning. Ett exempel är Pontiac Firebird `67-´69. Hälften är perfekta mellan framskärm och dörr och resten kan vara fruktansvärda. Enligt ägare till dessa bilar va dom så från fabrik. Kan bero på vilken tillverknings-ort bilen kommer från. Jag vet inte. Men det jag är fullt övertygad om, är att dörrarna inte gned i varandra och nötte bort färgen när dom stod och glänste i bilaffärernas showroom.


5 071 Inlägg
3 september 2012
Trådstartare
#1077
Jag ställer in dörrarna igen, med början med bakdörren. Den ställ perfekt enligt bakskärm och tröskel. Däremot kan man inte ställ hur mycket den skall komma ut, från karossen, det bestämmer ju framdörrens passning till framskärmen. Ford ´59 har inga shims eller justerbrickor på dörrarna, bara framskärmar. Skulle jag ändå tillverka sådana skulle det bli ännu mindre spel mellan karossdelarna.

SOM SAGT VA

dörrspringor perfekta, men ändå gnider dörrarna i framskärmarna, vad göra???????

Jag har redan en lösning på problemet, men kan n komma på vad? Det rör sig kanske om 4 millimeter vi talar om.


19 Inlägg
3 september 2012
#1078
JohnWayne skrev:
Jag ställer in dörrarna igen, med början med bakdörren. Den ställ perfekt enligt bakskärm och tröskel. Däremot kan man inte ställ hur mycket den skall komma ut, från karossen, det bestämmer ju framdörrens passning till framskärmen. Ford ´59 har inga shims eller justerbrickor på dörrarna, bara framskärmar. Skulle jag ändå tillverka sådana skulle det bli ännu mindre spel mellan karossdelarna.

SOM SAGT VA

dörrspringor perfekta, men ändå gnider dörrarna i framskärmarna, vad göra???????

Jag har redan en lösning på problemet, men kan n komma på vad? Det rör sig kanske om 4 millimeter vi talar om.

Några kirurgiska snitt med kapskiva? big_smile

Vem fan är turbo? Och vad har han under min motorhuv å göra!?

5 071 Inlägg
4 september 2012
Trådstartare
#1079
Skallington skrev:
JohnWayne skrev:
Jag ställer in dörrarna igen, med början med bakdörren. Den ställ perfekt enligt bakskärm och tröskel. Däremot kan man inte ställ hur mycket den skall komma ut, från karossen, det bestämmer ju framdörrens passning till framskärmen. Ford ´59 har inga shims eller justerbrickor på dörrarna, bara framskärmar. Skulle jag ändå tillverka sådana skulle det bli ännu mindre spel mellan karossdelarna.

SOM SAGT VA

dörrspringor perfekta, men ändå gnider dörrarna i framskärmarna, vad göra???????

Jag har redan en lösning på problemet, men kan n komma på vad? Det rör sig kanske om 4 millimeter vi talar om.

Några kirurgiska snitt med kapskiva? big_smile

Nää, så skicklig är jag inte så jag börjar kapa och svetsa. Dels tar det allt för lång tid, dels kommer jag att på en massa problem med att plåten slår sig. Men jag vet så gör de riktiga proffsen cool

Jag tänkte flytta fram hela fronten 4 mm tongue


5 071 Inlägg
5 september 2012
Trådstartare
#1080
Eftersom hela fronten går att lyfta av, tror jag det är lättast och enklast att bara flytta fram den, tills dörrarna går fria från framskärmarna.

Eftersom framskärmarnas justeringsmöjligheter inte räcker till så får vi ta till ett annat knep. Framskärmarna är ju bultade i innerskärmarna, så om man flyttar fram de lite.

Jag börjar med att slipa innerskärmarna plåtrena

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-6b5ae232b5eb2427fafc6068d0bfff59.jpg

Undrar ni vad det runda hålet är till uppe på innerskärmen? Där går friskluftkanalerna från grillen in till kupén.



Sök