Amerikanare och amerikanare, bilen är egentligen Kanadensisk men kan räknas till jänkebilarna.
Den tillverkades av Fordkomponenter och monterades ihop på fabriker ägda av Ford. Den ser ut som en Ford men grill, emblem och lister skiljer sig lite. Lite konstigt är att den såldes av Mercury i Kanada och inte av den vanliga Fordåterförsäljaren.
Precis som Ford tillverkades Meteor i tre modellserier. Niagara 300 som var den billigaste som motsvarades av Ford Custom 300. Mellanmodellen Rideau 500 heter på Fordspråk Fairlane 500 och den dyraste Meteoren var Rideu 500 Montcalm som motsvarades av Ford Fairlane 500 Galaxie (vilken poesi bilnamn kunde ha på den tiden).
Någon Galaxie Skyliner (plåtcab) gjordes inte på Kanadamodellerna mn väl en vanlig cab, Meteor Rideu 500 Sunliner och Montcalm Sunliner.
Nå nu får det vara slut på historielektionen för idag. Bilen som kommer att avhandlas här är en helt vanlig 4 dörrars sedan i den billigaste Niagara 300 serien.
Alltsedan man var liten har en 50-tals jänkare stått högt upp på "vill ha" listan. Visst kan muskelbilarna från slutet av 60 och början på 70-talet vara otroligt råa och brutala skapelser, men den det är 50-talarna som är mesta jänkare. Krom i överflöd, vackra taklinjer, massiva grillar, inredningar i lackerad plåt och läder i alla färger. Drömmen om en egen femtiotalare har alltså funnits där, länge, men märke och modell har varit mindre viktigt.
Hittade denna Meteor Niagara 300 -59 i Lappo en vinter för snart tio år sedan.
Här dras bilen upp på växelflaket för att transporteras hem. Den hade stått ute de senaste åren och när jag fann den "sov" den i en snödriva. Det var bara att ta fram spaden och gräva fram den.
Målet är att få en bil i samma skick som när den rullade av bandet. Det betyder.
Ny lack, utvändigt, invändigt i motorrummet, i bagaget och undertill. Nytt krom. Ny klädsel Nya gummipackningar. Nya bussningar. Nya bromsar. Nytt avgassystem. + mm.mm som jag inte kommer ihåg.
Motorn går iallafall väldigt fint så jag tror en lättare översyn räcker.
Stötfångarna var bara att kasta. Bilen var krockad både fram och bak. Ena bakskärmen var uppspacklad hela 3 cm. Om man beräknar att längden på bakskärmarna är 150 cm blir det väldigt mycket spackel. Nya baklysen kom från US Car Parts i Uddevalla och "back up lights" kom från Staterna. Nytt krom runt "back up lightsen" kom från PG Larsson. De stora kromsargarna runt bakljusen letar jag fortfarande efter.
Bilen är nu inkörd i kall lagret medan den demonteras och den stora jakten på reservdelar pågår.
Det mesta av rost fanns på bakluckan, medan övriga karossen klarat sig bra. Lite ytrost här och där var allt. Märkligt var att underredet och ramen var nästan helt befriade från rost. Men det beror säkert på att bilen stått inomhus mellan -63 till -77.
Hittade en bild till när den stod ute. En framlampa var pust väck likaså blinkersen som skall sitta stötfångaren. Huven var ganska rostig och skulle åtgärdas.
332 kubiktum eller 5,4 liter. 2-ports Holley förgasare och 225 bhp. Tempest var namnet på denna V-8:a. Som options fanns en 361 (hämtad från Edsel) med 4-portare och 303 bhp.
Enligt diverse efterforskningar skall luftrenaren och ventilkåporna vara ljusgröna medan resten av motorn skall vara svart.
Den har otroligt fin och jämn tomgång så det blir bara en kosmetisk genomgång. Oljepump, frysproppar och kamdrivning kommer dock att bytas, som hör till.
Det sitter en 3-växlad manuell låda i bilen och jag är väldigt sugen på en automat. Ford hade två stycken att välja mellan 1959. En tvåväxlad Ford-o-matic och en treväxlad Cruise-o-matic. Skall man börja med byte så bör man ju hitta den treväxlade versionen, helst.
Allt runtomkring motorn, elsystem, generator, startmotor, kylslangar, clips, innerskärmar, huvlås, huvgångjärn mm.mm skall bytas mot nytt eller renoveras.
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!! Min youtubekanal!
Det är en -59:a. Jag hoppas att det skall bli intressant läsning
Det hoppas jag med!!
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!! Min youtubekanal!
Jäkligt roligt projekt, de är kul när man får lite fason på en jänkare. Kanadabilarna är ju intressanta för de byggdes ju inte i samma volymer.
Ford byggde 1.4 miljoner bilar 1959 medan Meteor tillverkade 33,710 stycken. 4-dörrars sedanen i Niagar 300 utförande tillverkades i 14,073 ex medan cabben var den mest sällsynta med 119 ex.
Men endast ett fåtal är kvar. Denna torde vara enda -59:an i Finland, kanske enda i Norden. Någon som vet?
Interiören kommer allt behållas grå. Men kräver en rejäl översyn. Jag undrar om det går att få tag i originalklädsel åt en sådan här?????
Den som köpte den här bilen snålade verkligen in. Ett solskydd, ingen tändare, inga armstöd på dörrarna, ingen styr eller bromservo, inga elhissar eller elsäten. Inga navkapslar, bare centrumkoppar. Ingen AC, radio eller klocka. Enda tillvalet kunden kryssade i var förmodligen V-8:an.
Med tanke på hur mycket man kunde lasta på är det här rent löjligt.
Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa! http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502