I så små skillnader som 3.6:1 och 3.9:1 är ju knappast märkbart?
Om man ska göra ett teoretiskt test på dom båda rent matematiskt så skulle det se ut så här:
Vi utgår ifrån att motorn håller ett varvtal på 5000 och att vi kör i 4ans växel som oftast har 1:1 i utväxling dvs lika mycket in som ut. (lättast så) Fälgarna är av storlek 17tum och däcken bak är tex 225/35
Först måste vi ta reda på hur snabbt hjulen roterar i detta motor varvtalet med denna växeln i
Formeln för detta är: Rpm / växellådans utväxling / bakaxelns utväxling =
Det blir med vårt exempel 5000rpm / 1:1 / 3.9:1 = 1282 rpm snurrar hjulen i vid detta varvtal och med denna växeln.
Sen måste vi också veta hur långt bilen kommer rulla vid varje varv på axeln.
Formeln för uträkning av rullavstånd per varv för hjul är: Fälg storlek x 2,54 + (Däckets bredd x 0,däckets höjd x 2 ) x 3,14 =
I det här exemplet använder vi oss av 225/35-17 vilket blir
17 x 2,54 + (225 x 0,35 x 2 = 15,7cm) x 3,14 = 184,8 cm
Dvs varje varv hjulet gör så förflyttar sig bilen 184,8cm
Så med dessa siffror kan man då räkna ut följde.
1282rpm x 1,848 x 0,06 = 142km/h kommer bilen att göra då med 3.9:1 i bakaxelutväxling
1388rpm x 1,848 x 0,06 = 153km/h med 3.6:1. Dvs 10km/h snabbare that's it!
Om man istället byter däcken till 40 i profil höjd istället för 35 så ökar man hastigheten till 148km/h med 3.9:1.
Detta är bara ett exempel, faktorer så som luftmotstånd, vägmotstånd etc är inte inräknade!
Om du kan känna skillnaden mellan 0-142 på 15sek eller 0-153 på 15sek är tveksamt..
Om man istället räknar på lägre växlar 1-3 så är hastighets skillnaderna kanske bara 2-5km/h
Oftast vid utväxlingsbyten så handlar det om större skillnader som tex mellan 2.7:1 till 4.1:1 vilket ger en enormt märkbar skillnad. Bilen då kanske bare gör 120 max men tar sig ditt jävligt snabbt!!
Mvh
Senast redigerat av GRH (19 oktober 2011)