3044
Sök

Vill köpa en ny diff till min nissan s13

22 Inlägg
18 oktober 2011
Trådstartare
#1
Hejsan alla glada;)

jag skulle vilja få reda på om nissan s14s diff passar s13?
isf är det något man måste göra om för att få den till att passa?
var kan man köpa en sådan?
någon som har en länk där man kan köpa eller om det är någon här på garaget som säljer en till ett vettigt pris?

Mvh asse

7 120 Inlägg
18 oktober 2011
#2
Du behöver bakkåpan från din s13 diff, bussningar till de främre fästena och längre bultar till dessa. Finns diffar och mer läsning på nogs.se smile

593 Inlägg
18 oktober 2011
#3
Sitter och funderar på samma sak faktiskt haha, har dock insett att det blir annorlunda utväxling .. då det är ca 3.9 på s13 och 3.6 på s14 (är dock samma om du hittar en diff från en automatlåda från en s14)

Så nu lånar ja tråden lite, då ja inte hittar någon riktig info om just skillnaden... Vad innebär det ? vad blir det för skillnad, blir själva utväxlingen snabbare, men svagare ? Accelererar bilen fortare ? vad blir det för skillnad på just accelerationen ?
Någon som vet och har uppfattat någon skillnad?

Här har du iaf lite trådar om ämnet, finns hur många som helst där ute smile
http://www.nogs.se/forum/showthread.php?t=169618
http://www.nogs.se/forum/showthread.php?t=163615
http://www.nogs.se/forum/showthread.php?t=165843
http://www.nogs.se/forum/showthread.php?t=157269
http://193.14.171.135/forum/showthread.php?t=169350


164 Inlägg
19 oktober 2011
#4
3.9:1 i utväxlingsförhållande menas med att ingående axel roterar 3,9varv medan utgående roterat 1 varv
3.6:1 i utväxlingsförhållande menas med att ingående axel roterar 3,6varv medan utgående roterat 1 varv

Så rent teoretiskt sett:
Högre utväxling = bättre acceleration
Lägre utväxling = högre topphastighet

Vanligt problem som uppstår är att hastighetsmätaren kommer att visa fel efter ett sådant byte.

Mvh


7 120 Inlägg
19 oktober 2011
#5
S14 automat diffen har samma utväxling som S13 diffen, mycket roligare med högre utväxling så försök hitta en sådan! Finns lite större utbud i England (sxoc.com)

22 Inlägg
19 oktober 2011
Trådstartare
#6
tackar för svaren, men någon som kan länka lite sidor? tongue. får jag inte tag i någon diff från s14, får pappa aga komma fram, och det vill jag ju helst inte på en sådan hära bil,

7 120 Inlägg
19 oktober 2011
#7
Bli medlem på forumet på sxoc.com och sök igenom Parts for sale, det är mitt bästa tips. smile

593 Inlägg
19 oktober 2011
#8
GRH: Är det någon direkt märkbar skillnad i acceleration  ? eller är den så liten så man knappt märker det ?
Senast redigerat av Nissan200sx- (19 oktober 2011)


7 120 Inlägg
19 oktober 2011
#9
Jag vet en med S14 som bytte till Automat diff och han tyckte det kändes som han fått 50hk extra, sen finns det andra som säger att det inte är så stor skillnad.

164 Inlägg
19 oktober 2011
#10
I så små skillnader som 3.6:1 och 3.9:1 är ju knappast märkbart?

Om man ska göra ett teoretiskt test på dom båda rent matematiskt så skulle det se ut så här:

Vi utgår ifrån att motorn håller ett varvtal på 5000 och att vi kör i 4ans växel som oftast har 1:1 i utväxling dvs lika mycket in som ut. (lättast så) Fälgarna är av storlek 17tum och däcken bak är tex 225/35

Först måste vi ta reda på hur snabbt hjulen roterar i detta motor varvtalet med denna växeln i
Formeln för detta är: Rpm / växellådans utväxling / bakaxelns utväxling =

Det blir med vårt exempel 5000rpm / 1:1 / 3.9:1 = 1282 rpm snurrar hjulen i vid detta varvtal och med denna växeln.

Sen måste vi också veta hur långt bilen kommer rulla vid varje varv på axeln.
Formeln för uträkning av rullavstånd per varv för hjul är: Fälg storlek x 2,54 + (Däckets bredd x 0,däckets höjd x 2 ) x 3,14 =

I det här exemplet använder vi oss av 225/35-17 vilket blir

17 x 2,54 + (225 x 0,35 x 2 = 15,7cm) x 3,14 = 184,8 cm
Dvs varje varv hjulet gör så förflyttar sig bilen 184,8cm

Så med dessa siffror kan man då räkna ut följde.

1282rpm x 1,848 x 0,06 = 142km/h kommer bilen att göra då med 3.9:1 i bakaxelutväxling
1388rpm x 1,848 x 0,06 = 153km/h med 3.6:1. Dvs 10km/h snabbare that's it!

Om man istället byter däcken till 40 i profil höjd istället för 35 så ökar man hastigheten till 148km/h med 3.9:1.

Detta är bara ett exempel, faktorer så som luftmotstånd, vägmotstånd etc är inte inräknade!
Om du kan känna skillnaden mellan 0-142 på 15sek eller 0-153 på 15sek är tveksamt..
Om man istället räknar på lägre växlar 1-3 så är hastighets skillnaderna kanske bara 2-5km/h

Oftast vid utväxlingsbyten så handlar det om större skillnader som tex mellan 2.7:1 till 4.1:1 vilket ger en enormt märkbar skillnad. Bilen då kanske bare gör 120 max men tar sig ditt jävligt snabbt!!

Mvh
Senast redigerat av GRH (19 oktober 2011)


593 Inlägg
19 oktober 2011
#11
Okej, tack !  Låter bra smile Är det samma diff i alla s14? 95 - 98 ? det är en lamelldiff eller hur ?
Kan du förklara exakt hur en sån egentligen fungerar?
Tack på förhand ! smile


593 Inlägg
19 oktober 2011
#12
Förlåt, viskodiff*
Men det är väl samma i alla s14 om jag fattat det rätt?

Läste här nyss att om man använder kronhjulet från s13 så får man samma utväxling smile Men då måste man ha medbringarna från s14.. eftersom s13's är kortare.. ?
Har läst förut att man ska kunna använda samma, så blev lite förvirrad när ja läste detta.. 

http://www.nogs.se/forum/archive/index. … 57553.html


782 Inlägg
19 oktober 2011
#13
Aerodynamik skrev:
Jag vet en med S14 som bytte till Automat diff och han tyckte det kändes som han fått 50hk extra, sen finns det andra som säger att det inte är så stor skillnad.

jag kör med s13 diff i min s14 märkte ingen skillnad alls smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171602
Mitt 1500 kronors tangent bord har liteproblem att göra mellanslag..

164 Inlägg
20 oktober 2011
#14
Nissan200sx- skrev:
Förlåt, viskodiff*
Men det är väl samma i alla s14 om jag fattat det rätt?

Läste här nyss att om man använder kronhjulet från s13 så får man samma utväxling smile Men då måste man ha medbringarna från s14.. eftersom s13's är kortare.. ?
Har läst förut att man ska kunna använda samma, så blev lite förvirrad när ja läste detta.. 

http://www.nogs.se/forum/archive/index. … 57553.html

Byter man kronhjulet med annan utväxling måste man byta pinjongen med.

Kortare eller smalare?

Både axlarna och kardanen är försedd med glidhylsa som gör som sträck och krympbara inom vis mån. s14 kardan är bra mycket längre än s13. Men det är inte för bakaxelklumpens längd utan för bilen i sig är längre.


926 Inlägg
20 oktober 2011
#15
GRH skrev:
I så små skillnader som 3.6:1 och 3.9:1 är ju knappast märkbart?

Om man ska göra ett teoretiskt test på dom båda rent matematiskt så skulle det se ut så här:

Vi utgår ifrån att motorn håller ett varvtal på 5000 och att vi kör i 4ans växel som oftast har 1:1 i utväxling dvs lika mycket in som ut. (lättast så) Fälgarna är av storlek 17tum och däcken bak är tex 225/35

Först måste vi ta reda på hur snabbt hjulen roterar i detta motor varvtalet med denna växeln i
Formeln för detta är: Rpm / växellådans utväxling / bakaxelns utväxling =

Det blir med vårt exempel 5000rpm / 1:1 / 3.9:1 = 1282 rpm snurrar hjulen i vid detta varvtal och med denna växeln.

..........................
..................
.............
Oftast vid utväxlingsbyten så handlar det om större skillnader som tex mellan 2.7:1 till 4.1:1 vilket ger en enormt märkbar skillnad. Bilen då kanske bare gör 120 max men tar sig ditt jävligt snabbt!!

Mvh

OJ, det var ett krångligt sätt att räkna ut någonting enkelt!

3,9/3,6=1,08  Alltså 8% skillnad.
På MC brukar man gå ner ett kugg på framdrevet för att få lite rappare Acc. det brukar bli ca 6-8%
Det gör en enorm skillnad. Ej att förakta.
At gå upp eller ner i däckdimention gör också märkbar skillnad i acc.
OM varvtalet ökar 8% i motorn, vid given fart, så ökar effekten troligtvis mer än 8% beroende på vart man är i vridmomentskurvan. Så effektvinsten kanske blir 10-12% vid given hastighet....

Så var inte överoptimistisk i din omväxling!

Mats

593 Inlägg
20 oktober 2011
#16
pinjongen ?

Vad innebär det ?

Vad kostar dessa och hur får man tag på det?

ps. Är enormt tacksam för dina svar !
Senast redigerat av Nissan200sx- (20 oktober 2011)


Livsnjutare
207 Inlägg
20 oktober 2011
#17
Ring & snacka med Bakaxeldelar.se . Han hjälpte mig & har jävligt bra service smile

22 Inlägg
20 oktober 2011
Trådstartare
#18
jag tackar så mkt för informationen Simon smile

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
20 oktober 2011
#19
Att byta pinjong och kronhjul är lite lättare sagt än gjort, dom sitter inpassade med shims anpassade till varandra och diffhusets toleranser som kan skilja mellan olika diffhus och kräver då ny injustering som är minst sagt pillig.

Rekommenderar inte att ge sig på det om man inte vet vad man gör eller vill lägga energi på att lära sig och har alla (eller de flesta) specialverktygen för sådant.

- Time Attack -

22 Inlägg
21 oktober 2011
Trådstartare
#20
bättre att köpa ett komplett hus direkt och bara byta rakt över! lättast smidigast! mindre klydd smile


Sök