3592
Sök

Saab 900 2.0T 98a laddar över 1.5 bar och hackar när den e kall

19 Inlägg
16 november 2011
#41
Hackar bilen till när turbotrycket kommer upp till 1,56 bar så är det ju laddtryckspärren. Gick ju inte att se på filmen. Isåfall skulle jag ställt ner laddtrycket marginellt eller skaffa en 3 bars mapsensor, Jag har själv råkat ut för att magnetventilen behövs borras upp lite , kommer dock inte ihåg vilket av alla 3 hålen man skall borra i, sökte lite på google men hittade inget? Dock skall man vara väldigt försiktig med det eftersom råkad du borra lite för mycket kommer den gå som en potta skit efteråt, Dock var detta på en 9000 men det är ju samma skit.


grön aktivist
846 Inlägg
16 november 2011
#42
Ryckningarna är tydliga "slå näsan i ratten"-ryckningar, laddtrycksspärr.
Man kan gå över 1.54 bar med en 2.5 bars mapsensor, men då försvinner säkerhetsfunktionerna.
1.55 med standard downpipe är alldeles för högt däremot och jag tippar på att wastegaten är skruvad som fasen!


19 Inlägg
16 november 2011
#43
Confide skrev:
Ryckningarna är tydliga "slå näsan i ratten"-ryckningar, laddtrycksspärr.
Man kan gå över 1.54 bar med en 2.5 bars mapsensor, men då försvinner säkerhetsfunktionerna.
1.55 med standard downpipe är alldeles för högt däremot och jag tippar på att wastegaten är skruvad som fasen!

Orginal mapsensor ligger på 2,5bar? man räknar ut efter atmosfärstryck vilket ligger på 1bar och 1,54 överladd blir 2,5 vilket leder till laddtryckspärr smile


grön aktivist
846 Inlägg
16 november 2011
#44
Laddtrycksspärren ligger inte i mapsensor utan i mjukvaran.
Med ett vanligt steg 1 / 2 så ligger spärren OFTAST vid 1.35 bar pga att den är inställd på det smile.


888 Inlägg
16 november 2011
#45
Map sensorn mäter laddtrycket i insuget och överför signalen elektroniskt till styrboxen. Och den har inget med soppan att göra. Är slangen sönder eller sitter löst på sina anslutningar så får styrboxen fel signal från mapsensorn och då kan man få "pannan i ratten" fenomenet då boxen tror att laddtrycket är högre än 1.54bar.

GARAGET V.D.
900 Inlägg
17 november 2011
Trådstartare
#46
såg att bilen rycker när laddtryckmätaren går upp till 1,5 bar. tänkte inte på det tidigare. så det e mapsensoren jag ska byta? eller finns det något annat sätt att trixa till det så den slutar hacka? e det farligt att laddtrycket går över 1,5 bar, jag menar e det skadligt för motorn? den e trimmad, å jag upplever inte skillnaden då den slår ifrån när laddtrycket kommer upp i 1,5 bar.

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..

7 274 Inlägg
17 november 2011
#47
Conceited skrev:
såg att bilen rycker när laddtryckmätaren går upp till 1,5 bar. tänkte inte på det tidigare. så det e mapsensoren jag ska byta? eller finns det något annat sätt att trixa till det så den slutar hacka? e det farligt att laddtrycket går över 1,5 bar, jag menar e det skadligt för motorn? den e trimmad, å jag upplever inte skillnaden då den slår ifrån när laddtrycket kommer upp i 1,5 bar.

Om den bara är steg 2 chippad så ska den verkligen inte ladda så mycket.
Därför den slår ifrån så hårt.
Det är något som är galet. Magnetventilen kan vara trasig. Slangarna till den kan vara trasiga eller wastegaten som kärvar.


GARAGET V.D.
900 Inlägg
17 november 2011
Trådstartare
#48
Brains skrev:
Conceited skrev:
såg att bilen rycker när laddtryckmätaren går upp till 1,5 bar. tänkte inte på det tidigare. så det e mapsensoren jag ska byta? eller finns det något annat sätt att trixa till det så den slutar hacka? e det farligt att laddtrycket går över 1,5 bar, jag menar e det skadligt för motorn? den e trimmad, å jag upplever inte skillnaden då den slår ifrån när laddtrycket kommer upp i 1,5 bar.

Om den bara är steg 2 chippad så ska den verkligen inte ladda så mycket.
Därför den slår ifrån så hårt.
Det är något som är galet. Magnetventilen kan vara trasig. Slangarna till den kan vara trasiga eller wastegaten som kärvar.

men ska den inte slå ifrån när det blir för mycket tryck?

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..

7 274 Inlägg
17 november 2011
#49
Conceited skrev:
Brains skrev:
Conceited skrev:
såg att bilen rycker när laddtryckmätaren går upp till 1,5 bar. tänkte inte på det tidigare. så det e mapsensoren jag ska byta? eller finns det något annat sätt att trixa till det så den slutar hacka? e det farligt att laddtrycket går över 1,5 bar, jag menar e det skadligt för motorn? den e trimmad, å jag upplever inte skillnaden då den slår ifrån när laddtrycket kommer upp i 1,5 bar.

Om den bara är steg 2 chippad så ska den verkligen inte ladda så mycket.
Därför den slår ifrån så hårt.
Det är något som är galet. Magnetventilen kan vara trasig. Slangarna till den kan vara trasiga eller wastegaten som kärvar.

men ska den inte slå ifrån när det blir för mycket tryck?

Sa du inte att den gjorde det?
Om den laddar över 1,54 bar så ska det bli tvärstopp och du nästan slår huvudet i ratten.

I vilket fall som helst så ska den inte ladda 1,5. Det är för mycket.
Senast redigerat av Brains (17 november 2011)


GARAGET V.D.
900 Inlägg
17 november 2011
Trådstartare
#50
Brains skrev:
Conceited skrev:
Brains skrev:

Om den bara är steg 2 chippad så ska den verkligen inte ladda så mycket.
Därför den slår ifrån så hårt.
Det är något som är galet. Magnetventilen kan vara trasig. Slangarna till den kan vara trasiga eller wastegaten som kärvar.

men ska den inte slå ifrån när det blir för mycket tryck?

Sa du inte att den gjorde det?
Om den laddar över 1,54 bar så ska det bli tvärstopp och du nästan slår huvudet i ratten.

I vilket fall som helst så ska den inte ladda 1,5. Det är för mycket.

så du menar att den ska inte komma upp till 1,54 bar överhuvudtaget? där e problemet alltså.. å det kan vara antingen Magnetventilen eller wastegaten som har gjort sitt. eller så e den steg 3 chippat?

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..

79 Inlägg
17 november 2011
#51
Hade precis samma problem, bytte magnetventilen, funkade inte då heller men i ren desperation så tog jag tryckluften och sprutade rent i dom tre slangarna, i en utav dom så lät det som ett lock släppte (vilket troligen var gammal skit) efter det stannar den på ca 1,1 och går som en klocka, prova det! Gratis är det också

AudiSalve

GARAGET V.D.
900 Inlägg
17 november 2011
Trådstartare
#52
Salves skrev:
Hade precis samma problem, bytte magnetventilen, funkade inte då heller men i ren desperation så tog jag tryckluften och sprutade rent i dom tre slangarna, i en utav dom så lät det som ett lock släppte (vilket troligen var gammal skit) efter det stannar den på ca 1,1 och går som en klocka, prova det! Gratis är det också

det ska ja testa! blir galen snart sad

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..

79 Inlägg
17 november 2011
#53
Conceited skrev:
Salves skrev:
Hade precis samma problem, bytte magnetventilen, funkade inte då heller men i ren desperation så tog jag tryckluften och sprutade rent i dom tre slangarna, i en utav dom så lät det som ett lock släppte (vilket troligen var gammal skit) efter det stannar den på ca 1,1 och går som en klocka, prova det! Gratis är det också

det ska ja testa! blir galen snart sad

Fick förklarat för mig att överladd efter chippning (om bilen i övrigt går finnemang) beror oftast på att slangar till tex magnetventlien har blivit igensmutsade pga att dom inte behövts tidigare så innan du byter massa dyra delar, lägg ner lite tid på att rengöra/byta/laga alla slangar som går från turbo, insuget, bränslepumpen etc då det oftare är fel på dom än själva mekaniken smile Kan nästan sätta en tia på att detta kommer lösa ditt problem! Hör gärna av dig om resultatet. mvh

AudiSalve

GARAGET V.D.
900 Inlägg
17 november 2011
Trådstartare
#54
Salves skrev:
Conceited skrev:
Salves skrev:
Hade precis samma problem, bytte magnetventilen, funkade inte då heller men i ren desperation så tog jag tryckluften och sprutade rent i dom tre slangarna, i en utav dom så lät det som ett lock släppte (vilket troligen var gammal skit) efter det stannar den på ca 1,1 och går som en klocka, prova det! Gratis är det också

det ska ja testa! blir galen snart sad

Fick förklarat för mig att överladd efter chippning (om bilen i övrigt går finnemang) beror oftast på att slangar till tex magnetventlien har blivit igensmutsade pga att dom inte behövts tidigare så innan du byter massa dyra delar, lägg ner lite tid på att rengöra/byta/laga alla slangar som går från turbo, insuget, bränslepumpen etc då det oftare är fel på dom än själva mekaniken smile Kan nästan sätta en tia på att detta kommer lösa ditt problem! Hör gärna av dig om resultatet. mvh

jag åker till våran verkstad nu å testar med att göra rent slangarna. bilen hade stått stil sen september 2010. men e det lugnt att blåsa in i slangarna ? vi har lufttryck i verkstan :B

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..

GARAGET V.D.
900 Inlägg
17 november 2011
Trådstartare
#55
nu har ja bytt tändstift, gjort rent alla slangar. problemet e borta. e inte helt hundra men den laddade 1,4 bar max. ska testa igen imon smile

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..

79 Inlägg
17 november 2011
#56
Conceited skrev:
nu har ja bytt tändstift, gjort rent alla slangar. problemet e borta. e inte helt hundra men den laddade 1,4 bar max. ska testa igen imon smile

Är lite osäker på saab med steg 2 men 1,4 bar låter mycket... Vad jag vet så klarar bara toppackningen 1,45 MAX och du borde ha ca 1,1 bar. Men om den inte hackar längre så har det ju gjort lite effekt i allafall, även om jag skulle fortsätta slangrengöringen då det uppenbarligen är där felet ligger! och för att svara på din förra fråga: dom tre slangarna som går till magnetkontakten är det hellungt att blåsa med tryckluft så vida du inte blåser sönder membranet till turboklockan.
Senast redigerat av Salves (17 november 2011)

AudiSalve

grön aktivist
846 Inlägg
17 november 2011
#57
Topplockspackningen klarar en bra bit över 1.55 iallafall, men 1.25 bar har man på¨ett steg 2 normalt.
Känns som att grundladdtryck (GLT) står lite högt fortfarande...


GARAGET V.D.
900 Inlägg
17 november 2011
Trådstartare
#58
Confide skrev:
Topplockspackningen klarar en bra bit över 1.55 iallafall, men 1.25 bar har man på¨ett steg 2 normalt.
Känns som att grundladdtryck (GLT) står lite högt fortfarande...

e lite osäker.. men har filmat smile ska ladda upp filmen imon.

MVH

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..

GARAGET V.D.
900 Inlägg
17 november 2011
Trådstartare
#59
Salves skrev:
Conceited skrev:
nu har ja bytt tändstift, gjort rent alla slangar. problemet e borta. e inte helt hundra men den laddade 1,4 bar max. ska testa igen imon smile

Är lite osäker på saab med steg 2 men 1,4 bar låter mycket... Vad jag vet så klarar bara toppackningen 1,45 MAX och du borde ha ca 1,1 bar. Men om den inte hackar längre så har det ju gjort lite effekt i allafall, även om jag skulle fortsätta slangrengöringen då det uppenbarligen är där felet ligger! och för att svara på din förra fråga: dom tre slangarna som går till magnetkontakten är det hellungt att blåsa med tryckluft så vida du inte blåser sönder membranet till turboklockan.

som jag skrivit här tidigare så e den min första saab med turbo. å jag kan 0+0 om turbo å allt det här e nytt för mig. men jag har koll på laddtrycksmätaren och såg att den kom upp till 1,3 - 1,4 bar det har jag filmat. e det helt omöjligt? eller har min saab ovanliga krafter :p ?

MVH

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..

7 274 Inlägg
17 november 2011
#60
Conceited skrev:
Salves skrev:
Conceited skrev:
nu har ja bytt tändstift, gjort rent alla slangar. problemet e borta. e inte helt hundra men den laddade 1,4 bar max. ska testa igen imon smile

Är lite osäker på saab med steg 2 men 1,4 bar låter mycket... Vad jag vet så klarar bara toppackningen 1,45 MAX och du borde ha ca 1,1 bar. Men om den inte hackar längre så har det ju gjort lite effekt i allafall, även om jag skulle fortsätta slangrengöringen då det uppenbarligen är där felet ligger! och för att svara på din förra fråga: dom tre slangarna som går till magnetkontakten är det hellungt att blåsa med tryckluft så vida du inte blåser sönder membranet till turboklockan.

som jag skrivit här tidigare så e den min första saab med turbo. å jag kan 0+0 om turbo å allt det här e nytt för mig. men jag har koll på laddtrycksmätaren och såg att den kom upp till 1,3 - 1,4 bar det har jag filmat. e det helt omöjligt? eller har min saab ovanliga krafter :p ?

MVH

Det är inte omöjligt nej men det är inte rätt att den ligger på 1,5.
Exakt vad steg 2 ska ligga på är väl lite olika beroende på vem som har designat mappen i datorn men runt 1,2-1,3 hade jag gissat på.
Koppla ur ELKONTAKTEN till din magnetventil och kör en runda och kolla på laddtrycksmätaren.
Om wastegaten är inställd korrekt så ska den ladda 0,45 bar.



Sök