3579
Sök

Saab 900 2.0T 98a laddar över 1.5 bar och hackar när den e kall

GARAGET V.D.
900 Inlägg
1 mars 2012
Trådstartare
#61
väcker tråden till liv igen...

problemet kvar står och den hackar fortfarande så fort laddtrycket passerar 1.5 bar MEN problemet försvinner när bilen blir varm efter ca 30 min körning, då laddar inte bilen mer än 1,46 bar .. underlättar det? nån som kan komma på något?

tacksam om någon kunde svara

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..

7 274 Inlägg
1 mars 2012
#62
Har du en 3 bars mapsensor?
Om du inte har det så är det inte konstigt att den hackar och krånglar över 1.5.


GARAGET V.D.
900 Inlägg
1 mars 2012
Trådstartare
#63
Brains skrev:
Har du en 3 bars mapsensor?
Om du inte har det så är det inte konstigt att den hackar och krånglar över 1.5.

ja det har jag!
men varför slutar den hacka när den blir varm?

MVH

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..

888 Inlägg
1 mars 2012
#64
Nej du har inte 3bars mappsensor.

grön aktivist
846 Inlägg
1 mars 2012
#65
Skit samma om han har 3 bars mappsensor eller ej, laddtrycksspärren sitter i mjukvaran.

EDIT : Denna bil ska ha en standard mappsensor, dvs 2.5 bar.

Iom att bilen är en "steg 2" (dvs mjukvara och halvsats avgassystem) så borde bilen inte ladda mer än 1.25 i mitt tycke.
Kolla över läckage i vacuum-slangar (den som går till wastegate) samt kolla hur mycket laddtryck du har i grundladdtryck.

Grundladdtryck (förkortat GLT) kollar du såhär :

1. Plocka ur APC-säkringen
2. Gasa, nu ska laddtrycket INTE överstiga 0.4 bar. Ligger du över det så är GLT för högt och det påverkar självklart även fullt laddtryck!
Skruva tillbaka wastegate-stången ett par varv (1 varv = 0,03 bar) tills du har 0.4-0.45, får inte överstiga det sista!

3. Visar det sig att GLT ligger på 0.4 bar så är mitt tips att byta wastegateklocka då dom kan börja kärva (speciellt på en äldre bil) samt gå över tidigare nämnda vacuumslangar.
Senast redigerat av Confide (1 mars 2012)


GARAGET V.D.
900 Inlägg
1 mars 2012
Trådstartare
#66
Confide skrev:
Skit samma om han har 3 bars mappsensor eller ej, laddtrycksspärren sitter i mjukvaran.

EDIT : Denna bil ska ha en standard mappsensor, dvs 2.5 bar.

Iom att bilen är en "steg 2" (dvs mjukvara och halvsats avgassystem) så borde bilen inte ladda mer än 1.25 i mitt tycke.
Kolla över läckage i vacuum-slangar (den som går till wastegate) samt kolla hur mycket laddtryck du har i grundladdtryck.

Grundladdtryck (förkortat GLT) kollar du såhär :

1. Plocka ur APC-säkringen
2. Gasa, nu ska laddtrycket INTE överstiga 0.4 bar. Ligger du över det så är GLT för högt och det påverkar självklart även fullt laddtryck!
Skruva tillbaka wastegate-stången ett par varv (1 varv = 0,03 bar) tills du har 0.4-0.45, får inte överstiga det sista!

3. Visar det sig att GLT ligger på 0.4 bar så är mitt tips att byta wastegateklocka då dom kan börja kärva (speciellt på en äldre bil) samt gå över tidigare nämnda vacuumslangar.

guldvärd info!! jag tackar så mycket. ska testa imon efter jobbet.

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..

GARAGET V.D.
900 Inlägg
1 mars 2012
Trådstartare
#67
Confide skrev:
Skit samma om han har 3 bars mappsensor eller ej, laddtrycksspärren sitter i mjukvaran.

EDIT : Denna bil ska ha en standard mappsensor, dvs 2.5 bar.

Iom att bilen är en "steg 2" (dvs mjukvara och halvsats avgassystem) så borde bilen inte ladda mer än 1.25 i mitt tycke.
Kolla över läckage i vacuum-slangar (den som går till wastegate) samt kolla hur mycket laddtryck du har i grundladdtryck.

Grundladdtryck (förkortat GLT) kollar du såhär :

1. Plocka ur APC-säkringen
2. Gasa, nu ska laddtrycket INTE överstiga 0.4 bar. Ligger du över det så är GLT för högt och det påverkar självklart även fullt laddtryck!
Skruva tillbaka wastegate-stången ett par varv (1 varv = 0,03 bar) tills du har 0.4-0.45, får inte överstiga det sista!

3. Visar det sig att GLT ligger på 0.4 bar så är mitt tips att byta wastegateklocka då dom kan börja kärva (speciellt på en äldre bil) samt gå över tidigare nämnda vacuumslangar.

ska jag gasa till max eller bara lite? typ 3-4000?

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..

grön aktivist
846 Inlägg
1 mars 2012
#68
FULL KARETA!











Ja, full gas med apc-säkringen borttagen wink.


79 Inlägg
1 mars 2012
#69
Som jag nämnt tidigare i tråden så hade jag EXAKT samma problem och precis som Confide säger så var det wastegate-klockan som krånglade i mitt fall + skit i slangarna.

AudiSalve

grön aktivist
846 Inlägg
1 mars 2012
#70
Även jag har skrivit samma sak för 4 månader sedan, bara att hoppas på att ts testar det denna gång smile!


GARAGET V.D.
900 Inlägg
1 mars 2012
Trådstartare
#71
Confide skrev:
Även jag har skrivit samma sak för 4 månader sedan, bara att hoppas på att ts testar det denna gång smile!

lådan pajjade före gången så ja höll på me den, tog lång tid pga att jag jobbar för mycket. men imorgon testar jag!
jag skriver här runt kl 17
MVH

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..

GARAGET V.D.
900 Inlägg
2 mars 2012
Trådstartare
#72
Confide skrev:
Skit samma om han har 3 bars mappsensor eller ej, laddtrycksspärren sitter i mjukvaran.

EDIT : Denna bil ska ha en standard mappsensor, dvs 2.5 bar.

Iom att bilen är en "steg 2" (dvs mjukvara och halvsats avgassystem) så borde bilen inte ladda mer än 1.25 i mitt tycke.
Kolla över läckage i vacuum-slangar (den som går till wastegate) samt kolla hur mycket laddtryck du har i grundladdtryck.

Grundladdtryck (förkortat GLT) kollar du såhär :

1. Plocka ur APC-säkringen
2. Gasa, nu ska laddtrycket INTE överstiga 0.4 bar. Ligger du över det så är GLT för högt och det påverkar självklart även fullt laddtryck!
Skruva tillbaka wastegate-stången ett par varv (1 varv = 0,03 bar) tills du har 0.4-0.45, får inte överstiga det sista!

3. Visar det sig att GLT ligger på 0.4 bar så är mitt tips att byta wastegateklocka då dom kan börja kärva (speciellt på en äldre bil) samt gå över tidigare nämnda vacuumslangar.

nu har jag testat!
jag plockade bort APC säkringen och åkte en sväng, jag får iallafall samma laddtryck.
men när jag står stil och gasar så laddar den 0.35
betyder det att jag måste byta wasregate?

MVH

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..

329 Inlägg
2 mars 2012
#73
Wastegaten kan vara skruvad något extremt mycket, testa tipset som Confide skrev. funkar inte det är troligtvis WG:n kass


GARAGET V.D.
900 Inlägg
2 mars 2012
Trådstartare
#74
Mattias_Vejdeland skrev:
Wastegaten kan vara skruvad något extremt mycket, testa tipset som Confide skrev. funkar inte det är troligtvis WG:n kass

om det e så varför då försvinner problemet när bilen blir varm? kan det inte vara någon liten läckage i IC:en som blir tätt när temperaturen ökar?

BTW WG stången, e den rörlig? eller ska den sitta fast och inte röra sig ett skit?

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..

329 Inlägg
2 mars 2012
#75
den skall vara rörlig...


GARAGET V.D.
900 Inlägg
3 mars 2012
Trådstartare
#76
Mattias_Vejdeland skrev:
den skall vara rörlig...

den var ganska trög.. det gick och vrida den lite men inte så mycket, sen gick det inte att dra den fram och tillbaka. kan vara så att den har rostat ihop?

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..

42 Inlägg
3 mars 2012
#77
Du ska absolut inte vrida på den! Då kan du förstöra membranet i den! Lossa slangen till wastegaten och provtryck med tryckluft! och se om armen rör sig! om inte så är membranet trasigt eller kärvar den! Då får du fenomenet du har nu! Mvh

grön aktivist
846 Inlägg
3 mars 2012
#78
Conceited skrev:
Confide skrev:
Skit samma om han har 3 bars mappsensor eller ej, laddtrycksspärren sitter i mjukvaran.

EDIT : Denna bil ska ha en standard mappsensor, dvs 2.5 bar.

Iom att bilen är en "steg 2" (dvs mjukvara och halvsats avgassystem) så borde bilen inte ladda mer än 1.25 i mitt tycke.
Kolla över läckage i vacuum-slangar (den som går till wastegate) samt kolla hur mycket laddtryck du har i grundladdtryck.

Grundladdtryck (förkortat GLT) kollar du såhär :

1. Plocka ur APC-säkringen
2. Gasa, nu ska laddtrycket INTE överstiga 0.4 bar. Ligger du över det så är GLT för högt och det påverkar självklart även fullt laddtryck!
Skruva tillbaka wastegate-stången ett par varv (1 varv = 0,03 bar) tills du har 0.4-0.45, får inte överstiga det sista!

3. Visar det sig att GLT ligger på 0.4 bar så är mitt tips att byta wastegateklocka då dom kan börja kärva (speciellt på en äldre bil) samt gå över tidigare nämnda vacuumslangar.

nu har jag testat!
jag plockade bort APC säkringen och åkte en sväng, jag får iallafall samma laddtryck.
men när jag står stil och gasar så laddar den 0.35
betyder det att jag måste byta wasregate?

MVH

Om du kopplat ur APC-säkringen och får samma laddtryck (1.5 bar ungefär) så är något väldigt fel!
Mitt tips är som det sagts tidigare : byte av wastegateklocka.
Den måste vara jävligt slut eller så är det någon Forge-klocka som dom suttit i en alldeles för hård fjäder i!
Senast redigerat av Confide (3 mars 2012)


GARAGET V.D.
900 Inlägg
3 mars 2012
Trådstartare
#79
Confide skrev:
Conceited skrev:
Confide skrev:
Skit samma om han har 3 bars mappsensor eller ej, laddtrycksspärren sitter i mjukvaran.

EDIT : Denna bil ska ha en standard mappsensor, dvs 2.5 bar.

Iom att bilen är en "steg 2" (dvs mjukvara och halvsats avgassystem) så borde bilen inte ladda mer än 1.25 i mitt tycke.
Kolla över läckage i vacuum-slangar (den som går till wastegate) samt kolla hur mycket laddtryck du har i grundladdtryck.

Grundladdtryck (förkortat GLT) kollar du såhär :

1. Plocka ur APC-säkringen
2. Gasa, nu ska laddtrycket INTE överstiga 0.4 bar. Ligger du över det så är GLT för högt och det påverkar självklart även fullt laddtryck!
Skruva tillbaka wastegate-stången ett par varv (1 varv = 0,03 bar) tills du har 0.4-0.45, får inte överstiga det sista!

3. Visar det sig att GLT ligger på 0.4 bar så är mitt tips att byta wastegateklocka då dom kan börja kärva (speciellt på en äldre bil) samt gå över tidigare nämnda vacuumslangar.

nu har jag testat!
jag plockade bort APC säkringen och åkte en sväng, jag får iallafall samma laddtryck.
men när jag står stil och gasar så laddar den 0.35
betyder det att jag måste byta wasregate?

MVH

Om du kopplat ur APC-säkringen och får samma laddtryck (1.5 bar ungefär) så är något väldigt fel!
Mitt tips är som det sagts tidigare : byte av wastegateklocka.
Den måste vara jävligt slut eller så är det någon Forge-klocka som dom suttit i en alldeles för hård fjäder i!

väldigt fel?

jag tog bort WG nyss, skruvade isär den och ren gjorde den. bilen hade stått 1-2 år innan jag köpte den så förmodligen hade WG:en rostat ihop, men med lite spray och kärlek så fick jag igång den smile jag åkte en sväng och testade bilen igen, den laddade 1.2 bar men fick inte samma fart som förr alltså förr så var det mer turbo ljud osv. men när jag tog bort APC säkringen så var det samma tryck iallafall. nu går jag ut å försöker justera WG:n får vi se va som händer sen..


just!! det kommer en slang från MG till WG ? det ska komma luft därifrån till WG när man gasar va? men det gör inte det.. det kommer bara lite lite luft, den orkar inte trycka WG kanske?

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..

grön aktivist
846 Inlägg
3 mars 2012
#80
Conceited skrev:
väldigt fel?

jag tog bort WG nyss, skruvade isär den och ren gjorde den. bilen hade stått 1-2 år innan jag köpte den så förmodligen hade WG:en rostat ihop, men med lite spray och kärlek så fick jag igång den smile jag åkte en sväng och testade bilen igen, den laddade 1.2 bar men fick inte samma fart som förr alltså förr så var det mer turbo ljud osv. men när jag tog bort APC säkringen så var det samma tryck iallafall. nu går jag ut å försöker justera WG:n får vi se va som händer sen..


just!! det kommer en slang från MG till WG ? det ska komma luft därifrån till WG när man gasar va? men det gör inte det.. det kommer bara lite lite luft, den orkar inte trycka WG kanske?

Alltså, utan APC så ska bilen ladda 0.4-0.45. Skruvar du ett varv så är det 0.03 bar du skruvar ner, inte 0.3!
Det låter som om din wastegateklocka är helt slut, bara att byta ut den då det låter som den är väldigt slut.
Din bil ska inte ladda 1.5 bar, det är skadligt för motorn och den kommer gå sönder mycket fortare.
Ska du ladda så mycket laddtryck så får du byta till en större turbo och även byta ut första biten av avgassystemet och katalysatorn!

Börja med att fokusera på WG, du kommer få ordning på bilen wink!



Sök