2499
Sök

"Köp råd" Första bil! 40 tusen

16 Inlägg
16 november 2011
Trådstartare
Hejhej, nu är det så va att det våras för körkort och med det blir det till att köpa bil!

Har kollat runt lite, men mina kunskaper inom bilhandel är begränsade.

Jag har kollat mycket på en toyota celica men det känns som den kommer bli lite liten när jag nästan är 2m lång.
Sen har jag kikat lite på bmw 3 serien för dom verkar ju rymligare.

Min krav är att den är bensinsnål ( under 1L/10km ) För jag kommer pendla med den bilen. Att den är någerlunda rymlig, lite drag i, snygg. Och jag är inte intresserad av volvo eller saab. lollol

Så har ni några tips o råd om bilmodeller eller bara synpunkter på vad man ska tänka på när man handlar begagnat så kommentera gärna smile
Senast redigerat av Pvnet (17 november 2011)

5 111 Inlägg
16 november 2011
Vad har du för budget?

16 Inlägg
16 november 2011
Trådstartare
Just det, 40 tusen men då tänkte jag köpa en för 30 tusen (eller mindre ) och sen fixa upp den lite för resten av pengarna.

6 632 Inlägg
16 november 2011
Som med nytaget körkort blir försäkring fanskap, men kör du med Skenförsäkring så

BMW 520 eventuellt 525

Tänk på att det kan bli dyrt om du inte bor hos föräldrarna om bilen är skenförsäkrad.
http://www.zatzy.com/allmaent/211058-sk … toria.html
Senast redigerat av Malheus (16 november 2011)

De/Dem

Proffsig amatör
91 Inlägg
16 november 2011
kolla bilen jag har, bränslesnål billig, dock ganska liten.

Så länge det är dyrt är det bra!

16 Inlägg
16 november 2011
Trådstartare
Bor ju hos föräldrarna, det är därför jag kommer pendla mkt. Så försäkringen är inte det största bekymmret. Och dom verkar riktigt bra! Men jag har hört att priset på bmw:s reservdelar är väldigt överdrivna?

VWiktor din vw verkar as bra! Men om jag ska han en fin som din och ingen härk på blocket så måste jag punga ut en del...

Men jag hittade en jättefin nissan primera 2.0 sport R edition nu för 30 tusen, är det nå att satsa på?
Senast redigerat av Pvnet (16 november 2011)

83 Inlägg
16 november 2011
låter ju inte helt fel i annonsen iaf smile

16 Inlägg
16 november 2011
Trådstartare
Nej precist, känns lite som ett fynd för mig eftersom den klarar alla krav jag har med råge smile Verkar ju som om att det ända jag behöver fixa då är slutsteg och bas smile

83 Inlägg
16 november 2011
Ja exakt smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 november 2011
Pvnet skrev:
Bor ju hos föräldrarna, det är därför jag kommer pendla mkt. Så försäkringen är inte det största bekymmret. Och dom verkar riktigt bra! Men jag har hört att priset på bmw:s reservdelar är väldigt överdrivna?

VWiktor din vw verkar as bra! Men om jag ska han en fin som din och ingen härk på blocket så måste jag punga ut en del...

Men jag hittade en jättefin nissan primera 2.0 sport R edition nu för 30 tusen, är det nå att satsa på?

BMW´s delar är inte särskilt dyra jämfört med många märken, och det är generellt inte dyrare delar till dem än till Volvo, SAAB eller japanska bilar. Tvärt om när det gäller många slitage och karossdelar, medan just avgasrör är dyrt till BMW och bäst köpes på eftermarknaden. Å andra sidan har en del modeller rostfritt system från fabrik...

Nissan Primera, det borde bli en P11 i så fall? En modell som håller väl, men det är också en billig bullerburk jag aldrig stått ut att pendla med. Dessutom låter 30.000:- som mycket för en sådan, du kan hitta en 2.0i från 1999 för runt 10.000:- och det är i samma bil som en 2001-2002. Den nya modellen P12 lanserades därefter och försvann från marknaden ett litet tag senare, är i övrigt rätt lik sin föregångare bortsett från att den inte har kvar äldre Primera´s körglädje.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Proffsig amatör
91 Inlägg
17 november 2011
Pvnet skrev:

Säljer min för 22000:- annars smile

Så länge det är dyrt är det bra!

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
17 november 2011
Bmw delar är inte så dyra !

Bmw orginal är till och med billigare än mekonomen ibland smile

Bmw är ett ganska säkert köp

63 Inlägg
17 november 2011
bmw e39 523,528 går väl att få tag i en vetig för den pengen smile

Forummoderator
18 003 Inlägg
17 november 2011
http://www.blocket.se/goteborg/BMW_523_ … 15&w=1

Har själv varit och slagit lovar runt denna bil pga att jag känner säljaren. Men som du ser går det att få tag på fina sådana här...

EDIT: såg din rubrik nu... Inte klockren. Ta med budget eller helst nåt bilförslag. Riskerar låsning annars.
Senast redigerat av Dieselsmurfen (17 november 2011)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

16 Inlägg
17 november 2011
Trådstartare
Rquired, du verkar kunna dina saker och jag har inte kunskapen att kunna bedöma om det är en p11. Den är ju påkostat så jag vet inte om jag ska slå till eller inte.

http://www.blocket.se/jamtland/Nissan_P … =3&w=1

Den ligger ju i jämtland och allt.

Vwiktor, jag körde en golf idag... Go bil men i minsta laget för mig eftersom jag nästan fick sjuta bak framsätet så det var omöjligt att sitta bakom mig tongue

Verkar ju som jag hatt fel om reservdelarna iaf haha. Men då gäller det ju att hitta en bmw som finns någerlunda när annars var bmw:en Dieselsmurfen länka riktigt fin!

Dieselsmurfen, klappat och klart!

Forummoderator
18 003 Inlägg
18 november 2011
Pvnet skrev:
Rquired, du verkar kunna dina saker och jag har inte kunskapen att kunna bedöma om det är en p11. Den är ju påkostat så jag vet inte om jag ska slå till eller inte.

http://www.blocket.se/jamtland/Nissan_P … =3&w=1

Den ligger ju i jämtland och allt.

Vwiktor, jag körde en golf idag... Go bil men i minsta laget för mig eftersom jag nästan fick sjuta bak framsätet så det var omöjligt att sitta bakom mig tongue

Verkar ju som jag hatt fel om reservdelarna iaf haha. Men då gäller det ju att hitta en bmw som finns någerlunda när annars var bmw:en Dieselsmurfen länka riktigt fin!

Dieselsmurfen, klappat och klart!

Bra! Tack! Kan ju säga att 140 kusar gör inte denna bil till någon raket direkt men är säkert en mycket bra och pigg bil. Säkert bättre än en BMW ur tillförlitlighetssynpunkt. Tål att påpekas att en BMW 5-serie med 170 hk under huven inte heller kan betraktas som någon raket. Men som sagt: pigg.

Men varför i hela friden har man renoverat toppen? Har bilen varit i klorna på en ungdom som pinat livet ur maskin? Stavningen i annonsen antyder ju det. Han/hon har haft bilen sedan juli i år. Nyligen besiktigad betyder 16:e augusti i år. Det är väl en tolkningsfråga.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

16 Inlägg
18 november 2011
Trådstartare
Helt sant att 140 hästar inte är nå att skryta över men man vill ju inte ha nån bensin slukare direkt. Men bmw känns som ett stadigt köp hur man än vrider och vänder på det! Men man kan ju inte annat än dras till bmw haha.

Jajo, den verkar som ett bra köp men på nån vänster känns det som om det är något lurt med den...
Men det kan ju bara vara jag! Och renoveringen på toppen kan ju betyda vad som helst, bonnmek som gått snett etc etc.

Förresten, kollade upp på "kvarndammerns bilvärdering" vad nissan borde kosta. Knappa in reg numret och fick 10-15 tusen som svar. Är det nåt att lita på?

Forummoderator
18 003 Inlägg
18 november 2011
Pvnet skrev:
Helt sant att 140 hästar inte är nå att skryta över men man vill ju inte ha nån bensin slukare direkt. Men bmw känns som ett stadigt köp hur man än vrider och vänder på det! Men man kan ju inte annat än dras till bmw haha.

Jajo, den verkar som ett bra köp men på nån vänster känns det som om det är något lurt med den...
Men det kan ju bara vara jag! Och renoveringen på toppen kan ju betyda vad som helst, bonnmek som gått snett etc etc.

Förresten, kollade upp på "kvarndammerns bilvärdering" vad nissan borde kosta. Knappa in reg numret och fick 10-15 tusen som svar. Är det nåt att lita på?

Nej KVD bilvärdering är inget att lita på. Däremot kan det vara bra då de konsekvent undervärderar bilar med högre miltal i förhållande till årsmodell. Bara att be säljaren gå in och kolla när man är där och ska köpa bil...

BMW är ofta tonårskörda och slut rakt av. Men de pengar du spelar med gör att du kan köpa bilar som dessa pubertetsherrar inte har eller haft råd med och kan få en fin bil! Jag kör själv en BMW E32 som "slit-och-släng" bil i nuläget och är supernöjd! Trots billighetsvarning. En större 7-serie kostar kaffepengar men drar en del fel. Äldre 5 eller 3-seriebilar med i synnerhet större sexor kan vara lurigt.

Som gammal bilhandlare är jag ibland överdrivet nitisk kanske. Men det brukar löna sig. Just nu är det köparens marknad. Åk och titta på en bil med pengar på fickan. Lägg skambud! Det kan löna sig!

16 Inlägg
18 november 2011
Trådstartare
Precist vad jag trodde, för kolla upp lite andra reg plåtar och alla var som du sa undervärderade.

Ja jo, lite därför jag drar mig för att inhandla en bmw... Bli förknippad med pubertet gänget eftersom jag skulle tippa på att 70% av alla bmw som rullar på gatorna där jag bor är helt slutkörda! Men ja precist, min budget ligger ju snäppet över dom sönder tynade bilarna. Jo, sen försäkringen är ju hemsk på dom flesta bmw. Fast man blir lite sugen på en bmw och leka lite med! haha.

Jag sa det till farsgubben med, men han vettu... Envis som han är sa att det är bättre att köpa bil på våren...

Sa till han att jag kunde tänka mig att köpa nissan för 25 tusen. Men funderar på att ta en annans namn och lägga ett riktigt skambud på den för att se vad hon/han säger *girig*

Synd att nissan inte var en turbodiesel, skulle vart kul att chippa den. Hade vart roligare med lite mer kusar!

Forummoderator
18 003 Inlägg
18 november 2011
Pvnet skrev:
Precist vad jag trodde, för kolla upp lite andra reg plåtar och alla var som du sa undervärderade.

Ja jo, lite därför jag drar mig för att inhandla en bmw... Bli förknippad med pubertet gänget eftersom jag skulle tippa på att 70% av alla bmw som rullar på gatorna där jag bor är helt slutkörda! Men ja precist, min budget ligger ju snäppet över dom sönder tynade bilarna. Jo, sen försäkringen är ju hemsk på dom flesta bmw. Fast man blir lite sugen på en bmw och leka lite med! haha.

Jag sa det till farsgubben med, men han vettu... Envis som han är sa att det är bättre att köpa bil på våren...

Sa till han att jag kunde tänka mig att köpa nissan för 25 tusen. Men funderar på att ta en annans namn och lägga ett riktigt skambud på den för att se vad hon/han säger *girig*

Synd att nissan inte var en turbodiesel, skulle vart kul att chippa den. Hade vart roligare med lite mer kusar!

Köpa bil på våren? Då de kostar som mest. Gubben din har nog inge vidare koll. Ring killen med Primeran och föreslå 18 papp. Rakt av. Då har han lite att fundera på om han vill bli av med bilen innan jul.

Sök