2657
Sök

Ingen bas i BMW E36 Coupe.

379 Inlägg
30 november 2011
Trådstartare
Ja som topic, jag har en BMW 325 Coupe som lider av samma fenomen som många andra bilar.
När bagageluckan är öppen basar de som satan i bilen, men när den är stängd låter de som nån banar i plåten mest.. Samma sak om jag fäller ett säte bak som det går att göra på coupen.. Då låter de helt ok.. men med det stängt.. nada! Skall man sattsa på så biffiga prylar man kan inne i bilen istället? Sitter ju skitsmå grejer där orginal tyvärr. 4"are sad

Hur gör de seriösa byggarna för att komma undan detta? Är baslåda i skuffen inget att ha helt enkelt?

Samma sak på min mecha 190, den är helt omöjlig att få bra ljud i. Haft dyra fia 6x9or på 300watt i hatthyllan men all bas försvinner.

Kommer ihåg andra bilar jag haft, Opel Astra coupe och 945a, satan va gött ljud det blir när lådan är "inne" i bilen.

Har oxå haft funderingar på varför de bilar som har orginal "lådor" i dörrarnatill högtalara har så mycket bättre ljud.. Kan man bygga såna lådor själv? Nån som är riktigt grym på sån här och kan peka mig i rätt riktning?

ja vill ha samma ljud i bilen som jag har hemma i vardagsrummet lixom smile

376 Inlägg
30 november 2011
Webrex skrev:
Ja som topic, jag har en BMW 325 Coupe som lider av samma fenomen som många andra bilar.
När bagageluckan är öppen basar de som satan i bilen, men när den är stängd låter de som nån banar i plåten mest.. Samma sak om jag fäller ett säte bak som det går att göra på coupen.. Då låter de helt ok.. men med det stängt.. nada! Skall man sattsa på så biffiga prylar man kan inne i bilen istället? Sitter ju skitsmå grejer där orginal tyvärr. 4"are sad

Hur gör de seriösa byggarna för att komma undan detta? Är baslåda i skuffen inget att ha helt enkelt?

Samma sak på min mecha 190, den är helt omöjlig att få bra ljud i. Haft dyra fia 6x9or på 300watt i hatthyllan men all bas försvinner.

Kommer ihåg andra bilar jag haft, Opel Astra coupe och 945a, satan va gött ljud det blir när lådan är "inne" i bilen.

Har oxå haft funderingar på varför de bilar som har orginal "lådor" i dörrarnatill högtalara har så mycket bättre ljud.. Kan man bygga såna lådor själv? Nån som är riktigt grym på sån här och kan peka mig i rätt riktning?

ja vill ha samma ljud i bilen som jag har hemma i vardagsrummet lixom smile

Tja du.. Det går att få det hur bra du vill.
Hur mycket jobb, och hur mycket pengar är du beredd att lägga?
En bra HU, ett riktigt bra framsystem, en bra bas(helst framme vid passagerarfötterna), och sen ett ell. två bra steg till det.
Sen har du bra ljud.
Och du kan få guidning härifrån genom hela bygget. smile

379 Inlägg
1 december 2011
Trådstartare
Vill inte lägga så mycket stålar, men tid finns det alltid smile
Har 2 slutsteg, ett på 1800watt och ett mindre alpine steg på 300watt redan. är väl ett hyffsat framsystem som jag behöver skaffa isf.

Nått att rekomendera?

376 Inlägg
1 december 2011
Börja med att skriva exakt vad du har för prylar.
Märke och modellnr på huvudenhet, slutsteg, bas osv..

376 Inlägg
1 december 2011
A4Quatto skrev:
Har du portad eller sluten låda?

Jag antar att coupe'n ser lika dan ut som sedanen vid hatthyllan och då så har du ju 2 uttag för högtalare, isåfall kan du försöka få itag på en sådan slang som dom har på avgastestarna eller liknande och fästa den över basporten och sen in i ett av dom hålen eller liknande så borde du få in basljudet.

Va?? Nej nej.
Inget bra råd alls..

3 187 Inlägg
1 december 2011
A4Quatto skrev:

Jag antar att coupe'n ser lika dan ut som sedanen vid hatthyllan och då så har du ju 2 uttag för högtalare, isåfall kan du försöka få itag på en sådan slang som dom har på avgastestarna eller liknande och fästa den över basporten och sen in i ett av dom hålen eller liknande så borde du få in basljudet.

hahaha roll

Team dBakuten
3 453 Inlägg
1 december 2011
A4Quatto skrev:

Dagens inlägg.. smile

Nej gör du så förlänger du porten å vips så spelar det ännu sämre.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

379 Inlägg
1 december 2011
Trådstartare
Har lite allt möjligt liggande! 2 MDS 6x9or som spelar riktigt bra i andra bilar. 2 st små portade 10" baslådor. har nog 2 12" liggande nån stans med. Men problemet är för mig att få in ljudet i cupen på bilen. De låter ju kanon med bagagen öppen. Har tatt och monterat i 6x9orna i ena sidan av 10" baslådorna, bara för platsbrist, och att hatthyllan är av plåt. Å de funkar fint me öppen bagage som sagt. Mer nyfiken på teorier om det går att få in ljudet i bilen på nått bra sätt än just på utrustningen. eller om man skall satsa på att ha basarna i cupen helt enkelt.

Och nej föresten, E36 coupe och E36 sedan är 95% olika. Knappt en plåt som är samma. Sedanen har inte fällbara säten bak tex utan plåtvägg där.

376 Inlägg
1 december 2011
Jag utgår ifrån att du inte har någon genomlastning/skidlucka.
Eller mittarmstöd i baksätet.
Annars får du väl fälla baksätet..
Sen får jag väl säga att jag är lite skeptisk till att du sitter på 1800W.
För om du har det, och en bas som matchar, så borde det kännas ganska bra in i cupén.

379 Inlägg
1 december 2011
Trådstartare
Haha nä det är ju inga 1800wRMS direkt..  basarna matchar inte! haha... Är nått stort jävla Amerikansk steg med 3st 30 Amp säkringar, ni som kan räkna RMS kanske kan höfta fram nått.

Hade 2st 400wRMS 10" till det steget förr iaf å de basa då nått sjukt mycket!

Ja fäller jag ena ryggstödet låter det helt ok.. Men hur kul e det at åka runt så då? sad

Måste ju finnas nått annat man kan göra.. ventilera bagage på nått sätt? Är ju plåtburks-dunk ljudet som e mest störande när man krämar på.

3 187 Inlägg
1 december 2011
Webrex skrev:
Haha nä det är ju inga 1800wRMS direkt..  basarna matchar inte! haha... Är nått stort jävla Amerikansk steg med 3st 30 Amp säkringar, ni som kan räkna RMS kanske kan höfta fram nått.

Hade 2st 400wRMS 10" till det steget förr iaf å de basa då nått sjukt mycket!

Ja fäller jag ena ryggstödet låter det helt ok.. Men hur kul e det at åka runt så då? sad

Måste ju finnas nått annat man kan göra.. ventilera bagage på nått sätt? Är ju plåtburks-dunk ljudet som e mest störande när man krämar på.

du hade ingen skidlucka i bilen?
bandpass låda borde fungera, drar portarna genom hatthyllan på bilen.

379 Inlägg
1 december 2011
Trådstartare
Nix ingen skidlucka. Fällbara ryggstöd istället på coupe. okey, får räkna på och bygga mig en bandpass då. kan man få en bandpass som spelar bra attack?

21 761 Inlägg
1 december 2011
Det beror bla på om baselementet passar till bandpasslåda. smile

Bandpasslåda har generellt lite sämre transientförmåga än basreflex, men en bra gjord bandpass kan spela både rappt och/eller djupt.

379 Inlägg
1 december 2011
Trådstartare
Usch, låter som jag måste sätta mig in i detta.. När ska jag ha tid med det! haha. Ingen som har en E36 och har en färdig lösning? smile

3 187 Inlägg
1 december 2011
Webrex skrev:
Usch, låter som jag måste sätta mig in i detta.. När ska jag ha tid med det! haha. Ingen som har en E36 och har en färdig lösning? smile

finns inga genvägar till bra ljud.. bara att lära sig det.

200 Inlägg
1 december 2011
Webrex skrev:
Nix ingen skidlucka. Fällbara ryggstöd istället på coupe. okey, får räkna på och bygga mig en bandpass då. kan man få en bandpass som spelar bra attack?

Hej! Attack får du inte på det sättet från en sub ändå, det får ett bra framsystem stå för. Du kan prova med sluten låda om det kan räcka för dig, dom är i alla fall lätta att bygga och testa med:)

Upplever du att ljudnivån på basen blir större när du öppnar bakluckan?
Om det bara skramlar mycket så kanske det räcker med att dämpa plåten och ev. plasten med matta. Det får du även mer bas i bilen av.

Om hatthyllan slamrar så kan kanske en bandpasslåda med rören genom hatthyllan hjälpa som nämndes.
Jag kör alltid med ett eller båda ryggstöd nedfällda för övrigt:))

1:a Pris. 148,3 dB på IdBL MDS Concept Store Arninge 2012!
146,9 dB @ 43 hz med en 12" på MDS Outlaw Crank It Up.
Overpower it!

98 Inlägg
12 februari 2012
Sitter också och har lite problem att få in allt ljud i coupen.

Halv.lånar din tråd lite, med en vy från mitt perspektiv.

I dagsläge så har jag två Kicker L7 med ett zx1000.1, steget är lite väl i det klenaste laget. Så har införskaffat mig ett zx1500.1. Och kör portad låda med ett hål i hatthyllan(dvs mellanrum från lådan till hyllan). Dock så kommer jag nog att bygga om lådan till en bandpass-låda och köra röret direktkopplat till hatthyllan, så allt ljud kommer in i coupen. (och minskar vibrationerna i hatthyllan som är väldigt störande). Kör även med baselementen mot ryggstödet(ja med ett mellanrum så dom kan röra på sig fritt), för kör jag med dom bakåt så låter det som ett sågverk från bagageluckan. Den är klädd med DYNAMAT, dock har jag inte fått det perfekt då hela bagageluckan rör sig vid hög volym.

Så frågan ang portad vs bandpass; Vad förlorar du/vinner du på att byta?

Musiken jag lyssnar på är väldigt varierande, men mestadels hardcore-electronic samt crunk.

21 761 Inlägg
12 februari 2012
Det är lättare att få till en basreflexlåda som ska spela vissa musiktyper, jämfört med en bandpasslåda. Däremot krävs mindre arbete för att få in ljudet i kupen om man har en bandpasslåda. Om basarna ser ut att passa till bandpass så kan jag försöka räkna ut en sån låda om du vill, men jag kan inte garantera att lådan blir "skräddarsydd" till en viss musikstil. smile

Vilken storlek, impedans och årgång har basarna?

98 Inlägg
12 februari 2012
L7 12"
Dom är 1.5 år gamla, men ser ut som dom som säljs idag. Samma modell?

Och minnet gör mig ett spratt som vanligt, men jag vill minnas att det är 4ohm, kan dubbelkolla vid tillfälle(bilen finns inte i min närhet för tillfället)

21 761 Inlägg
12 februari 2012
Har kikat i både några manualer och T/S uppgifter, det verkar skilja en del mellan olika årgångar. Får se om det här blir rätt:

Sluten kammare (per bas): 50 liter netto, dämpmatta på innerväggarna.
Portad kammare: 90 liter netto, ingen dämpmatta.
port: 2 st 6", rören görs 17 cm långa och sedan sätts trattar i båda ändar.

Lådan är en trekammarslåda med portad mittenkammare. Den borde kunna spela en del djupbas, men annars är den tänkt att spela lite "allround". Delningen uppåt bör nog ligga vid 60-65 Hz, över de frekvenserna ser frekvensåtergivningen ut att falla märkbart. smile

Sök