Oj, här var jag dålig på att svara... Ursäkta för det!
Sers: Tack så mycket! Riktigt kul att höra!
Audi_powah: Första besiktningskillen jag pratade med sa att jag var tvungen att ta bort den.. Men har pratat med ett par till, och de säger att de inte bryr sig då de sitter original på de svensksålda
-Westerlund-/Way: Stämmer, en av dem kommer gå till tutan, den andra sparar jag för framtida bruk...
-------------------
Och nu tycker jag det är dags för en uppdatering här!
Kan börja med att säga att jag fick ett gulligt brev hem från mina vänner som sitter och styr och ställer över våra vackra fordon...
Körförbud pga utebliven besiktning!
Visste redan om detta då jag inte haft tid att fixa med det tyvärr...
Men, tog tag i detta nu, besiktningstid är bokad onsdag den 18:e nästa vecka kl 11.30!
Således var det dags att fixa till "felen"...
Jag vill börja med att rikta två stycken stora TACK till NKM-Victor och greddyfreddy här på garaget!
Igår åkte jag till en "auktoriserad bilverkstad" (läs brorsans jobb) för att fixa till det som besiktningen skulle kunna klaga på!
Så först ut, konvertera ljusbilden från vänstertrafik till högertrafik!
Tack åter igen greddyfreddy för hjälpen här och att du tog dig tid att förklara!
Fronten åkte av, måste skaffa mig snabbfästen snart..
Lamporna plockades bort, sedan började jobbet med att dela dem från glaset.
En skruv och några "hakar" att bända i. Samt den gråa äckel-tätningsmassan som man är tvungen att värma på för att kunna dela!
Så värmepistolen gick bokstavligt talat, varm..
Tadaa, delade och tog bort insatsen:
De skulle nämligen få lite ny färg!
Sidenmatt metallic-svart!
Bilen strax innan lunctid:
Efter lunch började jag klura på hur man skulle fixa konverteringen smidigast.. När jag pratade med greddyfreddy så var hans tips att slipa ena sidan och bygga upp andra med typ kemisk metall.
Jag lurade en stund på detta och tänkte att det måste finnas ett smidigare sätt.
Så en stund senare kom idén (bilderna är uppochner) :
Den svarta aluminiumbiten här sitter i två "skåror" som håller den på plats.
Jag vred denna biten aluminium till det läget den skulle vara i ( dvs så det blev spegelvänt) och gjorde nya markeringar, sedan tog jag bara en sidavbitare och gjorde två nya skåror som aluminiumbiten lätt gled in i och håller den på plats!
Sedan var det bara montera tillbaka linsen.
Reslutat?
Perfekt!
Glömde ta bild på detta tyvärr, hade en såndär apparat för att kolla hur ljusbilden blir..
Men fixar bild på det på besiktningen så ni kan se!
Hoppas bara att detta funkar nu så man inte gjort något helgalet och fel! Men det känns inte så än iaf..
Monterat ihop lamporna igen, ingen fukt än!
:
Men sen!
Katastrof...
Borsans tappade sin telefon i golvet, glaset nedåt och rätt på ett skruvhuvud på en bit durkplåt som satt i golvet. Men den funkar fortfarande!
Jaja, tillbaka med allt igen på bilen:
Blev snuskigt bra tycker jag!
Synd på alla dåliga telefonbilder bara...
Sen kastade vi upp bilen på lyften, fick backa upp då han är för låg i fram
Där fixades en katalysator, tack NKM-Victor för en riktigt bra affär där!
Innan vi satte ditt kissen så låg han på 1,56 i värde på hyfsat kall motor.. gränsvärdet är ju 1,03
Sedan funderade jag på byta turbo också!
Trött på turbolagget, så undrar hur fort laddet kommer på denna lilla hårfön..?
Jaja, det var allt för denna gången!
Nya fräscha helhestbilder kommer framöver så ni verkligen får se hur det ser ut med de lackade insatserna, den ser ELAK ut!
Önska mig lycka till hos SBP!
Kör lugnt,
Anton