Xploid skrev:
Jag tycker min bil är mycket snyggare med alla extraljus tända, så jag ska nog börja
köra omkring så i fortsättningen. Det stör ju inte mig att andra bli bländade.
obs, ovanstående text kan innehålla spår av irroni...
Mera seriöst. Som så många andra i tråden har även jag ett skelningsfel på ögonen.
Efter en operation förkortades synnerven i ena ögat, till den nivån att jag nästan bara använder
ett öga åt gången för att se. Detta medför att jag har problem att möta bilar med flera ljuspunkter,
dvs halvljus och dimljus. Är dimljusen även felinställda så de bländar eller speglar i våt vägbana
blir det samma effekt som många borde uppleva om de möter en bil med helljuset. Ett stort
fält med massor av ljus och viss blindhet efteråt när det blir mörkt igen.
Det finns några olika lösningar på detta. Antingen visar mötande bilar hänsyn och kör inte med
en olaglig ljuskombination, eller jag får sluta köra bil på kvällar när det finns risk för regn, eller så
får jag köra med heljuset och extraljusen tända när jag möter en bil som bländar mig.
Att dra upp andra typer av olagliga handlingar ger inte så mycket. Om jag möter eller kör om en
bil med tonade framrutor, blåa dioder i spolarmunstyckena, bilar utan ljuddämpare eller att någon
kör för fort, stör inte mitt sätt att framföra ett fordon. Det äventyrar inte min eller andras säkerhet
på samma sätt som bländande dimljus.
Innan man har problem med ögonen själv kan jag inbilla mig att det är svårt att sätta sig in i den
situation som vi upplever, som redan har problem.
// Andersson