3382
Sök

Montera en dator i bilen, med touch screen...

99 Inlägg
3 september 2006
Trådstartare
Har lite funderingar om hurvida det skulle gå att ha en bärbar dator i bagaget, som man sedan styr med en 7-10" stor touch screen... Är det någon som har nån erfarenhet av liknande projekt? Skulle det kanske tom fungera med en stationär dator?

Har hittat en skärm, som jag har fått för mig skulle kunna funka, men begriper mig inte på all teknisk mumbo-jumbo bland specifikationerna tongue

http://www.importservice.nu/Shop/Index. … Id=TM-8200

Skulle denna funka??? Nån som kanske vet av en in-dash skärm till rätt pris? Det vore ju det bästa!

/ Björn

< Hänne nå, så hänne hänna! >

Egen företagare
201 Inlägg
3 september 2006
kör med en touchpad mus i stället,funkar mycke bättre har touch skärm men gillar inte det
dolt min i mittkonsolen,funkar kanon
jag kör en mini itx pc funkar bra 80gb hårddisk,dvd brännare och xp mediacenter
provade med en bärbar ett tag men det tog så mycke plats i bilen

9 108 Inlägg
3 september 2006
Den där skärmen verkade bra! Jag har en Lilliput 7" touchscreen i min, kostar lika mycket men jag skulle nu i efterhand hellre valt den du länkat till!

Funkar bra med bärbar om du har plats. Om du däremot vill ha en vanlig stationär ATX-dator behöver du lite specialgrejor.. Jag råkar ha dom grejorna till salu om du är intresserad wink Skicka pm.
Senast redigerat av MilleN (3 september 2006)

41 Inlägg
3 september 2006
Vill du ha in en vanlig burk så kan du köpa en växelriktare på Clas Ohlsson, Den omvandlar 12 v likström (DC) till 230 V Växelström (AC), behövs inga specialgrejor!!

592 Inlägg
3 september 2006
Touchscreen är mer praktiskt, att försöka byta låt när man kör med ett touchpad är inte lätt, men smaken är som baken tongue
Det finns praktiska moderkort som heter VIA-EIPA som bara är 17x17cm stora. Ett sånt tillsammans med en hårddisk från en bärbar dator är den ultimata lösningen.

2much.fi
Accessories for your DSLR

9 Inlägg
5 september 2006
finns touch screen 8" skärm för datorn i bilen här:
http://www.sv-electronics.com/soundvisi … evstart/0/

draminbil.nu
1 382 Inlägg
5 september 2006
Många olika bud och tips! Jag får väl komma med ett till då!

Ifall du köra med en stationär dator (oavsett om du limmar fast hela chassit på taket eller plockarbort det och bygger ner delarna i reservhjulsbaljan så kommer du vara tvungen att ändra strömförsörjningen!
En dator drivs av väldigt låga strömmar (5V ner till 1.5V) och därför är det egentligen idiotiskt att transformera upp med en adapter från 12V till 230V innan datorn själv tar ner det till 5V.. Man kan istället hitta nät agg. som drivs av 12v direkt.. Alltså behöver man aldrig upp i 230V.
Nackdelen är väl att det kostar run 1000lappen att köpa ett sådan nät agg

592 Inlägg
6 september 2006
Kanske inte tongue Inte om man köper ett sånt här nätagg.
http://www.icd.se/default.aspx?aSa=Vp&Pi=806
Om jag har förstått rätt går det att mata det där direkt med 12V.

2much.fi
Accessories for your DSLR

vorsprung durch teknik
886 Inlägg
6 september 2006
Big_J skrev:
Har lite funderingar om hurvida det skulle gå att ha en bärbar dator i bagaget, som man sedan styr med en 7-10" stor touch screen... Är det någon som har nån erfarenhet av liknande projekt? Skulle det kanske tom fungera med en stationär dator?

Har hittat en skärm, som jag har fått för mig skulle kunna funka, men begriper mig inte på all teknisk mumbo-jumbo bland specifikationerna tongue

http://www.importservice.nu/Shop/Index. … Id=TM-8200

Skulle denna funka??? Nån som kanske vet av en in-dash skärm till rätt pris? Det vore ju det bästa!

/ Björn

Ett tips om du vill ha billig touchscreen är att kolla på ebay. Köpte en likadan skärm som du länkade till för ca 1400kr där inkl frakt och allt från hongkong.
Senast redigerat av laazy (6 september 2006)

Evighetsprojektist
216 Inlägg
7 september 2006
Jagkörmeden Stationär dator i min, fast ett mini ITX moderkort så den blir liiten!
7" Touchscreen.

kolla in www.cartft.com   där köpte jag allt mitt!
Hinner inte skriva mer!

draminbil.nu
1 382 Inlägg
7 september 2006
Slaktarin skrev:

Problemet blir väl där att det agget ligger på futtiga 100w vilket väl (rätta mig om jag har fel) kan bli väääl knapert när man pressat i alla kort..

41 Inlägg
7 september 2006
ludde__mannen skrev:
Slaktarin skrev:

Problemet blir väl där att det agget ligger på futtiga 100w vilket väl (rätta mig om jag har fel) kan bli väääl knapert när man pressat i alla kort..

100 W räcker inte långt inte! Det kanske går att starta datorn en millisekund:) Man ska ha rejält med kräm.

36 Inlägg
8 september 2006
Har en sida här om bilpc

http://www.bilpc.info/

99 Inlägg
8 september 2006
Trådstartare
Det är bara att tacka för alla tips! Nu blir det till att slå slig ner vid det berömda ritbordet å spåna lite på hur man skulle kunna bygga det hela smile

Men har ett par kompletterande frågor jag passar på att ställa:

1. Behöver jag ta hänsyn till vibrationer? Har för mig att hårddiskar är rätt känsliga? Eller det kanske va förr i tiden tongue Ja e inte så up-to-date på de här me datorer...

2. Behöver jag ha alla saker som sitter i den stationära datorn med i bilen? Exempelvis ljudkort m.m. Vad kan jag organisera bort?

3. Hur är det med tempraturen då? Borr ju uppe i det kalla norrland tongue Pallar en vanlig dator att dra igång när det är -25 grader?

Tack för hjälpen!
Senast redigerat av Big_J (8 september 2006)

54 Inlägg
8 september 2006
#14, datorn mår bra av att det är kallt, det är inga problem!

99 Inlägg
8 september 2006
Trådstartare
Okej! Det lät ju bra! big_smile Fukten då? För det har ju en tendens å bli fuktigt när man värmer upp, å sen kyler ner o.s.v... Jag har en alltså en kombi, så bagaet blir ju lika varmt som kupén...

Men hur äre me vibrationerna? Och de överflödiga delarna?

vorsprung durch teknik
886 Inlägg
8 september 2006
hydromatics skrev:
ludde__mannen skrev:
Slaktarin skrev:

100 W räcker inte långt inte! Det kanske går att starta datorn en millisekund:) Man ska ha rejält med kräm.

ett sådant 100 watts agg passar perfekt till bilpc, sålänge man använder sig av lite strömsnålare saker som mini itx moderkort mm, watten spelar förövrigt inte så stor roll, det är amperen man ska kika på när det gäller nätagg.

41 Inlägg
8 september 2006
laazy skrev:
hydromatics skrev:
ludde__mannen skrev:

ett sådant 100 watts agg passar perfekt till bilpc, sålänge man använder sig av lite strömsnålare saker som mini itx moderkort mm, watten spelar förövrigt inte så stor roll, det är amperen man ska kika på när det gäller nätagg.

Visserligen men Watt(P)=U*I, alltså ampere och Watt går hand i hand, eller I=P/U.

Evighetsprojektist
216 Inlägg
9 september 2006
Big_J skrev:
Det är bara att tacka för alla tips! Nu blir det till att slå slig ner vid det berömda ritbordet å spåna lite på hur man skulle kunna bygga det hela smile

Men har ett par kompletterande frågor jag passar på att ställa:

1. Behöver jag ta hänsyn till vibrationer? Har för mig att hårddiskar är rätt känsliga? Eller det kanske va förr i tiden tongue Ja e inte så up-to-date på de här me datorer...

2. Behöver jag ha alla saker som sitter i den stationära datorn med i bilen? Exempelvis ljudkort m.m. Vad kan jag organisera bort?

3. Hur är det med tempraturen då? Borr ju uppe i det kalla norrland tongue Pallar en vanlig dator att dra igång när det är -25 grader?

Tack för hjälpen!

1. Vibrationer kan vara ett problem i längden så försök montera hårdisken så stöttåligt som möjligt. Det kan ju liksom inte skada!
Sen vet jag att det finns hårddiskar som är mer tåliga förstötar,  värme och kyla som passar bättre i bilar!

2. Det finns mycket man kan organisera bort. Ljudkort är ju ett måste för musiken etc, själv har jag det integrerat i moderkortet.
Köper du nytt så satsa på ett Mini Atx med så mycket som möjligt integrerat!
Sen beror det ju självklart på vad datorn ska användas till! Ska du spela i bilen måste du ha grafikkortet kvar, själv har jag inget eftersom jag kör musik film och GPS typ!

3. Som sagt så kan hårdisken vara lite grinig om det är -25 grader så själv tar jag in datorn över vintern helt enkelt! Känns dumt att riskera! Men använder du alltid kupevärmare är det ju inget problem heller.
Det brukar stå en max min temperatur på hårdisken etc.

99 Inlägg
9 september 2006
Trådstartare
1. Okej, då kanske det vore idé att montera hårddisken i nån slags upphängning?

2. Okej, nja ja vet inte om ja hade tänkt satsa på nya grejjor... Har lite begränsad ekonomi, så det bästa vore ju om man hittade nåt lämpligt begagnat. Ska, liksom du, bara ha den för film, musik och gps... Inga spel! Så det innebär att ja klara mig utan grafikkort? Fick för mig att touch-skärmen endast skulle anslutas till usb??? Eller e de själva touch-funktionen?

3. Okej, ja det kanske är säkrast att inte ha datorn i under vintern, även om ja 99 ggr av 100 använder kupévärmare smile Men de e ju som sagt dumt å chansa!

Forsätt gärna att komma med tips i den här tråden! Allt är av intresse, gärna lite mer förklaringar om hur jag kopplar allt, länkar/bilder på andra byggen osv!

Tack för all hjälp så här långt!

Sök