3327
Sök

Överklaga fortkörning på 120-väg.

58 Inlägg
7 februari 2012
Trådstartare
Sen kan ni hålla på och kritisera hur folk kör i någon annan tråd. Jag ville bara ha svar på hur man ska göra för att överklaga en dom. Och det lär finnas fler som vill det med kan jag tänka mig.

2 Inlägg
19 februari 2012
Tjena,

Hittade denna tråd då jag också sökte info i ämnet.. Jag har gjort samma överklagan som Tsand, med exakt samma skrivelse från Teknikens Värld och lustigt nog blev jag också rapporterad på E6 i Halmstad, jävla skitställe det där smile

Jag erkände mig skyldig på plats och pyntade in sura 2400 för att ha kört 139 på en 120-väg en tisdagkväll kl 21.15 när jag i stort var ensam på motorvägen, men visst, lagen är som den är och jag är medveten om att jag gjort fel. Däremot tänkte jag att det var en kul grej att testa om det skulle gå att överklaga när jag såg artikeln i Teknikens värld, så det gjorde jag som sagt.

Jag fick svar i veckan från åklagaren och har fått en anmodan att inkomma med en yttran på följande text:

"Förelagd att yttra mig över aktbilaga 1 får jag anföra följande. De oklarheter som kan finnas gällande lagföring av hastighetsöverträdelser på 120-motorväg gäller straffbestämmelsen i trafikförordningen.

XXXXXXXX har rapporterats för hastighetsöverträdelse på motorväg E6 vid Fyllebro

Mellan Skottorp, Laholms kommun och Heberg, Falkenbegs kommun pågår en försöksverksamhet med varierande högsta tillåtna hastighet. Denna regleras genom förordning (2002:713) om försöksverksamhet med varierande högsta tillåtna hastighet. Enligt denna förordning är det Trafikverket som får meddela föreskrifter om variabel hastighet på vissa sträcker. Det råder ingen som helst oklarhet kring straffbestämmelsen i denna förordning. Mot bakgrund av detta finns det därför inte grund för att det godkända ordningsföreläggandet skall undanröjas"

Eftersom jag har noll juridikkunskaper så har jag ingen aning om jag kan invända på något i åklagarens yttrande, vet inte direkt om jag ska inkomma med något mer yttrande i ärendet heller, någon som har lite mer kunskap än jag som vill uttala sig i ärendet kanske?

3 Inlägg
28 mars 2012
Stå sitt kast, erkänna och tänka på skatteintäkterna, vackra ord. Har ni gott om cash männen...elda med dem i braskaminen i vinter, skicka frugan på shopping eller skicka in lite extra när det är dax att deklarera. För den som tycker jag är oansvarig så anser jag att det finns värre brott att bekämpa än att köra 129 km/h på 120 km väg i fullt dagsljus 14.00 en vacker sommardag i Juli genom Halland. Det var uppskattningsvis 10-12 poliser avlönade av mig och er på plats i bil, buss o MC(Helikopter och insatsstyrkan saknades). Finns det inte större problem att ta i ? Tror bestämt att dom sköt någon i Malmö samma natt. Tror även det var en Nisse i blöja som pryglade och kedjade fast en 30 årig kvinna i ett ödetorp 2 km därifrån. En Kebabgubbe i Halmstad lurade Försäkringskassan på 60 Miljoner i assistentbidrag under samma period(han fick behålla 58.2 Milj). PRIORITET, jag vill att mina skattepengar till Polisen går till brottsbekämpning,inte trams! Jag ser detta som en möjlighet att idka lite civil olydnad, kalla det gärna drygt eller omanligt, men jag gör det för att djävlas! Skriv omanligt EN gång till så skickar jag FI och RFSL på er(Ärlighet kan nog vara kvinnligt också)

Ingen vän av ordning som funderat på att hastigheterna sänkts sedan 1960 talet då folk åkte Bubbla och Volvo PV. En modern bil stannar på under 40m från 100km/h och har säkerhetssystem och väghållning som vida överstiger nämnda Volvo. LOGIK? Fler människor tar livet av sig i detta vackra prettoland än som kör ihjäl sig 2012. Ett annat dock obevisat påstående är att antal poliser på vägen är direkt propertionellt till graden av vackert väder, vackert väder=många poliser. Måste innebära att det är viktigare att kontrollera hastighet när solen skiner och vägbanorna är torra och det är ljust ute!? lol

slowSwede skrev:
RightFront skrev:
KHRacing skrev:
Löjligt - varför inte erkänna att man gjort fel istället ?

Ja, tänk noga genom ert svar innan ni kommenterar mitt inlägg !

Håller med, man ska stå för det man gjort!

Känner man sig oskyldig ska man självklart överklaga, men att överklaga bara för att vara dryg...

Brukar inte sälla mig till moraltanterna, men i detta fall håller jag kafferep.
Håller med och tycker att man får stå sitt kast.

3 Inlägg
28 mars 2012
Hej Cliffen !

Tråkigt att du inte fick några pengar.  Läste ditt inlägg först efter att jag postat mitt inlägg till alla "pappa duktig" som anmodar alla fortkörare att hålla hastigheten. Av olika anledningar har jag inte postat min överklagan än(skulle göra det i dag och hittade återigen tråden här) Indirekt ser det ju rätt mörkt ut för mig också, men som ett LÅNGT pekfinger till fabror blå och alla hastighetstalibaner skall jag betala 5kr i porto, posta brevet och sätta någon skrivbordspolis i arbete helt i onödan bara för att djävlas. Förhoppningsvis kostar han/hon/hen mer än 5kr för att författa avslaget och håller sig borta från myndighetsutövningen på vägen.lol

Cliffen skrev:
Tjena,

Hittade denna tråd då jag också sökte info i ämnet.. Jag har gjort samma överklagan som Tsand, med exakt samma skrivelse från Teknikens Värld och lustigt nog blev jag också rapporterad på E6 i Halmstad, jävla skitställe det där smile

Jag erkände mig skyldig på plats och pyntade in sura 2400 för att ha kört 139 på en 120-väg en tisdagkväll kl 21.15 när jag i stort var ensam på motorvägen, men visst, lagen är som den är och jag är medveten om att jag gjort fel. Däremot tänkte jag att det var en kul grej att testa om det skulle gå att överklaga när jag såg artikeln i Teknikens värld, så det gjorde jag som sagt.

Jag fick svar i veckan från åklagaren och har fått en anmodan att inkomma med en yttran på följande text:

"Förelagd att yttra mig över aktbilaga 1 får jag anföra följande. De oklarheter som kan finnas gällande lagföring av hastighetsöverträdelser på 120-motorväg gäller straffbestämmelsen i trafikförordningen.

XXXXXXXX har rapporterats för hastighetsöverträdelse på motorväg E6 vid Fyllebro

Mellan Skottorp, Laholms kommun och Heberg, Falkenbegs kommun pågår en försöksverksamhet med varierande högsta tillåtna hastighet. Denna regleras genom förordning (2002:713) om försöksverksamhet med varierande högsta tillåtna hastighet. Enligt denna förordning är det Trafikverket som får meddela föreskrifter om variabel hastighet på vissa sträcker. Det råder ingen som helst oklarhet kring straffbestämmelsen i denna förordning. Mot bakgrund av detta finns det därför inte grund för att det godkända ordningsföreläggandet skall undanröjas"

Eftersom jag har noll juridikkunskaper så har jag ingen aning om jag kan invända på något i åklagarens yttrande, vet inte direkt om jag ska inkomma med något mer yttrande i ärendet heller, någon som har lite mer kunskap än jag som vill uttala sig i ärendet kanske?

Tsand skrev:
Ett annat dock obevisat påstående är att antal poliser på vägen är direkt propertionellt till graden av vackert väder, vackert väder=många poliser. Måste innebära att det är viktigare att kontrollera hastighet när solen skiner och vägbanorna är torra och det är ljust ute!? lol

Självklart, för de får inte kontrollera hastigheten med laser när det t.ex. regnar eller snöar p.g.a. att mätresultatet kan påverkas av regndropparna/snöflingorna wink

Visst är det alltid surt att betala böter, men polisen gör bara sitt jobb smile Tycker man att de ska prioritera annorlunda så får man tycka det, men vi kan inte skicka in alla trafikpoliser in i Malmö för att hoppas lösa oroligheterna där, och ett bedrägeri mot försäkringskassan är inte heller något trafikpoliserna sysslar med, men visst kan man skola om dem till utredare och åklagare...

Bilarna blir bättre, men inte förarna smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

2 Inlägg
31 mars 2012
Tsand skrev:
Hej Cliffen !

Tråkigt att du inte fick några pengar.  Läste ditt inlägg först efter att jag postat mitt inlägg till alla "pappa duktig" som anmodar alla fortkörare att hålla hastigheten. Av olika anledningar har jag inte postat min överklagan än(skulle göra det i dag och hittade återigen tråden här) Indirekt ser det ju rätt mörkt ut för mig också, men som ett LÅNGT pekfinger till fabror blå och alla hastighetstalibaner skall jag betala 5kr i porto, posta brevet och sätta någon skrivbordspolis i arbete helt i onödan bara för att djävlas. Förhoppningsvis kostar han/hon/hen mer än 5kr för att författa avslaget och håller sig borta från myndighetsutövningen på vägen.lol

Hallå!

Ne, plöjer man +100 mil/v så är det väldigt enkelt att vara lite tung på högerfoten smile

Fick min dom, eller slutgiltigt beslut som det tydligen hette. Mitt första allmäna mål hos tingsrätten, synd att det slutade med att staten behöll mina pengar wink

Motiveringen kan sammanfattas såhär:
"Tingsrätten anser inte att ändringen (Vägverket/Trafikverket) utgör hinder mot att tillämpa straffbestämmelsen på den aktuella vägsträckan trots att den ägt rum efter lagändringen, eftersom Vägverkets föreskrifter har utfärdats med stöd av bemyndigandet i 3§ förordningen och föreskrifterna alltjämt är gällande (se Svea Hovrätts dom 9 dec 2011 i mål B 852-11 samt Göta Hovrätts dom den 16 jan i mål B 2721-11). Föreläggandet överrensstämmer således med lag och klagan ska därför lämnas utan bifall."

Så ni som funderar på att överklaga i hopp om att få tillbaks stålar behöver inte göra er besväret smile

mvh
//Cliffen

21 Inlägg
31 mars 2012
Ni som säger att han ska stå för det han har gjort...
Han står för att han har kört FULLT lagligt och fått böter ändå.
Han står också för att han vill ha tillbaka sina pengar, eftersom han har betalat en falsk bot.
Om inte en lag finns, så är det INTE olagligt, och han har då fått böter för att inte göra något olagligt alls.

Som om ni blir stoppade körandes 89km/h på 90 väg och får 1500kr i böter för att Polisen tycker att du inte har bättre saker att spendera pengar på. Det finns inget lagstöd för det, därför har det aldrig hänt. Det finns inget lagstöd för hastighetsbegränsningen 120km/h, därför har vägen ingen hastighetsbegränsning.

Det är så, hur konstigt det än låter. Men att köra 200km/h kan anses som vårdslöshet i trafik, så jag skulle inte göra det i alla fall, men det är en annan femma.
Senast redigerat av _VolvoS40_ (31 mars 2012)

Stölle
199 Inlägg
31 mars 2012
Måste bara säga det att köra 10 km/h hit lr dit på en 120-väg spelar ingen som helst roll, då det garanterat smäller lika vid 120 som vid 130. Punkt slut.
Vidare anser jag att gestapo borde anstränga sig mer vid att ta de riktiga fartsyndarna, de som ligger o trycker 140-150 på 100-väg o kör om där filerna går ihop o knappt hinner hejda sig äns där dom ser framförvarande flera hundra meter i förväg, och inte jaga folk som kör 5-10 km för fort en solig söndag på bred 120 väg o garanterat hinner agera minst lika snabbt/bra/rätt som om dom hade kört blankt 120.

Håller med Tsand om att politi borde skicka ut sina underhuggare o leta rattfyllon,våldtäktsmän och mördare istället. Förra sommarn blev t.ex en kille brutalt misshandlad i karlstad utanför en krog, samma dag hade snutadrulen motorvägsrassia utanför stan med 10-12 skattebetalade grappar, tänk om dom istället hade gått på sitt skift några timmar senare och bistått vakterna utanför krogarna, då hade kanske denna stackars sate klarat sig och illgärningsmännen fått sig en natt i cellen. 
Klart slut!
Senast redigerat av Dj_Albert (31 mars 2012)

Jag anar ugglor som får kläder.

Sök