3572
Sök

Hjälp med Inkoppling av ljudet.

278 Inlägg
9 februari 2012
Trådstartare
Expoze skrev:
1989ts skrev:
Expoze skrev:

Det är ett monoblock så det är sak samma.

Funderar mer på att TS undrar om han har för lite jord.....detta är ett strömslukande steg, var är steget jordat och är jordpunkten renslipad?
Mät så det finns ordentlig spänning på terminalerna på steget.

Jag har satt jordkabeln bredvid punken där bältet sitter dvs inte själva bulten vid bältet för där var skruven för tjock utan det satt en tidigare jordsladd en bit ifrån med en liten skruv, där satt jag jorden. Nej jag har inte slipat, kanske borde kolla det. har inte tillgång till att mäta just nu då jag själv inte har något verktyg till detta.

Du bör verkligen fästa jorden i bältesbulten, detta steget kan dra en hel del ström och då är det extra viktigt att allt är hundra. Har du inte rätt storlek på kabelskor så köp dig en ny kabelsko.

Okej, ja det är ett mer ordentligt steg mot mitt föregående. Jordkabeln är endast 0.5m vilket jag tyckte var väldigt lite när jag fick hem kittet...

/1989ts

2 024 Inlägg
9 februari 2012
Crille88 skrev:
varför finns där 4 anslutningar till högtalare

Det får du nog fråga Mutants utvecklingsavdelning om....inte särskilt ovanligt med dubbla högtalaranslutningar på monoblock. Mutant Ascension One är iallafall ett monoblock.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

278 Inlägg
9 februari 2012
Trådstartare
Expoze skrev:
Crille88 skrev:

Det får du nog fråga Mutants utvecklingsavdelning om....inte särskilt ovanligt med dubbla högtalaranslutningar på monoblock. Mutant Ascension One är iallafall ett monoblock.

Det är väl för om man kopplar det till fler steg? eller jag har bara en gissning.

/1989ts

2 024 Inlägg
9 februari 2012
1989ts skrev:
Expoze skrev:
Crille88 skrev:

Det är väl för om man kopplar det till fler steg? eller jag har bara en gissning.

Nej, det har du line-out till.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:

278 Inlägg
9 februari 2012
Trådstartare
Expoze skrev:
1989ts skrev:
Expoze skrev:

Jaha okej. Finns det inte baslådor som man kopplar in fyra kablar dvs två plus o två minus?

/1989ts

278 Inlägg
9 februari 2012
Trådstartare
Det jag ska kolla då är:

Lågnivå kablarna om dom sitter fast

Högtalarkablarna om dom sitter fast

Slipa rent där jag ska ha jordkabeln

Skruva upp " gain level" eller vad den heter på steget.

Sen Borde det funka antar jag.

/1989ts

2 024 Inlägg
9 februari 2012
1989ts skrev:
Expoze skrev:
1989ts skrev:

Jaha okej. Finns det inte baslådor som man kopplar in fyra kablar dvs två plus o två minus?

Jodå, det brukar det finnas om det sitter två basar i lådan tex.

Samarbetspartners:

2 024 Inlägg
9 februari 2012
1989ts skrev:
Det jag ska kolla då är:

Inte bara slipa rent för jorden utan även flytta den till bältesfästet så den sitter in i en balk. Dumt att chansa.

Samarbetspartners:

278 Inlägg
9 februari 2012
Trådstartare
Expoze skrev:
1989ts skrev:
Expoze skrev:

Jodå, det brukar det finnas om det sitter två basar i lådan tex.

Ja okej, jo för hade för mig att ja hade så på mitt förra ljud. Men nu har jag två 12or men bara en minus o en plus.

/1989ts

1 353 Inlägg
9 februari 2012
om du fick ljud med förra steget och annan baslåda så är de väl ganska självklart att du måste skruva på steget? min gissning är att gain står på min och därför du inte får nåt ljud.. MEN det är bara en gissning.. allt verkar va rätt så förstår inte problemet..

278 Inlägg
10 februari 2012
Trådstartare
Crille88 skrev:
om du fick ljud med förra steget och annan baslåda så är de väl ganska självklart att du måste skruva på steget? min gissning är att gain står på min och därför du inte får nåt ljud.. MEN det är bara en gissning.. allt verkar va rätt så förstår inte problemet..

Ska kolla upp det imorrn, har helt nytt ljudsystem både baslåda och steg, men hade samma problem med förra systemet, då var det bara glapp i ngn kontakt sen har det varit dålig jord när jag bytte bil. Men allt är rätt kopplat har jag dubbelkollat nu med instruktionsboken smile men ska kolla gain lvl.

tack för hjälpen iaf smile

/1989ts

278 Inlägg
10 februari 2012
Trådstartare
1989ts skrev:
Det jag ska kolla då är:

Har testat lite nu....Dragit ut lågnivå kablarna och testat med ett par andra oxå dom helt nya...fortfarande ingen bas...Drog ut högtalar kablarna och satt i dom igen...fortfarande ingen bas...men har inte slipat rent eller bytt jord ställe...testade skruva upp " gain lvl" men ingen skillnad...den stod på mitten från början...Allt lyser som det ska slutsteget lyser på "power" bas remouten lyser att den är igång... men ändå kommer det ingen bas. i min förra bil så blinkade remouten lite ibland och då var det att den fick för lite jord. Men den här remouten lyser klart och blinkar inte så då har jag nog bra jord iaf. Ska mäta plus och jord när jag får tillfälle, även byta jordplats till bältesplatsen.
Fanns inga inställningar på Stereon heller som hade med låg nivå att göra utan bara EQ, loudness, tone controll, allt det inne på " Audio" sen på " Funktion" fanns det "TA, ON, OFF" "AF, ON ,OFF"
Senast redigerat av 1989ts (10 februari 2012)

/1989ts

75 Inlägg
10 februari 2012
Står steget i MASTER eller SLAVE-läge?

3 187 Inlägg
10 februari 2012
1989ts skrev:
1989ts skrev:
Det jag ska kolla då är:

Har testat lite nu....Dragit ut lågnivå kablarna och testat med ett par andra oxå dom helt nya...fortfarande ingen bas...Drog ut högtalar kablarna och satt i dom igen...fortfarande ingen bas...men har inte slipat rent eller bytt jord ställe...testade skruva upp " gain lvl" men ingen skillnad...den stod på mitten från början...Allt lyser som det ska slutsteget lyser på "power" bas remouten lyser att den är igång... men ändå kommer det ingen bas. i min förra bil så blinkade remouten lite ibland och då var det att den fick för lite jord. Men den här remouten lyser klart och blinkar inte så då har jag nog bra jord iaf. Ska mäta plus och jord när jag får tillfälle, även byta jordplats till bältesplatsen.
Fanns inga inställningar på Stereon heller som hade med låg nivå att göra utan bara EQ, loudness, tone controll, allt det inne på " Audio" sen på " Funktion" fanns det "TA, ON, OFF" "AF, ON ,OFF"

lyd mitt råd nu, pilla inte mer på steget innan du byter jord punkt.. slutar bara med att det går sönder, och det tror jag inte du vill..

742 Inlägg
10 februari 2012
Dra ut lågnivå kabeln ut stereon och ta på kontaktdelen så dina fingrar ligger mellan pinnen i mitten och ringen runt om, när du gör detta så ska det brumma i högtalaren. om det gör det så vet du att felet ligger i stereon, gör det inte det så ligger felet efter stereon, har du riktigt otur kan det vara bägge, men en bra början!

Opel Astra Kombi | VW Polo Variant Open Air | VW Lupo | VW Golf 4 Kombi
www.BilstereoOnline.se - Overloud, SP Audio, SPL Lab

695 Inlägg
10 februari 2012
Jorda ordentligt och återkom senare med bilder på inställningarna på steget samt bättre bilder på hur och vart alla kablar är kopplade....

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

278 Inlägg
10 februari 2012
Trådstartare
MitZu skrev:
Står steget i MASTER eller SLAVE-läge?

Master står det på.

/1989ts

278 Inlägg
10 februari 2012
Trådstartare
AndrAAx skrev:
Dra ut lågnivå kabeln ut stereon och ta på kontaktdelen så dina fingrar ligger mellan pinnen i mitten och ringen runt om, när du gör detta så ska det brumma i högtalaren. om det gör det så vet du att felet ligger i stereon, gör det inte det så ligger felet efter stereon, har du riktigt otur kan det vara bägge, men en bra början!

Hängde inte med vad du menade riktigt....

/1989ts

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 februari 2012
Crille88 skrev:
varför finns där 4 anslutningar till högtalare?

För att förenkla inkopplingen av flera basar. Anslutningarna är internt parallellkopplade.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

278 Inlägg
10 februari 2012
Trådstartare
big-jepp skrev:
1989ts skrev:
1989ts skrev:
Det jag ska kolla då är:

lyd mitt råd nu, pilla inte mer på steget innan du byter jord punkt.. slutar bara med att det går sönder, och det tror jag inte du vill..

Ja jag får jorda ordentligt.....kan jag koppla ur jorden utan att det går säkring nu eller ska jag koppla bort strömmen först?

/1989ts

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök