2697
Sök

B230Fb med 530topp? Volvo 945 92

60 Inlägg
25 februari 2012
Trådstartare
#1
Tjena!
Har en 945a 92a med B230Fb, Står så i alla papper (effekt 96kw, 131hk) Motor b230Fb.
Motorn har aldrig varit bytt, men på toppen står det att det är 530topp? Ska inte B230Fb ha 531topp?
Väldigt tacksam för ett snabbt svar.
Mvh Daniel;)


The RoadRunner
41 Inlägg
25 februari 2012
#2
jo, 531:a med Vx3-kam

Man ska inte kasta spjut i glashus

460 Inlägg
25 februari 2012
#3
Danne_945 skrev:
Tjena!
Har en 945a 92a med B230Fb, Står så i alla papper (effekt 96kw, 131hk) Motor b230Fb.
Motorn har aldrig varit bytt, men på toppen står det att det är 530topp? Ska inte B230Fb ha 531topp?
Väldigt tacksam för ett snabbt svar.
Mvh Daniel;)

troligen har nån köpt bilen, bytt toppen mot en vanlig 530 och hoppas ingen märker det big_smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

60 Inlägg
25 februari 2012
Trådstartare
#4
Och då antar jag att det är ett par hästar mindre nu?
sad
Senast redigerat av Danne_945 (25 februari 2012)


460 Inlägg
25 februari 2012
#5
Danne_945 skrev:
Då måste dom väl ha bytt toppen till 530?
Och då antar jag att det är ett par hästar mindre nu?
sad

ja du borde ha runt 116hästar nu smile ja det va väl nån som behövde en bättre topp till nått turbo-bygge eller nåt sånt big_smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

The RoadRunner
41 Inlägg
25 februari 2012
#6
Danne_945 skrev:
Då måste dom väl ha bytt toppen till 530?
Och då antar jag att det är ett par hästar mindre nu?
sad

jo det finns risk att du har en standard 230f på 115 vilda under huven, någon någonstans har blivit lurad tyvär!

Man ska inte kasta spjut i glashus

60 Inlägg
25 februari 2012
Trådstartare
#7
Fast det kanske fortfarande sitter vx3-kam om man ha lite tur:)


The RoadRunner
41 Inlägg
25 februari 2012
#8
Danne_945 skrev:
Fast det kanske fortfarande sitter vx3-kam om man ha lite tur:)

om du har tur så, annars kan du läsa på klacken på blocket under termostathuset om de står B230F lr B230FB då vet du säkers om motorn är bytt lr inte!

Man ska inte kasta spjut i glashus

60 Inlägg
25 februari 2012
Trådstartare
#9
Jag vet att det är säkert tusentals såna frågor på forumet, men bara snabb fråga.
Nåt ganska billigt sätt på att trimma utan turbo? Målet är ca 160-170hk.roll


60 Inlägg
25 februari 2012
Trådstartare
#10
w_man skrev:
Danne_945 skrev:
Fast det kanske fortfarande sitter vx3-kam om man ha lite tur:)

om du har tur så, annars kan du läsa på klacken på blocket under termostathuset om de står B230F lr B230FB då vet du säkers om motorn är bytt lr inte!

Tack för svaret:)


Forummoderator
26 361 Inlägg
25 februari 2012
#11
Danne_945 skrev:
Jag vet att det är säkert tusentals såna frågor på forumet, men bara snabb fråga.
Nåt ganska billigt sätt på att trimma utan turbo? Målet är ca 160-170hk.roll

Nej.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

The RoadRunner
41 Inlägg
25 februari 2012
#12
Danne_945 skrev:
Jag vet att det är säkert tusentals såna frågor på forumet, men bara snabb fråga.
Nåt ganska billigt sätt på att trimma utan turbo? Målet är ca 160-170hk.roll

allt beror på hur billigt "billigt" är smile

Man ska inte kasta spjut i glashus

The RoadRunner
41 Inlägg
25 februari 2012
#13
Danne_945 skrev:
w_man skrev:
Danne_945 skrev:
Fast det kanske fortfarande sitter vx3-kam om man ha lite tur:)

om du har tur så, annars kan du läsa på klacken på blocket under termostathuset om de står B230F lr B230FB då vet du säkers om motorn är bytt lr inte!

Tack för svaret:)

Vsg smile

Man ska inte kasta spjut i glashus

60 Inlägg
25 februari 2012
Trådstartare
#14
w_man skrev:
Danne_945 skrev:
Jag vet att det är säkert tusentals såna frågor på forumet, men bara snabb fråga.
Nåt ganska billigt sätt på att trimma utan turbo? Målet är ca 160-170hk.roll

allt beror på hur billigt "billigt" är smile

Ca. 6 kanske 7 tusen


60 Inlägg
25 februari 2012
Trådstartare
#15
w_man skrev:
Danne_945 skrev:
ca. 6 kanske 7 tusen smile

de mesta beror på hur mkt kunskap man har, kunna finjustera, väga in, ställa om, man kan vinna mkt på fin justering & kunskap när de gäller B230xx! men om man kanske inte är så van att skruva och måste ha hjälp med de mesta då blir de DYRT tyvär!

Har du några bra tips på vad man kan köpa för 7 tusen, så man ha en bra början?
smile


The RoadRunner
41 Inlägg
25 februari 2012
#16
Danne_945 skrev:
w_man skrev:
Danne_945 skrev:
Jag vet att det är säkert tusentals såna frågor på forumet, men bara snabb fråga.
Nåt ganska billigt sätt på att trimma utan turbo? Målet är ca 160-170hk.roll

allt beror på hur billigt "billigt" är smile

Ca. 6 kanske 7 tusen

de mesta beror på hur mkt kunskap man har, kunna finjustera, väga in, ställa om, man kan vinna mkt på fin justering & kunskap när de gäller B230xx! men om man kanske inte är så van att skruva och måste ha hjälp med de mesta då blir de DYRT tyvär!

Man ska inte kasta spjut i glashus

The RoadRunner
41 Inlägg
25 februari 2012
#17
Danne_945 skrev:
w_man skrev:
Danne_945 skrev:
ca. 6 kanske 7 tusen smile

de mesta beror på hur mkt kunskap man har, kunna finjustera, väga in, ställa om, man kan vinna mkt på fin justering & kunskap när de gäller B230xx! men om man kanske inte är så van att skruva och måste ha hjälp med de mesta då blir de DYRT tyvär!

Har du några bra tips på vad man kan köpa för 7 tusen, så man ha en bra början?
smile

de är så svårt att säga något spec, finns ju allt möjligt där ute och sen beror de ju på vilken väg du vill gå!

Man ska inte kasta spjut i glashus

60 Inlägg
25 februari 2012
Trådstartare
#18
w_man skrev:
Danne_945 skrev:
w_man skrev:

allt beror på hur billigt "billigt" är smile

Ca. 6 kanske 7 tusen

de mesta beror på hur mkt kunskap man har, kunna finjustera, väga in, ställa om, man kan vinna mkt på fin justering & kunskap när de gäller B230xx! men om man kanske inte är så van att skruva och måste ha hjälp med de mesta då blir de DYRT tyvär!

Är mycket van vid att skruva själv, så det gör man självklart själv, annars är det inget kul smile
Funderar bara på vad man ska köpa för 7000 så man får ut så mycket effekt som möjligt till en början? smile
Om det gäller begagnande delar så kan man hitta det rätt billigt till b230s


Forummoderator
26 361 Inlägg
25 februari 2012
#19
Danne_945 skrev:
w_man skrev:
Danne_945 skrev:

Ca. 6 kanske 7 tusen

de mesta beror på hur mkt kunskap man har, kunna finjustera, väga in, ställa om, man kan vinna mkt på fin justering & kunskap när de gäller B230xx! men om man kanske inte är så van att skruva och måste ha hjälp med de mesta då blir de DYRT tyvär!

Är mycket van vid att skruva själv, så det gör man självklart själv, annars är det inget kul smile
Funderar bara på vad man ska köpa för 7000 så man får ut så mycket effekt som möjligt till en början? smile
Om det gäller begagnande delar så kan man hitta det rätt billigt till b230s

Du skulle ju kunna gå efter VOC-reglementet..pengarna räcker väl inte hela vägen men går ju göra nåt liknande.
Finns trådar att finna om man söker efter det.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

60 Inlägg
25 februari 2012
Trådstartare
#20
w_man skrev:
Danne_945 skrev:
w_man skrev:

de mesta beror på hur mkt kunskap man har, kunna finjustera, väga in, ställa om, man kan vinna mkt på fin justering & kunskap när de gäller B230xx! men om man kanske inte är så van att skruva och måste ha hjälp med de mesta då blir de DYRT tyvär!

Har du några bra tips på vad man kan köpa för 7 tusen, så man ha en bra början?
smile

de är så svårt att säga något spec, finns ju allt möjligt där ute och sen beror de ju på vilken väg du vill gå!

Ju sant smile har man 7 tusen så vill man ju köpa nått bra för de, det är df jag funderar,¨
men extractor grenrör och 531topp iaf måste man ju köpa



Sök