3333
Sök

Projekt Golf MK2 VR6 Turbo

Från början var tanken att regga bilen med Vr6 motor utan turbo, men kör på den roliga biten på direkten. Mk2 Vr6 Turbo för banan. Något exakt "klart datum" har jag inte men om tid och pengar rullar på bra så kan man ju... Visa mer

41 756 Visningar
Projektet avslutat 11 november 2013
118 Inlägg
26 april 2013
Trådstartare
#81
MeloveGolf skrev:
ser ut som mitt gamla insug, mycket vr6 turbo delar cirkulerar runt. Har du kikat på diff nu när du ska köra fwd? Med tanke på att det inte är en DRP kan det vara värt att byta för mer fäste och få lite bättre hållbarhet.

Kan tänka mig det, killen jag köpte det av hade köpt det från ebay tyskland..

Jodå kollat på diff för 02M, finns på DLI. Och det kommer man bli tvungen att köpa hur som.
Vad jag förstår så får man "täcka över" utgående axel för rwd på nått sätt och bara köra med främre diffen?
Frågan är bara vilken?
02M 4wd främre:
http://www.dli-teknik.se/index.php?sect … mp;lang=sv

02M 2wd: (är denna för såkallade DRP)?
http://www.dli-teknik.se/index.php?sect … mp;lang=sv
Senast redigerat av BlakkT5 (26 april 2013)

Överladdat, ja tack!

Vw trimmare
2 995 Inlägg
26 april 2013
#82
BlakkT5 skrev:
Jodå kollat på diff för 02M, finns på DLI. Och det kommer man bli tvungen att köpa hur som.
Vad jag förstår så får man "täcka över" utgående axel för rwd på nått sätt och bara köra med främre diffen?

Du köpte alltså en 4WD 02M, Då är den lite biffigare iaf, Ja du måste täcka den och även ena drivaxeln den på passagerar sidan om jag inte minns galet blir lite annorlunda i längden. Väldigt längesedan jag mekade 02M jag körde alltid 4wd också. DRP är beteckningen på lådan, det ska finnas stansat, har du den har du den allra biffigaste modellen 02M finns i tonvis av olika modeller. Du ska köra 2WD diffen.

Vortex är nog det enda forumet där du kan få en bättre överblick av problemen jag pratar om då det är rätt ovanlig operation trots allt:

http://forums.vwvortex.com/showthread.p … conversion


118 Inlägg
26 april 2013
Trådstartare
#83
Du köpte alltså en 4WD 02M, Då är den lite biffigare iaf, Ja du måste täcka den och även ena drivaxeln den på passagerar sidan om jag inte minns galet blir lite annorlunda i längden. Väldigt längesedan jag mekade 02M jag körde alltid 4wd också. DRP är beteckningen på lådan, det ska finnas stansat, har du den har du den allra biffigaste modellen 02M finns i tonvis av olika modeller. Du ska köra 2WD diffen.

Vortex är nog det enda forumet där du kan få en bättre överblick av problemen jag pratar om då det är rätt ovanlig operation trots allt:

http://forums.vwvortex.com/showthread.p … conversion

Ja precis smile Ska hämta den imorgon smile Btw angående drivaxlar, hur mycket pallar dessa med? Uppgraderingen är väl svikstålsaxlar men vart får man tag i dessa?

Har suttit i timtal på vwvortex och skummat. big_smile MYCKET bra sida har jag märkt!

Överladdat, ja tack!

Vw trimmare
2 995 Inlägg
26 april 2013
#84
BlakkT5 skrev:
Ja precis smile Ska hämta den imorgon smile Btw angående drivaxlar, hur mycket pallar dessa med? Uppgraderingen är väl svikstålsaxlar men vart får man tag i dessa?

Har suttit i timtal på vwvortex och skummat. big_smile MYCKET bra sida har jag märkt!

förr körde man bildon stålaxlar med livstids garanti minns inte fabrikatet på dom, men dom beställde man efter egna mått och spec. Finns nog inte många som säljer "färdiga" satser längre annat än till 1.8T så det är beställa custom made som gäller och det kostar flis men driveshaftshop har fortfarande några kits även om många special beställer därifrån också

http://www.driveshaftshop.com/import-axles/volkswagen

men med FWD kommer det spinna kopiöst och du kommer inte behöva oroa dig så mycket i början. Visst kan en drivknut rasa men tror inte det kommer bli ett jätteproblem för dig ändå utan kör standard i början och byt till biffigare när det behövs istället.


118 Inlägg
26 april 2013
Trådstartare
#85
MeloveGolf skrev:
BlakkT5 skrev:
Ja precis smile Ska hämta den imorgon smile Btw angående drivaxlar, hur mycket pallar dessa med? Uppgraderingen är väl svikstålsaxlar men vart får man tag i dessa?

Har suttit i timtal på vwvortex och skummat. big_smile MYCKET bra sida har jag märkt!

förr körde man bildon stålaxlar med livstids garanti minns inte fabrikatet på dom, men dom beställde man efter egna mått och spec. Finns nog inte många som säljer "färdiga" satser längre annat än till 1.8T så det är beställa custom made som gäller och det kostar flis men driveshaftshop har fortfarande några kits även om många special beställer därifrån också

http://www.driveshaftshop.com/import-axles/volkswagen

men med FWD kommer det spinna kopiöst och du kommer inte behöva oroa dig så mycket i början. Visst kan en drivknut rasa men tror inte det kommer bli ett jätteproblem för dig ändå utan kör standard i början och byt till biffigare när det behövs istället.

Så sant! men det är värt att lägga på minnet, vart man kan få tag i det.
Finns som sagt en tanke om att köra 4wd senare, då kanske det blir lite mer påfrestningar på drivlinan..

Överladdat, ja tack!

118 Inlägg
30 april 2013
Trådstartare
#86
Växellåda 02M, pedalställ, startmotor, huvudbromscylinder, bromsservo från Golf IV 4-motion ligger så fint på en pall i Garaget big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21075/21075-b4f880a45d14dd0b93fa2906e4c15bb8.jpg

Är det nån som är intresserad av min gamla 02A Växellåda inkl. ny koppling?
Hatar att ha skit liggandes i vägen! Kom på köp smile
Senast redigerat av BlakkT5 (1 maj 2013)

Överladdat, ja tack!

204 Inlägg
AmatörProffs
42 Inlägg
30 april 2013
#88
Härligt med vr6 turbo dock synd att det blir FWD , med det e fint med däckrök också smile


118 Inlägg
30 april 2013
Trådstartare
#89
MackMaine skrev:
Härligt med vr6 turbo dock synd att det blir FWD , med det e fint med däckrök också smile

4WD är planerat i senare skede när jag ser att maskineriet håller. Man få börja någonstans iallafall smile
Helgraderar som sagt med 4-motion låda iallafall smile

Överladdat, ja tack!

AmatörProffs
42 Inlägg
1 maj 2013
#90
BlakkT5 skrev:
MackMaine skrev:
Härligt med vr6 turbo dock synd att det blir FWD , med det e fint med däckrök också smile

4WD är planerat i senare skede när jag ser att maskineriet håller. Man få börja någonstans iallafall smile
Helgraderar som sagt med 4-motion låda iallafall smile

Måste ha missat det i tråden yikes men kul projekt och skall givetvis följas smile


118 Inlägg
1 maj 2013
Trådstartare
#91
MackMaine skrev:
BlakkT5 skrev:
MackMaine skrev:
Härligt med vr6 turbo dock synd att det blir FWD , med det e fint med däckrök också smile

4WD är planerat i senare skede när jag ser att maskineriet håller. Man få börja någonstans iallafall smile
Helgraderar som sagt med 4-motion låda iallafall smile

Måste ha missat det i tråden yikes men kul projekt och skall givetvis följas smile

Kul att höra smile

Överladdat, ja tack!

118 Inlägg
5 maj 2013
Trådstartare
#92
Igår blev att slå ett öga på grenröret, linda av bandet å kontrollera svetsarna under.
Fanns lite jobb att göra där... inte kalas fina svetsar direkt.. Blir Coatning istället.
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21075/21075-50dd800012e45ff55e26557bb20bc028.jpg

Fortsättning följer. smile

Överladdat, ja tack!

118 Inlägg
11 maj 2013
Trådstartare
#93
Fortsatt med grenröret i helgen.

Raspade bort de stora kanterna i flänsen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21075/21075-581f1865916e4e2c13156e42999b793b.jpg

Kapade röret lite här och var och svetsade om en hel del skarvar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21075/21075-6c517511c63fd7c6f6f3531169cc3a1e.jpg

Sist men inte minst, coatat och klart. Skall dock bara grillas i ugnen på ett gäng hundra grader, sen är det helt klart smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21075/21075-a9744d9ba4a79fcfc113d4aabebc8c01.jpg

Överladdat, ja tack!

118 Inlägg
14 maj 2013
Trådstartare
#94
Nya skärmkanter bak + nya trösklar på ingång.

Överladdat, ja tack!

467 Inlägg
14 maj 2013
#95
Gediget arbete, detta får vi följa smile


118 Inlägg
16 maj 2013
Trådstartare
#96
Smakråd!

Kollar på om man ska "plasti Dippa" RS fälgarna. Men vilken kombination ska man köra på tro??
Hittade dessa 3 på google, men alla e fan riktigt schyssta!
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21075/21075-e4e1ea9dce89433e4cac1a29bc98b259.jpg

Bilen är planerad att bli någon typ av mörk färg ( mörk röd/blå/svart/brun/osv. osv. )

Överladdat, ja tack!

118 Inlägg
26 maj 2013
Trådstartare
#97
Börjat lägga igen lite onödiga luckor.
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21075/21075-bd4f1883dd4dd1c5450b03ac6606ad24.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21075/21075-78b905ce926692790b814195a091d696.jpg

Överladdat, ja tack!

118 Inlägg
31 maj 2013
Trådstartare
#98
Nu har plastidippen kommit, skruvat isär första fälgen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21075/21075-0b16073fada33cf7ea44cff8e5801649.jpg

Hoppas det blir bra resultat big_smile

Överladdat, ja tack!

118 Inlägg
4 juni 2013
Trådstartare
#99
Delnings skruvarna skall nu bara poleras, sen är de ihop skruvade igen.
Eventuellt Skall dem skicka iväg på breddning oxå. Skall bli 9" breda så man kan köra lite bredare däck.

Detta blev resultatet så här långt:
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21075/21075-40d48f96694f16cec00418b19afcd116.jpg

Matt Vit grund med Pearl effekt (platidipp)

Överladdat, ja tack!

118 Inlägg
17 augusti 2013
Trådstartare
#100
En lite uppdatering är på sin plats.

Karossen är så gott som rostlagad, nya trösklar, bakskärmar, framskärmar, plåten nedanför framrutan, golvet är straxt klart.

Bagaget är uppkapat, gör plats för fuelcell å soppa system. Kommer bli "quick fill" system för att ej behöva bygga låda runt tanken.

På jakt efter en vr6 maskin till, en komplett vars man kan slänga i nu i början för att se att allt stämmer. smile
Den nya smidda maskinen kommer ta ett bra tag till innan den är klar tyvärr. hmm

Överladdat, ja tack!


Sök