3229
Sök

Bensinpriserna och vad gör man åt det? etanol!?...

1 Inlägg
22 februari 2014
#61
Bensinpris: Från min karriärs början(länge sen) tills nu har ingångslön för knegare ökat 10 till 20(lärlingslön) gånger. Bensinpriset m 21 till 23 gånger(variationen beror på var jag tankade då och var man tankar idag i Ängelholm). Jag kommer ihåg eftersom jag fick jobba ihop till och pröjsa själv.
E85 i tanken: Jag hade länge en 88a Audi 2,2 5a bensin. I den hade jag mellan 15 och 45 % E85 sommar som vinter. Inblandning av E85 över ca 30 % drog den lite mer alltid. Annars drog den lika som med bara bensin vid snäll körning. Den drog aldrig så mycket mer så att det blev dyrare. Utom när jag hade fulla bilen med folk och den fick jobba. Då drog den lite mer.
Nu åker jag Volvo m 2,3a 5 vxl. Samma med den och inga startproblem.
Att tänka på: Kolla och ha slangar i den mån det förekommer i bra skick. Låt ingen bränsleslang ligga mot varm del i motorrummet. Det orsakar en del bilbränder.
Egen reflexion: E85 brinner snabbare än bensin vilket borde ge lägre vridmoment.
Vidare: Risk m E85 kan vara att om man kör för hårt kan kolv och ventiler bli överhettade.
Summa: Ca 12 kr litern och renare avgaser.
Plus: spriten tar hand om kondensen i tanken.

5 089 Inlägg
22 februari 2014
#62
baltis skrev:
FLindgren skrev:
Kostar inte bensin  lika mycket nu som för 20 år sen om man jämnför med inkomsterna folk hade då?
Mycket billigare till och med, och ännu billigare ju längre bak i tiden man går.

Drivmedlet blir billigare för varje år som går, och räknar man sen in att dagens bilar drar mindre och mindre bränsle....

Gnälla på bränslepriset är ren idioti. Speciellt kommentarer som "vänta tills sommaren! då ska ni se!" Säg att det stiger som vanligt ~1kr/l du har en ganska törstig bil som drar 1l/m och du åker på en riiiiiiktigt lång europasemester + att du kör en del till jobbet, ja du lyckas köra 1000 mil under 3 månader, ja då kostar det 1000kr extra - shit! dags att avsätta regeringen och invadera norge!!!

wink

edit: den nedre delen på min kommentar var självklart inte menat mot dig FLindgren smile
Ja det är ju lite det jag menar. folk ser en siffra, kommer ihåg när dom var små och bensinen kostade 4 kronor och nu måste dom gnälla som tusan att det är dyrt...

\Lindgren

Avstängd
1 031 Inlägg
22 februari 2014
#63
Tur man enbart tankar E85 :-)


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 167 Inlägg
22 februari 2014
#64
Cadillac_The_King skrev:
Va väl nån sommar bensinen var över 20:- sträcket jag sj kommer fortsätta att tanka min bil om bensinen skulle kostat 40:- litern . Är bara o tanka o se glad ut .  V8ans muller hör man ju bara på sommarn o då tycker jag att det är värt varenda krona .  För än buss sätter jag mig inte i då jag kör hellre sj än o trängas :-) o nej det blir inte billigare om du ersätter din bil med E85 . Annars kan du ju modifiera till batteri driven bil då slipper du bensin :-)  mitt råd är tanka o va glad o skit i bensin priset
Du har så in i helvete rätt i det du skriver.......värt varenda krona!!!!! Och du, snart är vi där igen när V8:an får mullra och spinna!!!!! Oh va mysigt!!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Rumpmas
3 860 Inlägg
22 februari 2014
#65
Cadillac_The_King skrev:
Va väl nån sommar bensinen var över 20:- sträcket jag sj kommer fortsätta att tanka min bil om bensinen skulle kostat 40:- litern . Är bara o tanka o se glad ut .  V8ans muller hör man ju bara på sommarn o då tycker jag att det är värt varenda krona .  För än buss sätter jag mig inte i då jag kör hellre sj än o trängas :-) o nej det blir inte billigare om du ersätter din bil med E85 . Annars kan du ju modifiera till batteri driven bil då slipper du bensin :-)  mitt råd är tanka o va glad o skit i bensin priset
Den sommaren måste jag glömt bort att tanka wink

Visst, det suger att fordonsbränslen straffbeskattas stenhårt med ibland icke vetenskapligt belagda argument eftersom det är en bekväm mjölkko, och det suger att det slår hårt mot arbetspendlare.
Men det är bara att ta till sig att oavsett vilka partier som sitter i riksdagen så kommer bränsleskatten bara att öka för varje år.

Då har man ett gäng alternativ att välja på:
- Flytta närmare arbetet eller skaffa ett arbete närmare hemmet. Det tar ju också en jä*la tid att pendla, och fritid värdesätter man ju.
- Skaffa en annan hobby än att glida runt i törstiga bilar. Det är helt frivilligt, och mest i vägen och till irritation för oss övriga trafikanter, precis som husbilar och husvagnar.
- Skaffa en liten snål konservburk till miljöbil.
- Protestera utanför riksdagshuset.
- Eller som Cadillac säger, tanka och se glad ut.

Det är inte mycket annat man kan göra.


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 167 Inlägg
22 februari 2014
#66
Andromeda skrev:
Cadillac_The_King skrev:
Va väl nån sommar bensinen var över 20:- sträcket jag sj kommer fortsätta att tanka min bil om bensinen skulle kostat 40:- litern . Är bara o tanka o se glad ut .  V8ans muller hör man ju bara på sommarn o då tycker jag att det är värt varenda krona .  För än buss sätter jag mig inte i då jag kör hellre sj än o trängas :-) o nej det blir inte billigare om du ersätter din bil med E85 . Annars kan du ju modifiera till batteri driven bil då slipper du bensin :-)  mitt råd är tanka o va glad o skit i bensin priset
Den sommaren måste jag glömt bort att tanka wink

Visst, det suger att fordonsbränslen straffbeskattas stenhårt med ibland icke vetenskapligt belagda argument eftersom det är en bekväm mjölkko, och det suger att det slår hårt mot arbetspendlare.
Men det är bara att ta till sig att oavsett vilka partier som sitter i riksdagen så kommer bränsleskatten bara att öka för varje år.

Då har man ett gäng alternativ att välja på:
- Flytta närmare arbetet eller skaffa ett arbete närmare hemmet. Det tar ju också en jä*la tid att pendla, och fritid värdesätter man ju.
- Skaffa en annan hobby än att glida runt i törstiga bilar. Det är helt frivilligt, och mest i vägen och till irritation för oss övriga trafikanter, precis som husbilar och husvagnar.
- Skaffa en liten snål konservburk till miljöbil.
- Protestera utanför riksdagshuset.
- Eller som Cadillac säger, tanka och se glad ut.

Det är inte mycket annat man kan göra.
Än så länge så är det "Tanka och se glad ut" för mig!!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Cadillac_The_King
22 februari 2014
#67
Vettemannen skrev:
Andromeda skrev:
Cadillac_The_King skrev:
Va väl nån sommar bensinen var över 20:- sträcket jag sj kommer fortsätta att tanka min bil om bensinen skulle kostat 40:- litern . Är bara o tanka o se glad ut .  V8ans muller hör man ju bara på sommarn o då tycker jag att det är värt varenda krona .  För än buss sätter jag mig inte i då jag kör hellre sj än o trängas :-) o nej det blir inte billigare om du ersätter din bil med E85 . Annars kan du ju modifiera till batteri driven bil då slipper du bensin :-)  mitt råd är tanka o va glad o skit i bensin priset
Den sommaren måste jag glömt bort att tanka wink

Visst, det suger att fordonsbränslen straffbeskattas stenhårt med ibland icke vetenskapligt belagda argument eftersom det är en bekväm mjölkko, och det suger att det slår hårt mot arbetspendlare.
Men det är bara att ta till sig att oavsett vilka partier som sitter i riksdagen så kommer bränsleskatten bara att öka för varje år.

Då har man ett gäng alternativ att välja på:
- Flytta närmare arbetet eller skaffa ett arbete närmare hemmet. Det tar ju också en jä*la tid att pendla, och fritid värdesätter man ju.
- Skaffa en annan hobby än att glida runt i törstiga bilar. Det är helt frivilligt, och mest i vägen och till irritation för oss övriga trafikanter, precis som husbilar och husvagnar.
- Skaffa en liten snål konservburk till miljöbil.
- Protestera utanför riksdagshuset.
- Eller som Cadillac säger, tanka och se glad ut.

Det är inte mycket annat man kan göra.
Än så länge så är det "Tanka och se glad ut" för mig!!!!

/Benny
Japp instämmer man lever bara än gång då behöver man inte gnälla o va dyrt bensin priset är . Då är det bara o dra fram kortet om det finns cash på det o tanka bilen full då min tank rymmer 120 liter bensin brukar tanka fullt nästan varje gång går väl på runt 1400-1500 räcker kanske 3 dar om jag tur beror på hur mkt jag gasar och hur länge jag kör . Som i fjol så tankade vi för än 1000:- bensinen räckte fram o tillbaka från Falkenberg till Habo hade jag lite mindre än halv tank kvar

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 167 Inlägg
22 februari 2014
#68
Cadillac_The_King skrev:
Vettemannen skrev:
Andromeda skrev:

Den sommaren måste jag glömt bort att tanka wink

Visst, det suger att fordonsbränslen straffbeskattas stenhårt med ibland icke vetenskapligt belagda argument eftersom det är en bekväm mjölkko, och det suger att det slår hårt mot arbetspendlare.
Men det är bara att ta till sig att oavsett vilka partier som sitter i riksdagen så kommer bränsleskatten bara att öka för varje år.

Då har man ett gäng alternativ att välja på:
- Flytta närmare arbetet eller skaffa ett arbete närmare hemmet. Det tar ju också en jä*la tid att pendla, och fritid värdesätter man ju.
- Skaffa en annan hobby än att glida runt i törstiga bilar. Det är helt frivilligt, och mest i vägen och till irritation för oss övriga trafikanter, precis som husbilar och husvagnar.
- Skaffa en liten snål konservburk till miljöbil.
- Protestera utanför riksdagshuset.
- Eller som Cadillac säger, tanka och se glad ut.

Det är inte mycket annat man kan göra.
Än så länge så är det "Tanka och se glad ut" för mig!!!!

/Benny
Japp instämmer man lever bara än gång då behöver man inte gnälla o va dyrt bensin priset är . Då är det bara o dra fram kortet om det finns cash på det o tanka bilen full då min tank rymmer 120 liter bensin brukar tanka fullt nästan varje gång går väl på runt 1400-1500 räcker kanske 3 dar om jag tur beror på hur mkt jag gasar och hur länge jag kör . Som i fjol så tankade vi för än 1000:- bensinen räckte fram o tillbaka från Falkenberg till Habo hade jag lite mindre än halv tank kvar
Jadu Cadillac, det kostar att ligga på topp men det är det värt!!!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Reservdansk
6 271 Inlägg
22 februari 2014
#69
13,57 har bensin (95) och diesel legat på nu någon vecka här på ST1-macken, men de ändrar ju priserna flera gånger om dagen ibland...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
22 februari 2014
#70
TurbOla skrev:
13,57 har bensin (95) och diesel legat på nu någon vecka här på ST1-macken, men de ändrar ju priserna flera gånger om dagen ibland...
Här uppe kostar 95 14:43 på OKQ8 och 98 kostar 14:90 nånting. Spriten kostar 9:50 nånting idag... Och båda drivmedlen går att hitta för några tiotals ören billigare på OKQ8's obemannade... Så spriten blir ju helt klart lönsam, och ännu roligare blir det ju när de slutar blanda in så jävla mycket bensin i spriten om en månad! big_smile



Sök