2906
Sök

BMW 540 e34 - ryker vid gaspådrag

7 Inlägg
15 mars 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Som rubriken lyder, har en 540 e34 som ryker vid gaspådrag. Stämplar man på så ryker det som en skorsten om bilen (från utblåsen).  Antar att det är vevhusventilationen som skjuter ut olja, då bilen även läcker olja. Plockade ner ett par slangar som går till vevhusventilationen idag, och dessa var fulla med olja.
Är det värt att plocka ner och byta vevhusventilationen, eller är det dåliga kolvringar som är boven i dramat? Om så är fallet så täpper ju oljan igen grejerna på en gång ändå. Bilen har även väldigt ryckig tomgång.
Någon som har några förslag på vad som kan göras?

Motorn har "bara" gått 23 000 mil.
Senast redigerat av mickesoet (15 mars 2012)


113 Inlägg
15 mars 2012
#2
Kontrollera insugningsmembrandet för felet med ojämn tomgång, kontrollera om det finns olja runt tändstift så förstår du vad felet är. och kolla på autopower.se, där finns massa info om BMW.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
15 mars 2012
#3
hur länge har motorn gått då? har den ens blivit riktigt varm?.


7 Inlägg
15 mars 2012
Trådstartare
#4
MrEricsson skrev:
hur länge har motorn gått då? har den ens blivit riktigt varm?.

Igår när vi var ute en sväng så var motorn varm, och det bolmade som om det var 1000 hk under huven och vi brände gummi. Ungefär så såg det ut efter bilen. Vad är värt att göra?


113 Inlägg
15 mars 2012
#5
vilken färg var det på röken ?

2 174 Inlägg
15 mars 2012
#6
Ventiltätningarna är sjuka m60 motorn. Dom dricker gärna mycket olja när dom plågats lite. Bara komp testa till och börja med, bort med alla stift bort med soppapump säkringen och full gas sen mäta. Ska ej skilja mer än ett kg mellan alla


113 Inlägg
15 mars 2012
#7
var har du du fått det ifrån ? jag jar belastat min ganska hårt i 1000 mil ungefär har inte dragit mer än någon dl men då har bilen ändå gått 28000 mil.
har aldrig hört om det fenomenet på m60 vid 23000 mil
men det klart aldrig fel och komptesta.

2 174 Inlägg
15 mars 2012
#8
viktor_89 skrev:
var har du du fått det ifrån ? jag jar belastat min ganska hårt i 1000 mil ungefär har inte dragit mer än någon dl men då har bilen ändå gått 28000 mil.
har aldrig hört om det fenomenet på m60 vid 23000 mil
men det klart aldrig fel och komptesta.

Har haft felet på alla mina med torkade hårda tätningar.


7 Inlägg
16 mars 2012
Trådstartare
#9
viktor_89 skrev:
Kontrollera insugningsmembrandet för felet med ojämn tomgång, kontrollera om det finns olja runt tändstift så förstår du vad felet är. och kolla på autopower.se, där finns massa info om BMW.

Troligtvis så är det väl dålig/dåliga ventilkåpspackningar på den, ska kika närmare idag på om det är olja runt stiften. Men det ska väl inte kunna ha något att göra med att det är olja i vevhusventilationen och att det därmed ryker vid gaspådrag?


113 Inlägg
16 mars 2012
#10
drar den mkt olja då?

1 482 Inlägg
16 mars 2012
#11
Kolla insugsmembranet. Det har med vevhusventen att göra om jag inte minns helt fel.

BLT Service
Theracords Music Label

7 Inlägg
17 mars 2012
Trådstartare
#12
viktor_89 skrev:
drar den mkt olja då?

Mycket och mycket.. Den drar så mycket så man vet att något inte står rätt till. Igår plockades insugsmembramet bort, detta var fullt med olja. Tändstiften kontrollerades, dessa var dränkta i olja.. Så blir väl att byta ventilkåpspackningar och insugsmembram idag.
Hur mycket tillhörande slangar och delar etc tror ni man måste plocka bort och rengöra ev. byta ut för att inte råka ut för samma sak igen, att vevhusventilationen och insugsmembramet kleggar igen?


2 174 Inlägg
17 mars 2012
#13
Noxxer skrev:
Kolla insugsmembranet. Det har med vevhusventen att göra om jag inte minns helt fel.

insugsmembranet brukar strula och då märker du det på tomgången att den vandrar, inget annat.


2 174 Inlägg
17 mars 2012
#14
mickesoet skrev:
viktor_89 skrev:
Kontrollera insugningsmembrandet för felet med ojämn tomgång, kontrollera om det finns olja runt tändstift så förstår du vad felet är. och kolla på autopower.se, där finns massa info om BMW.

Troligtvis så är det väl dålig/dåliga ventilkåpspackningar på den, ska kika närmare idag på om det är olja runt stiften. Men det ska väl inte kunna ha något att göra med att det är olja i vevhusventilationen och att det därmed ryker vid gaspådrag?

nej du har rätt. Det är sjuka på dom att ventilkåps packningarna pajjar, jag bytte det på min, var riktigt blött inne vid stiften, jag bytte te nya stift, nya packningar vid ventilkåporna, då den kan ta tjuvluft där och få ojämn tomgång. Sen bytte jag insugsmembran. Men att den DRAR olja har med förbränningen och göra. motorn är hård körd och vill ha en renovering av antingen kolvringar eller ventiltätningar så är det bara.


7 Inlägg
17 mars 2012
Trådstartare
#15
hangman skrev:
mickesoet skrev:
viktor_89 skrev:
Kontrollera insugningsmembrandet för felet med ojämn tomgång, kontrollera om det finns olja runt tändstift så förstår du vad felet är. och kolla på autopower.se, där finns massa info om BMW.

Troligtvis så är det väl dålig/dåliga ventilkåpspackningar på den, ska kika närmare idag på om det är olja runt stiften. Men det ska väl inte kunna ha något att göra med att det är olja i vevhusventilationen och att det därmed ryker vid gaspådrag?

nej du har rätt. Det är sjuka på dom att ventilkåps packningarna pajjar, jag bytte det på min, var riktigt blött inne vid stiften, jag bytte te nya stift, nya packningar vid ventilkåporna, då den kan ta tjuvluft där och få ojämn tomgång. Sen bytte jag insugsmembran. Men att den DRAR olja har med förbränningen och göra. motorn är hård körd och vill ha en renovering av antingen kolvringar eller ventiltätningar så är det bara.

Så vad DU menar är att det enda alternativet för att se till att den inte ryker vid gaspådrag är nya kolvringar och/eller ventiltätningar?

Läser man här:

http://forums.bimmerforums.com/forum/sh … ?t=1445581

och här:

http://home.comcast.net/~vicent/osve38.html

så beskriver dom EXAKT dem felen jag har. Hittade dessa länkar nyss. Verkar som om dem fått ordning på sina fel i alla fall.


2 174 Inlägg
17 mars 2012
#16
Nej men efter 20 tusen mil är det dags renovera en muskel motor så är det bara.



Sök