2215
Sök

SQ-projekt Citroën C5

Vintern 2011-2012 så förverkligade jag en gammal dröm, jag byggde mig en anläggning för att kunna prova på att tävla i billjud, vilket jag gjorde säsongen 2012. Tävlade i klassen Emma Advanced Unlimited och det slutade med en... Visa mer

63 676 Visningar
Uppdaterades senast 2 oktober 2014
2 024 Inlägg
16 april 2013
Trådstartare
#41
Ett par jobbarkompisar till mig har ifrågasatt bruksvärdet på bilen nu när man piffat till skuffen lite. Var på lite shoppingtur idag, får väl se vad de säger när de ser dessa bilder.
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/1F7CE466-orig.jpg
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/847400AC-orig.jpg
4däck och fälgar, 28 skivor isolering, 6 par hyllor från ikea, garderobsstänger, ett par kassar från biltema, grejor från swedol, massa kläder, ......tja..... bruksvärde kallar jag det. big_smile

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

2 024 Inlägg
16 april 2013
Trådstartare
#42
Intet nytt med min bil men jag har varit och mer eller mindre byggt klart Ford F-100an. Tyvärr hade inte nya batteriet till den kommit hem utan det blir en tur till innan allt är klart. En sak är säker dock....det spelar på riktigt sjukt. Alla som varit inne i bilen och lyssnat lämnar den med ett fånigt leende på läpparna. big_smile
Bilder då.
Bakom ryggstödet sitter Mosconi-steget. Hela bakväggen har klätts med svart matta istället för att bara ha asfaltsmatta som tidigare.
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/IMG_20120529_154326.jpg
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/IMG_20120529_154728.jpg
Under soffan ligger den slutna lådan med 2st AudioSystem 10or.
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/IMG_20120529_154347.jpg
Rejält galler som skydd mot genomsittning. Soffan är inte riktigt ny och rätt så mjuk om man säger så.
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/IMG_20120529_154404.jpg
I handskfacket gömmer sig en Alpine 117. Gjorde även ett nytt fack i plåt som kläddes in då det tidigare bara var ett tomt utrymme bakom luckan.
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/IMG_20120529_154437.jpg
Kickpanelerna kläddes i matta för att smälta in mot golvet, även ventilationsaggregatet kläddes in. Bilderna ger det inte riktigt rättvisa, bra mycket snyggare irl.
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/IMG_20120529_154445.jpg
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/IMG_20120529_154505.jpg
Lite sponsorer då.
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/IMG_20120529_154613.jpg
Förarmiljö med världens tyngsta blinkersspak. big_smile
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/IMG_20120529_154523.jpg
Tja, thats it. Väntar nu då in ett 95Ah AGM och en 25A Ctek så ska bilen glida runt på träffar och cruisingar. Ägarna till den blev iallafall sjukt nöjda med ljudet hittills.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

2 024 Inlägg
16 april 2013
Trådstartare
#43
Hoppsan?
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/90F13142-orig.jpg

Tja, det var väl dags. Mitt största problem i anläggningen har varit delningen till mina 3,5or. Det har varit omöjligt att köra dem under 1Khz med 7998an utan att ställa till nåt annat bekymmer.
Har kikat efter alternativ ett tag och det jag ville ha, en 6to8 med optisk ingång gick bara inte ihop sig ekonomiskt för mig just nu.
En radda med intressanta inlägg här på forumet ledde till ett bud på en 9887 istället som ju har betydligt bättre filter för mig. Samma person hade även en Alpine 1222 bas som kommer hitta in i våran gamla Taunus, kommer nog göra en separat tråd om den framöver. I ungefär samma veva dök det upp en annons om ett Focal framsystem som skulle bytas bort mot en vettig cd, erbjöd 7998an där och vips så hade man ett framsystem till Taunusen oxå. big_smile
Slet nu då ut 7998an och packar den för avfärd till sin nya ägare och var bara tvungen att prova lite löst med 9887an för att se hur det funkar.

http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/6374B020-orig.jpg

Resultatet var över förväntan, vilket lyft när ljudbilen äntligen klättrade upp mer från golvet. Lättanvända och trevliga menyer var det oxå. Det enda jag blev lite besviken på var det faktum att när jag drog lågnivåkablarna i bilen gjorde det för att passa 7998an. Den har lösa kablar hängande ut bak för lågnivån och det har inte 9887an. Dessutom sitter de nu på andra sidan HU:n vilket gör att mitt kablage är 10cm för kort. mad Ligger förvisso lite extra kabel bak i baljan men det är en del jobb att mata fram lite extra. Shit happens roll
Får väl passa på att göra nåt annat jag funderat lite på om jag ändå ska riva lite där fram. Känns som man vill ha fast stereon där den ska vara nu så man kan börja tweaka från början igen. Tur man har semester!

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

2 024 Inlägg
16 april 2013
Trådstartare
#44
Varför kan man aldrig bara göra det man tänkte från början? roll
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/47CF5247-orig.jpg

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

2 024 Inlägg
16 april 2013
Trådstartare
#45
Då har vi pysslat en liten stund igen.

Klippte till en liten bit amega-galler igen och bockade till det. Fick blåsa på lite färg på det igen då det sprack bort av behandlingen. Litet vart det iallafall men vill man få lite återkommande detaljer så får man försöka lite annorlunda grejor.

http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/EEAD7E31-orig.jpg

Har funderat mycket på panelen runt stereon och manöverpanelen till kliman.
De är infärgade i nån grå plast som inte riktigt hör hemma känns det som. Det stämmer helt enkelt inte i utseendet och jag har funderat en hel del på det. De flesta jag pratat med om det har föreslagit att drapera i kolfiber men det känns inte rätt heller. Dels stämmer det inte med bilen och dels känns det som så många andra har det.

http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/41EA6A34-orig.jpg

Har ju sett vad "de stora pojkarna" kan göra med vinyl så jag har varit sugen ett tag på att prova att klä om nåt lite mer avancerat. Nu har ju dessa inte så avancerade former egentligen men det är lite småpilligt och ska passa in på rätt många ställen runt knappar,dioder mm. Sagt och gjort så rev jag ur kliman, det var nog inte tänkt att man skulle ta bort den då det inte var särskilt smidigt men med lite milt våld gick det. Sen var det bara att riva isär den, fan vad delar det är i sån där panel, och börja limma och klä. Var så roligt att hålla på med så det blev inte en endaste bild på jobbet..... :o
Tycker personligen att det blev rätt bra för att vara första gången man gör nåt lite pilligare.

http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/7D1B41D9-orig.jpg

Den här strukturen stämmer betydligt bättre i bilen känns det som. Här syns även amega gallret som ersätter orginalgallret som satt över en luft tempgivare.

http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/96FA4922-orig.jpg

Fastskruvat i panelen igen och den funkar tom fortfarande. Alla knappar och sånt passar oxå kanon fortfarande så jag känner mig riktigt nöjd.
Ska passa på att göra lite med modifikationer i konsollen när jag ändå har allt borta. mer om det nån annan dag.

http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/251C0409-orig.jpg

Det var allt för nu.
big_smile

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

2 024 Inlägg
16 april 2013
Trådstartare
#46
Ägnade ett par minuter åt bilen idag igen.
Något som alltid har irriterat mig är det att man måste montera alla paneler först och stereon det sista. Detta har gjort att det är väldigt svårt att få till kabeldragning med mera perfekt bakom stereon utan det har alltid handlat om att försöka pilla igenom allt så gott det går och putta ut det åt sidorna innan man skjuter in stereon. Av förståeliga skäl var jag skapligt trött på detta och bestämde mig för att lösa problemet. Efter lite kontrollerande och diverse provmonteringar upptäckte jag att det enda som hindrar mig för att montera stereon först och täckpanelen senare är dessa fästöron som orginalstereon utnyttjar.

http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/F0940F6A-orig.jpg

Inget som inte gick att lösa med dremeln. Tog väl 2 minuter när man väl hade kommit på idén så var öronen borta sen.

http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/243FFEB7-orig.jpg

Nu var det inga problem längre att trycka dit panelen trots att stereon redan satt på plats. Mycket trevligt, detta öppnar för att kunna fästa stereon lite bättre, dra kablaget lite mer ultimat då jag har en rätt stor öppning när panelen inte sitter dit.

http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/B0E3F165-orig.jpg

Bara att lösa lite fästen nu då och försöka få fram lite mer lågnivåkabel så man kan koppla ihop allt och få lite ljud igen, men det får bli i nästa vecka.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

2 024 Inlägg
16 april 2013
Trådstartare
#47
Liten update medans regnet öser man är uttråkad.
Hade planerat att köpa mig ett slutsteg till Taunusen redan denna sommaren och få i lite ljud. Kom plötsligt på andra tankar när jag insåg att bilen har en 35A generator och de få hästar som finns kvar i motorn räcker helt enkelt inte till att vrida runt en större generator. Som tur var hittade jag en lösning på problemet.
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/0F05565D-orig.jpg
Detta innebär dock att slutstegspengarna gick upp i rök och det lär väl gå åt en del tid för att utföra en korrekt transplantation av drivlinan i vinter. Känns som det är väl värt jobbet dock. big_smile

Fick plocka ur passagerarsätet i Cittran och dra fram lite mer lågnivåkabel från reservhjulsbaljan. Mycket jobb för nån decimeter extra men nu ska det väl räcka till.
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/E364AA58-orig.jpg

Innan jag lyfte i sätet igen så passade jag på att provlyssna lite. Störningarna som jag köpte maskinen för verkar inte existera i min bil. :confused: Bara att tacka och ta emot iofs, men lite förvånande är det. Provade med motorn igång oxå och det funkade lika bra då.
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/1F622573-orig.jpg
Mer hann jag inte innan himlen öppnade sig och jag fick kliva in en stund. Ska ut på en längre tur i morgon så det får bli att köra med allt lite temporärt inkopplat så man åtminstone kan njuta av lite musik under tiden.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

2 024 Inlägg
16 april 2013
Trådstartare
#48
Står stilla i cittran tyvärr. Dags att ta tag i det nu när Sävsjö närmar sig kanske?
Gör ett litet mellanspel i en annan bil. Kompisens Mustang cab behövde en ny HU.
Bilen ifråga då är en Mustang GT -05 som har ett Shaker 500 system monterat orginal. Ingen kvalitets anläggning utan den är rätt ökänd på andra sidan pölen.
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/0B14D5D7-orig.jpg

Eftersom det är en amerikansk bil så finns det givetvis inga ISO-pluggar i den utan det blir till att löda adapter. Hade fått ett rejält gäng kablar och med den nya Alpinens kablage blev det en rejäl härva.
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/37487892-orig.jpg

Sånt tycker jag inte om utan fram med saxen och klippa ner lite är det som gäller. Genast blev det lite behändigare. Bara att börja löda.
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/A54F8A0C-orig.jpg

Shaker systemets orginalslutsteg blir kvar tillsvidare. Dessa steg gillar inte att få 12V remote utan vill ha 5V som de får från orginal HU´n. Antingen får man lösa detta med en regulator eller så kör man snålvägen med ett 1,5kOhm motstånd. Tips från nåt Ford-forum i USA.
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/7982656F-orig.jpg

Färdiglött kablage med krympslang över stumparna som inte används.
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/09989ADE-orig.jpg

Orginal HU på väg ut. Kvaliten skiner tom igenom på knapparna. Färgen flagnar lite överallt. Kan inte vara en direkt påkostad enhet.
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/12426AC8-orig.jpg

Kontroll av kablaget innan man drar ihop allt är alltid bra, även om man känner sig säker på det man gör.
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/EC909820-orig.jpg

Tack vare en smidig monteringssats så var det snuskigt enkelt att montera.
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/1E42A6D8-orig.jpg

Blev rätt tjusigt. Alpine 235an passar in rätt bra i denna bilen och ljudet fick ett rejält lyft. Nu hör man direkt hur kassa högtalarna är egentligen. big_smile
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/302F8ABF-orig.jpg

Bara det viktigaste kvar. Fälla taket och njuta. big_smile
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/FDA28278-orig.jpg

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

2 024 Inlägg
16 april 2013
Trådstartare
#49
Sådärja, ordningen återställd då jag är tillbaks i min egen bil och skruvar.
Konstaterar att det bästa jag gjort med hela bygget var att bygga om så jag kan montera HU´n innan jag monterar mittkonsollen. Så grymt smidigt att kunna ha öppet ovanför och dra kablarna åt de hållen man vill. big_smile
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/1D866CF4-orig.jpg
Det är väldigt trångt bakom HU´n och det var precis att det gick att få till allt trots att jag hade åtkomst nu. Framförallt lågnivåkablarna tar mycket plats. På bilderna syns även ett par skruvfästen till ventilationen som jag tänkte utnyttja till att göra ett par ordentliga fästen som jag kan skruva HU´n i. Det kommer framöver.
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/BDA17A65-orig.jpg
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/1B2CF5BB-orig.jpg

Var duktigt skönt att bara kunna snäppa fast mittkonsollen nu. Det tråkiga är att jag tror inte att särskilt många kommer notera allt jobb jag lagt ner på ac-panelen och panelen runt HU´n. Huvudsaken är iofs att jag själv är nöjd med resultatet.
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/BE9A6BD3-orig.jpg

Det tråkiga är att nu har lite störningar dykt upp. Kommer ett knaster när jag byter låt och det är rätt mycket brus. Vet inte var jag ska börja kolla men det får bli ett senare bekymmer, inget som hörs när man lyssnar på musik, mest bara irriterande att veta om det. mad

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

2 024 Inlägg
16 april 2013
Trådstartare
#50
Hm...tävling i morgon.
Tror det börjar bli dags att ta tag i bilen.
Bruksbil hette det visst. smile
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/5B048710-orig.jpg

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

2 024 Inlägg
16 april 2013
Trådstartare
#51
Då har man mentalt landat efter tävlingen i Sävsjö.
Många intryck fick det med sig, mängder med läckra byggen att gå och njuta över och jag har nu insett att jag går och njuter av allt det estetiska men glömmer fullständigt av att lyssna på andra bilar.......skärpning om det här ska leda nånstans.
Var missnöjd med ljudet efter bytet av HU och ljudbedömningen såg ut ungefär precis som jag trodde den skulle göra. Har experimenterat en del idag och jag kommer ingenstans. Har provat att ställa exakt som jag hade på den gamla HU:n vad det gäller tidskomp, men det blir inte bra. Jag funderar på om en av bovarna i dramat är vinklingen på mina 3,5or. Jag lyssnade in placeringen när de var delade till 1kHz och då fungerade placeringen rätt bra. Nu när jag har dragit ner delningen till 160Hz så kan det vara så att placeringen helt enkelt inte funkar längre. Har visserligen funderat på att bygga om stolparna igen vad det lider men jag kanske ska skynda på det projektet lite nu för att ha möjlighet att prova ut det på Mantorp. Angående tävling så var jag lite fundersam till den framtiden fram till Sävsjö, nu när jag fick bli bedömd mot bilar i Master så kunde jag ju lätt jämföra poängen lite och se var det var som jag behöver jobba på och det är just ljudet, installationsmässigt verkar det vara på spåret med ett par små tillägg som jag ändå tänkt göra. Har fått lite mer blodad tand igen nu och lär nog köra på ett tag till, måste ju se var mina gränser går.
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/07AF5B47-orig.jpg

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

2 024 Inlägg
16 april 2013
Trådstartare
#52
Idag kom det paket.
Väntar med att visa innehållet men nu har man projekt i höst oxå (som om man vore sysslolös då......) och känner att man kan ladda för ännu en tävlingssäsong, kanske tom utan att man behöver ha ångest för att visa upp bagaget på bilen. smile

http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/073BEB0F-orig.jpg

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

2 024 Inlägg
16 april 2013
Trådstartare
#53
Att döma av de pm jag har fått så var det inte särskilt svårt att lista ut vad paketet innehöll. Tejpen avslöjade ju iallafall avsändaren rätt så omgående. Eftersom många verkar ha fattat vad det rör sig om(och  jag har ju ändå berättat för en del redan) så bjuder jag väl på en uppackad bild oxå då.

http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/60A223D5-orig.jpg

Det är alltså 105cm Genesis Serie-3 kylfläns. I den har jag tänkt att mina 3 steg ska samsas om utrymmet och resultatet blir helt enkelt ett Genesis 12-channel. big_smile
Detta blir dock ett vinterprojekt känner jag, håltagningen är inget man gör på 5 minuter direkt även om jag har alla mått som behövs.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

2 024 Inlägg
16 april 2013
Trådstartare
#54
Nu får det vara slutdeppat.
Plånbokens innehåll räcker förvisso inte till en kopp kaffe i nuläget men det löser sig nog.
Har ju faktiskt en ny högtryckstvätt här att glädja mig åt och källargolvet är skinande rent. Vinkelslip och sticksåg och massa annat som dränktes går säkert att få ordning på oxå, har lagat värre fel i mina dagar.
Har ju spenderat min vanliga pendlartimma i bilen idag och det var party hela vägen.
Billy Idol, ZZ-Top, Guns n roses, AC/DC, dragit på så pass att innerbackspegeln trillade ner men vad gjorde det, jag bara njöt..... Det är väl det ens stereobyggande handlar om egentligen? Lägga alla dessa timmar och pengar på ett bygge och sen verkligen ta sig stunderna att njuta av allt slit fullt ut genom att testa var gränserna går för anläggningen och bara älska varje sekund man sitter där. Det mina vänner, det är livskvalitet.
Nu kör vi igen!

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

2 024 Inlägg
16 april 2013
Trådstartare
#55
Nu kör vi så det bara fräser om det.....
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/49EECEFA-orig.jpg
big_smile

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

2 024 Inlägg
16 april 2013
Trådstartare
#56
Så här blev det.
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/7F40C9CB-orig.jpg

Osså lite färg på det.
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/4AB5E4F6-orig.jpg
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/0FFDAF75-orig.jpg

Blir att provmontera imorgon och se hur det passar.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

2 024 Inlägg
16 april 2013
Trådstartare
#57
Har blivit lite pyssel idag och mer får det nog bli.
Det mesta är inget att visa direkt men jag kan ju iallfall visa vad gårdagens jobb slutade med.
För den som inte har listat ut vad alu-bitarna skulle användas till så är det ett par lite stadigare fästen till HU:n.
De skruvas fast i sidan på Hu:n med M5-bult och sen fästs dem i bilen med M6 som går in i en balk. Borde räcka till känns det som. big_smile

Höger sida med fäste in balken
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/IMG_20120812_152106.jpg

Vänster sida
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/IMG_20120812_151946.jpg

Bild på bultarna in i sidan av HU:n. Att det sitter 2 olika bultar har en historia, hade först bara tänkt kört de försänkta men konstaterade rätt snart att pga hur trångt det var så var det inte smidigt att styra in allt och få fast skruven samtidigt. Gjorde därför en skruv till varje sida med fingergrepp så jag först kunde få allt att fästa utan att behöva verktyg, sen var det enkelt att få dit resten och dra åt allt.
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/IMG_20120812_152055.jpg

Kaffepaus nu så får vi se om jag hittar på mer innan jag drar till jobbet sen.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

2 024 Inlägg
16 april 2013
Trådstartare
#58
Vallåkra närmar sig med stormsteg.
Tänkte jobba mest med dokumentationen fram tills dess, dvs få koll på alla bilder som behövs med mera. Problemet blir ju det att man inte har tagit bilder på precis allt från början utan får komplettera nu, men som det heter, inget ont som inte för nåt gott med sig för här och var har man hittat grejor som inte ligger i nivå med vad man vill ha det nu. Med andra ord har det blivit att snygga till lite, mest har det handlat om att komplettera med mer strumpa och slang, lite krympslang, ta bort eltejp, snygga till anslutningar med mera.
Inte så mycket att orda om utan jag bjuder på ett axplock av bilder från dagen.
Plusanslutning främre batteri.
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/IMG_20120813_151609.jpg

Främre säkringshållare med kablage i slang.
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/IMG_20120813_151816.jpg

Bakre säkringshållare med ny krympslang på alla kablar.
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/IMG_20120813_160346.jpg

Batteriladdarkablaget med tempsensorn utsläppt för att kunna ligga vid bakre batteriet.
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/IMG_20120813_165653.jpg

Bakre jordkabel batteri-gemensam jordpunkt, nu i slang.
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/IMG_20120813_170424.jpg

Gemensamma jordpunkten med tillsnyggade anslutningar.
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/IMG_20120813_170831.jpg

Under bagagerumsgolvet ligger det klämskydd iform av pansarrör över alla kablar. Bra att ha med på bild.
http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/IMG_20120813_175402.jpg

Tja, det var lite från dagen som sagt, man märker ju helt klart hur man hela tiden flyttar fram sina krav och det blir ju inte mindre roligt att bygga heller när det bara känns som att det blir bättre och bättre. big_smile

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

2 024 Inlägg
16 april 2013
Trådstartare
#59
Småpillat lite idag bara.
Pillat bort diverse kardeler och gjort åt med mer krympslang och sånt skit.
Kom på det att jag nog aldrig visat hur bagaget ser ut när jag behöver lasta, dvs lådorna nedfällda och locket över slutstegen, så det var ju ypperligt att passa på att ta en bild på det nu.

http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/EADA2DC0-orig.jpg

Har dessutom haft lite problem med att vika upp golvet med lådorna på plats så jag passade på att göra ett nytt vik-veck i golvet så det blir betydligt lättare att fälla upp allt.

http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/FAB43109-orig.jpg

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

2 024 Inlägg
16 april 2013
Trådstartare
#60
Just det....fått dit lite märkningar här och var oxå, det har jag nog inte visat än heller. Känns bättre på nåt sätt att ha allt uppmärkt.

http://i409.photobucket.com/albums/pp177/Xmdiesel/Billjud/IMG_20120802_123259.jpg

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom


Sök