Tja, då har man lyssnat lite, eller ja, nån timme med lite olika musik och även växlat mellan Genesis och Mosconi Zero4.
Hör jag skillnad? Jodå, en hel del. Visserligen är jag ingen expert men detta är mina egna observationer och det handlar om mina öron och min bil, vet inte hur andra tycker/kommer att tycka. :p
Genesis är lite varmare och mycket mer förlåtande, det första som slog mig med Zero steget var hur mycket mer detaljer i bakgrunden som hördes, både på gott och ont, det har betydligt kvickare midbas och det blev mycket lättare att höra skillnad på olika toner i basregistret. Likadant i de högsta tonerna, där låg nog största skillnaden. Genesis-steget rundar av de höga tonerna lite mer än Zerot som återger allt betydligt kraftigare och mer exakt.
Genesiset är med andra ord lite mysigare och lättare att lyckas med men med bra skivor så blir det riktigt intressant att lyssna på Zero som återger så mycket som man inte har hört innan.
Nu har jag ju kört detta på 6,5orna i dörren och 3orna liggande uppe på brädan så det är ju inte optimalt monterat ännu men jag har ryckts med av det kvickare ljudet såpass att jag bestämde mig för att Zero4 får bli kvar här hemma och dessutom får det sällskap av ett Zero3 som ska få driva vad det nu blir i basar i bilen.
Bägge skönheterna brevid varandra.
Bild från bilen utan lock över Zero4.
Som det känns så blir nog mina 5-channel kvar i familjen tillsvidare, jag har ju ändock den stora flänsen och det kan bli snyggt i skuffen på Taunusen såvida jag inte får nåt bra bud på det paketet.