2556
Sök

Volvo b230 ryker och går fett NY MOTOR

536 Inlägg
9 maj 2012
Trådstartare
Hej.

Har startat upp min 940 med alla nya grejor och det som sker är att det ryker vitt/svart och luktar mycket soppa..

Motorn innehåller följande:

-Wiseco kolvar
-H profil
-Glycolager
-Nya packboxar och packningar
-3 skivig MLS toppapackning
-3" LMM
-420cc spridare @ 3 bar

Kompet är ändrat från 8:7 till 8.0:1

Insåg efter lite pillande att jag kopplat fel kontakt till motortempgivaren och tyckte att problemet skulle vara löst. Dock är det inte det än!

Bilen ryker som sagt vitt och svart och går allmänt fett. Har en ställbar regulator och har provat olika bränsletryck allt mellan 1,5bar-3 bar vilket är original.

Har provat byta tillbaka till min original LMM men det gör inte någon skillnad. Rycker jag kontakten till LMM så varvar bilen upp sig till 2-3000 varv och ryker som innan. Dvs det hjälper inte.

Rycker jag lambdakontakten så märker jag heller ingen skillnad.

Systemet är inte provtryckt men jag har spänt över alla tryckrör, slangklämmor och hej o hå.  Enda läckan är lite vid v bandaren till turbon.

Trodde först det va toppapackningen men den har jag efterdragit och det luktar absolut ingen soppa i expansionskärlet.

Någon som har någon fundering? För det hade VERKLIGEN uppskattats!

Mvh Jonas
Senast redigerat av Jonasarvidsson (9 maj 2012)

snickare
612 Inlägg
9 maj 2012
har du kopplat ihop spridar motsåndet? och gröna 968 ska väl ligga på 3,5 bar soppatryck?

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull

536 Inlägg
9 maj 2012
Trådstartare
allenalle skrev:
har du kopplat ihop spridar motsåndet? och gröna 968 ska väl ligga på 3,5 bar soppatryck?

Givetvis är spridarmotståndet bryggat som det ska vara. Det är inte gröna R spridare jag kör, det är 420cc spridare på 3 bar från PPF.. Men den ska inte gå fett somfan för att man har förLÅGT soppatryck.. hmm

Ingen som vet?

snickare
612 Inlägg
9 maj 2012
och är luftmassemätaren original 960 eller egen byggd? för blir luftmassemätaren för liten gentemot spridarna så går den fet,dom måste ju ökas lika mycke

536 Inlägg
9 maj 2012
Trådstartare
allenalle skrev:
och är luftmassemätaren original 960 eller egen byggd? för blir luftmassemätaren för liten gentemot spridarna så går den fet,dom måste ju ökas lika mycke

Den är egenbyggd. Men det spelar ingen roll. Har kört domhär spridarna med original luftmassemätare innan och det har funkat finfint.. körde säkert 500 mil så.

snickare
612 Inlägg
9 maj 2012
chipp eller eftermarknadssprut?

536 Inlägg
9 maj 2012
Trådstartare
allenalle skrev:
chipp eller eftermarknadssprut?

Givetvis chip eftersom jag kör med Lmm.

91 Inlägg
9 maj 2012
De är inget fel på lambdakontakten eller lamban då? Ha du org spryt så ha jag för mig de lita mycket på lamban

536 Inlägg
9 maj 2012
Trådstartare
Inte vad jag vet. Jag har provat att koppla ur lambdan men det blir i stort sätt ingen skillnad... Plus att jag har bara haft motorn ute och isär. Så allt har fungerat innan.
Senast redigerat av Jonasarvidsson (9 maj 2012)

91 Inlägg
9 maj 2012
okej. Få hoppas någon mer kuningare hjälper dig för de ända jag kan komma fram till är att de kan va något med lamban, chip, LMM.. Eller att de kanske kan vara något annat som ör fel kopplat. Sånt kan ju hända den bäste!

5 Inlägg
9 maj 2012
cool

536 Inlägg
9 maj 2012
Trådstartare
Matte_110_ skrev:
cool

? tongue

5 Inlägg
9 maj 2012
lol

536 Inlägg
9 maj 2012
Trådstartare
Matte_110_ skrev:
lol

Bespara mig dom onödiga kommentarerna om du inte vet..

249 Inlägg
10 maj 2012
gissar på toppackningen för mls är skrot, läcker gärna vatten

536 Inlägg
10 maj 2012
Trådstartare
henkemedpuffen skrev:
gissar på toppackningen för mls är skrot, läcker gärna vatten

Är den skrot så ska den inte fetta på som den gör.. Tror faktiskt inte att den är det.

Avgaserna luktar soppa SOMFAN men det luktar ingen soppa allt i expansionskärlet..
Senast redigerat av Jonasarvidsson (10 maj 2012)

26 Inlägg
10 maj 2012
hade gissat på lambdakontakten eller lamban men du har ju testat dra ut kontakten så det måste vara något annat..  hoppas du får till det inget kul sånt där..

536 Inlägg
10 maj 2012
Trådstartare
Pooontus skrev:
hade gissat på lambdakontakten eller lamban men du har ju testat dra ut kontakten så det måste vara något annat..  hoppas du får till det inget kul sånt där..

Jag har faktiskt ingen aning om hur bilen ska gå med lambda kontakten utdragen så jag har ingenting att jämföra med.. Allt jag kan konstatera är att det inte blir någon direkt skillnad..

Nä det suger. Typiskt att det ska klydda när man väl fått igång skiten hmm

26 Inlägg
10 maj 2012
lider med dig, hade jag bott lite närmare kunde jag ha kommit och hjälpt dig smile LYCKA TILL big_smile

snickare
612 Inlägg
10 maj 2012
har du kollat felkoderna förresten?

Sök